Leo Bak Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 (edited) [offtopic] Augvape Augvape is vooral bekend geworden door de dual coil Boreas en de single coil Merlin (in theorie ook dual coil opbouwbaar), die beiden i.s.m. Roxy Noodle waren ontworpen. Roxy is een vape-veteran die erg actief was op ECF totdat ze daar werd geweerd vanwege vermeende sluikreclame, waardoor zij en een hele horde andere dampers hun toevlucht zochten tot VU. Boreas De Boreas kwam ongeveer tegelijkertijd uit met de Steam Crave Aromamizer Supreme, en tot op de dag van vandaag wordt zowel beweerd dat Augvape de Supreme heeft gekopieerd, als dat Steam Crave de Boreas heeft afgekeken. Ikzelf vermoed dat deze twee tanks volledig los van elkaar zijn ontwikkeld, ze kwamen namelijk erg snel na elkaar uit. De Supreme had een merkwaardige jfc met losse pinnetjes die ik al snel kwijtraakte (totdat ik de hele tank kwijtraakte) en een airflow die te groot was in verhouding tot het vrij kleine builddeck. Het postless deck zou dit moeten oplossen maar merkwaardig genoeg was dat verkeerd ontworpen waardoor je airflow niet tegen je coil aankwam maar tegen je wick. De Boreas had een eigenaardigheid qua vullen, maar een veel betere smaak, en een gecombineerde afc/jfc die beter in verhouding stond tot het builddeck dan de Supreme. Beiden hadden uiteraard side airflow. Merlin V1 De Merlin V1 heeft een pressfit bodem waarvan door een paar mensen hardnekkig beweerd werd dat deze lekte. Ikzelf heb één Merlin V1 gehad die inderdaad minimaal lekte nadat ik hem tien keer had laten vallen. Al mijn andere Merlins hebben dit probleem nooit gehad. wel was de JFC een tikje losjes waardoor ik wel een dryhits kreeg. Hoewel de V1 een airflow resttrictor heeft, behaal je hooguit een restricted DL vape met die tank, MTL lukt niet. Het is bijna onmogelijk om de Merlin V1 verkeerd op te bouwen, maar je build heeft wel grote invloed op de smaak. [/offtopic] Merlin MTL Met de Merlin MTL heeft Augvape het heel anders aangepakt dan met de V1; ze hebben 4 maten airflow restrictors meegeleverd die je in de bottom air hole schroeft; zowel een wide bore DL driptip als een MTL driptip; en uniek aan deze tank is de regelbare side airflow d.m.v. 4 schroefjes. Ambitieus om een tank te maken die zowel MTL als DL zou moeten kunnen. Ik heb hem nu een week en een keer of twaalf opgebouwd. De eerste keren DL, daarna MTL. DL HIervoor heb ik SS316 en SS430 zonder restrictor gebruikt, en dezelfde builds ook met de grootste airflow restrictor erin en met de kleinste, toen was ik al 7 builds verder: SS316L / 26G / 0,6 Ohm / 3,5mm /8-7 wraps / 22-25W SS430/ 26G / 0,5 Ohm / 3,5mm / 9-8 wraps / 25-27W De kleinste restrictors waren aanvankelijk geen succes voor DL, dacht ik. Er ontstond rare turbulentie: afc ring half open, dan de kleinste restrictor, dan de side airflow in verschillende standen, tenslotte door de chimney die overigens redelijk aansluit op de wide bore driptip. Toen de afc ring en side airflow wat verder opengezet, wattage omhoog en met name bij de 430 build werd het al erg goed! De grootste restrictors waren al een stuk beter, afc ring op de helft, side airflow alle vier schroeven twee slagen open, coil niet te laag maar recht voor de side airflow, en wow geweldige smaak. Builds zonder restrictors: afc ring op tweederde, side airflow weer alle vier schroeven twee slagen open: nog meer smaak! Dit herhaald met side airflow helemaal dicht, coil iets omlaag geduwd, afc op driekwart en sjemigdepemig, net zoveel smaak, verwarrend! Nog een keertje met de kleinste restrictor, 430 coil, afc ring vrij ver open, side airflow nog verder open, coil omhoog, wattage omhoog, en tot nu toe de beste DL build Complexe tank dus, met erg veel variabelen, en dat was alleen nog maar DL, of beter gezegd juist met DL. MTL Twee soorten builds gebruikt, coil vrij laag, met side airflow dicht, afc ring bijna dicht, een-na-kleinste en kleinste restrictor en MTL driptip: Kanthal A1 / 28G / 1,2 Ohm / 3mm / 6-5 wraps / 12,5 -14,5W Kanthal A1 / 27G / 1,2 Ohm / 3mm / 8-7 wraps / 16,5 -19,5W Heerlijke compacte damp, zeer soepele airflow, alleen de MTL driptip condenseert ivm te wijde chimney, deze vervangen door een iets wijdere driptip en toen was het perfect. MTL is echt een eitje met deze tank. Voorlopige voorzichtige conclusie De Merlin MTL is een ontzettend veelzijdige tank, die zowel MTL als DL met gemak aankan. Qua DL heb je een oerwoud van instellingen, ik heb de perfecte build denk ik nog lang niet gevonden. Qua MTL doet hij het erg goed, alleen is de chimney eigenlijk iets te