Jump to content

Geekvape Aegis Squonk Kit

SP013

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een review voor de Geekvape Aegis Squonker-kit. Geekvape is een bekend merk en de Aegis Squonk-kit is de volgende box-mod in de Aegis-serie, deze is echter speciaal omdat het een squonker is! Dit is mijn eerste squonker, maar wilde er altijd al een kopen, maar voor de review is het alleen maar goed om vanuit het oogpunt van een beginnende squonker mijn ervaringen te kunnen delen.

1.jpg

De kit bestaat uit de Aegis Squonk Mod en de Tengu RDA. De mod heeft exact dezelfde chipset als de Aegis solo en ziet er eigenlijk vrij identiek uit kijk. De mod draait op een enkele 18650 batterij. Wat deze squonker speciaal maakt is het feit dat je het squonk gedeelte van de mod kan afschroeven en deze kan vervangen door een kleinere ‘grip’. Mocht je dus even niet willen squonken, dan kan je hem als kleinere mod gebruiken, in grootte ietsje groter dan de Aegis solo.

De Tengu RDA is geen nieuwe RDA, deze bestaat al een tijdje in de dampwereld en is vrij populair.

Laten we beginnen met de inhoud van de doos.
1x Aegis Squonk Mod
1x Hulpmiddel voor openen van de batterijschroef
1x Inbussleutel
2x N80 Clapton-coils
1x 510 driptip adapter
1x squonkfles
1x Tengu RDA
1x 810 driptip
2x katoen

2.jpg

Aegis Squonk Mod:
Specificaties:
Afmeting: 86,5x 41,2x 31,5 mm
510 verbinding
Chipset: AS-100 Chipset
Wattage: 5- 100 W
Scherm: OLED-scherm
Weerstandsbereik: 0,05 - 3,0ohm
Modes: Power / VPC / TC / TCR / Bypass
Temperatuurbereik: 100- 315 / 200- 600

Batterijtype: Single 18650 (niet inbegrepen)
Materiaal: Plastic & siliconen & SS & zink

Functies:
- Uitgerust met AS-100-chipset
-2 in 1 squonk enkele batterij mod

-IP67 schokbestendig, waterdicht en stofdicht

3.jpg

De Tengu RDA-specificaties:
Afmeting: 24x 28,3 mm
RDA 6 mm diep
510 verbinding
810 mondstuk
Materiaal: SUS303 & acryl
Onderste squonkpin inbegrepen
Enkele / dubbele coil configuratie

4.jpg

Mijn Ervaring:
Zoals eerder vermeld, dit is mijn eerste squonker dus ik maakte me in het begin een beetje zorgen, maar de overgang van een normale mod naar deze squonker was eigenlijk vrij eenvoudig.

Het squonk mod-menu is eenvoudig in gebruik, de standaard 5 klikken aan en uit, 3 klikken om het menu te openen, houd de vuurknop ingedrukt en omhoog om de helderheid van het scherm te verhogen en omlaag om te verlagen. Bladeren door de verschillende modes (bijv. Temperatuurregelmodes & bypass) is eenvoudig met behulp van de knop Omhoog en Omlaag.

Degenen die ervaring met de Aegis solo hebben hoeven niets nieuws te leren, omdat de chipset identiek is, de AS-100-chipset.

De vuurknop is comfortabel en er is geen gerammel wanneer ik het apparaat vlak naast mijn oor beweeg.

Het vullen van de squonkfles is eenvoudig, het vulpaneel openschuiven en rechtstreeks kan de squonkfles gevuld worden. Het is niet nodig om de squonkfles eruit te halen, het kan wel zo zijn dat de RDA moet worden losgeschroefd voordat je met wat grotere flessen bij de vulopening kan. De squonkfles zelf squonkt echt goed, hij voelt een beetje stroef, maar de vloeistof gaat zeer gelijkmatig de RDA in.

Het is helaas wel een behoorlijk project om je squonk-fles te vervangen of schoon te maken, bij de meeste squonkers kan je de batterijklep openen en de fles eruit halen, bij de Aegis squonk zit dat net wat gecompliceerder. Bij Aegis squonk-mod moet je het squonk-gedeelte van de mod losschroeven, daarna moet je 2 rubberen pluggen met een pincent eruit halen en de volgende 2 schroefjes losschroeven. Het is lastig, maar begrijpelijk, Geekvape wil dat alles Aegis modellen IP67 gecertificeerd zijn en dat was waarschijnlijk de enige manier.

