Pakos Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 (edited) Ik heb een kort vraagje betreft mijn LGHG2 Batterij. Heb gisteren wanneer ik buiten was, kort (15m tot 30minuten) mijn powerbank gebruikt om mijn Uwell Nunchaku mod direct via Micro-usb op te laden. Deze levert tussen 1,5a/2.1ampere stroom. Dit doe ik normaal gesproken overigens nooit, ik gebruik een externe lader van xtar. Maar gister heb ik toch de powerbank gebruikt gezien ik buiten was. Maar goed, mijn mod en batterij werden gisteren heet na ongeveer kleine half uurtje laden via powerbank. Probleem is ik durf nu de batterij niet meer te gebruiken, ik heb het gevoel dat door de hitte de batterij nu beschadigd is. Batterij kon ik gewoon nog aanraken gister, maar was zeker niet warm. meer richting de heet. Mijn vraag echter, zit ik dit nu in te beelden?.. Ik kan mijn batterij nog prima gebruiken toch? is vrijwel gloednieuw mijn LGHG2 Of kan ik door de hitte mijn batterij liever wegdoen? Bovendien, mijn powerbank laad tussen 1,5a/2.1 ampere, wat meer is dan mijn externe lader(1a).. Wat waarschijnlijk de hitte verklaart gister tijdens het laden? En is dat normaal? Edited August 27, 2019 by Pakos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurmit Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Ik zou me meer zorgen maken om de mod dan om de accu. En een batterij kan tot 80 graden voor het gevaarlijk word en bij 80 graden pak jij m niet meer vast hoor ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 (edited) Een batterij kan met gemak 100 graden aan. Dan raakt hij nog niet beschadigd. Dat is heter dan je het aan kunt pakken. Tegelijk laden en gebruiken geeft natuurlijk extra hitte, ook van de mod zelf en 't is niet bepaald frisjes buiten. Je kunt even googlen wat de gewenste laadstroom is van je mod. Je batterij kan het wel aan, maar misschien vond de mod het wat veel. Edited August 27, 2019 by Raycoupe laadstroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Je batterij zal idd warmer worden als je 'm met 2.1A laadt ipv 1A. Maar een HG2 kan zelfs met 4A geladen volgens de spec sheet. Het is ook nog eens logisch dat een batterij warmer wordt als je 'm in een mod laadt dan dat je 'm in een open externe lader laadt; opgesloten in een mod kan de warmte minder goed weg. Daar komt bij, wat is heet? Zolang je je vingers er niet aan brandt zou ik het warm noemen, niet heet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damuku Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 een handregel uit de elektronica die ik altijd gebruik is: als je het 5-10 seconden in de hand kunt houden zonder dat het erg oncomfortabel wordt is het nog zeker weten veilig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 6 minutes ago, Raycoupe said: Je kunt even googlen wat de gewenste laadstroom is van je mod. Je batterij kan het wel aan, maar misschien vond de mod het wat veel. Maar de lader in de mod zou er voor moeten zorgen dat er niet meer Ampere wordt getrokken dan geschikt is voor het board. Al zou je een 8A power supply gebruiken, dan nog zou er geen probleem moeten zijn indien de lader in de mod correct werkt toch? Wat eventueel wel een probleem kan zijn is dat je een power supply gebruikt die 12V levert ipv 5V. Maar aangezien de TS een power bank heeft gebruikt lijkt me dat niet aan de orde hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 @Matung ja in principe zit er in mods wel een maximale laadsnelheid chip, maarja ik vrees dat dit niet bij iedere mod is. Met 12 v laden ipv 5, nou denk dat t pcb van de mod meteen doorbrand dan? Ik geloof niet dat die mods beveiligd zijn tegen een totaal andere input voltage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damuku Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 @Matung in principe wel, maar als je als een brakke laadkabel hebt kan die communicatie verstoord worden waar door het toch te hard gaat. Dat is een heel groot probleem met goedkope Usb-C kabels, zijn zelfs gevallen bekend dat usb poorten op laptops doorbranden 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 1 minute ago, Dennis1992 said: ja in principe zit er in mods wel een maximale laadsnelheid chip, maarja ik vrees dat dit niet bij iedere mod is Elke apparaat waar een usb poort op zit om te kunnen laden heeft dat; ondanks dat die dingen die je aan de ene kant in het stopcontact steekt en aan de andere kant een USB kabel in kan steken in de volksmond 'usb laders' genoemd worden, zijn dat geen laders; het zijn power supplies. Evenals power banks. Ze doen beide niets anders dan een steady voltage (5, 9, 12, whatever) leveren. De feitelijke lader zit op het board van het apparaat wat je er aan hangt. 6 minutes ago, Dennis1992 said: Met 12 v laden ipv 5, nou denk dat t pcb van de mod meteen doorbrand dan? Waarschijnlijk. Ik heb het nog nooit geprobeerd. @Damuku, dat heeft denk ik eerder met verkeerd gesoldeerde draadjes te maken? Als in kabels die zich niet aan de UBS specs houden. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 @Matung ik vrees dat jij te goed van te vertrouwen bent. Ik denk nml dat er wel mods zijn die niet die laadsnelheid beveiliging hebben. Je moet niet vergeten dat er erg veel merken en type mods zijn. Maarja das hoe ik er overdenk dan he haha. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L33ntje Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Klopt. Ik heb minimaal 2 mods die het niet fijn vinden als ze aan een te snelle lader liggen. De joyetech Espion en de Ekeaf Invoke in mijn geval. (De Pico's zal het worst zijn). Die worden behoorlijk heet, dus laad ik die als liever in alle gevallen in een acculader op. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Dat een bepaalde mod warmer wordt dan een ander bij gebruik van dezelfde lader wilt nog niet zeggen dat de mod die warmer wordt minder goed tegen de laadstroom kan. USB charging werkt op basis van pull, niet push. Oftewel er wordt een bepaalde stroomsterkte gevraagd en niet geforceerd geleverd. Je kan een apparaat met een max input current van 1A prima aan een power supply hangen die 8A kan leveren. Er wordt in dat geval 1A gevraagd en dus geleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damuku Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 (edited) @Matung Usb lader is meer als alleen een powersupply. Er zit afhankelijk van het model nogal behoorlijk wat meer in. Bij powerbanks ligt dat nog weer iets anders. Maar in de simpele versie klopt het inderdaad dat een usb lader en powerbank een eventuele converter bevat om wissel naar gelijkstroom om te vormen, en een buckboost converter bevat om het voltage op het gewenste niveau te brengen. Waar ik op doelde is de comunicatie tussen te lader en ontvanger, en dan specifiek de kabel tussen de twee. Als Een apparaat aangesloten wordt op een usb lader worden er een aantal vragen gesteld zodat lader en ontvanger afstemmen welke stroom geleverd moet worden. Brakke kabels hebben soms verkeerde componenten (weerstanden) waardoor die communicatie niet goed Verloopt en lader of ontvanger perongeluk gewoon volledig kracht vraagt/geeft met alle gevolgen van dien. Dit probleem plaagt heel erg het usb-c protocol, omdat dat protocol nog niet zo lang bestaat. En dan met name usb-a naar usb-c zijn heel gevaarlijk. Mijn ervaring is ook dat niet alle chips in apparaten het zelfde worden gemaakt (ongeacht welke apparaten) en dat sommige apparaten niet goed beveiligd zijn, en ervanuit gaat dat een specifiek lader gebruikt word. Een hele bekende was de playstation 4 controllers. Deze bevatten een micro-usb aansluiten en konden dus worden opgeladen met een mobiele lader, en kwamen veel klachten binnen dat de controller niet goed zouden werken of oververhitten. Wat bleek, de controller was. Niet berekend op quick-charge (5 volt 2,1 amp) maar voor toen de tijd standaard usb laadstroom (5 volt 0,5 amp) de output van de ps4 usb poorten, en toch werden ze geladen met de volle 2,1 amps. Zo'n soort zelfde grap vermoed ik ook bij veel chinese mods, die besparen soms op de raarste plekken. Edited August 27, 2019 by Damuku Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Er worden wel erg veel vage vermoedens uitgesproken. Als we dat in een anti damp rapport zouden lezen dan reageerden we wel heel anders. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damuku Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 @Moppersmurf heeft niks met antidamp te maken, chinese fabrikanten (ongeacht wat) staan bekend om dat ze niet alle veiligheids maatregelen zo goed op order hebben als wij in europa. En het is gewoon een bekend feit dat die laad chips in onze mods niet je van het zijn, daarom word er ook geadviseerd altijd met een externe oplader te werken. Dat producten uit china soms niet helemaal veilig zijn is al vaker aangetoond, dus ik denk dat je die 2 los van elkaar moet zien (ik doelde trouwens ook op de kabel en powerbank). Ik weet niet of je bigclive wel is gezien hebt op joeptoep, die haalt heel vaak chinese spullen uit elkaar en toont dan ook aan hoe slecht ze zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matung Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 12 hours ago, Damuku said: Een hele bekende was de playstation 4 controllers. Deze bevatten een micro-usb aansluiten en konden dus worden opgeladen met een mobiele lader, en kwamen veel klachten binnen dat de controller niet goed zouden werken of oververhitten. Wat bleek, de controller was. Niet berekend op quick-charge (5 volt 2,1 amp) maar voor toen de tijd standaard usb laadstroom (5 volt 0,5 amp) de output van de ps4 usb poorten, en toch werden ze geladen met de volle 2,1 amps. Dat heeft volgens mij niets met de stroomsterkte te maken, maar met de spanning; dan zal de bewuste lader meer dan 5V hebben geleverd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 14 hours ago, Matung said: Maar de lader in de mod zou er voor moeten zorgen dat er niet meer Ampere wordt getrokken dan geschikt is voor het board. Al zou je een 8A power supply gebruiken, dan nog zou er geen probleem moeten zijn indien de lader in de mod correct werkt toch? Wat eventueel wel een probleem kan zijn is dat je een power supply gebruikt die 12V levert ipv 5V. Maar aangezien de TS een power bank heeft gebruikt lijkt me dat niet aan de orde hier. Klopt en dat is tegenwoordig bij de meeste mods gewoon goed geregeld, maar wellicht niet bij allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 1 hour ago, Damuku said: @Moppersmurf heeft niks met antidamp te maken, chinese fabrikanten (ongeacht wat) staan bekend om dat ze niet alle veiligheids maatregelen zo goed op order hebben als wij in europa. Ook die zogenaamde gerenommeerde merken hebben niet voor niks af en toe terugroepacties. Zoals Apple met zn laadblokjes bijvoorbeeld. En die dingen waren toch flink aan de prijs! Wat hier wordt geroepen heeft vooral een hoog napraatgehalte. Ja dr zullen ook wat youtubers zijn die hun zakken vullen met al dan niet foutieve informatie. Als ik een paar blokjes over heb ga ik ze toch eens uit elkaar halen om zelf te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis1992 Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 (edited) @Moppersmurf productiefouten blijf je toch houden. Maar met bekende merken, die goed bekend staan, zit je doorgaans veiliger dan met onbekend spul. Die goedkope zooi heeft vaak slechte 230/5 v scheiding (met alle gevolgen van dien), zwakke pinnen, de beveiligingen schort ook vaak t nodige aan. En die Apple blokjes, ja ik heb ze nooit losgekocht. Maar ik heb nu die nog bij me iPad zit. Maar ik heb in gebruik Belkin laders. En een Chromecast "lader" . De turbo lader van m'n telefoon gebruik ik niet. Edited August 28, 2019 by Dennis1992 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts