Jump to content

[Poll] Hoeveelheid en nic gehalte


Guest UGL181130

[Poll] Hoeveel ml per dag met welk Nic gehalte?  

186 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Je longoppervlak is echt groot genoeg om vrijwel alle nicotine uit je damp op te nemen hoor. En niet minder dan bij mtl. Daarom die je minder nicotine in een dl damper; omdat je veel meer damp binnenkrijgt. En ook meer weer uitblaast, maar dat geldt voor mtl ook en dan is de nicotine al zo goed als verdwenen.

 

Je longen zijn geen grote lege ballon waar een wolk damp binnenkomt waarvan de kern het oppervlak niet raakt. De damp vult gewoon al je longblaasjes (een hele grote tros kleine ballonnetjes) en die nemen allemaal nicotine op. Net zoals trouwens de slijmvliezen in je mond en neus en slokdarm en luchtpijp en waar de damp ook maar langs komt. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL181212

@Raycoupe, grappig. Ik heb ook wat verder gegoogled en ben vaker 75-100 mg, voor stevige rokers die overstappen naar dampen, tegen gekomen. Ook een onderzoek waaruit bleek dat er een 'sweet spot' van 30-60 ng/ml (bloedwaarde) voor nicotine is. Ongeacht zwaarte van sigaret / shag of dampvloeistof.

 

Begin nu na 3 dagen dampen (en af en toe roken) wel iets te merken van een nicotine 'tekort' overigens. Moet ik dus nog meer gaan dampen ??

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gupperdepup said:

@Raycoupe, grappig. Ik heb ook wat verder gegoogled en ben vaker 75-100 mg, voor stevige rokers die overstappen naar dampen, tegen gekomen. Ook een onderzoek waaruit bleek dat er een 'sweet spot' van 30-60 ng/ml (bloedwaarde) voor nicotine is. Ongeacht zwaarte van sigaret / shag of dampvloeistof.

 

Begin nu na 3 dagen dampen (en af en toe roken) wel iets te merken van een nicotine 'tekort' overigens. Moet ik dus nog meer gaan dampen ??

Ah leuk, dat in ongeveer dezelfde orde van grootte, welke bron komt hier ook mee?

 

De grootste fout van veel beginnende dampers is dat ze heel snel die nicotine willen afbouwen, met de foutieve gedachte in het hoofd dat die schadelijk zou zijn. Het is echter niet de nicotine, maar de rest van de slecht verbrande meuk waar je het loodje door legt. Begin dus hoog, zodat de kans op het laten staan van de tabak de meeste kans van slagen heeft en bouw niet te snel af naar een lager niveau.

 

Overigens mis je in damp t.o.v. tabaksverbranding nog wel meer verslavende stoffen waar je van moet afkicken. Nicotine is maar een deel van de verslaving.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL181212

Weet niet meer waar ik dat las @Raycoupe Heb me even ingelezen in het dampen en lees / scan vrij snel; véél pagina's dus ?

 

Ik damp er lustig op los. Voordelen zijn me intussen bekend - minder stofzuigen omdat er amper shagkruim meer ligt mag ook op de lijst van pluspunten. Minder nicotine komt later vast. Nog wel even spelen met smaakjes en instellingen. Mag nog wat meer nicotine binnen krijgen maar 12/18 mg, althans wat ik nu aan smaakjes heb, is niet zo lekker als bv. koffie op 6 mg. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gupperdepup said:

Weet niet meer waar ik dat las @Raycoupe Heb me even ingelezen in het dampen en lees / scan vrij snel; véél pagina's dus ?

 

Ik damp er lustig op los. Voordelen zijn me intussen bekend - minder stofzuigen omdat er amper shagkruim meer ligt mag ook op de lijst van pluspunten. Minder nicotine komt later vast. Nog wel even spelen met smaakjes en instellingen. Mag nog wat meer nicotine binnen krijgen maar 12/18 mg, althans wat ik nu aan smaakjes heb, is niet zo lekker als bv. koffie op 6 mg. 

Je zal wel dezelfde afwijking hebben als ik. Honderden pagina's snel doorlezen en dan jaar later alle getalletjes nog paraat. :ja

 

Meeste mensen die net gestopt zijn, zijn wel wat scherps gewend in de keel, maar later zakt bijna iedereen om de throathit te verminderen. Hogere concentraties nicotine heb je ook nicsalt voor, dat is een andere vorm van nicotine en dat blijft zacht aan de keel op 20 of zelfs 50mgr/ml. Dat zie je tegenwoordig veel in die pods.

Link to comment
Share on other sites

En er zijn hele volksstammen die nog steeds een throathit prefereren.
Die blijven dat ook steevast doen, tot hun lichaam aangeeft, dat het wel een tikkie minder mag.
Forceren vanwege een of ander aangepraat bijgeloof werkt vaak averechts.
Luister gewoon naar je lichaam en geniet ondertussen met volle teugen van het dampen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL181212

@Raycoupe, nou... Met de jaren is het wat afgenomen. Sommige getalletjes ben ik na een dag al kwijt. Misschien mijn leeftijd ? Vreselijke techneut en nieuwsgierig ben ik sowieso altijd geweest en nog steeds.

 

@Cyber_Huub de reden dat ik vraag naar het totaal aantal mg nicotine is omdat ik merk dat ik (blijkbaar) minder binnen krijg dan toen ik rookte. Heb dezelfde soort klachten als bij cold turkey stoppen. Wel een stuk milder. Dus ik luister inderdaad zeker naar mijn lichaam. De wetenschap kan me helpen om de overgang van roken naar dampen wat eenvoudiger te maken. Ook ervaringen van andere dampers. Dat is geen voodoo of aangepraat geloof wat mij betreft. Dat (ook) de wetenschap zijn beperkingen heeft weet ik intussen ook.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Gupperdepup said:

Heb dezelfde soort klachten als bij cold turkey stoppen. 

Die heb ik ook heel even gehad. Echt koortsdromen enzo. Maar dat zou dus ook aan één van de tig andere stoffen kunnen liggen die in commerciële tabak zit. 

 

En wat omhoog in nicotine met dampen zou ook helemaal niet zo erg zijn, als dat het makkelijker maakt om van de tabak af te blijven. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, WaCro said:

Die heb ik ook heel even gehad. Echt koortsdromen enzo. Maar dat zou dus ook aan één van de tig andere stoffen kunnen liggen die in commerciële tabak zit. 

 

En wat omhoog in nicotine met dampen zou ook helemaal niet zo erg zijn, als dat het makkelijker maakt om van de tabak af te blijven. 

 

Da's heel waar wat Wacro hier zegt @Gupperdepup

Als je naar je gevoel te veel afkickverschijnselen krijgt, is het verstandig om in nicotine omhoog te gaan. Afbouwen, als je dat al wilt, kun je nog altijd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL181212
25 minutes ago, balling said:

 

Da's heel waar wat Wacro hier zegt @Gupperdepup

Als je naar je gevoel te veel afkickverschijnselen krijgt, is het verstandig om in nicotine omhoog te gaan. Afbouwen, als je dat al wilt, kun je nog altijd.

 

Omhoog gaan in de nic is ook de bedoeling. Nog aan het zoeken naar de juiste manier van dampen met hoge(re) nic. Aspire K3 met 1.8 ohm op 12 / 18 mg is lekker te 'toodlen' (mooi woord :)) Melo 3 met 1 ohm op 6 mg pseudo-DL is minder lekker wel meer nicotine hit. Nog wat puzzelen dus.

 

Nicotine salts ben ik naar aan het kijken. Zou minder heftig zijn qua keelgevoel. Lees op diverse plekken dat dat niet in iedere tank kan.

 

Enzoverder ?

 

Ik lees en experimenteer nog wat door en ga jullie bestoken met vragen. Komt helemaal goed. Nicotine was wellicht niet helemaal voldoende nog, maar 'toodlen' met een koffiesmaakje was in ieder geval al veel aangenamer dan een shaggie ?

Edited by Gupperdepup
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gupperdepup said:

 maar 'toodlen' met een koffiesmaakje was in ieder geval al veel aangenamer dan een shaggie ?

 

Daar zeg je zo wat!

Dat was mijn ervaring en conclusie ook al snel.

De verbazing dat "roken" zo veel lekkerder kon zijn dan .....

 

Dat was 5 jaar geleden toen net de eerste gereguleerde mods op de markt kwamen.

Pijpbommen (Panzerfaust) van 15cm lang exclusief tankje) die wel tot, schrik niet, 15 hele wattjes gingen.

 

 

Edited by balling
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, balling said:

Dat was 5 jaar geleden toen net de eerste gereguleerde mods op de markt kwamen.

Pijpbommen (Panzerfaust) van 15cm lang exclusief tankje) die wel tot, schrik niet, 15 hele wattjes gingen.

Whahaha, mooi! De hele Vamo gekte. Iedereen had dat ding. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, balling said:

 

Qui, liggen hier nog in de kast V1, 2, 3, 4 en 5.

Kijk eens. Een heuse collectie!

 

42 minutes ago, SanSiro said:

Ik niet,

in die tijd liep ik rond met de Itaste SVD (215 mm inclusief Kayfun)!    :priestsint

Nice! Die deed het ook prima. 

 

In het kader van enigszins on-topic: Dampten jullie toen op dezelfde of andere nicotine sterkte? En zijn jullie meer DL gaan dampen na het MTL-standaard tijdperk of niet?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, WaCro said:

In het kader van enigszins on-topic: Dampten jullie toen op dezelfde of andere nicotine sterkte? En zijn jullie meer DL gaan dampen na het MTL-standaard tijdperk of niet?

 

Toen: MtL, 18mg/ml.

Nu: Afwisselend Restricted DL of MtL op +/- 7-9 mg.

 

 

10 hours ago, SanSiro said:

 

Ik niet,

in die tijd liep ik rond met de Itaste SVD (215 mm inclusief Kayfun)!    :priestsint

 

 

             it.png

 

 

 

patat2.gif

 

 

 

 

Toen ook al met gouden horloges.

Wat een patser!

Edited by balling
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, WaCro said:

Kijk eens. Een heuse collectie!

 

Nice! Die deed het ook prima. 

 

In het kader van enigszins on-topic: Dampten jullie toen op dezelfde of andere nicotine sterkte? En zijn jullie meer DL gaan dampen na het MTL-standaard tijdperk of niet?

Ik ben van 18mg gezakt naar 6mg en sinds kort voor op de bank 3mg.
DL doe ik alleen om mijn vrouw terug te pesten.
En ja, ik win ?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 1-12-2018 at 14:15, Raycoupe said:

De grootste fout van veel beginnende dampers is dat ze heel snel die nicotine willen afbouwen...

 

Dat deed ik ook, omdat destijds in alle wetenschappelijke onderzoeken de nicotine de schuld kreeg van alles en nog wat !

 

En, nee, DL dampen kan ik niet, dan krijg ik namelijk een verschrikkelijke hoestbui

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Marianna said:

DL dampen kan ik niet, dan krijg ik namelijk een verschrikkelijke hoestbui

Ik krijg die hoestbuien als ik damp zonder of heel weinig nicotine in de dampsap

kan dit niet verklaren

begonnen op 12mg nu tussen de 9 a 10 Mg 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik ben in juni 2018 gestopt met roken en begonnen met de justfog q16 op 18 en 12 nicotine.

September overgestapt naar de istick pico toen naar de 6.

Ben nu aan het afbouwen..zit nu op 4.

Dit is echt het minimum momenteel..heb niet het gevoel dat ik lager kom.

 

Misschien weer even wennen en dan weer een stapje terug.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bij mij hangt het ervan af, ik heb hier foutief bestelde, red liquid staan van 18mg/ml,of mijn 1,5mg/nl bussen shake and vape. Het valt op dat uit die van 18 amper iets uit is :D. En was een verstokte weekendroker, een pakje per avond gauloises was mij niet vreemd. 

Link to comment
Share on other sites

10 - 20 ml / dag met 3 mg nicotine. Ik vape haast exclusief met mechs dus een afgelezen wattage kan ik niet zeggen, maar als ik de berekening maak aan de hand van de weerstand in m'n coil en het voltage van m'n batterij zal het tussen de 60 en 100 W zijn, afhankelijk van m'n build en de voltage drop.

 

Verstuurd vanaf mijn DRA-L21 met Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 6 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...