Jump to content

Vlasvezel/hennepvezel als wick

jackal_ut

Recommended Posts

Ik was thuis een beetje aan het opruimen en kwam een bol met vlasvezel tegen.

Je weet wel wat verwarmingsmonteurs gebruiken om leidingen te zitten als er geen snelkoppelingen worden gebruikt.

Het is een natuurprodukt.

Toen werd het idee geboren en heb een stukje aangestoken, dit product brand schoon op tot een minuscuul stukje as.

Dus ik ga hier binnenkort een wick van maken, het ruikt wel een beetje raar dus heb ik eerst een stukje gewassen om eventuele bijsmaak te voorkomen.

Het voordeel is dat het een dunne streng is die uitgekamd is naar 1 kant, dus lijkt mij makkelijk wicken.

Ik houd jullie op de hoogte.

Plaatje is een voorbeeld van het vlas

linfibrer.jpg

Er bestaan vlasvloeitjes voor je sjekkies, en tegenwoordig wordt ook vlaspapier gebruikt voor het omhullen van coils. Dus ik ben benieuwd hoe het als lontmateriaal functioneert. Maar doe je wel voorzichtig?

Zijn vlas en hennep vezels smaakneutraaal ?    (Ik ken hennepvezel eigenlijk alleen vanuit de loodgieter wereld)

Wat voor goedje komt er vrij wanneer je een dryhit hebt ? Val je dan om, of alleen een verbrande smaak.

Zijn er pesticiden gebruikt bij de kweek van dit spul ?

Naar het schijnt is hennep vezel wel eens eerder gebruikt. Ik weet zeker dat ik, toen ik net op dit forum kwam, er een paar draadjes liepen over dit materiaal.

Ook had e-wolk ooit hennep te koop staan op de site (in de uitverkoop hoek). 

• Like 1

2 hours ago, Eelco said:

Naar het schijnt is hennep vezel wel eens eerder gebruikt. Ik weet zeker dat ik, toen ik net op dit forum kwam, er een paar draadjes liepen over dit materiaal.

Ook had e-wolk ooit hennep te koop staan op de site (in de uitverkoop hoek). 

Klopt, @ikbat van Dampertje heeft zich daar mee bezig gehouden.

• Like 1

4 minutes ago, jackal_ut said:

Na diverse malen proberen te wicken ben ik erachter gekomen zoals al eerder gezegd in dit topic dat de vlas te stug is, het wickt niet lekker en kan er niks mee.

Ik kwam dus niet eens aan dampen toe.

Einde project vlaswick :gek

Jammer :-(

Voor de avontuurlijke wicker: naast bamboe en hennep is er ook nog een draadje te vinden op het forum over ramie:

• Like 1
  • Thanks 1