wijd. Deze tank zou helemaal perfect zijn als er een aparte MTL chamber/chimney werd meegeleverd. De tank ziet er in het echt een stuk beter uit dan op de foto's en renders, is heerlijk compact en vlekkeloos gefabriceerd. Brandschoon uit de doos, geen enkele scherpe rand, alle schroefdraad zo soepel als zachte boter, o-ringen van goede kwaliteit, airflow mits goed ingesteld erg soepel, geen gefluit, geen turbulentie, afc ring die goed werkt, jfc die sterk verbeterd is. Alleen tot nog toe betere resultaten voor mij met DL. Mocht ik een perfecte MTL build hebben gevonden dan laat ik het wel weten. Edited November 22, 2017 by Leo Bak 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Leuke review Lijkt me geen slechte RTA om restricted DL te dampen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Bak Posted November 23, 2017 Author Share Posted November 23, 2017 10 minutes ago, Jim said: Leuke review Lijkt me geen slechte RTA om restricted DL te dampen. Thx! Ja hij dampt heerlijk, ik ga zeker nog wat MTL builds proberen. Die side airflow is superleuk, alleen vraag ik me af hoe die lucht echt loopt als deze eerst omhoog gaat en in de post op het laatst nog even een bocht maakt. Dat zou ik aan die Noor moeten vragen die ene 'Oen'. Ik kan me bijna niet voorstellen (hoewel dat natuurlijk niets zegt, ik kan me wel vaker dingen niet voorstellen) dat het recht vooruit gaat, ik denk eerder schuin omhoog. In dat geval is de plaatsing van die side airflow holes goed. Mocht de lucht inderdaad recht vooruit gaan dan zou de coil te hoog zitten, of beter gezegd niet laag genoeg kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Als je de positieve build deck klem even losmaakt kan je misschien zien hoe de side airflow juist loopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Bak Posted November 23, 2017 Author Share Posted November 23, 2017 21 hours ago, Jim said: Als je de positieve build deck klem even losmaakt kan je misschien zien hoe de side airflow juist loopt. Die loopt zoals ik verwachtte, en wat je van buitenaf al kunt zien: gaat omhoog en in de post een paar milimeter horizontaal. Hier zie je (heel vaag) hoe de airflow schuin omhoog loopt, dus hoe laag je de coil ook zet, hij wordt schuin van onderen geraakt door de lucht, oftewel de coil hoeft niet lager te kunnen om de side airflow te pakken: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Bak Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 Een build met Kanthal 26 G / 2,5 mm ID / 9-8 wraps / 1,02 Ohm / 1,2 mm restrictor / side airflow alle schroeven 1 slag / 14 W. Coil belly-up zo laag mogelijk geplaatst, Muji erdoor, 50-50 INW Cuban Cigar erin op 3 mg die een maand natuurlijk gerijpt heeft zonder hitte, met paar keer breathen tussendoor, imitatie Merlin V1 driptip erop, afc ring amper 2 mm open, en echt een waanzinnig lekkere volle smaakvolle damp. Rond de 20W begint het wat te condenseren rond de driptip, maar is de damp naar mijn smaak ook iets te warm al. Voorzichtige MTL-conclusie: enorm goed, echt heel bevredigend! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mar1 Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Ik heb deze tank inmiddels ook. Aangezien deze muts hier slecht is in wachten, besloten om deze bij E-Wolk te bestellen. Eerst de kleinste insert er in gedaan maar die vond ik persoonlijk te klein. Dus de volgende erin en die is perfect. De side flow staat bij mij een half slagje open. Spaced Coiltje 30 awg / 3mm ID/ 1,75 ohm/ 10 W. Net als Leo belly-up zo laag mogelijk geplaatst. Kan geen vergelijking maken met ander draad omdat ik dat (nog)niet heb. In het begin toch wat last van liquid uit de luchtgaten, niet extreem maar toch. De wick iets korter gedaan en nu perfect. De wick raakt het deck net niet. Prima tank om mee te nemen zonder dat je handen, mod, jas of tas onder de liquid zit. Het vullen is nog even een dingetje. Loopt regelmatig ergens liquid uit, heb geen idee waar het uit loopt . Na het schoonmaken geen problemen meer. Ik heb een Nautilus 2 driptip erop gezet. Bevalt net iets beter dan de originele. Mijn coilkillers liquid bestaat uit 50/50 3mg. Dit gaat prima. Nu heb ik er een tabak 60/40 in gedaan. Ook dit is tot nu toe geen probleem. Conclussie, het zou zomaar eens kunnen dat er begin volgend jaar nog eentje deze kant op komt. Ben erg blij dat er een reserve glaasje bijzit. Meestal als je een reserve glas hebt, breek je geen glaasjes. Bij mij gaat dit niet op. Tijdens het schoonmaken heb ik mijn glaasje op de tegelvloer laten vallen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts