Jump to content

Zelf aroma maken.


YvonneSp

Recommended Posts

@Matung Ik gebruik als laatste filter stadium infuusfilters, omdat ik daar toevallig een hele doos vol van heb. Bij het uitpersen gaat het eerst door 100 micron doek en daarna laat ik het een paar maanden bezinken in een hoge, smalle glazen cilinder. Door voorzichtig te hevelen ben je al 90% van de vaste deeltjes en suikers kwijt. De laatste twee a drie centimeter gaat door de gootsteen.

 

Eigenlijk wil ik voor de laatste stap een vacuumkolf, daar zuig je met onderdruk de vloeistof door een filter, want op zwaartekracht, zelfs met wat verwarming, gaat het maar met een druppel per 10 seconden. Voor zo'n vacuumkolf kun je dan filterpapiertjes kopen van divers kaliber, ook vanaf 1 micron.

 

Filtratie helpt uiteraard niet tegen de suikers in tabak, of oliën in andere extracten, het is puur voor de kleine vaste deeltjes. Als je vaak je watje vervangt, is het geeneens zo noodzakelijk. Bij m'n voorlaatste batch heb ik niet gefilterd, alleen een paar maanden laten bezinken. De volgende batch ga ik toch weer 'lastig' filteren met die 1,2 micron, want het is wel plezierig om langer dan een dag met 't zelfde watje voort te kunnen.

Edited by Raycoupe
mention
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8/30/2019 at 1:35 PM, Raycoupe said:

 

 

Het grote probleem met het zelf aroma's maken van sommige smaken, bv kruidnagel, koffie, vanille, ctirusachtigen e.d. is dat het extract oliën bevat, want ook die lossen voor een deel prima op in PG. Iedereen weet dat oliën dampen niet zo'n goed idee is, kun je op langere termijn flinke longziektes door ontwikkelen, zoals ze nu in de VS ontdekken als je wietolie in je damper gooit.

 

 

Pas op met eigen extracties van bestanddelen die zwaardere oliën en vetten bevatten als je gezondheid je lief is.

 

 

aangezien ik ook aan het experimenteren ben om eigen aroma-smaakjes te maken..

vond ik het wel goed dat ik deze tip alsnog gelezen heb ivm oliën van bepaalde kruiden , dat die niet zo goed zijn..

de eerste die ik checkte was kruidnagel.. en deze gaf al wat slecht nieuws.. zie wiki link

nu spreken ze wel van volledig geextrageerde olie van kruidnagel en meer bepaald de blaadjes en bloem

De kruidnagel zelf zoals we ze kennen bevat heel wat minder van het te vermijden stofje euganol.

Ik denk dat het laten trekken van de kruidnagel in glycerine voor een weekje, tot de geur en smaak erin zit ,niet zo ernstig gevolgen zal geven..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnagelolie

weed aroma heb ik ook reeds gemaakt .. en ja daar komt uiteraard de olie mee in je liquide.. want ik voelde het wel een beetje ?

 

wat ik nog niet geprobeerd heb is fruit.. geeft er al iemand het geprobeerd met gedroogd fruit?

kheb hier nu wat gedroogde ananas die ik wil proberen.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het begin van het gedonder door dat k@t smaak verbod , mensen gaan andere dingen proberen als het niet via reguliere weg kan.

Kwestie van tijd voor dr problemen gaan ontstaan en dan kunnen ze weer roepen zie je nu wel hoe slecht het is....

Goed bezig hoor oompje staat ?

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Mpedro Je weet niet precies wat er allemaal in de liquid terecht komt zo en je weet niet welke stoffen al dan niet kwaad kunnen bij inhalatie. Wij weten dat net zo min. Hobbyen kan leuk zijn maar wat mij betreft niet wanneer dat gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Ik zou zelf geen aroma’s maken, dat vergt toch wat meer specifieke kennis dan ik heb of kan googlen.

 

Ik zie trouwens dat ik je nog niet heb uitgenodigd om jezelf voor te stellen. Bij deze! Dit kan in onderstaand topic. Niet verplicht uiteraard maar wij vinden het leuk om nieuwe leden wat beter te leren kennen 

 

Link to comment
Share on other sites

@Maurice1974 ja, bij de opsomming die hier vernoemt gaat het voor mij ook een beetje te ver .. ik hou het liever bij natuurlijke producten, vooral planten ?

 

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Link to comment
Share on other sites

@Tamara Idd, precies weten wat er dan allemaal in de liquid terecht komt of afgeeft bij een bepaalde plant weet ik ook niet en kan je eventueel opzoeken.

Maar hé, denk je dat de verkochte liquids op de markt dan zoveel veiliger zijn? Het feit dat het grote gedeelte allemaal synthetisch gemaakt wordt om een natuurlijke smaak of geur na te maken kan toch niet zoveel beter zijn voor je lichaam/longen?

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Link to comment
Share on other sites

@Maurice1974 Wat is glycerine? Glycerine, ook wel glycerol genoemd, wordt gewonnen uit plantaardige of dierlijke olie. Maar glycerine is ook een lichaamseigen stof die zich in de bovenste laag van onze huid, de hoornlaag, bevindt. Als ingrediënt behoort glycerine tot de zogenaamde humectanten.

Glycerine is een natuurlijk bestanddeel van vetten en oliën dat hoofdzakelijk bestaat uittriglyceriden (een combinatie van glycerine en drie vetzuren)

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Link to comment
Share on other sites

@Mpedro Voordat liquid verkocht mag worden vindt er onderzoek plaats. De nvwa houdt toezicht en er is bekend welke stoffen er precies in zitten. Hoe veilig ze uiteindelijk blijken te zijn op lange termijn is vast niet volkomen duidelijk maar om dan maar te stellen dat je net zo goed een brouwsel thuis kan maken? ? Die logica ontgaat me volledig.

 

Het is echt een wijdverbreid misverstand dat natuurlijk per definitie beter is dan synthetisch. Bij natuurlijke ingrediënten is er meer kans op vervuiling, bv met pesticiden. De natuur produceert veel giftige stoffen, daar heb je echt geen laboratorium voor nodig, natuurlijk = goed is echt kul

 

Zou je trouwens niet onnodig willen quoten? Zo proberen we het forum leesbaar te houden. Hieronder kun je de regels daarover lezen:

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mpedro said:

@Tamara Idd, precies weten wat er dan allemaal in de liquid terecht komt of afgeeft bij een bepaalde plant weet ik ook niet en kan je eventueel opzoeken.

Maar hé, denk je dat de verkochte liquids op de markt dan zoveel veiliger zijn? Het feit dat het grote gedeelte allemaal synthetisch gemaakt wordt om een natuurlijke smaak of geur na te maken kan toch niet zoveel beter zijn voor je lichaam/longen?

De manier waarop een stofje gemaakt wordt, synthetisch of natuurlijk, maakt niets uit. De smaakstof vanilline in een echte vanillepeul of de synthetische variant is precies hetzelfde. Bij een echte vanillepeul komen naast vanilline ook honderden andere stofjes mee. Van vanilline weten we wat het doet als je dat inhaleert tijdens het dampen, van die andere honderden stofjes niet.

 

Als je ijs maakt, weten we dat het veilig is om de hele vanillepeul te gebruiken, maar dat is niet bekend als je het gaat inhaleren. Dat uit/opzoeken is er simpelweg niet bij, dus die vlieger gaat niet op.

 

Daarnaast is er geen noodzaak, aroma's zullen beschikbaar blijven voor mensen die zelf mixen.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Andrédelaat Waarom zou je die van pagina 2 gebruiken? Je weet niet wat er in zit, misschien oliën of is het een concentraat van sap, beiden compleet ongeschikt om te dampen.  Geschikte aroma's voor het dampen blijven volop beschikbaar dus er is helemaal geen noodzaak om dit soort onbekende, niet voor dampen geschikte, aroma's te gebruiken.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Moppersmurf Laatst was er nog een topic waarvan sommigen vonden dat het beter gewist kan worden en ik heb nog steeds hetzelfde standpunt: doen we niet. Er staan genoeg waarschuwingen in het topic en degenen die willen experimenteren kunnen dan beter dit topic vinden dan idiote YouTube filmpjes zonder waarschuwingen.

 

Mensen die eigenwijs toch domme dingen doen die hou je altijd, het gaat me echt te ver om alle forumleden dan maar te ‘beschermen’ tegen dit soort info. We zijn geen kleuters, zo wil ik zelf niet behandeld worden en zo behandel ik jullie dus liever ook niet

  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nog maar een waarschuwing dan, het is zeer onverstandig om je eigen aroma te maken d.m.v. extractie!
Er zijn uitzonderingen, maar in de meeste natuurlijke producten zitten honderden of duizenden verschillende stoffen. Om daar een extractie van te maken geschikt voor dampen zul je heel goed moeten weten wat je doet. Wat je moet doen zal sterk verschillen per aroma dat je wil maken. Daarnaast zul je ook professionele chemische analyse nodig hebben om je eindresultaat te controleren.

Drinken/eten brengt andere eisen met zich mee dan inhaleren en dat kan niet genoeg benadrukt worden.

 

Persoonlijk ben ik wel voor een dikgedrukte waarschuwing in de opening post hier. Dat is ook een vorm van bescherming.
Trouwens, de beschrijving van het hele subforum; "Zelf dampvloeistof maken" mag iets specifieker w.m.b. bijvoorbeeld: "Zelf dampvloeistof mengen".

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Damperampetamper said:

Nog maar een waarschuwing dan, het is zeer onverstandig om je eigen aroma te maken d.m.v. extractie!
Er zijn uitzonderingen, maar in de meeste natuurlijke producten zitten honderden of duizenden verschillende stoffen. Om daar een extractie van te maken geschikt voor dampen zul je heel goed moeten weten wat je doet. Wat je moet doen zal sterk verschillen per aroma dat je wil maken. Daarnaast zul je ook professionele chemische analyse nodig hebben om je eindresultaat te controleren.

Drinken/eten brengt andere eisen met zich mee dan inhaleren en dat kan niet genoeg benadrukt worden.

 

Persoonlijk ben ik wel voor een dikgedrukte waarschuwing in de opening post hier. Dat is ook een vorm van bescherming.
Trouwens, de beschrijving van het hele subforum; "Zelf dampvloeistof maken" mag iets specifieker w.m.b. bijvoorbeeld: "Zelf dampvloeistof mengen".

 

Ik kwoot dit gewoon effe omdat het belangrijk genoeg is om 2x te lezen

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...