Mr. Z Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 (edited) Voeger gooide ik een x aantal balen shag in mn tas en klaar maar met dampen ligt het toch wat anders, we kamperen graag en komen ook graag op plekken waar weinig mensen zijn en dat betekent ook vaak dat er geen stopcontact is. Dit jaar was de vakantie wat minder spannend, niet de zee op met de zeekajaks langs een wilde kust of kamperend op kleine eilandjes of een rivier afvaren in een natuurgebied in Polen waar je voor 3 dagen eten en drinken mee moest nemen zodat je het haalde tot het volgende punt waar drinkwater en eten was. Mn meissie is dik 3 maanden geleden aan haar pols geopereerd, 2 littekens aan beide zijden van dik 10cm lang dus we verwachte niet al te veel te kunnen doen dus op de fiets op vakantie in Nederland waar je struikelt over de campings en dus binnen 40km wel je tent op kan zetten mochten we niet ver kunnen fietsen [ dat ging verbazend en we fietsen 60 a 80km op dag] Maar ook een mooie gelegenheid om eens te kijken of je dampend op vakantie kan zonder stopcontact, gedeelte 1 is makkelijk, hoeveel damp je op een dag, hoeveel dagen ga je weg en welke liquids vind je lekker + wat extra mocht er een flesje sneuvelen. Gedeelte 2 is ook redelijk makkelijk, damp graag 4 smaakjes en aangezien we in NL gingen fietsen dus gewicht niet heel belangrijk was 4 tankjes mee + wat reserve glaasjes en coils. Gedeelte 3 wordt iets lastiger, welke mod maar dekt bij mij ook gedeelte 4, welke lader, wou wel een lichte mod, instelbaar, klein en met snelladen en dat werd de Vaporesso Swag, is klein, weegt 60 gram en kan een 3000mah batterij in 90 minuten opladen. Dus met 2 x een Swag had ik 2 mods en 2 sneladers bij me met een gewicht van 120 gram in totaal, kan er 1 stuk gaan maar dan heb je de ander nog. Nu de stroom, je kan natuurlijk 21 18650 batterijen mee nemen [ damp er 1 leeg op een dag] maar die wegen 50 gram de stuk dus wordt wat zwaar, je kan de legen natuurlijk weggooien maar dat is op meerdere manieren zonde en dan wil je ook nog de telefoons kunnen laden. Gedeelte 5 werd dus een zonnepaneel, kon natuurlijk een dure kopen maar kom wel eens op Aliexpress dus https://www.aliexpress.com/store/product/Suaoki-14W-Solar-Panel-5V-USB-Output-Portable-Foldable-Power-Bank-SunPower-Solar-Charger-for-Smartphone een 14 wats zonnepaneel van Aliexpress, simpel vierkant ding met 4 panelen en niet te groot. [ en met panelen van een goed merk] Had thuis al gekeken wat ie zou laden en in vol zonlicht kan hij net zo snel laden als de snellader van mn Samsung S7 Heb hem zelf even boven de 1200 zien laden maar mn Samsung vind het niet leuk om aan het zonnepaneel te hangen, het laden ging van hoog naar laag. Het zonnepaneel lade een lege batterij in de Swag in vol zonlicht idd op in 90 minuten, dus das mooi maar je hebt niet altijd zon.. Dus zo eens proberen op een bewolkte dag zonder zon, Dus gewoon boven op en geen direct zonlicht, na een dag fietsen toch bijna een batterij vol? en met een zonnige dag ging het hard, een powerbank van 15.000mah [als buffer mee en voor mn telefoon] dik half vol, dan in de ochtend en na middag nog in de zon op de camping nog een batterij vol. Dus dat werkte allemaal goed, na een week alle 5 de batterijen nog vol, powerbank een klein stukje leeg en de telefoon vol en geen stopcontact aan geraakt terwijl het meestal bewolkt was met 2 zonnige dagen. Als we echt wild gaan kamperen nog een zonnepaneel extra mee en misschien dan een grotere als we gaan varen want je kan hem niet boven op je kajak binden ivm vocht. Edited September 29, 2018 by Sub-Ωhm Link aangepast ? 9 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Z Posted September 29, 2018 Author Share Posted September 29, 2018 Hmm waarom nu een gedeelte van mn tekst is doorgestreept weet ik niet maar ga het niet opnieuw tikken dat weet ik dan wel weer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damas Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 Ha, leuk om te weten van die zonnepanelen zeg. Je kunt je tekst wel selecteren en dan de doorstreping uitzetten (4e optie in menutje in editor, die S met dat streepje erdoor), hoef je het niet opnieuw te tikken. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Z Posted September 29, 2018 Author Share Posted September 29, 2018 Bedankt voor de tip, werkte helaas niet maar tekst plakken in kladblok en weer terug deed de truc! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted September 29, 2018 Share Posted September 29, 2018 @Mr. Z, complimenten, zeer mooi geschreven en vooral leerzame review !! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 @Mr. Z, interessante "review" over de solar charger, heb hem verplaatst naar de review afdeling onder overige ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luc rafc Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Ik heb het zonnepaneel óók op mijn verlanglijstje geplaatst ziet er best handig uit. Goed om mijn elektrische fiets op een ecologische manier op te laden. Pas dan is het een groen vervoermiddel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 22 minutes ago, Luc rafc said: Pas dan is het een groen vervoermiddel. Groen is zelf trappen ? 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luc rafc Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Kan ik niet meer dan honderd meter. Gevolg van te veel en te lang roken. Ik kan óók mijn auto nemen hè Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Zonnepaneeltjes heb je in veel kwaliteiten, met ieder z'n eigen eigenschappen. Voor mijn mobiele stroomvoorziening wil ik panelen met een lage drempel, die dus bij diffuus licht al laden. Sommige panelen kunnen wel 20 watt leveren bij volle zon, maar niet als het half bewolkt is. Panelen die ook bij lage lichtintensiteit nog iets leveren zijn een stuk duurder. Op vakantie leef ik zelf al een paar jaar met een 7 watt Goal Zero paneeltje, met de Guide Plus eraan. Genoeg voor je telefoon, de zaklamp, maar voor de damper heb ik meer nodig. Een 20 watt daylight paneel zou genoeg zijn voor zo'n 20wH per dag, zelfs in slechtere condities. Een 20 watt paneel die alleen werkt met volle zon, heb ik niets aan. Onderweg met de auto is het makkelijk, de auto is de stroombron. Op campings, in restaurants, e.d. kun je vaak de boel in pluggen op het toilet en effe snel wat extra bijtrekken (vooral met die 2A's laden mods). Meestal heb ik zo'n kleine week aan volle batterijen bij me op reis en kan in een uur of vijf, zes alles weer aftanken. Vaker dan niet is de mogelijkheid daar in deze moderne wereld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camikease Posted October 5, 2018 Share Posted October 5, 2018 D'r is nog een andere Methode om je foon, cq dampers op te laden als je off-grid bent en kan zelfs in de avonduren je foon en dampers voorzien van energie... dit vereist echter wat soldeerwerk en je eigen inbreng.... en vervolgens een kampvuurtje of een ander manier om een pan te verwarmen... alles wordt simpel uitgelegd in onderstaand filmpje.... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Z Posted October 5, 2018 Author Share Posted October 5, 2018 ? Maar in gebruik erg bewerkelijk en maar 1.5w watt.. Maar zou mooi zijn om het te gebruiken om ontsnappende warmte tijdens het koken om te zetten in stroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts