Jump to content

De term 'E-sigaret

Oomkobus

Recommended Posts

Al een tijdje loop ik er mee rond, de naar mijn mening misplaatste term 'E-sigaret'

Ik wil er vanaf, omdat de e-sigaret namelijk geen sigaret is.

Sigaret komt van sigaar komt van sikhar, grof vertaalt betekent sikhar of sikar: rook.

Met een e-sigaret kun je niet roken! 

Sommigen van ons noemen het een damper, klinkt oubollig maar omschrijft wat het is en leidt ook weg van de negatieve lading die het woord sigaret heeft,

Als leken vragen over wat ik in m'n hand heb en ik gebruik de term e-sigaret, dan is de toon van het gesprek al gauw negatief, gebruik ik echter een ander woord; mod, damper, verdamper, vaper, etc, dan loopt het gelijk al wat soepeler.

Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden.

• Like 11

Helemaal mee eens @Oomkobus! Het lijkt niet eens op een sigaret. Ik noem het altijd damper. Sommige mensen noemen het mijn pijp maar een pijp stinkt dus dat is niet de goede uitdrukking.

Eigenlijk ben ik zelf de damper maar ik weet dan ook niet hoe ik het kastje met atomizer moet noemen.

• Like 1

Voor de buitenwereld, de oningeweidenen, is het elektronisch roken. En dampen is een beter alternatief voor roken, iedereen akkoord? Dus laat die mensen die er niets van kennen en nooit zullen dampen of roken het toch gewoon e sigaret noemen. Who cares?

Pijp is nog best acceptabel, een pijp is twee dingen, een stukje ronde buis of zo'n ding waar je tabak in stopt.

Er liep eens een jochie achter me en die vroeg: 'hee meneer, is dat shisha?' in m'n hoofd dacht ik, nee jochie dit is een e-si... Maar ik zei, 'ja, man, shisha!' 'ruikt lekker meneer!' zei het jochie en Ik glimlachte hem na.

• Like 2

Ik zou zeggen dat het een elektronische kankerstok is. Zeker tegen een jochie! Dit is toch het voorbeeld van waarom ze dampen gevaarlijk vinden voor de jeugd? “Het ruikt goed”

Voor mij mogen ze dat denken... dampen is enkel een goed alternatief voor rokers end of story.

• Like 2

Nou @Stekke omdat het woord 'sigaret' er in zit, wat de associatie maakt met rook, het roken van tabak, en dat is tegenwoordig negatief, roken is slecht en sigaretten zijn slecht.

Ik damp, ik gebruik een e-sigaret, ik rook een e-sigaret, je ziet het ook vaak bij nieuwe forumleden, die gebruiken ook de term rook, of roken.

• Like 2

Just now, Oomkobus said:

hee meneer, is dat shisha?'

Haha zoiets maakte ik hier ook mee op het winkelplein, wat in het midden een kinderspeelplaats is geworden. Je mag daar niet roken maar af en toe gebruik ik de damper als ik er loop. En toen riep een Turks jongetje van een jaar of 7: "is dat lekkere shisha?". Huh waar heeft hij het over, ik had toen nog geen idee ?

Nou hij wilde later ook roken, zei hij. Ik denk dat het grootspraak was. Maar niemand mopperde er over dat ik daar niet mocht dampen. Helaas, ik wil de confrontatie wel eens aan gaan.

• Like 1

Nou ik! We moeten af van de term 'sigaret'! Dat doet te veel mensen denken aan een echte sigaret met alle schadelijke bijwerkingen.

Dat vind ik juist goed! Want dan gaan er zeker geen mensen denken dat dampen gezond is! En gaat de jeugd nog altijd zoiets hebben van dampen is zeker niet goed! Het zijn enkel de rokers die moeten beseffen dat ze met dampen gezonder en goedkoper zijn!
  • Like 1

Maar @Stekke, de hele wereld wordt al overspoeld met berichten die zeggen dat dampen o zo slecht is. Moeten we daar nog aan meewerken, onze eigen ondergang als dampers in de hand werkend? Ik vind dat we als dampers alleen positieve geluiden moeten laten horen.

20 minutes ago, Ronnie said:

paffer suggereert

..dat je met een pistool rondloopt.

• Like 2
  • Haha 1

Ik ben ook niet erg blij met de term e-sigaret maar als ik het heb over mijn damper of dat ik een damper ben dan snappen de meeste ook niet waar ik het over heb dus schrijf ik damper/e-sigaret en verbeter zeker als men begint over het roken van een e-sigaret want ik rook niet... ik damp.

• Like 5

Tegen mensen zeg ik ook wel eens dat ze het een e-sigaret noemen maar dat het helemaal niet op een sigaret lijkt en dat het een damper is. De mensen snappen ook wel dat het iets anders is dan zo'n in papier gerold plukje tabak. Ik vertel er bij dat het geen rook is want waar rook is, is vuur en hier is geen vuur aanwezig. De vloeistof wordt verdampt en bevat niet de schadelijke stoffen die in tabaksrook zitten. Het ligt er een beetje aan wat de ander zegt, wat ik nog meer vertel.

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin in discussies. Ik heb liever de lol als ik een dampwolk uitblaas en mensen kijken me aan alsof ik zelf in brand sta ? Alleen maar dat negatieve is niet goed. Je moet er af en toe ook lol mee hebben.

• Like 4

Inderdaad @Quidam, ik vertelde gisteren ook iemand dat ik damp en ze wist niet waar ik het over had. "is nog slechter dan roken" riep ze, zucht... Ik heb haar een en ander uitgelegd en verteld dat als ze echt geïnteresseerd is dit forum maar eens moet bezoeken. Voor ons is het allemaal wel duidelijk maar voor niet dampers is het allemaal abracadabra, ik probeer mensen altijd goed voor te lichten zodat ze het beter gaan begrijpen en hun foute mening bijgeschaafd kan worden. 

Edited by Pazmaster
  • Like 3

• Create New...