5.jpg

Het bouwen op de Tengu is eenvoudig. Het kostte me een minuut om het hele ding klaar te maken om te dampen, hij kwam uit op 0.2ohm, wat ik ook had verwacht met 2x 0.4ohm claptons.

De RDA is diep genoeg zodat je niet na elke hijs hoeft te squonken, 1 keer squonken was voor mij goed voor 3 tot 4 redelijke lange hijzen. De fles zuigt ook effectief de vloeistof terug om ervoor te zorgen dat je coils niet te nat zijn en er geen warme vloeistof je mond inschiet.

Een probleem dat ik in het begin met de Tengu had, was dat de airflowring een beetje vast zat en helemaal niet wilde bewegen, na het insmeren met wat vloeistof en een paar uur begon hij eindelijk een beetje te bewegen. De airflow is goed gepositioneerd en raakt de coils direct aan de zijkant. Het sluiten van de airflow is iets dat soms geduld vereist, als ik hem te snel dichtdraai dan draai ook ook de RDA los van de mod.

De RDA zelf werkt echt uitstekend, de damp en smaak die er vanaf komt is goed. Ik persoonlijk vond hem het beste rond de 60 watt met de airflow half open.

Ik heb deze mod zowel in VW als TC gebruikt en beide werkt uitstekend.

De driptips die in de kit zitten zijn niet echt mijn ding, voor mij zijn ze net iets te kort. Vooral bij het dampen bij hogere temperaturen / wattage niveaus, het is gewoon niet comfortabel om mijn lippen op een warme metalen tank te hebben. Maar misschien heb ik grote lippen...? Ik gebruikte dna ook mijn eigen langere 810 driptis.

6.jpg

Conclusie:

Dit is de volgende geweldige Aegis mod in de groeiende Aegis-familie, uniek aan deze is dat het de eerste Aegis squonk mod is.
Hij is perfect voor mensen die van squonkers houden maar daarnaast ook vaak hun squonkers laten vallen of nat maken. Ook voor diegenen die geïnteresseerd zijn om te squonken is dit een goede kit om mee te beginnen, ik heb deze mod ook zelf als een beginner gebruikt en het was een positieve eerste keer squonk-ervaring.

De RDA levert een geweldige smaak en is eenvoudig om op te bouwen, had wel graag een langere 810 driptip in de kit gezien.
Een ding waarvan ik denk dat het een nadeel is aan deze kit is het project en de tijd die nodig is om de squonk-fles te vervangen of schoon te maken, gebruik een goede torx-schroevendraaier en niet de inbussleutel die in de kit is geleverd, anders zit je straks net als ik met dolle schroeven.

Qua ontwerp ziet hij  er geweldig uit (naar mijn mening) en heeft ie een fijn gewicht, niet te licht en niet te zwaar. Het feit dat je het als een squonker of een enkele batterijmod kunt gebruiken door het squonk-onderdeel te vervangen met de aparte verkochte grip is een geweldige toevoeging aan deze kit, je bezit maar 1 mod, maar kan hem op 2 manieren gebruiken.

Wat voor mij ook een groot pluspunt is dat de mod IP67 gecertificeerd is, je kan hem laten vallen, ermee gooien of in de WC laten vallen, hij zou het allemaal moeten overleven (heb dit niet getest, maar heb regelmatig dat mijn telefoon de plee invalt)

De kit is beschikbaar op de officiële Geekvape-website voor rond de 80 euro.

Als je de RDA niet nodig hebt, verkopen ze de Squonk-mod ook apart voor ongeveer 60 euro.

<edit FBT>

Bedankt voor het lezen van mijn review, tips zijn altijd welkom!

Groeten,
Sjoerd

Edited by Sub-Ωhm
Reclame uitingen verwijderd
  • Like 4
  • Thanks 2

49 minutes ago, SP013 said:

houd de vuurknop ingedrukt en omhoog om de helderheid van het scherm te verhogen en omlaag om te verlagen.

Eyeopener?
ik heb de solo toch alweer een tijdje in gebruik en die wist ik niet. 
moet ook bekennen dat een handleiding lezen....of überhaupt een boek(je) niet echt aan mij besteed is. Gewoon gaan en aldoende kom je wel achter bepaalde dingen. Zoals nu ?

nette review verder. Het is dat ik al 3 squonkers heb staan anders kwam hij erbij. De solo is zo’n fijn ding dat dit bijna niet anders kan da dat hij ook gewoon heel fijn is?

