HanDamp Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Hallo allemaal, Ik ben in het bezit van 'n pico 21700 met 'n Ofrf Gear RTA tankje. Ik heb gezocht hier op het forum, maar kan tot nu toe niet 'n duidelijk antwoord vinden op 'n vraag die ik heb. Het liefst damp ik op niet al te veel watt DL, ergens tussen de 30 a 40 watt is voor mij genoeg. Is lekker dampen en gaat de batterij en liquid pijl niet al te snel naar beneden. En wil op gewoon simpel kanthal m'n coils maken. Nu is mijn vraag, welk draad (dikte) en op hoeveel omh kan ik het beste coils maken waar ik heerlijk op dl kan dampen met de boven genoemde aantal watt? Alvast bedankt!
Tamara Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Mocht je voorgedraaide coils willen gebruiken dan zou ik voor zoiets gaan: https://m.fasttech.com/products/3033/10050888/9645452-authentic-xfkm-kanthal-a1-clapton-pre-coiled-wire Simpele clapton, 0,4 Ohm en van Kanthal zoals gevraagd. Op Fasttech kan je makkelijk filteren op weerstand, merk etc. (Als je niet de mobiele site gebruikt)
Steamboy Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Wanneer je gewoon van single draad coiltjes wilt draaien om lekker te puffen, gebruik dan Kanthal A1 van 0,51mm (24 AWG) met een ID van 3mm. Bij een single coil 6 wikkelingen, kom je uit op ongeveer 0,6 Ohm. Bij een dual coil, 8 wikkelingen elk, kom je uit op 0,37 Ohm. Beide settings kunnen tussen de 30 en 40 Watt gedampt worden. 1
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 Thnx, maar wil ze het liefst zelf draaien. Maar weet niet goed welke AWG ik het beste kan gebruiken en op welk omh ik het beste uit kan komen om toch lekker dl te dampen op 30 a 40 watt. Ik heb wel 'n schema waar het aantal wraps, diameters en dikte van het draad op staan om op het gewenste omh uit te komen. Maar welke het beste uitkomt om op 30 a 40 watt te dampen is mij 'n raadsel. Ik weet alleen, hoe lager de AWG, hoe dikker de draad en andersom.
Dampende DJ Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Het is ook zo; hoe dunner het draad, hoe groter (of hoger, whatever) de weerstand (kort door de bocht uitgelegd). Maar Stoommeneer heeft al een aantal opties voor je uitgewerkt ?
Steamboy Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 (edited) Je kunt ook heerlijke coils draaien van SS316 draad. Hiervan is de weerstand lager, dus kun je meer wikkelingen maken. Bijvoorbeeld : SS316, van 0,51mm (24 AWG), met een ID van 3mm. Single coil : 7 wikkelingen, kom je uit op 0,34 Ohm. Dual coil : 8 wikkelingen elk, kom je uit op 0,19 Ohm. Edited April 25, 2019 by Steamboy
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 Oké @Steamboy bedankt. Tja dat krijg je als je net 'n nieuwe hobby hebt en er nog genoeg valt te leren. ?
Tamara Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Welk Wattage je prettig vind dampen is persoonlijk en is niet alleen afhankelijk van de weerstand maar ook van o.a. het soort materiaal en de dikte van de draad. Mijn vriend dampt een simpele Kanthal clapton van 0,5 Ohm op 30 Watt (28ga x 2, 32ag. 2,5 mm en 3 of 4 wikkelingen als ik me niet vergis)
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 Ja ik vind tussen de 30 en 40 watt het beste dampen wat mij betreft. Heb met de fabrieks coils van Eleaf en in 'n Ello tankje wel op veel watt gedampt, maar dat beviel mij niet zo heel erg. Plus je batterij en liquid level daalt als 'n malle!
richard-V Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 (edited) Ik gebruik het liefst 24 gauss A1 canthal met coils van 7 wikkelingen in alle dual coil tankjes die ik gebruik en ongeveer 0.37 Ohm is het resultaat en blijf rond de 4 volt/Met 42 watt en zet ik de kamer in een matige tot zeer dichte mist.Een paar weken heb ik ni80 gebruikt,en moest op hoger wattage dampen,maar wat smaak of damp resultaat betreft maakt het niet veel uit.Ik vindt 28Gauss net iets te dun om te hanteren. Edited April 25, 2019 by richard-V
Steve Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 De 3x28*36 ni80 van Ambrose Vapes (of coilology, zelfde fabrikant geloof ik) is wel goed geschikt voor jouw wensen denk ik. Beste draad die ik tot nu toe gebruikt heb. Als je nog een keer bij fasttech gaat bestellen zou ik zo'n rolletje in je winkelwagen gooien, kost 4€ dacht ik.
