Jump to content

Welke lader gebruik/adviseer jij voor 18650 vtc6 sony 3000mah

Ger84

Recommended Posts

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan er nog niet veel mee. Ook met yt niet. Ik wil vtc6 3000mah batterijen bestellen, daar ben ik over uit. Maar welke lader....

Xtar of Nitecore... en welke. Volgens mij kan je de 18650 batterijen veilig opladen tot max 1 ampere per slot. Maar een dergelijke lader is lastig te vinden die dat doet lijkt het. De D4 doet er 6 of meer uren over om deze vol te krijgen bij 4 batterijen van wat ik lees (375 amp). 

Ik zoek een goede lader die 4x

18650 batterijen zo snel mogelijk zonder grote 'schade/levensduur' kan opladen. Ik snap dat het om balansen gaat.

Wat adviseer je of gebruik jij? Wat zou ik moeten bestellen?

53 minutes ago, Ger84 said:

De D4 doet er 6 of meer uren over om deze vol te krijgen bij 4 batterijen van wat ik lees (375 amp). 

Correct, doe je er twee in gaan ze met 750 mA ik heb er twee prima laders maar wil je meer dan twee batterijen tegelijkertijd laden duurt het lang.

https://www.nkon.nl/nitecore-digicharger-d4.html

Je kunt er trouwens ook 20700 & 21700 batterijen mee laden.

Daarnaast kan ik de Gyrfalcon 88 aanraden, 8 batterijen, alle soorten en maten passen perfect, instelbaar laadvermogen

https://www.nkon.nl/gyrfalcon-all-88.html?___SID=U

Ik kocht dit ding op aanraden van onze @Oomkobus en moet zeggen gern moment spijt gehad, ziet er leuk uit, pakt alles, doet gewoon zonder minpunten wat hij moet doen voor een goede prijs.

Gaat ie stuk dan koop ik direct een nieuwe ?? 

WP_20181002_19_32_43_Pro_LI.jpg

• Like 3
  • Thanks 1

@Sub-Ωhm Thnx, ik had al eea van dit forum gehaald en yt. Maar waarom geen 1 amp per batterij bij 4 batterijen als het kan, en eventueel bij opladen met 2 batterijen terugscalen in de lader naar 1 om de batterijen te besparen. Die functie blijkt nogal te missen. Ik geloof dat de D4 supergoed ej betrouwbaar is, maar wel tergend traag. Is dat terecht?

Ik hoor dat met de vc4s van xtar niks in te stellen is, maar daarom ook 2 amps kan doen wat de batterijen vernaggeld. 

Man.... je denkt ff een ladertje te bestellen ?

Edited by Ger84

De goedkopere xtars hebben 1 knop, daarmee kun je laden op 0.5 of 1A, hang je daar echter een adapter aan die maar 0.5 levert, dan zal ie dat ook verdelen over 4 cellen, met andere woorden, 8-9 uur laden.

Ik gebruik zo'n xtar op m'n bureau op t werk, na twee jaar is alleen het rode ledje van één slot stuk

De gyrfalcon lijkt misschien overkill maar het is wel de parel onder de laders, kan 8 cellen tegelijk op 1A laden, en wordt ook geleverd mét z'n eigen adapter, laadt niet alleen lithium maar ook NiMH en nog een paar soorten, ik laad er ook AAA 1,5V celletjes van de IKEA mee, werkt perfect.

Instellingen kun je apart per slot wijzigen en je kan groepjes maken van 2 of meer.

Ik deel subs mening trouwens, mocht de mijne ooit stukvallen komt er direct weer een nieuwe.

• Like 1
  • Thanks 1

25 minutes ago, Ger84 said:

Maar waarom geen 1 amp per batterij bij 4 batterijen als het kan

Omdat het er bij de D4 niet opzit ?

Ik geloof dat de D4 supergoed ej betrouwbaar is, maar wel tergend traag. Is dat terecht?

Jup, terecht

Ik hoor dat met de vc4s van xtar niks in te stellen is, maar daarom ook 2 amps kan doen wat de batterijen vernaggeld. 

Geen idee, maar mocht dat zo zijn... Sommige batterijen kun je gewoon sneller opladen.

VTC 6 is gemaakt voor snel laden

voor lange levensduur 1/1.5A

snelladen 3A, 

fastcharge kunnen ze zelf 6A hebben

De Gyrfalcon is instelbaar per batterij slot

100mA

250mA

500mA

1A

• Thanks 1

€ 2,65 11%OFF | 3.7 v 18650 Lader Li-Ion batterij USB onafhankelijke opladen draagbare elektronische sigaret 18350 16340 14500 batterij lader https://s.click.aliexpress.com/e/kIeGFXIs

Ik heb deze van ali expres (met 4 slots). Doet er iets van 4 uur over om de batterijen op te laden. Ik heb er voor de rest weinig verstand van maar ik zag ooit op het forum dat extern laden werd aangeraden en wilde dit zo goedkoop mogelijk doen dus vandaar deze keuze. Heb hem ongeveer sinds februari in gebruik en bevalt mij prima.

59 minutes ago, Ger84 said:

vtc6 wilt opladen 4 stuks met 1 mah (of sneller als de d4), weet jij dan welke?

Gyrfalcon 4st VTC6 op 1A (je kunt er zelfs 8 op 1A laden)

Ik weet dat er straks ook adviezen komen over bv de Opus of....

Prima laders met andere functies, maar als gewone damper die gewoon zijn batterijen zonder al te veel gedoe snel, veilig en makkelijk wil opladen... Gyrfalcon ?? 

Ik gebruik de volgende batterijen continu...

18650 Samsung 25R, Sony VTC5a, Sony VTC6

20700 Sanyo 20700B

21700 Samsung 30T

26650 AWT

AA Panasonic Eneloop 

... Ik gooi ze blind door elkaar in de Gyrfalcon deze herkent ze en vol is vol.

Life is easy ?? 

• Like 1
  • Thanks 1

1 hour ago, Thomaz said:

https://s.click.aliexpress.com/e/kIeGFXIs

Ik heb deze van ali expres (met 4 slots).

Uit ervaring van jou kunnen we dus zeggen dat het apparaat de batterijen oplaad, prima zeker voor deze prijs.

(Ik heb zelf van dat merk, Liitokala, een lader/powerbank 4 x 18650 voor nood onderweg, deze kan laden en functioneren als powerbank, kwaliteit is goedkope chinees, doet het en daarmee is alles gezegd, wordt wel warm en piept soms raar ?, na laden heb ik de batterijen in een D4 gestopt en de batterijen zaten tussen de 4.10 en 4.18 in, verre van gelijk, zou hem ook nooit zonder toezicht gebruiken.)

Adviseren zou ik dit soort laders nooit.

• Like 2

Voor die prijs van de Ali lader zou ik er me batterijen niet mee op durven te laden.

Ben sowieso wel een schijtert. Zelf ben ik blij met me xtar vc4 maar die laad 2x Batterijen op met 1 amp en als er 4 inzitten gaat die naar 0.5.

Begon wel intresse te wekken toen ik de informatie hier las over de Gyrfalcon 88. Mooi en handig allround ladertje. als ik uit ga breiden hou ik deze zeker in gedachte. Voorlopig voldoende aan space voor 4 batts. Laad ze meestal per 2, denk dat het me iets langer als anderhalf uur kost om van 3.6 naar 4.2 volt te gaan.

• Like 1

Ik gebruik de Xtar over 4 slim (https://www.nkon.nl/charger/xtar-over-4-slim-batterijlader.html).

Snellader die met 4.1A laadt. Hij meet eerst de interne weerstand en houdt tijdens laden de temperatuur in de gaten. Mocht de temperatuur te hoog worden schakelt hij terug.

Lekker compact model (wel met eigen voeding). Tijdens vakantie ook handig dat er 2 USB poorten inzitten.

Wel slechts 2 slots, maar voor mij voldoende.

• Like 1

Ik heb ook de Xstar Rocket gaan 2 baterijen in kan ze laden op 0,5, 1 en 2 ampère

voor mijn lipo batterijen gebruik ik een speciale balanslader D6Sac (niet meer verkrijgbaar)

heb een speciaal bordje voor gebouwd zodat ik 6 stuks 18650 of 21700 in balans kan opladen

En wat de snelheid van het opladen betreft .

hoe sneller je laad hoe sneller baterijen slijten

dus genoeg batterijen kopen dan zit je nooit zonder

• Thanks 1

Dank voor de info. Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar de Xtar X4 gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Deze is echter niet leverbaar. De Nitecore SC4 ziet er kwa specificaties ook goed uit, maar is flink duurder. De Gyrfalcon-88 is ook wat duurder en ook niet leverbaar. Nu kwam ik de Gyrfalcon-44 tegen op www.batterijservice.nl

Zijn jullie bekend met deze website?

Lader:

https://www.batterijservice.nl/nl/gyrfalcon-all44-multilader-4bay.html

En zijn dit de juiste batterijen? Valt me op dat hier 3120mah staat, bij Nkon 3000mah geloof ik.

https://www.batterijservice.nl/nl/sony-konion-vtc6-18650-3120mah.html

6 hours ago, Ger84 said:

Zijn jullie bekend met deze website?

Daar heb ik niet zo lang geleden een setje vtc6 gekocht omdat ze ze bij nkon niet op voorraad hadden. En qua geld scheelde ze niet veel van elkaar. 

Gewoon netjes verzonden, netjes verpakt en snel in huis?

• Thanks 1

Ik wilde eigenlijk de Xtar X4 bestellen, maar helaas is die niet verkrijgbaar momenteel. Na wat reviews lezen/zien, prijs/kwaliteit verhouding overwegen, en jullie info en het enthousiasme van een paar hier over de Gyrfalcon (terwijl ik hem er goedkoop uit vindt zien) uitendelijk voor de 44 gekozen. Hoewel ik hem er niet goed uit vind zien (goedkoop/oud op de pics), er toch maar overheen gestapt voor de functionaliteit en de aanbevelingen, het is gewoon de beste keuze voor mij lijkt het (En ik geef mezelf een schop: 'het is maar een lader man'?). Thnx zover. Kom later wel weer met lastige vragen ?

Screenshot-20190929-174718-Drive

On 27-9-2019 at 20:44, Oomkobus said:

De goedkopere xtars hebben 1 knop, daarmee kun je laden op 0.5 of 1A

Mijn xtar koste 9 euro voor 2 batterijen en schakelt automatisch over van 0.5A naar 1A aan de hand of je een 1A lader of 2.1A lader gebruikt. Je kan er gewoon een Samsung 2.1A lader voor gebruiken en laad 2, 18650/3000mA op in 3 uurtjes.  

Super goed ding en doet wat hij moet doen. 

Voor de rest geen poes pas. Alleen ledjes die aangeven hoe vol de batterijen zijn. 

En als de batterij vol is stopt hij met laden en gaat hij druppelladen.

Je kan ze ook kopen voor 4 batterijen voor rondt de 20 euries.

Edited by JDS