Jump to content

Mijn discussie met de klantenservice van marktplaats.nl

Remon

Recommended Posts

Ik, via Twitter DM aan marktplaats.nl:

Waarom wordt mijn advertentie van een elektrische sigaret telkens verwijderd? Ik krijg dan een melding per e-mail dat jullie meldingen hebben ontvangen en deze hebben gecontroleerd en dat het in strijd is met jullie algemene voorwaarden. Nu heb ik die voorwaarden gelezen en ik kan nergens vinden wat in dan precies schend..

Marktplaats.nl:

Hoi Remon, ik zie dat je een vraag hebt over onze regels betreffende rookwaar. Hieronder een kopie daarvan:

Het is niet toegestaan op Marktplaats tabaksproducten aan te bieden of te vragen. Onder tabaksproducten worden onder meer sigaretten, sigaren en pruimtabak verstaan. Een uitzondering geldt voor tabak als verzamelobject dat niet (meer) verkrijgbaar is bij een kleinhandel en niet geschikt of bedoeld is voor consumptie.
De Voedsel en Waren Autoriteit houdt toezicht op de handhaving van de Tabakswet. (!) Elektronische sigaretten zoals de supersmoker zijn ook niet toegestaan op Marktplaats. (!) 

Zoals je ziet zijn dit onze regels. Ik denk dus dat je het beste een andere plek kan vinden voor je esmoker! Een fijn weekend gewenst.

Ik, als reactie op marktplaats.nl:

Goedemiddag,

Ik weet niet of je het volgende onder de aandacht kan brengen bij de juiste afdeling of bij collega's die veranwoordelijk zijn voor (af)keuren van advertenties:

Een elektrische sigaret bestaat veelal uit slechts een batterij, een spoeltje wat kan gloeien, een stukje katoen wat vloeistof kan opnemen en een glaasje om de vloeistof in te gieten.

De vloeistof die wordt gebruikt in elektrische sigaretten bevat GEEN enkele vorm van tabak. En bij gebruik komt er geen rook maar damp vrij.

Dit houdt dus in dat je in theorie elektrisch mag roken op je werk, in openbare gebouwen en in de horeca. Echter, iedereen is vrij dit te verbieden in de eigen huisregels. U geeft via de Algemene Voorwaarden aan dat de Voedsel en Waren Autoriteit toezicht houdt op de handhaving, maar zoals ik al zei, als een controleur van de VWA een inspectie zou doen in een horecagelegenheid waar alleen gedampt wordt met elektrische sigaretten, dan worden er geen onregelmatigheden door hem of haar geconstateerd omdat er geen tabak aan te pas komt.

Wel zijn er uit de overheid regels opgelegd met betrekking tot de minimumleeftijd om een elektrische sigaret te kopen. Die plicht ligt bij de verkoper. Op marktplaats worden ook auto's, motorfietsen en bromfietsen gekocht en verkocht. Het is dan de verantwoordelijkheid van de verkoper dat deze geen minderjarige een proefrit laat maken in een auto bijvoorbeeld.

Marktplaats bevat daarnaast ook een 18+ erotiek en sexadvertenties rubriek. Dus het aanbieden van goederen en diensten waarvoor een minimumleeftijd geldt lijkt mij geen probleem.

Feit is dat tot twee keer toe een advertentie van mij is verwijderd welke niet onder de tabakswet valt.

Er wordt zelfs gedreigd met het verwijderen van mijn account welke ik al meer dan 10 jaar heb.

Ik ben benieuwd of ze hier iets mee gaan doen.

Wat mij ook zorgen baart is dat er kennelijk (anti-rook) mensen zijn die een soort heksenjacht houden op zoek naar advertenties van elektrische sigaretten om deze vervolgens te rapporteren..

Edited by Remon
  • Like 2

Nieuwe reactie van marktplaats.nl:

Er zijn toch een aantal dingen die hier niet helemaal aan kloppen. Een leeg wapen zonder ammunitie mag ook niet aangeboden worden. In principe bestaat dit uit ijzer, staal, aluminium en plastic. Dit zijn allemaal legale materialen. Je kan met een leeg wapen zonder ammunitie niks beginnen, maar het is duidelijk wat het doel van het product is. In dit geval is dat ook zo. Iedereen weet dat met de e sigaret gerookt gaat worden (of 'gedampt').

Daarnaast is veelvuldig damp inhaleren over de longen hoe dan ook slecht voor je gezondheid. De mate waarin moet nog aangetoond worden door onderzoeken op de lange termijn. Je kan roken mét of zonder nicotine. Heel veel mensen roken met nicotine. Dit is een verslavende stof en maakt het gebruik van een e sigaret in openbare ruimtes ook al discutabel. Een kind aan het tafeltje ernaast heeft het recht om schone, nicotinevrije lucht in te ademen.

Het feit dat er met dit apparaat een handeling kan worden verricht die verslavend werkt, maakt ook dat het alleen verkocht mag worden aan volwassenen. Dat op Marktplaats de verantwoordelijkheid bij de verkopers ligt om dit soort producten niet aan minderjarigen te verkopen (geldt ook voor auto's) is evident, maar staat hier nu los van.

Ik vind het heel leuk om te horen dat je al 10 jaar een account hebt op Marktplaats, in sommige gevallen wordt er met een oud account ook wat voorzichtiger omgegaan. Dat verandert echter niks aan de mate waarin jij je aan de regels van de website moet houden. Op het moment dat jij na een eerdere waarschuwing een product blijft aanbieden dat verboden is op onze website, kan je account geblokkeerd worden. Of je account 15 jaar oud is of 2 maanden, maakt in dat geval niet uit.

Ik hoop dat je begrip kan opbrengen voor onze overwegingen. Als je nog vragen op opmerkingen hebt dan hoor ik dat wel.

Daarnaast wil ik je veel succes wensen op Marktplaats. De e sigaretjes zul je toch echt ergens anders moeten aanbieden ?

Een fijne zondag gewenst.

Mijn laatste reactie terug. Het heeft denk ik weinig zin om er meer tijd aan te verspillen:

Als ik jullie was dan zou ik ook geen koop en verkoop van mobiele telefoons meer toestaan. Er zijn onderzoeken die aantonen dat de straling slecht voor de gezondheid is en de effecten op lange termijn zijn nog onduidelijk.

Edited by Remon
  • Like 1
  • Haha 1

Ik weet dat er genoeg plekken zijn om spulletjes te verkopen. Alleen irriteer ik me aan de verkeerd geïnterpreteerde regels en wetten en de onjuistheden die in de argumentatie door marktplaats.nl worden gebruikt.

Off topic: ik zag op je profiel dat je ook uit Vianen komt, alleen heb ik hier nog nooit een damper in het "wild" gezien.

Edited by Remon
  • Like 1

2 hours ago, Remon said:

Een elektrische sigaret bestaat veelal uit slechts een batterij, een spoeltje wat kan gloeien, een stukje katoen wat vloeistof kan opnemen en een glaasje om de vloeistof in te gieten.

De vloeistof die wordt gebruikt in elektrische sigaretten bevat GEEN enkele vorm van tabak. En bij gebruik komt er geen rook maar damp vrij.

Zo moet je het niet brengen. Eerste regel is goed en de 2e vervangen door een uitleg dat je overal tabak in kunt stoppen, ook in ikea kastjes.

Of ze het daar ook even op willen toepassen.

• Like 1
  • Haha 3

@Remon Sinds de TPD in de tabakswet is opgenomen valt de e-sigaret onder de tabakswet. Daarin staat dat online verkoop van tabaksproducten (dus ook de e-sigaret) verboden is. Marktplaats heeft dat dus niet zelf besloten en past alleen maar de wet toe. Je argumenten kloppen alleen is het een beetje zinloos die tegen Marktplaats te gebruiken want die mogen de wet niet overtreden. Je zou deze moeten adresseren aan de beslissingsmakers, dus het Ministerie van VWS.

• Like 3

1 minute ago, richard-V said:

Als je wat op marktplaats aanbied is een van de  cookies;belastingdienst.nl.Die kun je blokkeren,met firefox tenminste.

Is dat echt zo?

Wat een ongelofelijke bruine site is dat. Bah!

Dan heb ik nog maar twee minuten gezocht.Leuk hé die computers!

Belastingdienst legt aanleveren klantgegevens door Marktplaats vast in protocol

De Belastingdienst heeft in de vorm van een protocol afspraken gemaakt met Marktplaats waarin is vastgelegd hoe dat bedrijf desgevraagd gebruikersgegevens moet aanleveren. Naast persoonsgegevens kan de fiscus ook geplaatste advertenties opvragen.

Het protocol is uitgelekt en gepubliceerd door RTL Nieuws.https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/1604691/marktplaats-deelt-informatie-met-fiscusDe Belastingdienst heeft in het protocol de procedures met Marktplaats laten vastleggen die nodig zijn voor het opvragen van gebruikersdata. Onder andere gebruikersnamen, telefoonnummers, adresgegevens en ip-adressen kunnen opgevraagd worden. Ook kan de fiscus alle door een gebruiker geplaatste advertenties opvragen tot maximaal vier jaar terug, inclusief bankrekeningnummers als er betaald is voor plaatsing van een advertentie.

Uit het document blijkt verder dat de Belastingdienst in principe alleen een bankrekeningnummer mag opvragen als de identiteit van een adverteerder niet duidelijk is. De Belastingdienst kan echter ook om deze informatie vragen als de dienst zelf heeft bepaald in het belang van een onderzoek de desbetreffende Marktplaats-gebruiker nog niet te willen benaderen. Dit is ook toegestaan als de fiscus de door een belastingplichtige aangedragen informatie niet vertrouwt.

De Belastingdienst heeft steeds meer belangstelling voor websites waarop veel gebruikersgegevens zijn opgeslagen. Zo speelde in augustus de zaak rondom SMS Parking, dat weigerde om klantgegevens aan de fiscus te verstrekken. De rechter dwong het bedrijf echter om dit alsnog te doen. De Belastingdienst zegt de gegevens nodig te hebben om fraude tegen te gaan en om aangiftes te kunnen controleren.

Update, 20:19: In dit artikel stond dat Marktplaats ook wachtwoorden zou delen. Dat blijkt niet juist.https://tweakers.net/nieuws/98941/belastingdienst-legt-aanleveren-klantgegevens-door-marktplaats-vast-in-protocol.html

Edited by richard-V
  • Thanks 2

@Remon Het is een beetje met twee maten meten. Ik heb al genoeg spullen verkocht op Marktplaats, dampers, liquids etc etc, nooit een waarschuwing gekregen of een advertentie offline gehaald. Sommige gebruikers zie je ook zelfs tientallen advertenties hebben op vape gebied waarvan er al meerdere weken erop staan.

Denk dat je hier een beetje te maken hebt met een moderator die heel nauw met de regels leeft. Mochten alle moderators zo werken dan waren er echt niet meer zoveel advertenties te zien op vape gebied en waren al zeker de advertenties die al meerdere weken erop staan verwijderd.

Andere mogelijk is dat er iemand de pik op je heeft en steeds je advertenties rapporteert, zou niet anders weten waarom anders je advertenties steeds verwijderd worden.

Een tip, maak je gewoon met een andere e-mailadres een tweede account aan en plaats het daar eens mee! Ik snap dat je status voor kopers beter uitziet als je een abonnee bent die al 10 jaar actief is dan iemand die net een dag aangemeld is. Maar tegenwoordig met gelijk oversteken lopen de mensen geen risico meer. Wordt deze account verwijderd heb je altijd nog je (account met 10 jaar status) En kun je voor je volgende advertenties op vape gebied weer een nieuwe maken.

Sowieso zou ik nooit met 1 account werken om meerdere redenen. Blij er meerdere aangemaakt te hebben jaar of 14 terug ?

@balling, @richard-V, @VapeLimbo, laten we effe wel wezen. Deze bijstandsfamilie plaatste maar liefst 3873 advertenties in 9 jaar, dat zijn 430 advertenties per jaar.

Nou dan kun je wel spreken van structurele handel en dus hieruit voortvloeiende inkomsten. En terecht wordt gesteld dat bijstand bedoeld is voor mensen die niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Dus ze hadden de inkomsten uit deze handel moeten melden. Ik vind het dan ook volkomen terecht dat deze mensen hun ontvangen uitkering moeten terug betalen. Ze hebben of gewoon bewust de boel opgelicht of zijn ontzettend dom of zijn iedere vorm van logisch denkvermogen kwijt. De opmerking "het leverde amper iets op", ja, dat zou ik ook zeggen, wanneer ik betrapt zou worden.

Besef even wat hier speelt. Effe rekenen, deze familie plaatste 430 advertenties per jaar, ze verkochten huisraad, maar ook brommers en fietsen. Stel dat gemiddeld, laten we het laag houden, elke advertentie € 50,= opleverde, dan praten we toch over netto € 21.500,= per jaar. Dat is € 1791,= netto per maand !!! Tel daar nog een keer de bijstandsuitkering van € 1400,= per maand bij, dan zit je toch snel op een slordige € 3200,= netto per maand. En dan reken ik zaken als onterecht ontvangen huur- en zorgtoeslag nog niet eens mee.

Ja, daar wil ik ook wel voor thuis zitten.........maar......het is natuurlijk wel uitbuiten van ons sociale vangnet, waar wij met z'n allen fors voor betalen. 

Nee, voor dit soort lui kan ik geen respect opbrengen........

Edited by Steamboy
  • Like 5
  • Thanks 2

@Steamboy Mocht dit betreffend gezin inderdaad het  jouw geschatte bedrag verdiend hebben dan kan ik me er zeker iets bij voorstellen dat ze ten onrechte een bijstandsuitkering ontvangen hebben en het niet meer dan normaal is dat ze deze terug te moeten betalen. Echter ik vind je schatting juist aan de zeer hoge kant met wat jij laag noemt (€ 50,- per advertentie winst) Ik denk eerder dat het gros van die advertenties misschien maar een paar euro of hooguit een tientje opgebracht hebben. Daarbij weet je ook niet of ze misschien ook nog wel eens spulletjes erop hebben gezet voor andere mensen, die bv niet zo handig met pc's en Internet zijn of voor meerdere mensen uit hun familie.

Gek zou ik dat echt niet vinden. Als ik mezelf pak ik denk dat ik toch wel zeker wel een 100 of meer advertenties geplaatst heb voor andere mensen, simpelweg omdat ze dit niet kunnen. Zonder hier ook maar 1 cent op verdiend te hebben!

Nu leef ik zelf niet van een bijstandsuitkering maar wat en wie ik iets verkoop heeft niemand maar dan ook niemand een bal mee te maken en kun je gedeeltelijk voorkomen door meerdere accounts te gebruiken en nog wat andere manieren....   Daarbij iets wat ik verkoop heb ik al belasting over betaald toen ik het aanschafte. Ook over het geld waarmee ik bepaalde spullen aanschafte heb ik al belasting over betaald. We worden al genoeg uitgezogen door de overheid en snap echt wel dat mensen geen aangifte doen over de spullen die ze verkopen op Marktplaats, mits dit natuurlijk niet bedrijfsmatig gebeurt of om bijstandsfraude te plegen indien iemand een bijstandsuitkering heeft.

Verder hou ik het liefst alle activiteiten online zo ver als mogelijk voor mezelf. Ze weten al meer over ons dan we zelf voor mogelijk houden en dit vindt ik persoonlijk te ver gaan.

Er zijn mensen die er een handel van maken om goedkoop op mp te kopen (vooral bij in verkeerde rubrieken geplaatste advertenties lukt dat nog weleens) en het duur daar weer door te verkopen. Een familielid van me doet dat en verdiend daar zeker gemiddeld een paar tientjes per transactie aan. Hij doet het trouwens naast zijn baan.

@Tamara Om nog maar te zwijgen over de mensen die op diverse weggeefhoeken op Facebook spullen ophalen en ze doorverkopen. 

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
  • Like 3

Zolang je je maar ervan bewust bent dat wat je op internet doet door alle instanties bekeken en beoordeeld  kan worden.B.v. dampen en premie´s voor verzekeringen En niet alleen marktplaats.Maarja iedereen vindt alles toch best.

Edited by richard-V
  • Like 2

• Create New...