Pazmaster Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 (edited) Ik heb ook de Gear RTA, wat een fijn tankje (een echte flavour banger), ik gebruik daarin deze SS fused clapton draad van Coilology. Dampt heerlijk vanaf 30 - 40 watt en geeft net dat beetje meer damp en smaak dan een simpele single wire coil. Mocht je per se kanthal single wire willen dan zou ik de 24AWG kiezen, dan zit je met zo'n 8 à 9 wikkelingen en Ø 3mm zo rond de 30 watt. Edited April 25, 2019 by Pazmaster
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 De Gear is zeker 'n lekker tankje... En lekker klein ook, niet zo'n hoge toren op de mod. Wil alleen nog 'n keertje ergens 'n doorzichtig glazen bubbel (of hoe noemen ze dat ook weer?) tank glas bestellen, ben niet echt kapot van dat matte plastic glaasje. En wou iedereen even bedanken voor het reageren op m'n vraag. Heb vanmiddag 'n rolletje kanthal en ss gehaald van 24 AWG. En heb gelijk 'n coil gedraaid van kanthal en erin gezet. Met 6 wikkelingen kom ik uit op 0,5omh. Ik heb alleen wat last van spitback en gepruttel. Het vreemde is wel dat het weg gaat als ik onder de 30 watt en boven de 45 watt ga.
Pazmaster Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 De mijnes kwam gewoon met een doorzichtig bubbelglaasje voor de tank. Wat betreft spitback, dat kan liggen aan de wicking of aan je coil. Met een spaced coil krijg je wat vaker spitback, tenminste, dat is mijn ervaring.
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 (edited) Vreemd dat ik dan 'n mat glas heb... Maar goed, het zij zo. En die spitback zal dan denk wel komen door spaced coil, volgende keer maar wat strakker tegen elkaar draaien dan, kijken of dat help. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen. Edited April 25, 2019 by HanDamp
Pazmaster Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 Ik heb 'm zo'n 3 weekjes geleden gekocht in Frankrijk bij Le Petit Vapoteur, misschien dat daar het verschil zit. Zag wel dat ze daar die doorzichtige bubbelglaasjes ook los verkopen.
Luc rafc Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 De oplossing voor je spitback : wick er uit coil gloeien en samen drukken met een tangetje . Heb je een strakkere coil die geen spitback gaat geven, de wick strak in de coil en er buiten flink uitkammen zodat je vezels in de zelfde richting liggen.
HanDamp Posted April 25, 2019 Author Posted April 25, 2019 @Pazmaster Volgens mij worden ze hier in Nederland idd alleen met mat bubbelglas verkocht. Ik heb ze in elk geval hier nog niet gezien. Jammer, want ik vind die doorzichtige zoveel mooier. @Luc rafc Bedankt voor de tip, ga het morgen eens proberen als m'n tankje leeg is. ?? Hoop dat het helpt... De spitback komt niet op m'n lippen of in m'n mond... Maar alleen dat geluid al irriteert me 'n beetje.
Pazmaster Posted April 25, 2019 Posted April 25, 2019 (edited) Die bubbelglaasjes zijn geloof ik 3.5 ml dus die mogen helaas niet verkocht worden in NL. Hier mag het maar tot max 2 ml. Wat betreft het uitkammen vd uiteindes, niet teveel doen want dan zit er te weinig katoen in om de gaten af te sluiten en komt de vloeistof er doorheen. Dus licht uitkammen volstaat. Edited April 25, 2019 by Pazmaster
Recommended Posts