Popular Post wahanassatta Posted November 27, 2018 Popular Post Share Posted November 27, 2018 Het valt ons de laatste tijd op dat er van een quotiquette op dit forum inmiddels geen enkele sprake meer is. We zien soms verschillende leden achter elkaar een bericht quoten met een foto, waardoor de argeloze voorbijganger ineens een hele pagina met in elke post dezelfde plaat onder ogen krijgt. Of we zien twee leden gezellig met elkaar in gesprek, die dan telkens beginnen met elkaars post te quoten. Alsof ze maar niet kunnen geloven dat er echt iemand is die met ze wil praten. En ze dus voor de zekerheid bij elke zin duidelijk moeten maken dat ze op elkaar reageren. En dan zijn er ook nog leden, die rustig een post van 17 alinea's in zijn geheel quoten om daar dan op te reageren met een of twee regels tekst. Wel beschouwd zijn al die onnodige quotes en dubbele foto's niets meer dan vervuiling. Het komt de overzichtelijkheid niet ten goede en bemoeilijkt dan ook het vlot lezen van het forum. Het is gewoon storend. Daarom hanteren veel fora ook vrij strenge regels en krijg je subiet op je sodemieter als je 'onnodig quote'. Zo ver willen wij niet gaan. We doen gewoon een ouderwets beroep op onze gezamenlijke betrokkenheid. Want we doen toch allemaal ons best om de informatie op dit forum relevant, interessant en amusant te houden. Hoe die informatie is gepresenteerd en hoe die kan worden genavigeerd, zou dan ook best wat meer mee mogen wegen. Ziehier, een aantal ongeschreven regels: Mention ipv Quote We begrijpen natuurlijk wel dat het fijn is dat de persoon waarmee je in gesprek bent weet dat je hebt gereageerd. Maar daar is de mentioning functie voor bedoeld. Het quoten is eigenlijk alleen zinvol als er een paar posts of pagina's tussen zitten en je specifiek op een oudere post wilt reageren. Dus als je in gesprek bent met iemand, neem dan even de moeite om te mentionen in plaats van de luie optie via de quote. Tip: als je in gesprek bent in een draadje, kun je ook heel eenvoudig dat topic volgen zodat je een notificatie krijgt als iemand in dat topic post. Foto's quoten Bij het quoten van foto's is de ongeschreven regel dat je foto's alleen quote als je reactie echt om de foto gaat én de betreffende foto zich op een andere pagina bevindt. Selectie quoten Het laatste punt van aandacht betreft dan het quoten van volledige post. Dat hoeft dus niet. Je kunt heel gemakkelijk alleen het stuk van de post laten staan waar je op reageert en de rest deleten. Dat maakt het voor de andere leden ook meteen duidelijk wat je punt is. Als je nu denkt, "Ja okay wahanadinges, maar hoe werkt dat dan met dat mentionen? En hoe haal ik dan een foto of een stuk tekst uit een quote?" Dan moet je even een bezoek brengen aan het Dampforum Online Video Tutorial Experience Centre dat @Sledge in zijn uppie met zijn blote poten uit de grond heeft gestampt. Hier de tutorial over mentionen. Hier die over quoten. En hier die over het volgen van topics. Namens alle leden, alsmede het FBT, alvast bedankt. P.S. Als je nu gaat zoeken naar al die driedubbele foto's en die niet kunt vinden, dan is dat omdat het FBT ze al een tijdje zoveel mogelijk wegjorist. 17 10 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 18 hours ago, wahanassatta said: Dampforum Online Video Tutorial Experience Centre Ik zie nog geen automatische aanvulling van de afkorting als ik m intyp ? DOVTEC 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Moppersmurf aka Dramaqueen Posted November 28, 2018 Popular Post Share Posted November 28, 2018 This post was recognized by Sub-Ωhm! "Lekker ding ben je ook hé..." Moppersmurf aka Dramaqueen was awarded the badge 'Great Support' and 10 points. 22 hours ago, wahanassatta said: Het valt ons de laatste tijd op dat er van een quotiquette op dit forum inmiddels geen enkele sprake meer is. We zien soms verschillende leden achter elkaar een bericht quoten met een foto, waardoor de argeloze voorbijganger ineens een hele pagina met in elke post dezelfde plaat onder ogen krijgt. Of we zien twee leden gezellig met elkaar in gesprek, die dan telkens beginnen met elkaars post te quoten. Alsof ze maar niet kunnen geloven dat er echt iemand is die met ze wil praten. En ze dus voor de zekerheid bij elke zin duidelijk moeten maken dat ze op elkaar reageren. En dan zijn er ook nog leden, die rustig een post van 17 alinea's in zijn geheel quoten om daar dan op te reageren met een of twee regels tekst. Wel beschouwd zijn al die onnodige quotes en dubbele foto's niets meer dan vervuiling. Het komt de overzichtelijkheid niet ten goede en bemoeilijkt dan ook het vlot lezen van het forum. Het is gewoon storend. Daarom hanteren veel fora ook vrij strenge regels en krijg je subiet op je sodemieter als je 'onnodig quote'. Zo ver willen wij niet gaan. We doen gewoon een ouderwets beroep op onze gezamenlijke betrokkenheid. Want we doen toch allemaal ons best om de informatie op dit forum relevant, interessant en amusant te houden. Hoe die informatie is gepresenteerd en hoe die kan worden genavigeerd, zou dan ook best wat meer mee mogen wegen. Ziehier, een aantal ongeschreven regels: Mention ipv Quote We begrijpen natuurlijk wel dat het fijn is dat de persoon waarmee je in gesprek bent weet dat je hebt gereageerd. Maar daar is de mentioning functie voor bedoeld. Het quoten is eigenlijk alleen zinvol als er een paar posts of pagina's tussen zitten en je specifiek op een oudere post wilt reageren. Dus als je in gesprek bent met iemand, neem dan even de moeite om te mentionen in plaats van de luie optie via de quote. Tip: als je in gesprek bent in een draadje, kun je ook heel eenvoudig dat topic volgen zodat je een notificatie krijgt als iemand in dat topic post. Foto's quoten Bij het quoten van foto's is de ongeschreven regel dat je foto's alleen quote als je reactie echt om de foto gaat én de betreffende foto zich op een andere pagina bevindt. Selectie quoten Het laatste punt van aandacht betreft dan het quoten van volledige post. Dat hoeft dus niet. Je kunt heel gemakkelijk alleen het stuk van de post laten staan waar je op reageert en de rest deleten. Dat maakt het voor de andere leden ook meteen duidelijk wat je punt is. Als je nu denkt, "Ja okay wahanadinges, maar hoe werkt dat dan met dat mentionen? En hoe haal ik dan een foto of een stuk tekst uit een quote?" Dan moet je even een bezoek brengen aan het Dampforum Online Video Tutorial Experience Centre dat @Sledge in zijn uppie met zijn blote poten uit de grond heeft gestampt. Hier de tutorial over mentionen. Hier die over quoten. En hier die over het volgen van topics. Namens alle leden, alsmede het FBT, alvast bedankt. P.S. Als je nu gaat zoeken naar al die driedubbele foto's en die niet kunt vinden, dan is dat omdat het FBT ze al een tijdje zoveel mogelijk wegjorist. Ja ik snappem hoor! Spoiler Man man, wat moeten jullie de pest aan me hebben 2 1 24 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.R.30T Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Carnaval?? ? Waar?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 2 hours ago, Moppersmurf said: hebben Ja mopper, zo kan het ook. Mijn quote omvat alles wat ik aanhalen wilde........ 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Snap helemaal wat je bedoelt. Erger me er zelf ook best aan, een probeer het zo veel mogelijk te vermijden. Echter, als ik niet op de laptop maar op de tablet forum, is het schiet onmogelijk een klein stukje uit een lange tekst te quoten. Soms lukt het, maar vaak ook niet. Of ik zit minutenlang met mijn vinger op de delete-niet voor het ongewenste deel tekst weg is. En dan doe ik best veel moeite.... Eerlijk gezegd ben ik eigenlijk van oudsher gewend op fora niet of nauwelijks te quoten, want 9 van de 10 keer overbodig, maar vanaf het begin dat ik hier kwam leek dat wel min of meer de standaard, en moet ik toegeven me daar onwillekeurig ook een beetje aan te hebben aangepast. Zal er voortaan beter op letten. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wahanassatta Posted November 28, 2018 Author Share Posted November 28, 2018 @L33ntje misschien op een tablet handiger om het dan op deze manier te doen? Dan hoef je namelijk niets te deleten. Enkel de tekst selecteren die je wilt quoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL200628 Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Ik zit hier al erg lang, heb me er nog nooit aan geergerd. Sterker, het valt me niet eens op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starrie Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Ik quote eerlijk gezegd bijna altijd. Wel verkort, dus geen foto’s of lange teksten. Maar dat komt vooral omdat het mentionen met tapatalk volgens mij niet werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted November 28, 2018 Share Posted November 28, 2018 Dat is volgens mij ook 1 van de redenen dat tapatalk niet echt gepromoot wordt hier. Ook staan er volgens mij geen plugins in de software meer voor tapatalk. Kleine moeite om de mobiele site op je telefoon te openen btw, waar je de volledig functionaliteit hebt. Tapatalk is wel heel makkelijk, als je op veel verschillende fora geabbonneerd bent, maar dan lever je dus wel aan functionaliteit in. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Bak Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Tapatalk server plugins verzamelden gebruikersnamen en e-mailadressen, er waren meerdere security flaws en breaches op hun servers, en de clients werkten als een soort tracker waarbij zelfs alle links via hun servers liepen. Zomaar wat dingen die ik oppikte de afgelopen jaren op o.a. Xda, Adminzone, Anandtech en Reddit etc. Ze moeten toch ergens geld mee verdienen. Of dat nu allemaal nog steeds zo is weet ik niet, maar ik zou mijn privacy niet inruilen voor het gemak van een paar logins onthouden. Plus de vaak beperkte functionaliteit die je dan op een forum hebt. Dit forum doet het uitstekend op een smartphone zoals @Madman al zegt. Kleine kanttekening: ik ben bovengemiddeld paranoïde als het iets met internet te maken heeft. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 @wahanassatta Dat is wat ik in de regel probeer, maar ik dus helaas vaak niet voor elkaar krijg. (Op tablet/telefoon, want met muis natuurlijk geen enkel probleem). Gelukkig weet ik inmiddels wel hoe ik een ongewenste quote weg krijg. Dat was wel een verademing ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Soms lukt het mij ook niet om een klein stukje tekst te quoten op m'n (Android) telefoon met Chrome. Dan verschijnt het kadertje met 'quote selection' ineens niet. Geen idee waarom niet, meestal is het er wel. 1 hour ago, L33ntje said: Gelukkig weet ik inmiddels wel hoe ik een ongewenste quote weg krijg. Hoe doe jij dat dan? Ik krijg het op m'n mobiel op geen andere manier voor elkaar dan de editor opnieuw laden en dan te laten clearen ipv opgeslagen tekst te herstellen (op de pc is het simpel middels de Delete-knop te doen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Opera installeren.. Wat een verademing zeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 (edited) 2 hours ago, Matung said: Ik krijg het op m'n mobiel op geen andere manier voor elkaar dan de editor opnieuw laden en dan te laten clearen Precies op die manier. Inderdaad is het op PC een stuk makkelijker. En dat is in elk geval stukken beter dan proberen met de delete-toets een gigantische lap tekst weg te halen en dan toch nog een leeg quote-blokje over te houden ? @TheRich - Ik HEB Opera nota bene..... Edited November 29, 2018 by L33ntje 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Bak Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Op een iPad blijft het ook behelpen met de text-editor maar is het te doen. Ik geloof sowieso niet in touch op priegelschermpjes, iets wat zowat de hele wereld heeft gegijzeld. Speech & motion zijn de toekomst. Soms komt het trouwens voor dat je in een discussie wél elke reply moet quoten omdat diegene steeds zijn/haar antwoord verandert. Gelukkig laat ik me zelden tot nooit verleiden tor dat soort discussies. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 16 minutes ago, Leo Bak said: Soms komt het trouwens voor dat je in een discussie wél elke reply moet quoten omdat diegene steeds zijn/haar antwoord verandert. Gelukkig laat ik me zelden tot nooit verleiden tor dat soort discussies. fair enough......die heb ik ook gezien ja en denk te weten waar je op doelt ? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 De beschrijving van ongeschreven regels opschrijven..... De grote vraag is nu welke ongeschreven regels onbeschreven bleven. Om verdere geschreven verwarring te voorkomen, gaarne mondelinge reactie. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 En hoe kan je ongeschreven regels quoten? Hmmmm ff testen Quote Ahhh dat kan dus wel! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madman Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 7 hours ago, L33ntje said: En dat is in elk geval stukken beter dan proberen met de delete-toets een gigantische lap tekst weg te halen en dan toch nog een leeg quote-blokje over te houden Jij hebt een voordeel.....die gigantische lappen tekst zijn meestal van jezelf, dus jij hoeft niet te quoten 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
balling Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Natuurlijk wahanassatta's deugdraadje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 8 minutes ago, balling said: Natuurlijk wahanassatta's deugdraadje. Vol met wijze deugd-raad 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 53 minutes ago, balling said: wahanassatta's deugdraadje. Waar @Sledge en ik 200% achter staan ❕❕❕ < 3 stuks ❕ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
balling Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 1 minute ago, Sub-Ωhm said: Waar @Sledge en ik 200% achter staan ❕❕❕ < 3 stuks ❕ 't was maar een grapje, jongens. Ik vind het prima dat daar eens een keer op wordt gewezen ook al overtreed ik de etiquette ook wel eens onbewust. Zie het maar als een allergische reactie........... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted November 29, 2018 Share Posted November 29, 2018 Niemand van ons is onbevlekt Balling, dat is ook niet de doelstelling 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts