kwintoniusbig Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Hoi allen, Ik ben sinds kort begonnen met het dampen op TC-mode. Ik heb een aantal verschillende coils uitgeprobeerd, maar het lijkt erop dat de temperatuur nauwelijks bereikt word en de rem erop gaat. De mod geeft ongeveer rond de 150C' aan. Betekent dit dat het op deze manier niet optimaal benut word? Is het de bedoeling dat de temperatuur-block er vaak opgaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesB Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Verhoog de temp eens naar 220C of zoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 1. de weerstand niet goed op kamertemp vastgezet 2. Dryhits 3. Vuile aansluitingen 4. wattage te hoog Zomaar een paar redenen waarom een temperatuur niet bereikt kan worden. Daarnaast is 150 graden wel erg laag. 200 graden is een beter beginpunt, of desnoods 180. En idd, als de gekozen temperatuur bereikt wordt, gaat de rem erop Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesB Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 werkt met SS coils en ni200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwintoniusbig Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 (edited) Ik gebruik SS316L coils btw (single wire en flat clapton). @KeesB Ik heb de mod op 220C' ingesteld, maar dit lijkt niet te helpen @TheRich Ik ben benieuwd wat je met Dryhits bedoeld? Ik weet natuurlijk wel wat het zijn en heb er op deze manier ook last van omdat ik met elk wattage dat ik kies 30w-60w de rem er niet op schiet en hij dus door blijft gaan (zit nu met een weerstand van 0.30). Edited July 12, 2019 by kwintoniusbig Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesB Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 @kwintoniusbig het is toch geen mod van Smok he. Ik heb daar al twee van geprobeerd in TC maar ik krijg het niet voor elkaar. Andere mods doen het probleemloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwintoniusbig Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 smok G320 inderdaad ? Het zou me niet verbazen als het aan de mod ligt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwintoniusbig Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 Welke Mods kan je aanraden voor het gebruik van TC? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 @kwintoniusbig, ik bedoel daarmee dat je niet goed gewickt hebt en dat er vrij snel een dryhit kan optreden. Dat kan ook een samenspel zijn van de andere drie factoren zijn die tesamen een dryhit veroorzaken.. Begin maar eens met je aansluitingen (510) goed schoon te maken en je coil goed af te laten koelen. Dan kn je een beetje spelen met je weerstand op een bepaalde hoogte vastzetten als mocht blijken dat je mod het niet zo goed oppakt. Wattage moet ongeveer hetzelfde zijn als dat je op wattage dampt, al naargelang de snelheid waarmee je wil dat de damp op temperatuur is. Bij mindere chips is het vaak wat spelen met instellingen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeesB Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 @kwintoniusbig de Smok zal het vast ook wel doen hoor maar ik kreeg de kriebels van het instellen. Eerst moet je instellen dat je TC wilt dampen en daarna volgt o.a. een instelling voor wattage en ik vond dat zo verwarrend. Blijkbaar moet je het wattage daar ook hoger instellen, bijvoorbeeld op 80W anders voer je niet voldoende vermogen toe om de coil op te warmen. Andere mods kiezen dat zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwintoniusbig Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 Top, ik merk dat als ik de weerstand lager instel de temperatuur eerder omhoog schiet. Kan je aangeven hoeveel ik zou kunnen spelen met de weerstandwaarde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Wattage moet je altijd instellen. Ruwweg hetzelfde als dat je op wattage zou dampen. Aks je dat te hoog instelt,is de boel te snel op temperatuur en zal de mod vaker en harder ingrijpen en dat doet de beleving geen goed. Dus altijd checken! Hey draait om een coëfficiënt, de weerstand van een coil stijgt naarmate de temperatuur stijgt. Zo rekent de mod uit op welke temperatuur je bent na een bepaalde tijd vuren. Daarom is het van belang dat je je mod op de goeie instelling staat,maar vooral dat je de juiste weerstand op kamertemperatuur vastzet,want dat is het uitgangspunt van de berekening. Hoever je daarmee kan gaan,moet wel duidelijk zijn adhv bovenstaand verhaal, evt. gecorrigeerd voor chipafhankelijke variabelen en persoonlijke voorkeur 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sxt Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Je coil spacen kan ook nogal eens helpen heb ik gemerkt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 (edited) 2 hours ago, TheRich said: Wattage moet je altijd instellen. Ruwweg hetzelfde als dat je op wattage zou dampen. Aks je dat te hoog instelt,is de boel te snel op temperatuur en zal de mod vaker en harder ingrijpen en dat doet de beleving geen goed. Nee, wattage moet je juist wat hoger instellen want anders is TC alleen actief als er een dryhit dreigt, dan damp je dus niet met TC maar met TL (Temperature Limitation): Je zou met een goede TC mod zelfs het vermogen op maximaal kunnen zetten zonder verschil in dampbeleving (eigen ervaring met DNA200*). Met een single accu Mod doe ik dat standaard. Met mijn dual accu mods niet. Die zet ik <20-30% hoger want als er mogelijk iets verkeerd gaat (bv switchen naar VW door eigen stommiteit), wil ik geen 200W door mijn coil. * Pic's or it didn't happen? Here you go: (Dual SS316 coils in Zeus X Styled RTA) Edited July 12, 2019 by Bobby 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 @Bobby, dat is niet mijn ervaring, maar goed, doet niet heel veel ter zake. Ligt aan de chip denk ik. Mijn normale wattage ligt rond de 45 watt,meestal staat mn tc wattage ietsje hoger. Volle wattage heb ik bij geen enkele chip in mijn bezit nog durven instellen. Dan komt de snelheid van opwarmen in het geding, iig bij de pico chip en de dna60. Maar misschien doe ik het iets anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 (edited) 20 minutes ago, TheRich said: meestal staat mn tc wattage ietsje hoger Serieus: Klopt wat je zegt; Iedereen dampt uiteindelijk hoe ze dat het lekkerst vinden, met inbegrip van de eigenaardigheden van de mod. Sommige dampers vinden VW lekkerder of makkelijker dan TC (en kiezen soms voor TL) maar juiste basisinformatie is wel belangrijk. Edited July 12, 2019 by Bobby 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 (edited) 17 hours ago, sxt said: Je coil spacen kan ook nogal eens helpen heb ik gemerkt. Wat het is met spaced coils is dat ze veel minder snel aankoeken en de meting dus veel langer zuiverderderderder blijft. Je kan je voorstellen dat hoe meer vuil er op een coils, hoe inaccurater de meting wordt.... en @Bobby, maar geen 20-30% hoger, eerder 10%... ? en ik stel de weerstand over het algemeen een pietsje hoger in om zo een warmere damp te krijgen.. Edited July 13, 2019 by TheRich Link to comment Share on other sites More sharing options...
kwintoniusbig Posted July 13, 2019 Author Share Posted July 13, 2019 (edited) @Bobby Als ik mijn wattage boven de 125 zet ga ik direct kapot, maar je duidelijke uitleg heeft me wel geholpen met het afstellen van de TC-mode. @TheRich Ik heb een beetje gespeeld en heb gemerkt dat als ik de weerstand verlaag met circa 0.025 dat de TC-mode beter lijkt te werken, ik lijk hierbij de sweet-spot gevonden te hebben. Het wikken en plaatsen van de coils onder kamer temperatuur had ik al op orde ? Resultaat: Met 26 gauge, 8 wrap, 3 mm, spaced dual coils beste smaak beleving. Op TC-mode verlaag ik de weerstand met +/- 0.025 en daardoor werkt het een stuk beter: de coil haalt de temperatuur (45 W) en als de TC-mode rem (zo noem ik het maar even) erop gaat hij niet gelijk op de handrem maar stopt ie rustig met de volle wattage te geven, waarna hij weer een kleine boost geeft om op temperatuur te blijven (Ik had er eerder last van dat hij helemaal stopte met werken en na een halve seconde weer power begon te geven). Zo leer ik elke dag om mijn damp-ervaring te optimaliseren, THANKS GUYSSSSSSS ❤️ Edited July 13, 2019 by kwintoniusbig 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 (edited) @TheRich @kwintoniusbig als je de kamertemperatuurreferentie handmatig verandert, hou je jezelf (en de elektronica) voor de gek: Quote Bijvoorbeeld: SS316L heeft een TCR-waarde van 0,00092. Dit betekent dat de weerstand van SS316L ongeveer 9% toeneemt bij een temperatuurstijging van 100° C. Dus als de temperatuur van een SS316L-wikkeling van 1,0Ω bij 20° C, omhoog gaat naar 220° C (dus een verhoging van 200° C), wordt de weerstand 2 x 9% = 18% hoger (ofwel 1,18Ω). (bron: de dampwiki) De elektronica 'weet' alleen de weerstand door deze te meten en weet niets van de werkelijke temperatuur. In het voorbeeld is 1,0Ω een temperatuur van 20° C (en 1,18Ω is 220° C). Als je nu de elektronica vertelt 1,01 Ω is 20° C 'denkt' deze dus ook dat een temperatuur van 220° C overeenkomt met 1,192Ω terwijl bij die weerstand de temperatuur in werkelijkheid 233° C is. Je kan dus ook gewoon de kamertemperatuurreferentie met rust laten en de temperatuurinstelling verhogen (of het hele verhaal visa versa). Disclaimer: dit gaat er natuurlijk vanuit dat de elektronica werkt zoals die zou moeten werken dus dat de TC elektronica geen eigenaardigheden heeft. Edited July 13, 2019 by Bobby Disclaimer Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 Ik doe het bewust, na veel pogingen om de juiste beleving te krijgen. Temperatuur verhogen werkt niet, de chip voor de gek houden wel.. Ik stond op het punt om het op te geven toen ik die tip las, en dat werkt dus wel. Als ik dat beredeneer, gaat het om ook weer de snelheid van temperatuur bereiken. Met wat exotischer coils zoals ik die gebruik is rampuptijd de helft van de beleving en die manipuleer ik zo. Simpel temperatuur verhogen werkt dan niet omdat je dan een langere rampup hebt.. Wattage tegelijkertijd wat verhogen of boost verlengen zou dan wel moeten helpen. Wederom weer een eigen beredenering die voor mij werkt, maar wellicht niet helemaal is zoals het "moet". Bijvoorbeeld instelling met mn DNA60: Werkelijke weerstand op kamertemperatuur: 0,32 ohm SS316l staple coil Ingestelde weerstand: 0,33 ohm Wattage 42,5w Boost 50w 0,3 seconden 225 graden en na een dag of twee 235. Na een dag of 4 is het dan tijd om te rewicken. Ik heb hier ook een mod, de babyness, die niet werkt met op kamertemperatuur ingestelde juiste weerstand, die moet ik wel hoger instellen, ander gebeurt er niets. Zal aan de weerstandsmeting liggen. Ik doe bovenstaande met m'n pico's trouwens ook, werkt echt heel goed, ik vind dan ook bijna de pico's fijner op TC dampen dan de DNA's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobby Posted July 13, 2019 Share Posted July 13, 2019 @TheRich Bizar. Je verandert nl. niets aan de rampup snelheid als je het vermogen (ingesteld en boost) gelijk houdt en de ingestelde temperatuur of kamertemperatuurreferentieweerstand (3x woordwaarde) verandert. Maar als dat in de praktijk voor je werkt, vooral doorgaan. Gewoon mijn verhaal in je achterhoofd houden, mocht je een andere TC mod krijgen die wel volgens de logica werkt (Zoals bv mijn DNA75, 200, 250, Smok Qbox, Vaporesso target mini en Vapor flask, die allemaal werken zoals beschreven) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDS Posted December 21, 2019 Share Posted December 21, 2019 235 graden is het brandpunt van katoen. Bij Coton Bacon Prime ligt dit op 245 graden Ik stel de temperatuur nooit hoger dan 230 graden in. En afhankelijk van je coil stel je de Preheat wattage in. Ik doe bijvoorbeeld met een ss316L 0.75ohm coil 230 graden en 20watt Preheat De temperatuur vanaf dat ik de vuurknop indrukt komt nooit boven de 200graden. Alleen als het sap in de tank op is komt die daarbovenuit en slaat de mod op zijn beveiliging bij 230graden. Zo verbrand het katoen nooit en kun je het katoen zelfs droogdampen. Ik heb bewust voor deze instelling gekozen omdat ikzelf niet zo van hete damp hou. Zo heb je bij deze instelling een lauw warme damp. Misschien is het verstandig om de temperatuur op 220 graden in te stellen en vanuit daar te starten. In sommige mods kun je een vaste Preheat instellen. Bv bij de Pico 75w onder M1 t/m M3 En de preheat time van, OFF tot 2.0 seconden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted December 21, 2019 Share Posted December 21, 2019 3 minutes ago, JDS said: 235 graden is het brandpunt van katoen. Bij Coton Bacon Prime ligt dit op 245 graden I En wat is het brandpunt van katoen doordrenkt met vloeistof? 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JDS Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 (edited) On 21-12-2019 at 17:53, TheRich said: En wat is het brandpunt van katoen doordrenkt met vloeistof? Het brandpunt van de vloeistof heeft niets te maken met waar TC dampen voor bedoeld is. Er is geen enkele mod waar je de temp. kan instellen tot het brandpunt van vloeistof. Dus je antwoord slaat nergens op. Als jij je mod instelt op 300 graden en 80 watt kun je nog een dryhit krijgen als je sap op is in je tank. TC dampen is juist uitgevonden om een dryhit te voorkomen(en niet voor de ontbranding van vloeistof te voorkomen) en de kunst is juist in mijn ogen( hoeven niet de ogen van een ander te zijn, want ieder ziet anders) om de je sweetspot te creëren onder het brandpunt van katoen zodat je nooit een dryhit of zelfs maar de smaak van katoen in je mond krijgt. Als je een goede mod hebt kun je met 0.37ohm 230 graden en 50 watt een heerlijke damp krijgen zonder ooit maar iets van katoen te proeven als je sap op is. ik heb sinds vandaag een mod met een YiHi sx530chip ... zelfde verhaal 230 graden, gemiddeld 55 joule op 5,5 seconden en 0,37 ohm. Een zeer constante vape en een heerlijk smaak... Bewust mijn Drop Dead helemaal leeggedampt, katoen was kurkdroog en 0,0 katoensmaak. maar als je graag in temp. hoger wil...... be my guest... niemand houd je tegen hoor.. iedereen heeft een ander smaak en als je jezelf lekker voelt bij 300 graden en 110 watt, prima toch? Maar ga me niet afvallen op het brandpunt van vloeistof. want daar is TC niet voor bedoeld. Edited January 5, 2020 by JDS Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheRich Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 8 hours ago, JDS said: Het brandpunt van de vloeistof heeft niets te maken met waar TC dampen voor bedoeld is. Dus je antwoord slaat nergens op. Maar ga me niet afvallen op het brandpunt van vloeistof. want daar is TC niet voor bedoeld. Helemaal mijn punt.. Het brandpunt van katoen erbij halen heeft ook helemaal geen zak te maken met TC dampen. 235 graden is sws wel een aardige grens.. Ik ben blij dat je me wil onderwijzen over TC dampen, gelukkig wist ik daar nog niets van.. Ik had gehoopt dat je doorhad dat ik de zin van je bewering door mijn opmerking aan de kaak stelde, net zoals je dat nu bij mijn opmerking doet.. Natuurlijk weet ik dat dat onzin is en dat het geen zak te maken heeft met TC dampen. Maar goed, vat het vooral persoonlijk op op een discussieforum. Toedeloe 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts