Jump to content

Joyetech Espion Solo

hex nut

Recommended Posts

Wie eenmaal een gereguleerde mod heeft gekocht, kijkt al snel om naar een tweede (en derde) - al was het maar als backup. Je zou toch maar eens zonder zitten...
In de tijd dat ik naar een nieuwe mod zocht, kwam de Espion Solo op de markt en de meeste reviewers waren daar tamelijk lovend over. Dat het ook nog eens een "10th anniversary" kit was, had ook wat sentimentele waarde; ik ben tenslotte ooit met een Joyetech vape pennetje begonnen.
Ik heb de Joyetech Espion Solo nu een paar maanden in gebruik, dus het is wel eens tijd voor een review. Het bijgeleverde Procore-whatever tankje is niet mijn stijl van dampen en heb ik daarom ook nooit gebruikt, maar gaat te zijner tijd in de "Te koop" of "Te ruil".

Formaat, single battery...
Mijn eerste mod, de Primo Mini bevalt nog steeds erg goed, en vooral het formaat en gewicht daarvan waren voor mij reden vooral te kijken naar single battery mods. Als MTL damper heb je toch niet veel vermogen nodig en met een enkele batterij kom je al snel de dag door. Met de Espion Solo heb je bovendien de mogelijkheid om 2x700 batterijen te gebruiken.

IMG_6866er

Een ander voordeel is uiteraard het formaat, de Espion Solo is hier en daar misschien een milimeter groter dan de Primo Mini, maar het is écht een klein apparaat. Hoewel de Espion Solo iets hoekiger is, is het goed afgerond. Het is niet een super ergonomisch ontwerp, maar ligt wel prettig in de hand. Met een grotere batterij (21700) is de mod wel zwaarder dan de Primo Mini of een Eleaf Pico, maar het voelt daarmee ook stevig. De batterij is eenvoudig te verwisselen en het batterij-deurtje wordt met een paar stevige magneten goed op zijn plaats gehouden.

IMG_6876er

Vormgeving is uiteraard subjectief, maar ik vind de Espion Solo wel een stylish apparaat. Geen flashy kleurtjes, geen would-be carbon fiber stickers, maar eenvoudige accenten op een verder vrij sober vormgegeven apparaat. Het spreekt mij wel aan.

Bediening, touchscreen
Als de mod ingeschakeld is, is een van de eerste dingen die opvalt het grote en erg heldere scherm. De Primo Mini heeft al een vrij helder scherm, maar bij de Espion Solo is dit nog een stuk opgevoerd. Zelfs in fel zonlicht zijn de verschillende onderdelen goed leesbaar. In een wat donkerder omgeving is het wel erg veel licht is en helaas kan de helderheid niet worden geregeld. Gelukkig is de stealth mode snel te vinden.
De Espion Solo heeft geen traditionele "+" en "-" knoppen, want het is een touchscreen mod. Dat is ook meteen een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dat het navigeren door het standaard Joyetech-menu erg intuïtief, makkelijk en snel is. Je doet alles op min of meer zoals met een smartphone. Dat het voordeel dat je nooit de vuurknop hoeft in te drukken om instellingen te veranderen en de weerstand van je coil dus niet veranderd bij per ongeluk vuren. Dat is zeker een voordeel voor wie, zoals ik, veel in TC mode dampt.

IMG_6870er

Om te voorkomen dat je per ongeluk instellingen veranderd heeft Joyetech bedacht dat het scherm normaliter geblokkeerd is, als een soort standaard keylock. Om iets in te stellen moet je om te beginnen eerst de mod unlocken met een apart knopje. Geen groot probleem, maar wie net met de mod leert omgaan of veel experimenteert met instellingen (bijv. in TC) is dat soms een nadeel. Daar komt bij dat de bediening met het touchscreen nogal precies luistert, waardoor je er wel eens naast zit. Ik ben er intussen aan gewend, maar in het begin is lastiger dan de gebruikelijke "+" en "-" knoppen.

IMG_6872er

Prestaties
Gelukkig worden dergelijke ongemakken gecompenseert. Zoals met de meeste Joyetech mods moet je tevreden zijn met standaard functies en geen eisen stellen als custom curves, maar die standaard functies werken bij Joyetech dan wel weer prima.
De Espion Solo heeft weliswaar een beetje zompige, best zware vuurknop, maar die reageert gelukkig wel heel snel en het maakt nauwelijks uit waar je die knop indrukt. Wat snelheid betreft doet deze mod niet veel onder voor mijn Voopoo Drag. Dampen in TC is een erg prettige ervaring, de Espion Solo komt zo snel op temperatuur als je wilt en neemt wanneer nodig rustig gas terug. Zoals met de meeste andere Joyetech mods is de TCR anders ingesteld, zodat je op een erg lage temperatuur lijkt te dampen, maar dat is uiteraard weer te veranderen.

IMG_6867er

Het loont de moeite om deze mod te kopen met 21700 batterij, of in elk geval in een paar van dergelijke batterijen te investeren. Met de extra capaciteit die dat geeft kan ik als tootlepuffer zo'n beetje twee volle dagen stevig doordampen. Voor wie geen 21700 batterijen heeft en geen behoefte om die aan te schaffen, levert Joyetech een 18650 adapter mee. Ik ben die intussen al kwijt geraakt...

Overall
Voor wie op zoek is naar een degelijke single battery mod met een prima scherm en de mogelijkheid van een 21700 (of 20700) batterij, kan de Joyetech Espion Solo een interessante kandidaat zijn. Het touchscreen is leuk, en makkelijker voor bladeren door een menu, maar voor snelle instellingen weer net iets minder praktisch. Netto vallen de voordelen weg tegen de nadelen.

Pros
    * Klein, compact, stevig en comfortabel vast te houden
    * Stevig gebouwd en stijlvol vormgegeven
    * Werkt met 2x700 batterijen
    * Uitstekend scherm
    * Prima prestaties

Cons
    * Biedt alleen de basisfuncties
    * Geen uitgebreide functies zoals custom curves

• Like 11
  • Thanks 1

• 2 months later...
  • 2 years later...

Toevallig heb ik er 1 overgenomen van een ander die hem vrijwel nooit gebruikt heeft. 

Het touchscreen heeft het welgeteld 3 weken uitgehouden waarna het vrijwel onbedienbaar is. 

Zal waarschijnlijk door de vloeistof komen. Oplossing was blijven proberen om hem op je meest gebruikte wattage te zetten en dan de screenlock aanzetten en hopen dat hij niet perongeluk van de touchscreen afgaat.