Tjik Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 Ik heb een zestal 18650 batterijen en heb deze lang (langer dan half jaar, denk ik) niet gebruikt. Zijn deze nog bruikbaar? Kan ik deze veilig opladen en gebruiken? Of toch maar nieuwe kopen? Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL180708 Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 4 minutes ago, Tjik said: Ik heb een zestal 18650 batterijen en heb deze lang (langer dan half jaar, denk ik) niet gebruikt. Zijn deze nog bruikbaar? Kan ik deze veilig opladen en gebruiken? Of toch maar nieuwe kopen? Alvast bedankt! Je kan ze gewoon opladen en gebruiken, geen enkel probleem.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjik Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 O, fijn, dank je. Ik slinger ze meteen in mijn oplader ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL180708 Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 2 minutes ago, Tjik said: O, fijn, dank je. Ik slinger ze meteen in mijn oplader ? Graag gedaan!. Even in de oplader is wel verstandig, ze worden dan weer goed opgeladen, aangezien over de tijd er altijd wel wat verlies is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 Volgens mij kan het wel, wat ik wel zou doen is dat je ze de eerste keer of eerste paar keren zo langzaam mogelijk laad. Niet gelijk plankgas op hoog laadvermogen laden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 Hoeveel mensen zouden wel niet een kruimeldief of bv. dat verstofte setje accu gereedschap uit de schuur weer eens te voorschijn toveren..... Zitten bijna altijd 18650's in en het laadcircuitje op die apparaten stelt vaak niet zo veel voor vergeleken bij die batterijknuffelaars die wij dampers meestal bezitten. Enige reden dat ik zo zuinig ben op m'n 18650's (en ze vaak alweer oplaadt voordat ze half leeg zijn, 3,7 volt) is omdat ze toch tamelijk duur zijn. Ik gebruik nu zo'n twee jaar vier setjes van drie (Trek elke dag twee setjes half leeg) en je begint toch te merken dat ze wat minder worden. Niet schrikbarend gelukkig, maar goede kans dat elke drie jaar vervangen wel aangenaam is. Ach, dat is nog maar een euro of twintig per jaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 32 minutes ago, Raycoupe said: Hoeveel mensen zouden wel niet een kruimeldief of bv. dat verstofte setje accu gereedschap uit de schuur weer eens te voorschijn toveren..... Zitten bijna altijd 18650's in en het laadcircuitje op die apparaten stelt vaak niet zo veel voor vergeleken bij die batterijknuffelaars die wij dampers meestal bezitten. Li-ion batterijen zitten er nog niet zo lang in hoor, tot een jaar of 7/8 geleden was Ni-cad het meest gebruikte, zou die toch niet willen pakken... Dus pas op met wat je zegt. In ieder geval controleren voordat je zoiets gebruikt.. Mijn oude schroeftollen (makita en Bosch, gebruiken allebei geen Li-ion batterijen.. En de Makita is nu een jaar of 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 3 minutes ago, TheRich said: Li-ion batterijen zitten er nog niet zo lang in hoor, tot een jaar of 7/8 geleden was Ni-cad het meest gebruikte, zou die toch niet willen pakken... Dus pas op met wat je zegt. In ieder geval controleren voordat je zoiets gebruikt.. Mijn oude schroeftollen (makita en Bosch, gebruiken allebei geen Li-ion batterijen.. En de Makita is nu een jaar of 8 Ni-cad is al een hele tijd uitgebannen, dan moet ik terug naar de tijd van de walkman. Weet je zeker dat je niet NiMh batterijen bedoelt? Ook die zijn veilig op te laden, alleen meer kans dat een van de cellen het begeven heeft en de interne weerstand richting oneindig gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 14 minutes ago, Raycoupe said: Ni-cad is al een hele tijd uitgebannen, dan moet ik terug naar de tijd van de walkman. Weet je zeker dat je niet NiMh batterijen bedoelt? Ook die zijn veilig op te laden, alleen meer kans dat een van de cellen het begeven heeft en de interne weerstand richting oneindig gaat. Echt ni-cd.. I kid you not 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted June 17, 2018 Share Posted June 17, 2018 10 minutes ago, TheRich said: Echt ni-cd.. I kid you not Damn, pokkespul qua vervuiling, kennelijk mochten wij consumenten het niet meer als oplaadbare AA'tje hebben, maar nog wel in de accuboor...… 8 Jaar oud en wat shelflife daarvoor, dat is nog steeds in dit millennium verkocht. Mijn begrip was dat het daarvoor al was uitgebannen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjik Posted June 18, 2018 Author Share Posted June 18, 2018 De batterijen heb ik netjes bewaard in van die nauwsluitende hoesjes. Er zitten geen beschadigingen op. Ik heb ze langzaam opgeladen. Toch durf ik ze niet te gebruiken... Ik ga nieuwe kopen. Waar laat ik de 'oude' eigenlijk? Mogen ze in de batterijenbak bij bijv. de Mediamarkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cleootje pio Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 (edited) Oude batterijen kun je inderdaad inleveren bij supermarkten en degelijke. Plak wel even de poolen af met een stukje tape, je wilt niet dat ze kortsluiting gaan maken als je ze in de bak gooit, wel zo veilig. Edited June 18, 2018 by cleootje pio Typo 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL180708 Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 13 hours ago, Tjik said: De batterijen heb ik netjes bewaard in van die nauwsluitende hoesjes. Er zitten geen beschadigingen op. Ik heb ze langzaam opgeladen. Toch durf ik ze niet te gebruiken... Ik ga nieuwe kopen. Waar laat ik de 'oude' eigenlijk? Mogen ze in de batterijenbak bij bijv. de Mediamarkt? Helemaal geen redenen voor, je kan ze gewoon gebruiken, dat is absoluut geen probleem. Als er iets aan de hand zou zijn geweest, had je dat met opladen al gemerkt (traag of niet laden). Mocht je ze toch weg willen gooien, dan de tip van @cleootje pio aanhouden en de polen even afplakken, het zijn geen normale batterijen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts