Jump to content

Joyetech Espion Silk kit met NotchCore atty

Dnns84

Recommended Posts

Ik heb deze kit gekregen van Joyetech voor deze review. Ik laat dat mijn mening over het product niet veranderen.

Wat is het?

handcheck.jpg

Zoals je kan zien in deze handcheck betreft het geen alledaagse mod, je zal het uiterlijk waarschijnlijk ofwel mooi ofwel lelijk vinden. Tot nu toe heb ik geen reacties er tussenin gehoord. Maar goed, het uiterlijk is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de tank is wat deze kit toch wel iets aparts maakt en een nieuw concept introduceert (niet de coil zelf, maar als geheel). Je zou deze atty als een sub-ohm tank kunnen beschouwen, maar in plaats van gewone fabriekscoils gebruikt deze NotchCore atomizer kant-en-klare NotchCoils met wick die je zo er in kan klikken.

Deck1.jpg  Deck2.jpg

Wat koop je?

box1.jpg

Box2.jpg

Box3.jpg

contents.jpg

In de doos vind je de Joyetech Espion Silk mod, een bijpassende NotchCore atomizer, 4 reserve coils, een usb kabel om te laden en voor updates, reserve O-ringen, een reserve glas, de handleiding en een paar kaartjes zoals de warranty etc.

De mod heeft een ingebouwde 2800mAh batterij ingebouwd die je kan opladen met maximaal 2A, dat gaat dus lekker snel (als je een 2A adapter hebt). De afmetingen van de mod zijn 80x40x30mm en de mod en knoppen zijn gemaakt van een of andere kunststof (heb er naar gevraagd maar dit was een fabrieksgeheim).

front.jpg

back.jpg

side.jpg

De mod is bedekt met een siliconen bedekking met "hypoallergic properties", nu kan ik daar persoonlijk weinig over zeggen behalve dat het best lekker aanvoelt in de hand.

De hele kit (incl tank dus) weegt slechts 141 gram en komt beschikbaar in 3 kleuren:

ESPION_Silk_01.png

Op de onderkant van de mod vind je 4 gaatjes om te 'venten' en een 5e waarachter je de reset knop vindt om de mod terug te kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen mocht er iets fout gaan tijdens het updaten van de firmware bijvoorbeeld.

Bottomreset.jpg

De firmware van de mod kan je dus upgraden, maar op het moment van schrijven is er nog geen nieuwe firmware beschikbaar.

Op de voorkant vind je een eenvoudig 0,69 inch OLED scherm die helder genoeg is in daglicht. Op de voorkant tref je ook de vuurknop, de + en - knoppen en de USB poort.

Drie keer klikken met de vuurknop en je kan kiezen in welke modus je de mod wil gebruiken (wattage, bypass, TC voor Ni, Ti, SS316 and 3 TCR plekken (M1, M2, M3)

Als je de + knop en de vuurknop tegelijk indrukt kom je in het menu waar je nog van alles kan regelen: je TCR instellen, instellen wat je wil zien op je display (volts, puffs of tijd dat je de mod hebt gebruikt), je kan naar stealth-modus gaan, een pre-heat instellen (zowel het wattage als de duur ervan),je time-out instellen, informatie over de mod weergeven (firmware versie), accu status en in TC mode kan je ook de coil '(un)locken'

De NotchCore tank is niet je alledaagse sub-ohm tank; het gebruikt niet je normale fabriekscoils, maar vooraf gewickte NotchCoils die je eenvoudig in het vergulde deck kan klikken. De coils zijn ongeveer 0.45 ohm en zijn gemaakt van SS304. De tank kan 2.5ml liquid bevatten en kan gevuld worden door de bovenkant naar achteren te schuiven. De vulopening is in mijn ervaring groot genoeg voor ieder type fles die ik heb, inclusief glazen pipetten, en dan nog genoeg ruimte hebben voor de lucht om te ontsnappen.

Als het tijd is voor een nieuwe coil heb je 2 keuzes: of je pakt een kant-en-klare coil (6-7$ voor 5 stuks, heb nog geen Europese prijzen kunnen vinden) en plaatst deze in de tank, of je verwijdert het katoen, doet een voorzichtige dry-burn op laag wattage (ivm peek vlakbij de coil) en als de coil schoon genoeg is doe je er zelf gewoon nieuwe wick in en zet je de coil weer terug. Je kan de coil wel wat vervormen door hem uit te rekken of in elkaar te duwen, dus zorg ervoor dat hij nog goed past als je hem terug plaatst zodat de connectie goed is.

rewick.jpg

De kamer van de tank is aardig klein, maar je hebt wel heel veel airflow tot je beschikking mocht je dat willen, maar daar kom ik zo op terug.

chamber.jpg

Gebruik en conclusie

Het uiterlijk even buiten beschouwing gelaten was het eerste wat me opviel toen ik de kit uit de doos (prima doos, stevig en netjes) haalde, was hoe licht en comfortabel de mod in de hand ligt. In eerste instantie dacht ik dat de siliconen plakken (om ze zo maar even te noemen) echte een ophoping van vuil van je handen en e-liquid zou worden en een nachtmerrie om schoon te maken, maar dit klopt gelukkig niet: het is juist erg eenvoudig om even schoon te vegen, als liquid hebt gemorst gewoon even snel met een doekje erover die niet eens nat hoeft te zijn, totaal geen last van plakkerigheid.

De icoontjes in het menu zijn een beetje vaag, maar je kan er rustig doorheen klikken om te zien wat wat doet (of je pakt de gebruiksaanwijzing), maar het zijn maar een beperkt aantal opties dus je zal snel genoeg door hebben wat wat doet en erg vaak zal je dat menu sowieso niet bezoeken.

De mod vuurt snel, ikzelf merk geen echte vertraging en de coil is lekker snel op temperatuur. Door deze snelle ramp-up is de pre-heat met deze atty niet nodig, maar met een andere tank zou die wel van pas kunnen komen. Je kan de pre-heat instellen vanaf +1W boven het wattage wat je hebt ingesteld tot het maximum van 80W en van 0.1s tm 2.0 seconden (of helemaal uit).

In het menu vind je ook een batterij indicator die je het voltage van de batterij laat zien. Het viel me op dat de cut-off vrij hoog was terwijl ik aan t vapen was op het aanbevolen wattage van 25: bij 3.45W wou hij niet meer vuren. Mijn volgende test was om te zien hoe lang in de praktijk de batterij meegaat op 25W en dat kwam uit op zo'n 350 puffs die gemiddeld 4 seconden lang waren. Er gingen in elk geval aardig wat tankjes doorheen voordat de accu leeg was.

Aangezien de coils gemaakt zijn van SS304 heb ik de TCR hiervoor in de mod gezet om te zien of dat ook werkt. Het werkt en het werkt zelfs best aardig: een consistente en 'smooth' en zonder probleem de wick compleet droog gedampt. Ik had dezelfde ervaring met een andere atty die ik al op TC gebruikte op een andere mod en ook de standaard SS instelling werkt prima. In TC kan je in het menu dus de coil locken en unlocken en met 4x klikken kan je ook het wattage aanpassen en je kan het volledige wattage aanspreken mocht je dat willen. Ik heb Joyetech een bericht gestuurd of het misschien een goed idee is om standaard ook een SS304 instelling in het menu op te nemen en ze zouden hier naar gaan kijken, wellicht iets voor een toekomstige firmware update

De NotchCore tank is waarschijnlijk het meest interessant van de kit met de 0.45 NotchCoils die je in de base klikt, even primen, de boel terug in elkaar schroeven, vullen en dampen. Je hebt het gemak van een sub-tank als je dat wil met de kant en klare coils, die al aardig goedkoop zijn in vergelijking met normale sub-ohm coils, maar je kan dus ook de rommel van je coil dry-burnen en zelf opnieuw wicken. Bij mij ging het wicken meteen de eerste keer goed en ook de keren daarop geen probleem. Dit verlengt de levensduur van je coils natuurlijk aanzienlijk en ben je dus lekker goedkoop uit.
De tank heeft een comfortabele 510 drip tip van Delrin en ik had geen probleem om mijn eigen drip tips te gebruiken. De tank is 34mm hoog (zonder drip tip en 510) en heeft een diameter van 22mm.

Om de tank te vullen duw je de bovenkant naar achteren op de plek waar een pijltje dat aangeeft en deze schuift dan probleemloos naar achteren. Het is stijf genoeg dat ie niet zomaar open zal gaan in je broekzak of tas, maar ook weer niet zo moeilijk dat je veel kracht moet zetten: een goede weerstand en de vulopening zelf, die ik al eerder noemde, is dus ook prima. Na het vullen (of wanneer dan ook) heb ik geen lekkages gehad. Niet met de standaard coils en ook niet na het zelf opnieuw wicken.

De airflow is volledig instelbaar en heeft een stopper wanneer hij volledig open of dicht is, de AFC ring blijft dus niet draaien en is ook op de mod goed verstelbaar zonder te los te zijn. Er is echter wel heel veel airflow, te veel als je het mij vraagt. Volledig open kan ik met gemak er door ademen, prima als je een coil hebt die veel koeling nodig heeft, maar deze coils wordt bij aangeraden dat je ze niet boven de 30W dampt (aanbevolen is tussen 20W en 30W met 25W als beste)  en op 35W krijg je eigenlijk al meteen een lichte smaak van verschroeid katoen, ook al zuig je er aan als een malle en is het katoen nat genoeg (met wicken heeft deze atty geen probleem, de luchtbelletjes zie je constant), dus ik heb geen idee waarom ze zoveel koeling hebben ingebouwd. 

Op 30W met de airflow volledig open is het nogal een matige ervaring. Je proeft wel dat de smaak is zoals deze hoort, maar de smaak is te zwak, te koud en voelt gewoon niet 'vol'. 

Maar als je de airflow dichtdraait tot nog maar zo'n 20-25% open is, krijg je een wat strakkere trek en daarmee ook veel meer smaak, warmte en een lekkere volle damp, zo tussen de 25W en 30W heb je dan nog genoeg koeling (geen dry-hit gehad), maar een veel lekkerder damp ervaring.

Met een 0.45 coil op 25W verwachtte ik dat de tank qua liquid verbruik wel lekker zuinig zou zijn, maar dat viel wel tegen. Ik moest behoorlijk vaak de tank vullen, vaker dan ik gewend ben op een hoger wattage. Het feit dat de tank slechts 2.5ml kan bevatten helpt natuurlijk ook niet. Ik begrijp de beslissing niet om er een 2.5ml tank van te maken. Je zit al boven de norm van de TPD, dus waarom niet direct een grotere tank erop? De mod kan 24mm atties aan zonder over de rand te hangen, dus ik zou deze tank gewoon 24mm maken en misschien een paar mm hoger om zo rond de 4ml uit te komen, of geef als reserve tank een bubble tank bijvoorbeeld.

+ Licht qua gewicht and comfortabel in de hand

+ Innovatieve tank

+ TC prima

+ Goede smaak (mits je de airflow flink afknijpt)

+ makkelijk schoon te maken en opnieuw te wicken

+ Coils zijn lekker goedkoop

+ Accuduur best aardig op het aanbevolen wattage

+ makkelijk menu

+ geen problemen met wicken: max VG wickt prima en high PG zorgt niet voor lekkage

- Het uiterlijk is nogal extreem, wat zal betekenen dat veel mensen hem niet mooi zullen vinden, ikzelf ben er ook geen fan van. Ik denk dat een metalen mod met een zachte coating een betere keus zou zijn geweest.

- Materiaal maakt de mod goedkoop aanvoelen terwijl het geen goedkope mod is. De sites die hem in de pre-order hebben vragen zo'n $72.

- Te veel airflow als je deze niet ver dicht draait

- Kleine inhoud van de tank

- Hoewel de accuduur bij dit wattage prima is, zou dit nog een stuk beter kunnen door de cut-off van de batterij wat te verlagen.

Al met al zitten zowel de mod als de tank goed in elkaar. De siliconen stukken zullen er niet zomaar af vallen bij dagelijks gebruik (met redelijk wat kracht toegepast lukte het mij niet om met mijn handen deze los te krijgen). De mod is lekker comfortabel in de hand, maar door de gebruikte materialen in de body en de knoppen voelt hij goedkoop aan. De damp is eigenlijk best goed zodra je de airflow sluit tot zo'n 25% open omdat je anders gewoon dichtheid en warmte mist (en dan heb ik het over gewoon warm, niet heet). De capaciteit van de tank had mijns inziens een stuk groter moeten zijn, ik vulde deze tank gemiddeld veel vaker dan ik normaal een tank vul.
Het is een gedurfde zet om een kit met zo'n uiterlijk op de markt te zetten en de tijd zal het leren of dit een succes wordt. Zo niet, dan hoop ik wel dat ze voortborduren op deze NotchCore tank aangezien deze weleens een brug zou kunnen zijn voor mensen om over te stappen van fabriekscoils naar volledig zelf bouwen

• Like 12
  • Thanks 1

Verrassend nieuw concept voor degenen die zelf coilen en wicken maar lastig vinden.

Uitsluitend geschikt voor notchcoils is wellicht wel een nadeel, echt smaakvol zijn deze niet, wel ontzettend makkelijk, weinig spitback en meer gebruiksgemak, je katoentje glijdt er makkelijk doorheen.

• Like 1

Lijkt me een perfecte kit voor mensen bij wie gemak op de eerste plaats staat en die niet staan te springen om te wikkelen, maar die toch graag premium Liquids dampen. 

Jammer dat het uiterlijk zo er op of er onder is; juist bij een compromis- mod post ook een neutraal compromis-uiterlijk

• Like 1

Via de advertentie van @Dnns84 exact deze kit (per toeval was ik 's nachts wakker!) kunnen overnemen.. en ik ben heel benieuwd naar het kliksysteem i.c.m. die notch coils.

En de mod zelf, afgezien dan dat het een rode is waar ik sowieso fan van ben ?, wat me vooral opviel is dat het zo'n licht ding is.. ideaal voor me als ik wandel/trek.

Dus ik verwacht zeker dat ik er met plezier gebruik van zal maken.. zomaar een exclusief apparaat bij de verzameling ?, leuk!

• Like 2