• Like 1

43 minutes ago, Sebas said:

Eyeopener?
ik heb de solo toch alweer een tijdje in gebruik en die wist ik niet. 
moet ook bekennen dat een handleiding lezen....of überhaupt een boek(je) niet echt aan mij besteed is. Gewoon gaan en aldoende kom je wel achter bepaalde dingen. Zoals nu ?

nette review verder. Het is dat ik al 3 squonkers heb staan anders kwam hij erbij. De solo is zo’n fijn ding dat dit bijna niet anders kan da dat hij ook gewoon heel fijn is?

Bedankt!

Ja ik doe over het algemeen hetzelfde, open de handleiding niet en zie wel wat er gebeurd ?

• Like 1

In de praktijk hoeft zo'n squonkflesje er alleen uit als je van smaak wisselt. Zelf gebruik ik altijd dezelfde, eigen gemaakte, e-liquid en wordt het flesje maanden achtereen slechts bijgevuld. 'k Zie geen reden om deze op reguliere basis te gaan uitsoppen oid. Het nadeel valt dus reuze mee.

Wil je wel tussen smaakjes wisselen, koop je er gewoon extra  squonkflesjes bij.

• Like 1

40 minutes ago, Raycoupe said:

koop je er gewoon extra  squonkflesjes bij.

12 hours ago, SP013 said:

Een ding waarvan ik denk dat het een nadeel is aan deze kit is het project en de tijd die nodig is om de squonk-fles te vervangen of schoon te maken, gebruik een goede torx-schroevendraaier en niet de inbussleutel die in de kit is geleverd,

het maakt niet uit hoeveel flesjes je heb. Het vervangen/wisselen blijft een drama ?

• Like 1
  • Haha 1

55 minutes ago, Kurmit said:

Nogal onhandig systeem ja dat had beter gekund.

En dual coil build op een single 18650 ?

Good luck with that ?

Verder mooie review hoor ?

Ja ik had ook graag gezien dat ze een 21700 versie hadden uitgebracht.

Maar ik heb een stuk of 6 18650 batterijen die altijd opgeladen zijn, dus voor mij geen groot probleem.

1 hour ago, Raycoupe said:

In de praktijk hoeft zo'n squonkflesje er alleen uit als je van smaak wisselt. Zelf gebruik ik altijd dezelfde, eigen gemaakte, e-liquid en wordt het flesje maanden achtereen slechts bijgevuld. 'k Zie geen reden om deze op reguliere basis te gaan uitsoppen oid. Het nadeel valt dus reuze mee.

Wil je wel tussen smaakjes wisselen, koop je er gewoon extra  squonkflesjes bij.

Klopt, het is ook geen heel groot probleem. Er zit ook een extra squonkfles in de set.

De schroeven zijn helaas vrij zacht en ik heb er al 1 dol gedraaid ?

• Sad 1

Dat je hele dag loopt te wisselen is 1 ding , maar die ene 18650 kan niet de power leveren voor een 0.2 ohm dual coil build :nee

Dat zal deze chip niet melden maar probeer dat eens op een dna chip en je word gek van de meldingen check battery.

• Like 1

5 minutes ago, Kurmit said:

Dat je hele dag loopt te wisselen is 1 ding , maar die ene 18650 kan niet de power leveren voor een 0.2 ohm dual coil build :nee

Dat zal deze chip niet melden maar probeer dat eens op een dna chip en je word gek van de meldingen check battery.

Ik heb een 0.2 ohm build en damp rond de 60 watt, 1 batterij gaat bijna de hele dag mee, dus voor mijn doen is het wel ok. Als je echt op 90-100 watt gaat dampen, ja dan gaat het uiteraard snel.

Voor mij zou het geen probleem zijn, maar ja, daar heeft @Sebas gelijk in, dat geldt alleen voor mij. Ik damp altijd hetzelfde nagenoeg, m'n eigen NET mix. Al spring ik soms uit de band door en twee druppeltjes kersensmaak aan toe te voegen. Tja en die gewoonte begint nu ook standaard te worden. :bloem

• Like 1
  • Thanks 1

• 2 weeks later...