Dennis1992 Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 (edited) Hee, Ik heb een aantal setjes batterijen. Nu merkte ik daarnet tijdens het laden van één setje van 2 dat de percentages wel erg ver uit elkaar liggen. Batterij 1 zit op 80% ofzo, batterij 2 op ongeveer 63%. Dit is in de Xtar master vc2 Plus. Ik heb nu maar even de stekker eruit getrokken om te kijken wat nu. Wat mij betreft zijn er een paar opties: 1. Het opladen afmaken in deze lader. De vraag is dan wat voor risico's het oplevert om 2 batterijen te gebruiken die NIET GELIJKTIJDIG op 100% zijn gekomen. 2. Nu stoppen met laden, ondanks dat ze niet vol zijn en verder laden in de Xtar VP4, die geeft namelijk het voltage aan. 3. Nieuw setje kopen. Kan ik dit paar splitten en nog in single-battery mod gebruiken zoals in mijn geval de pico? Ben benieuwd naar jullie visie. Mocht het zo zijn dat ze niet meer als set gebruik mogen/kunnen worden dan zal ik een nieuw setje kopen. Maar ik vind het wel érg snel. Dit setje is pas sinds april 2018 in gebruik en ik gebruik hem zeker niet dag in dag uit. Heb best een hoop mods en batterijen in gebruik namelijk. Thanks alvast! Edited August 17, 2018 by Dennis1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Het zou best kunnen dat je pech hebt en net een 'slechte' batterij hebt getroffen. Daarvan zal dan de interne weerstand hoger zijn dan van die ander, wat resulteert in langzamer laden en bij gebruik als set, zal hij het minst belast worden en dus minder snel zakken. Maar, ik heb zelf ook wel iets dergelijks meegemaakt en toen bleek dat ik gewoon een batterij niet goed in de lader had gestopt. Na volledig laden bleef het setje van weer drie gelijkmatig te presteren. Ook heb ik wel eens vaker ruzie met de contactjes in de lader, onderste een fractie bijbuigen en 't werkt weer soepel. Mijn lader geeft (D4) geeft ook niet aan wat de interne weerstand van een batterij is, want in zo'n geval een meer dan handige functie is om te controleren of je batterijen goed bij elkaar passen en of ze nog 'vers' genoeg zijn (loopt op met gebruik/verloop van tijd). Ik zou ze dus voor nu allebei volledig laden en dan even in de gaten houden hoe ze weer ontladen. Als daar ook een significant verschil in zit, wordt het tijd voor een nieuw setje. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 (edited) @Raycoupe Oke ik ga ze verder opladen. En met in de gaten houden bedoel je neem ik aan dat ik moet kijken hoe het ontlaadproces gaat in de mod. (dus qua voltage onderling) en hoe hij de volgende keer oplaad? De batterijen zitten gewoon goed in de lader. Wel heb ik ooit gehad met een mod dat ik later er achter kwam dat 1 batterij gewoon half los er in zat. Waarschijnlijk los gekomen door de magneet van het klepje. Dit is echter al een poos geleden en weet ook niet of dat dit setje batterijen was. Zover ik weet is de lader goed, maar zal dat ook in de gaten houden. Ik heb helaas maar één mod waar 2 batterijen in gaan die ook daadwerkelijk het voltage weergeeft van beide batterijen. Dat is de Sigelei Fuchai. Er zitten nu 3 batterijen in, maar heb een frontje waardoor ik het kan omzetten naar 2 batterijen. Dit is voor thuis prima, voor onderweg niet, omdat dat frontje van 2 batterijen los schiet heel makkelijk. Mocht het uitdraaien op een nieuw setje, kan ik deze batterijen nog wel LOS gebruiken, in een single battery mod? Ik neem aan van wel? Wat is eigenlijk het risico als je een getrouwd paar gebruikt wat ver uit elkaar ligt? Is het dan in de zin van veiligheidrisico's? Of is het meer zo dat één batterij harder slijt dan de ander? Edit: vreemd, net de lader weer aangesloten nu zijn de verschillen kleiner. Maar goed, ik denk dat het zaak is om het ff te proberen in een 2 battery mod en dan in de gaten, en daarna ook in de gaten houden met het laden weer. Edited August 17, 2018 by Dennis1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Just now, Dennis1992 said: @Raycoupe Oke ik ga ze verder opladen. En met in de gaten houden bedoel je neem ik aan dat ik moet kijken hoe het ontlaadproces gaat in de mod. (dus qua voltage onderling) en hoe hij de volgende keer oplaad? De batterijen zitten gewoon goed in de lader. Wel heb ik ooit gehad met een mod dat ik later er achter kwam dat 1 batterij gewoon half los er in zat. Waarschijnlijk los gekomen door de magneet van het klepje. Dit is echter al een poos geleden en weet ook niet of dat dit setje batterijen was. Zover ik weet is de lader goed, maar zal dat ook in de gaten houden. Ik heb helaas maar één mod waar 2 batterijen in gaan die ook daadwerkelijk het voltage weergeeft van beide batterijen. Dat is de Sigelei Fuchai. Er zitten nu 3 batterijen in, maar heb een frontje waardoor ik het kan omzetten naar 2 batterijen. Dit is voor thuis prima, voor onderweg niet, omdat dat frontje van 2 batterijen los schiet heel makkelijk. Mocht het uitdraaien op een nieuw setje, kan ik deze batterijen nog wel LOS gebruiken, in een single battery mod? Ik neem aan van wel? Wat is eigenlijk het risico als je een getrouwd paar gebruikt wat ver uit elkaar ligt? Is het dan in de zin van veiligheidrisico's? Of is het meer zo dat één batterij harder slijt dan de ander? Als één batterij echt slecht is, is het onverstandig deze nog te gebruiken, ook in de pico. Als bij een setje de interne weerstand van de batterijen verschilt, zal degene met de laagste weerstand (de goede dus) het zwaarst belast worden. Net als bij twee coils in een dual coil setup, degene met de laagste weerstand gaat de meeste stroom door heen. Na een tijdje gebruik steek je allebei weer in de lader en geeft die wel het voltage van beiden aan. Normaal verschilt dat maar een honderdste volt hier onderling. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oomkobus Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Ik heb ook die xtar lader en die doet wel vaker raar, heb er laatst een 2,1A adapter aan gehangen en nu doet ie weer een paar weken normaal.Dacht dat ik ergens had gelezen dat 2.1 ook aangeraden wordt maar weet t niet zeker.En met raar doen bedoel ik aangeven dat de batterij vol is terwijl een mod zegt 80% bijvoorbeeld 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 9 minutes ago, Raycoupe said: Als één batterij echt slecht is, is het onverstandig deze nog te gebruiken, ook in de pico. Als bij een setje de interne weerstand van de batterijen verschilt, zal degene met de laagste weerstand (de goede dus) het zwaarst belast worden. Net als bij twee coils in een dual coil setup, degene met de laagste weerstand gaat de meeste stroom door heen. Na een tijdje gebruik steek je allebei weer in de lader en geeft die wel het voltage van beiden aan. Normaal verschilt dat maar een honderdste volt hier onderling. Hmm weet niet of ik het precies snap. Maar wat ik wél snap is dat dat de slechte batterij je beter niet kan gebruiken? Maar de vraag rest dan hoe kom je er achter welke van de 2 batterijen onbetrouwbaar is? De pico is de enige single battery mod die ik nog in gebruik heb, en die geeft geen voltage aan, alleen een batterij-icoontje. 3 minutes ago, Oomkobus said: Ik heb ook die xtar lader en die doet wel vaker raar, heb er laatst een 2,1A adapter aan gehangen en nu doet ie weer een paar weken normaal. Dacht dat ik ergens had gelezen dat 2.1 ook aangeraden wordt maar weet t niet zeker. En met raar doen bedoel ik aangeven dat de batterij vol is terwijl een mod zegt 80% bijvoorbeeld Dat heb ik zelf nooit ervaren eigenlijk. Hooguit bijv dat hij in de lader zegt 100% en in de mod 4.12 v bv. Maar daar heb ik nooit echt opgelet, maar dat zou kunnen. Maar dat klopt, 2.1 A wordt aanbevolen voor dit ding, dat herinner ik me ook. En dat gebruik ik ook. Zo'n Belkin blokje die 2.1 ampere per poort kan leveren. (hij heeft 2 poorten, maar ik gebruik er maar 1, want bij 2 tegelijk merk ik dat de zaakjes wat warmer worden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 5 minutes ago, Dennis1992 said: Hmm weet niet of ik het precies snap. Maar wat ik wél snap is dat dat de slechte batterij je beter niet kan gebruiken? Maar de vraag rest dan hoe kom je er achter welke van de 2 batterijen onbetrouwbaar is? De batterij die het langzaamste laadt en het langzaamste leeg raakt bij gebruik als setje, dat is de slechte. Het is net als bij een tandem fiets waarbij eentje maar op halve kracht mee trapt en de ander dus veel harder moet werken. Die goede batterij/fietser op de tandem, moet dan anderhalf keer zo zwaar aan de bak. Gewoon opladen tot de max dat setje, in een mod schuiven en gebruiken tot de boel half leeg is bv. Dan schuif je ze in de lader en kun je de spanning van beiden aflezen. Hoef je dus niet persé op je mod te kunnen aflezen. Zit daar een aardig verschil tussen dan worden ze kennelijk niet gelijkmatig belast. Kan soms aan de mod liggen (alleen te testen met een ander setje batterijen), maar meestal omdat een van de batterijen niet meer fris is. Daarom is die ene Opus lader zo handig om te hebben, die geeft de interne weerstand van je batterij aan en hoef je verder niets te controleren op omslachtige wijze. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 9 minutes ago, Raycoupe said: De batterij die het langzaamste laadt en het langzaamste leeg raakt bij gebruik als setje, dat is de slechte. Het is net als bij een tandem fiets waarbij eentje maar op halve kracht mee trapt en de ander dus veel harder moet werken. Die goede batterij/fietser op de tandem, moet dan anderhalf keer zo zwaar aan de bak. Gewoon opladen tot de max dat setje, in een mod schuiven en gebruiken tot de boel half leeg is bv. Dan schuif je ze in de lader en kun je de spanning van beiden aflezen. Hoef je dus niet persé op je mod te kunnen aflezen. Zit daar een aardig verschil tussen dan worden ze kennelijk niet gelijkmatig belast. Kan soms aan de mod liggen (alleen te testen met een ander setje batterijen), maar meestal omdat een van de batterijen niet meer fris is. Daarom is die ene Opus lader zo handig om te hebben, die geeft de interne weerstand van je batterij aan en hoef je verder niets te controleren op omslachtige wijze. THanks ik snap het nu wel. Dus in feite kan kan ik de batterijen gewoon gebruiken in een mod waar 2 batterijen ingaan (die alleen een batterij icoontje weergeeft, en dus geen voltage?) omdat ik ze daarna in die vP4 lader druk om de voltages af te lezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 3 minutes ago, Dennis1992 said: THanks ik snap het nu wel. Dus in feite kan kan ik de batterijen gewoon gebruiken in een mod waar 2 batterijen ingaan (die alleen een batterij icoontje weergeeft, en dus geen voltage?) omdat ik ze daarna in die vP4 lader druk om de voltages af te lezen? Precies. Hopelijk is er geen of miniem verschil, maar het mag bv. geen 0,3 volt verschillen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 1 minute ago, Raycoupe said: Precies. Hopelijk is er geen of miniem verschil, maar het mag bv. geen 0,3 volt verschillen. Thanks dan ga ik het zo doen. Is ook makkelijker voor mij, dan kan ik in die sigelei gewoon dat ´triootje´ laten zitten. Overigens vreemd dat die andere 2 mods van mij maar één batterij-icoon aangeven en verder geen voltages. Maar opzich maakt dat dus niet uit, als ik hem in die VP4 lader steek om te kijken op welke voltages de batterijen zich op dat moment begeven, als ik het goed begrijp. Ik laat het nog weten wat mijn bevindingen zijn. Kan dus nog wel eventjes duren (aantal dagen wellicht) aangezien ik meer mods in de omloop heb. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 17, 2018 Author Share Posted August 17, 2018 @Raycoupe ben nu nog ff aant kijken en nu zie ik dat beide percentages bijna gelijk op gaan. 79 en 78%. Zou het kunnen dat tijdens een laadproces soms het een procent of 10-20 achterblijft en dan weer rechttrekt? Ik let er doorgaans niet enorm op, in die zin dat ik niet +- 3 uur naar ding loop te kijken. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luc rafc Posted August 17, 2018 Share Posted August 17, 2018 Gewoon gebruiken die handel, misschien heeft de ene batterij minder goed kontakt gemaakt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 Als je mod ze allebei evenver en ongeveer gelijk leegtrekt, is er niks aan de hand. Gewoon doorlopendampen 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 3 hours ago, Madman said: Als je mod ze allebei evenver en ongeveer gelijk leegtrekt, is er niks aan de hand. Gewoon doorlopendampen Heb zojuist op de sigelei fuchai even het ander frontje geplaatst zodat ik kan testen met 2 batterijen. Ik heb nog meer mods maar die geven maar één batterijlogo aan verder niks. Hoe stom is dat?! Maar goed op deze manier kan ik nu wel testen. Opzich is de optie van @Raycoupe ook prima, sterker nog zo doe ik normaal ook eigenlijk. Maar in dit geval is het op deze manier testen in de sigelei wellicht beter. Hoe zit dat bij jullie eigenlijk? Hebben al jullie mods wel een optie dat je kan zien op de mod het voltage van BEIDE batterijen? Bij mij is dat dus enkel op de fuchai. De pico doet dat niet (1 battery mod), de istick 200 niet, de hugo 133 niet en ook de smoant battlestar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 Even voor de duidelijkheid, batterijen hoeven niet gelijktijdig opgeladen te worden. Ik weet niet of je de interne weerstand kunt meten, maar dit is wel een belangrijke indicator. Zorg dat van een setje batterijen, het onderlinge interne weerstand verschil niet groter is dan 20%. Zorg er ook voor dat een setje batterijen wel allemaal hetzelfde voltage hebben, wanneer ze opgeladen zijn. (4.2 Volt) Vaak ligt het ongelijk ontladen ook aan een mod. Niet iedere mod heeft een even goede balancer. Let er eens op hoe hoog het voltage is, wanneer de mod aangeeft dat ze leeg zijn. Het voltage moet dan nagenoeg gelijk zijn. Wanneer je twee even oude batterijen gebruikt, van hetzelfde type en fabrikant en nagenoeg gelijke interne weerstand en ze worden toch ongelijk ontladen, dan ligt het vrijwel zeker aan je mod. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 28 minutes ago, Steamboy said: Even voor de duidelijkheid, batterijen hoeven niet gelijktijdig opgeladen te worden. Ik weet niet of je de interne weerstand kunt meten, maar dit is wel een belangrijke indicator. Zorg dat van een setje batterijen, het onderlinge interne weerstand verschil niet groter is dan 20%. Zorg er ook voor dat een setje batterijen wel allemaal hetzelfde voltage hebben, wanneer ze opgeladen zijn. (4.2 Volt) Vaak ligt het ongelijk ontladen ook aan een mod. Niet iedere mod heeft een even goede balancer. Let er eens op hoe hoog het voltage is, wanneer de mod aangeeft dat ze leeg zijn. Het voltage moet dan nagenoeg gelijk zijn. Wanneer je twee even oude batterijen gebruikt, van hetzelfde type en fabrikant en nagenoeg gelijke interne weerstand en ze worden toch ongelijk ontladen, dan ligt het vrijwel zeker aan je mod. Hoe bedoel je, batterijen hoeven niet gelijktijdig opgeladen te worden? Ik dacht dat dit wel moest als het een setje was? De laders die ik heb kunnen geen interne weerstand meten. Omdat NKON tegen mij zei dat de verschillen te klein zijn om waar te nemen o.i.d. @Chasepoes zei toen tegen mij dat een lader die het voltage weergeeft ook een redelijk goed beeld geeft omdat je dan ook ziet hoever de voltage uiteen liggen. Die mods die ik heb geven nauwelijks wat aan. Alleen een batterij-icoon. Maar heb ze nu even in de sigelei duo 2/3 die geeft wel het voltage aan pér batterij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 De batterijen mogen ook gewoon één voor één opgeladen worden, wanneer ze in geladen toestand hetzelfde voltage hebben, is het Ok. Vreemd dat juist Nkon jou vertelt dat de interne weerstand verschillen nauwelijks waarneembaar zijn. Ook vreemd dat Chasepoes aangeeft dat je wat hebt aan voltage verschillen. Voltage verschil zegt niets over de conditie van een batterij, er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen. Maar goed, laat maar rusten...... Mijn tip : Koop een goede lader !! Een lader die in staat is om de interne weerstand te meten en weer te geven en die ook het voltage van je batterijen weergeeft. De Opus BT-C3100, is zo'n lader, een goede, snelle en betrouwbare lader, met veel mogelijkheden. Hij is bij elke Chinees te koop voor om en nabij de € 30,= Bijvoorbeeld Bij Gearbest voor grofweg € 30,= : https://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html?wid=1433363 of Bij Aliexpress voor € 28,= : https://nl.aliexpress.com/item/2015-BT-C3100-V2-1-Digital-Intelligent-4-Slot-LCD-US-Plug-Battery-Charger-Compatible-with/32333901154.html? src=google&albch=search&acnt=479-062-3723&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&albcp=618307424&albag=30434905756&slnk=&trgt=dsa-42862830006&plac=&crea=95258998636&netw=g&device=c&mtctp=b&memo1=1t1&albbt=Google_7_search&aff_platform=google&gclid=CjwKCAjwh9_bBRA_EiwApObaOPyiFftV2wuFDp80MY8NmCxRv3xtj1ApDOquE0SCeCF9BhEkbrtICRoCB_EQAvD_BwE of Bij ebay voor € 30,93 : https://www.ebay.com/itm/Opus-BT-C3100-V2-2-Digital-Smart-Battery-Charger-4-Slots-for-Li-ion-NiCd-NiMh-US/232339823449?hash=item3618885b59:g:JDUAAOSwY3BZHP50 Doe je zelf een lol, schaf zo'n lader aan. Krijg je meer inzicht in de conditie van je batterijen en kun je met een veiliger gevoel naar hartelust dampen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 12 minutes ago, Steamboy said: De batterijen mogen ook gewoon één voor één opgeladen worden, wanneer ze in geladen toestand hetzelfde voltage hebben, is het Ok. Vreemd dat juist Nkon jou vertelt dat de interne weerstand verschillen nauwelijks waarneembaar zijn. Ook vreemd dat Chasepoes aangeeft dat je wat hebt aan voltage verschillen. Voltage verschil zegt niets over de conditie van een batterij, er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen. Maar goed, laat maar rusten...... Mijn tip : Koop een goede lader !! Een lader die in staat is om de interne weerstand te meten en weer te geven en die ook het voltage van je batterijen weergeeft. De Opus BT-C3100, is zo'n lader, een goede, snelle en betrouwbare lader, met veel mogelijkheden. Hij is bij elke Chinees te koop voor om en nabij de € 30,= Bijvoorbeeld Bij Gearbest voor grofweg € 30,= : https://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html?wid=1433363 of Bij Aliexpress voor € 28,= : https://nl.aliexpress.com/item/2015-BT-C3100-V2-1-Digital-Intelligent-4-Slot-LCD-US-Plug-Battery-Charger-Compatible-with/32333901154.html? src=google&albch=search&acnt=479-062-3723&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&albcp=618307424&albag=30434905756&slnk=&trgt=dsa-42862830006&plac=&crea=95258998636&netw=g&device=c&mtctp=b&memo1=1t1&albbt=Google_7_search&aff_platform=google&gclid=CjwKCAjwh9_bBRA_EiwApObaOPyiFftV2wuFDp80MY8NmCxRv3xtj1ApDOquE0SCeCF9BhEkbrtICRoCB_EQAvD_BwE of Bij ebay voor € 30,93 : https://www.ebay.com/itm/Opus-BT-C3100-V2-2-Digital-Smart-Battery-Charger-4-Slots-for-Li-ion-NiCd-NiMh-US/232339823449?hash=item3618885b59:g:JDUAAOSwY3BZHP50 Doe je zelf een lol, schaf zo'n lader aan. Krijg je meer inzicht in de conditie van je batterijen en kun je met een veiliger gevoel naar hartelust dampen. Thanks voor de tip. Ja ik heb de berichten van zowel NKON als Chasepoes nog wel. Maar daar kwam het grofweg op neer. (kan het wel opzoeken indien gewenst) maar ik ga die lader wel bestellen inderdaad! Niet specifiek alleen voor dit setje batterijen maar het is sowieso wel handig als ik dat zo hoor. En opletten dat de setjes niet verder dan 20% uit elkaar liggen qua interne weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 ?? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 7 hours ago, Steamboy said: Ook vreemd dat Chasepoes aangeeft dat je wat hebt aan voltage verschillen. Voltage verschil zegt niets over de conditie van een batterij, er zijn meerdere factoren die hierin een rol spelen. Ik heb het toen aangegeven het voltage verloop een indicatie is. Daarmee bedoelde ik toen dat indien de voltage verschil tussen 2 batterijen bij het laden en ontladen minimaal blijft (minder dan 0.02V), dat je dan met redelijke zekerheid kunt concluderen dat de interne weerstand van de batterijen niet te veel verschilt en dat het nog een bruikbaar setje is. Maar het is slechts een indicatie en kan nooit een echte meting vervangen. Ik snap overigens wel dat NKON aangeeft dat het voor hem lastig is om de interne weerstand te meten. Die weerstand is afhankelijk van de laadtoestand van een batterij en je hebt ook nog eens te maken met de overgangsweerstanden tussen de 2 polen. Je hebt dus zo ineens maar best grote verschillen tussen 2 batterijen. Ook bij de Opus is de meting een benadering van de werkelijke weerstand. Maar daarmee is het nog steeds een oneindig veel etere methode om een batterij te beoordelen dan te kijken naar het voltageverloop bij laden en ontladen. Het advies om een goede lader te gebruiken, blijft dan ook een sterk advies. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 Ik heb dus nu de 2 batterijen in de sigelei gedaan, en daar lijkt er weinig mee aan de hand tot nu toe. Nu ben ik momenteel toevallig een ander setje aan het laden. En ook daarbij zijn er redelijke verschillen in laadsnelheid. De een is 64% en de andere is 56% ik durf dus wel enige zekerheid te zeggen dat het probleem niet aan de batterijen lag, maar aan de lader. Die vc2 plus. Of het aan een van mijn mods ligt kan ik ook niet met 100% zekerheid zeggen, maar volgens mij niet omdat het probleem echt pas sinds gisteren zichtbaar is. Daarnaast gebruik ik de 3 setjes in 2 mods. Dus altijd 1 vol reservesetje heb ik liggen. Maar ik ga toch wel die Opus bestellen, is toch wel handig denk ik om de verschillen in de gaten te houden. En als ik afga op Steamboy zijn post, dat het tijd wordt om het setje te vervangen mits er 20% verschil zit tussen de 2 (of 3, in geval van trio setje) batterijen. Eventueel de beste van die 2/3 dan nog houden voor in een single-battery mod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 2 hours ago, Dennis1992 said: Ik heb dus nu de 2 batterijen in de sigelei gedaan, en daar lijkt er weinig mee aan de hand tot nu toe. Nu ben ik momenteel toevallig een ander setje aan het laden. En ook daarbij zijn er redelijke verschillen in laadsnelheid. De een is 64% en de andere is 56% ik durf dus wel enige zekerheid te zeggen dat het probleem niet aan de batterijen lag, maar aan de lader. Die vc2 plus. Of het aan een van mijn mods ligt kan ik ook niet met 100% zekerheid zeggen, maar volgens mij niet omdat het probleem echt pas sinds gisteren zichtbaar is. Daarnaast gebruik ik de 3 setjes in 2 mods. Dus altijd 1 vol reservesetje heb ik liggen. Maar ik ga toch wel die Opus bestellen, is toch wel handig denk ik om de verschillen in de gaten te houden. En als ik afga op Steamboy zijn post, dat het tijd wordt om het setje te vervangen mits er 20% verschil zit tussen de 2 (of 3, in geval van trio setje) batterijen. Eventueel de beste van die 2/3 dan nog houden voor in een single-battery mod. Tenzij hij kapot is, ligt het probleem niet bij de VC2. Dat is een erg goede lader. Als je 2 identieke batterijen hebt en de 1 laadt sneller dan de ander, dan zit er een verschil in de interne weerstand van die 2 batterijen. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 3 minutes ago, Chasepoes said: Tenzij hij kapot is, ligt het probleem niet bij de VC2. Dat is een erg goede lader. Als je 2 identieke batterijen hebt en de 1 laadt sneller dan de ander, dan zit er een verschil in de interne weerstand van die 2 batterijen. Typisch dat dit dan ook is bij dat ander setje batterijen. Het gekke is, soms staat hij bijvoorbeeld op 62% batt.1 en bij batt 2 dan op 75%. En soms staat het weer nagenoeg gelijk bijv. 75% en 74%. Dat is toch vreemd? je zou denken dat hij dan altijd vrijwel gelijk loopt, of juist altijd ver uit elkaar. Snap je wat ik bedoel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 1 minute ago, Dennis1992 said: Typisch dat dit dan ook is bij dat ander setje batterijen. Het gekke is, soms staat hij bijvoorbeeld op 62% batt.1 en bij batt 2 dan op 75%. En soms staat het weer nagenoeg gelijk bijv. 75% en 74%. Dat is toch vreemd? je zou denken dat hij dan altijd vrijwel gelijk loopt, of juist altijd ver uit elkaar. Snap je wat ik bedoel? Zijn beide batterijen dan ook exact gelijk in voltage als je begint met laden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 Just now, Chasepoes said: Zijn beide batterijen dan ook exact gelijk in voltage als je begint met laden? Die VC2 Plus geeft geen voltage aan. En de meeste mods van mij ook niet. Overigens gaf Steamboy daarstraks wel aan dat het niet uitmaakt dat de ene batterij sneller oplaad dan de andere. Zolang je ze maar wel beide helemaal vollaad. Maar ik denk dat het sowieso wel handig is om zo'n Opus te halen om de verschillen te meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts