Jump to content

E-sigaret & gewichtstoe- afname

elja
 Share

Recommended Posts

27 minutes ago, Irissa said:

Ben ik dan een uitzondering? binnen een jaar 14 kilo zwaarder(was wel een combinatie van factoren maar toch), nu weer 10 kilo kwijt maar die vier extra kilos zitten er nog steeds. Dus zo vanzelfsprekend is het niet.

Zo te lezen wel.  Maar niet iedereen is gelijk. Had het ook te maken met zin aan sigaret hebben?

Bij mij was het wel zo dat ik bij andere stoppogingen me de pleuris at aan snoep. Dan wel kauwgum, maar dat had dan zo nu en dan weer vervelende invloed op de stoelgang.

Bij overstap naar E-sigaret had ik daar totaal geen last van.

Nou ik hoop  maar voor de mensen die aankomen dat dit gewenst was, maar ben bang dat dit voor de meerderheid niet zo is.

Wat in vergelijking met onderzoek nog van belang is om te weten is of jullie dual users zijn of niet. In het onderzoek steeg het gewicht van dual users ook, maar minder dan de groep die op andere wijze probeerde te stoppen met roken.

Dit fenomeen heeft niks met dampen te maken maar wel met de rookstop .

Ik stopte twee jaar geleden, en begon ook te dampen eerst was ik 10 kg aangekomen .

Nu ben ik terug aan het vermageren, door gezonder te eten en te leven.

Of je nu kold turky of door dampen stopte maakt geen verschil.

Ik ben 3maal gestopt(en hervallen voor ik begon te dampen) en telkens kwam ik bij.

• Like 3

Ben ook zo'n kilo of 3-4 aangekomen sinds ik begonnen ben met e-sig. Maar daar ging ik ook vanuit, weten de dat je lichaam opeens meer voedingsstoffen gaat opnemen.

Daarnaast om wat in vingers/mond te hebben ging ik normaliter onbewust meer snoepen (vooral borrelnootjes), maar dat is bij e-sig veel minder het geval.

Ik kan er zelf niet zo heel erg mee zitten, wedstrijd judo is toch al lang Voltooid Verleden Tijd nu rond mij 50e, dus van 66 naar 71kg... so be it.

Edited by Lessram

Juist omdat mijn stofwisseling en hormoonhuishouding dusdanig van het padje afgingen nadat ik CT was gestopt met roken ben ik gaan dampen en op die manier met roken gestopt. Dat ik aankwam in kilo's heb ik niet als iets negatiefs ervaren, maar juist als iets positiefs omdat hieruit bleek dat mijn lijf nu eens gewoon reageerde op dat stoppen met roken. Al met al ben ik tussen de 5 en 10 kilo aangekomen. En nee ik ben niet gaan snoepen of extra gaan snacken. Ik heb het zelfde eetpatroon gehouden als voorheen.

Men ging er altijd van uit dat het aankomen kwam door wijziging in nicotine gebruik (dus stoppen met nicotine). Wat enige invloed op de stofwisseling zou hebben.

Als de opmerkingen hier representatief zijn voor grote groep dan mogen ze die onderzoeken wel eens over doen. Zowel wat nicotine betreft, als wat met dampen betreft. Want ik ga er even snel van uit dat toch niet iedereen op dampen zonder nicotine is overgestapt.

Ik neem aan dat de onderzoeksresultaten ook niet volkomen uit de lucht komen vallen, dus dat er toch ook een grote groep moet zijn die toch minder aankomt.

Edited by elja

19 hours ago, elja said:

Zo te lezen wel.  Maar niet iedereen is gelijk. Had het ook te maken met zin aan sigaret hebben?

Bij mij was het wel zo dat ik bij andere stoppogingen me de pleuris at aan snoep. Dan wel kauwgum, maar dat had dan zo nu en dan weer vervelende invloed op de stoelgang.

Bij overstap naar E-sigaret had ik daar totaal geen last van.

Bij mij kwam het ook niet door het snoepen, al smaakte alles veel beter ineens. het kwam door de combinatie prikpil(zware hormonale disbalans), stoppen met roken en ernstige tandvleesproblemen(veel vloeibaar en makkelijk weg te happen voer, zoals pasta, soep en zuivel, een verandering in het eetpatroon dus). De zin in een sigaret was bij mij binnen een paar weken verleden tijd. de kilo's waren zeker niet gewenst maar ik kon het hebben op 48 kg al voelde ik me met 62 kg zwaar ellendig(kreeg vragen of ik soms zwanger was enzo, brrr). blij dat het merendeel weer weg is.

Maar er zijn er dus meer...

• Thanks 1

Hier ook enkele kilo's aangekomen, al blijf ik nu wel even staan. Gestopt door te dampen met nic. Mogelijks is dat stoppen met roken niet de enige oorzaak, vroeger kon ik bepaalde voeding niet verdragen. Na een heel strikt dieet op Dr. voorschrift gevolgd te hebben eet ik nu bijna alles wat er te koop is. Door de afwisseling die nu mogelijk is eet ik ook meer zonder er ziek van te worden. Minder actief dan voorheen, dampen lukt minder goed tijdens een activiteit dan een sigaret opsteken die dan verder oprookt op de asbak.

• Thanks 1

Gelukkig kon ik het hebben,maar in 4 jaar tijd toch ook 5 kg aangekomen.

Moet eerlijk zeggen... blijf nog steeds met een schuin oog naar een sigaret kijken.

Doe het niet, maarrrrr......     .blijft voor mij nog steeds verleidelijk.

• Like 1

On 27-3-2018 at 07:53, Steamboy said:

Yep ook hier, ben vijf jaar geleden gestopt met roken en begonnen met dampen, sindsdien 27,5 Kg zwaarder geworden.......:shock

Fijn te lezen dat ik dan niet de enige ben ;)

Ook bijna 5 jaar gestopt met roken en ook 27,5 kg aangekomen. Alleen het verschil is dat ik ineens gestopt ben met roken en

pas 2 jaar erna begonnen met met dampen. Dat bestaat dus ook. Gelukkig kon ik het hebben omdat ik 5 jaar geleden op de grens zat van net geen ondergewicht.

Vaak is het wel een combinatie. Stofwisseling gaat toch anders werken, vaak speelt de leeftijd een rol mee en het gros van de stoppers

gaan toch meer eten en/of snoepen. Wat ik wel denk is dat mensen die helemaal stoppen met roken en over gaan op de e-sigaret minder snel geneigd zijn

om meer te gaan eten/snoepen aangezien ze toch nog steeds de handeling uitvoeren van het a-roken.

• Like 2
  • Thanks 1

Bij mij zijn er ook meer dan 15 kg bij, sinds ik gestopt ben met roken. Geen dual-user geweest ook.

Ik heb ook veel vaker honger/trek sinds ik damp, dan toen ik nog rookte.

Toen ik rookte en honger kreeg, stak ik n sigaret op en mijn honger was weg. Met dampen heb ik dat niet. Eerder andersom, dat ik honger krijg door die smaakjes van de liquid

• Like 3
  • Thanks 1

bij was er ook wat kilo's bijgekomen 

woog 87kg en ben niet van de grootste

gestopt met gevechtsport ,veel eten ,minderbeweging ,heel veel snoepen enz

nu bij weight watchers is er op 2 maand al 8 kilo af nog 3 kilo en ik ben tevreden 

honger heb ik nog niet geleden ,is wel meer werk in de keuken voor mijn vrouw maar helpt wel goed

• 1 month later...

Mij heeft het stoppen met roken ook 10 kg opgeleverd. Bijna een jaar geleden plots beginnen dampen en geen enkele sigaret meer gerookt.

Ondertussen is het nog maar 8 kg, wat meer beweging bij goed weer zeker?

Ik heb wel begrepen dat in damp GEEN teer, koolmonoxide en andere stoffen zitten waartegen je lichaam moet werken om het weg te krijgen. Roken maakt slank doordat je lichaam vecht om al die gifstoffen weg te krijgen.

Heb jaren gedacht dat ik op gewicht bleef door te roken, dat weerhield me stom genoeg ook om ermee te stoppen...

Ben nu 9 maanden gestopt en weeg nog steeds 85 kg, altijd gelijk gebleven sinds m'n 16e, ben 195 ongeveer.

Maar goed ik ben een uitzondering dan dus.

Zo'n 10 jaar geleden een half jaar gestopt met roken, waardoor mijn spijsvertering totaal op hol sloeg en ik in die 6 maanden maar aan bleef komen. Snoepte/snackte niet niet, veel water gedronken om de gifstoffen af te voeren. Fietste in stevig tempo anderhalf uur per dag naar mij werk etc. Snapte er niets van. 15 kg aangekomen.  Toen weer van ellende aan de sigaretten gegaan. En whoop.. het ging er weer van af. Nu een jaar aan het dampen komen langzamerhand de kilo's weer terug. Niet helemaal; tot nu toe zo'n 8 kg. maar ik ga echt niet meer terug naar de sigaretten! Bwegghhh.. Hoop alleen vreselijk dat mijn spijsvertering zich gaat herstellen...

Er zitten geen calorieën in de damp -of in elk geval verwaarloosbaar- dus daar zal het hem zeker niet aan liggen. Mijn hormoonhuishouding is door jarenlange apneu sowieso een dermate brakke teringzooi, dat dat niet meer terecht komt, dampen, roken, beiden of geen van beiden, en ook wat ik eet lijkt maar minimaal of zeer kortdurend invloed te hebben, helaas. 

Daarbij heb ik, zoals veel mensen van eind veertig die wat-dan-ook aan hun leefstijl veranderen, sowieso ook de gevoelige leeftijd om allerlei veranderingen op te merken die je dan vervolgens aan je gedrag probeert te koppelen, maar daar niet zelden los van staan. 

Ik zie dus geen enkel duidelijk oorzakelijk verband, en waar het er is, zou ik er niet van opkijken als dat vooral stress- en dus hormoongerelateerd is. Rare jongens, die hormonen.

Oh, een ik gebruik gewoon nicotine, en ben wat afgevallen en weer wat aangekomen het afgelopen jaar. Per saldo sta ik stil.

Edited by L33ntje

Ik was 15 kg op 3 jaar aangekomen sinds ik gestopt ben met roken en begonnen met dampen en mijn hormonen als 50-er ook een part begonnen te spelen. Geen enkel calorie arm dieet hield ik vol, omdat er geen resultaten waren op de weegschaal.
Sinds december ben ik koolhydraatarm beginnen eten en 12kg vermagerd. Ik denk dat dit mijn maximum wordt, want er gaat niks meer af en let nog altijd op de koolhydraten (en zal dit allicht moeten blijven doen om niet terug te verzwaren).

• Like 2

Hier ook, in eerst einstantie flink aangekomen. Ik ben 1,93m en heb heel lang 75 kg gewogen. Nu is dat niet heel gezond. Toen ontmoette ik m'n vrouw en ging m'n gewicht in een aantal jaar naar 85 kg. En toen stopte ik met roken. Kreeg er in een jaar tijd weer tien kg bij. Vrig jaar een inactief jaar gehad door gezondheidsproblemen en bats! 101 kg. Wie had dat ooit gedacht, dat magere jochie.. Inmiddels weer rond de 95 kg, wil terug naar de 90, maar dat lukt niet echt..

• Like 1

Niet roken heeft voor mij veel opgeleverd. Ook extra kilo's. In de tijd dat ik heel veel sportte woog ik 78 kilo. Ben 1,85. Dat is wel 20 jaar geleden he. Toen rookte ik gewoon, dat was toen wel een ongebruikelijke combi, maar was nog "redelijk geaccepteerd". Toen ik stopte met roken woog ik 87 kg. Dat is een half jaar geleden. Nu 95. Sport nog wel regelmatig, eet wel teveel en inderdaad @Oomkobus roken hield de kgs nog een beetje binnen de perken.

• Like 1