Marcus Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Hey, Vandaag berekende ik via een ‘ohm’s law calculator’ dat als ik een coil met een weerstand van 0,15 aan 100 watt vape ik een batterij met een CDR van ongeveer 25A zou moeten gebruiken. Op dit moment gebruik ik twee 3000 mah LG18650 HG2 batterijen met een CDR van 20A in een X-PRIV mod van SMOK. VRAAG 1: Dat zou dan onveilig zijn of toch niet? VRAAG 2: De SAMSUNG 18650 30Q en de SONY 18650 VTC6 moet ik die dan al helemaal afschrijven aangezien deze een CDR van 15A zouden hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tamara Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Welkom @Marcus Bij deze wil ik je uitnodigen om je voor te stellen in onderstaand topic. Leuk om iets meer te weten over een nieuw forumlid. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurmit Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Nee dat is niet onveilig. Die 'berekende' 25A word verdeeld over beide batterijen. Alleen die berekening van je met wet van ohm.... je hebt het over een gereguleerde mod en daar is een iets andere formule voor als wanneer je bv een mech gebruikt. Je rekent dan namelijk nog met 10% (gemiddeld) verlies , dit is het verbruik of inefficiëntie van de chip. Sommige chips zijn beter maar als het niet vermeld word is de vuistregel 10% verlies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sledge Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 En ziehier de uitgebreide uitleg van wat @Kurmit zegt 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JurKos Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Wat @Kurmit zegt, het is niet per definitie onveiliger, wel worden ze meer belast dat zou kunnen zijn dat ze wat sneller verouderen (warmte, veel belasting), het ligt er voornamelijk aan op hoeveel watt je dampt. Daarnaast zakken batterijen vaak in spanning als je de vuurknop indrukt. Wat betekent dat je mod om meer stroom gaat vragen van de accu om te kunnen leveren aan je atomizer, wat je ingesteld hebt. Als je de engelse taal machtig bent is het aan te raden Om de video van mooch over gereguleerde mods te bekijken. Of het mooie stukje hierboven waar @Sledge naar verwijst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 (edited) Na het bekijken van die vid van Mooch vraag ik mij het volgende af...ik vind het persoonlijk belangrijk dat ik met mijn batterijen lang kan doorvapen maar als ik het goed begrijp is er een omslagpunt waarbij de batterij dermate wordt belast dat je eigenlijk langer kan vapen met een batterij met minder mah maar met een hogere CDR. Met andere woorden als je batterijen van LG 18650 HG2 gebruikt (3000 mah en 20 A CDR) en je vaped aan hoge wattages dan ben je misschien beter af met SONY VTC5A (2500 mah en 25 A CDR). Dan zou je langer kunnen vapen en zou het nog veiliger zijn ook. En met langer vapen bedoel ik meer puffs. Klopt dat? Edited March 13, 2019 by Marcus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 @Marcus Nee. De mAh is een maat voor de energiecapaciteit van de accu. Een opgeladen 3000mAh accu heeft ~11.1 wattuur aan energie tegenover een 2500 mAh met ~9,25 wattuur. Als je dezelfde atty en coil gebruikt, verbruikt je met beide accu's dezelfde energie per puff dus haal je meer puffs uit een accu met een hogere mAh. Dit staat los van de CDR van een accu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunh Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 (edited) Dat is niet helemaal waar @Bobby als je een batterij (te) zwaar belast gaat de voltage omlaag en de interne weerstand omhoog. De interne weerstand verbruikt energie wat word omgezet in warmte. Daarom word een batterij ook warm. Door dat interne verbruik kan je minder mah uit de batterij verbruiken. Ik hoop dat ik het begrijpbaar heb geschreven. Edited March 13, 2019 by Teunh Typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chasepoes Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 4 hours ago, Bobby said: @Marcus Nee. De mAh is een maat voor de energiecapaciteit van de accu. Een opgeladen 3000mAh accu heeft ~11.1 wattuur aan energie tegenover een 2500 mAh met ~9,25 wattuur. Als je dezelfde atty en coil gebruikt, verbruikt je met beide accu's dezelfde energie per puff dus haal je meer puffs uit een accu met een hogere mAh. Dit staat los van de CDR van een accu. 35 minutes ago, Teunh said: Dat is niet helemaal waar @Bobby als je een batterij (te) zwaar belast gaat de voltage omlaag en de interne weerstand omhoog. De interne weerstand verbruikt energie wat word omgezet in warmte. Daarom word een batterij ook warm. Door dat interne verbruik kan je minder mah uit de batterij verbruiken. Ik hoop dat ik het begrijpbaar heb geschreven. Klopt helemaal Tenh. Als je een batterij over belast, of op de limiet belast gaat er veel energie als warmte verloren bij het omzetten van de chemische capaciteit in elektrische capaciteit. Een optimale belasting zorgt ervoor dat je nagenoeg alle energie ook daadwerkelijk omzet in stroom. Op zich is wat Bobby zegt correct, maar hij vergeet daarbij de warmteproductie, die ook energie kost (en die dus voor de gebruiker verloren gaat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luc rafc Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 De bruine lg's worden door heel veel dampers gebruikt en hebben hun nut al bewezen. Ik gebruik één setje nu al meer dan twee jaar en die zijn nog steeds goed. Meer dan zeventig watt vraag ik niet van twee batterijen. Toch geef ik de voorkeur aan 26650 vanwege hun grotere uithoudingsvermogen. Met één 26650 kom ik de dag door. Met twee 18650's niet. Die batterij laad dan 4200 mha op in de xtar lader.(en blijft vuren op 50watt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 (edited) @Teunh Ja hoor, je hebt het begrijpelijk geschreven en ik weet dat er bij hogere stromen, een groter gedeelte aan energie verloren gaat door warmte. Alleen zou dat betekenen dat meer dan 20% van de totale accu energie van de 3000 mAh accu verloren moet gaan aan warmte (en daarbovenop ook nog de (kleinere) hoeveelheid energie dat bij de 2500 mAh accu ook verloren gaat). Als je binnen de spec's van de accu's blijft, leek mij dit onwaarschijnlijk dus heb ik dat achterwege gelaten in mijn reactie. Het zou interessant zijn als iemand hier in de praktijk de gebruikerservaring heeft dat dit verlies inderdaad zo groot is. Ik damp niet tegen de maximale spec van mijn accu('s). Edited March 14, 2019 by Bobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert69 Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 @Luc rafc ook niet een 2x VTC5 met 2600mAh en uit mijn hoofd even 25A of 30A? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunh Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Ik zal kijken of ik de lezing over batterijen in pdf kan krijgen dan kan ik de berekening eens overnemen. Dat voorbeeld is met een 18650. Overigens bij een gereguleerde mod kan je eigenlijk geen problemen krijgen. Die heeft een cutoff op 3.20v ongeveer. Dus als je teveel van je batterij vraagt en je hebt een spanningsval naar 3.10 volt kapt hij er als het goed is mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Posted March 14, 2019 Author Share Posted March 14, 2019 Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb ondertussen zelf een artikel van Mooch op Facebook gevonden waarin hij de vraag beantwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunh Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 Opgelost dus. Wel leuk stukje om te lezen trouwens. Aanrader voor mensen met vragen over welke batterijen te kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted March 14, 2019 Share Posted March 14, 2019 @Teunh, nog even een kleine gebruikers ervaring. Ik gebruik al ongeveer 4 jaar de LG HG2 batterijen, in allerlei mods. In een setting van 0,11 Ohm op 135 Watt, in een AsModus Lustro mod, met twee batterijen, gaat het heel goed met deze batterijen. Zelfs na een flinke teug sessie worden ze slechts handwarm. Ik heb slechts een nadeel kunnen ontdekken........de HG2's houden er zonder waarschuwing zomaar opeens mee op. (2 jaar oud) Dus ze worden niet merkbaar steeds een stapje slechter, maar houden er gewoon opeens mee op. Dus is een LG HG2 veilig..........? Ja, absoluut veilig in een geregelde mod ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunh Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 @Steamboy@Steamboy ik heb ook nooit gezegd dat het niet veilig is. Ik heb zelf geen LG batterijen dus kwa gebruik ervaring niet veel te vertellen. Heb alleen Sony vtc5a en Samsung 40t. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Het was ook alleen maar een antwoord op vraag 1 van jou. Niet bedoeld als commentaar, maar gewoon mijn ervaring met HG2's..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Posted March 15, 2019 Author Share Posted March 15, 2019 (edited) Was mijn vraag ?. Thx! Edited March 15, 2019 by Marcus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Fuck, ja ben op mn foon bezig, is wat minder overzichtelijk.... @Teunh, beide antwoorden waren niet voor jou bestemd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunh Posted March 15, 2019 Share Posted March 15, 2019 Hahaha achja heb ik ook wel eens ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts