Jump to content

Oplichting / misleiding via verkoop advertentie

Recommended Posts

(De topic titel is door FBT gecreëerd)

Het is niet mijn bedoeling dit topic te gebruiken voor drama of iemand te kijk te zetten, ik heb gewoon geplaatst wat ik gekocht en ontvangen heb.

Daarom dat ik ook geen naam vernoem van de verkoper, zijn advertentie was ook binnen de kortste keren verwijderd  nadat hij die geplaatst had en niet meer terug te vinden. (denk dat er wat fout was met zijn topic)

Ik was al een hele tijd aan het zoeken naar deze Epetite mod, de foto in de advertentie zag er goed uit (de enige goede kant van de mod natuurlijk) en stond bij in goede staat dus ik heb gelijk afgesproken de mod te kopen.

De foto's spreken voor zich natuurlijk, als dit voor de verkoper in goede staat is dan wil ik zelfs niet weten wat in zijn ogen slechte staat is...

Had wel een krasje hier en daar verwacht op de mod en dat was ook geen ramp geweest, maar blijkbaar wou de verkoper zijn mod(s) polijsten ofzo en is dat grondig mislukt.

Ik had zelf op voorhand meer foto's kunnen vragen etc., maar ik was enthousiast en misschien wat teveel vertrouwen in de mensen op het forum.

Mods als deze kan je in mijn ogen zelfs niet te koop aanbieden, totaal was toch 88€ verzending bij.

Het enige wat ik nog met de mod zou kunnen doen is de DNA60 chip uit de mod halen en bijhouden, de rest is hopeloos verloren.

Hij heeft dit met heel grove korrel zitten schuren en vol diepe schuurkrassen, wil ik dit vlakschuren en opnieuw lakken dan ben ik 24u bezig en heb ik ook helemaal geen interesse in.

Wat er voor de rest nog van vuiligheid ophangt wil ik zelfs niet weten, en ben zeker moest ik er aan likken dat ik drie dagen niet van de pot afkom ?

Door dat afgeschuurde blanke metaal stinkt de mod ook een uur in de wind.

Ik heb de verkoper een berichtje gestuurd, hoop nog iets van hem te horen vandaag of morgen...

En anders tja dan heb ik maar pech gehad zeker, kan toch niet meer doen.

Laat het een les zijn aan iedereen die iets tweedehands wil kopen, vraag eerst duidelijke/recente liefst op datum getrokken foto's.

Zelf heb ik misschien meer dan 100 items verkocht hier op het forum alleen laat staan wat ik nog op Facebook allemaal verkocht heb, altijd verzorgde producten netjes gereinigd en goed verpakt maar helaas is niet iedereen zo.

En nu maar gewoon verder met het topic.

Edited by Sub-Ωhm
⚠️ Topic en titel aangemaakt
  • Like 1
  • Sad 10

Wow, serieus geld voor zo'n piece of shit ?. Chip eruit en misschien en opsturen naar Kurmit, kan hij hem na bouwen maar dat kost natuurlijk nog weer meer geld.

Ik kan je wel tegemoet komen en de Tripod van je overnemen, mits die in je collectie zit?

21 hours ago, Tamara said:

Vanwege de ontstane (terechte!) ophef over de aankoop van @Jim Hier een korte update. Het is ons uiteindelijk gelukt om contact te leggen met de verkoper maar onze bemiddeling heeft niet mogen baten. Uiteraard hebben we de verkoper een permanente ban gegeven.

Het gekke is, dat ik zojuist een bericht krijg via messenger, van een lid, die verbannen is.
Ik vermoed dat het om de persoon gaat, waar Jim van gekocht heeft.
Wat De Neuk heb ik daar nou mee te maken?

je hebt gelijk @Kurmit. Ik wou hem inderdaad kopen, hij had hem al verkocht aan iemand anders zei hij. Achteraf ook blij dat ik de rest niet van hem heb gekocht, Ik had eerst niet door dat het dezelfde verkoper was als die van Jim want anders had ik eerder gereageerd.

Ik weet niet precies hoe jullie bannen, maar het is redelijk makkelijk om z'on ban te omzeilen. Misschien toch even strak op zijn dat niet iemand soortgelijke spullen in de (nabije) toekomst aanbied. Misschien toch even voor het FTB team dat jullie volgende keer iets van een melding maken als zo iets gebeurd, ik snap natuurlijk dat jullie naming and shaming willen voorkomen. Maar ik denk toch dat de rest van het forum er baat bij heeft dat zoiets bekend wordt gemaakt, je zal hier maar als nieuweling komen en daar intrappen...daar gaat je eerste goede ervaring met dampen, en dit forum. Het zijn mensen zoals hem die het voor de rest verpesten

• Like 4

@Damuku We weten dat een ban is te omzeilen, daar is weinig aan te doen. Soms komen verbannen leden inderdaad terug en meestal hebben we dat snel genoeg door.

Ik denk dat we voldoende hebben geïnformeerd in deze. Ik zou in ieder geval niet weten wat we nog meer hadden kunnen doen. We hebben contact gezocht met de verkoper, er uiteraard op toe gezien dat hij geen nieuwe verkooptopics opende in de tussentijd en uiteindelijk een ban. Als je nog ideeën hebt hoor ik het graag al moeten we daarbij wel uitkijken voor naming and shaming inderdaad. Een topic als ‘koop niet bij Pietje!’ lijkt ons dus niet zo’n strak plan

23 minutes ago, Tamara said:

Als je nog ideeën hebt hoor ik het graag al moeten we daarbij wel uitkijken voor naming and shaming inderdaad. Een topic als ‘koop niet bij Pietje!’ lijkt ons dus niet zo’n strak plan

@Tamara Ik regel zelf het een en ander bij een forum  (het is dan wel een facebook groep, maar het idee is hetzelfde), gaat dan over oude scheerspullen (denk open messen, krabber en dergelijke) Prijzen lopen ook makkelijk op voor messen van bepaalde makers.

Tijdje terug een rondzending gehad met een vriend van mij, er deed ook een persoon mee die toevallig slachtoffer was geworden van een inbraak. Toevallig was een van de messen van die vriend van mij daar ook. Nouja je raad het al, alles weg en terug betalen ho maar...want ja verzekering doet moeilijk ect. Al snel hadden we door dat de zelfde persoon actief was op andere fora en dure dingen verkocht en kocht. Een bevriend scheerforum van ons had een bericht als sticky gemaakt over dat het niet allemaal heel netjes verliep (een beetje het zelfde waar jullie tegenaan liepen). Hier hebben wij op gereageerd door direct een waarschuwing uit te doen, en direct contact met de desbetreffende persoon opgenomen zodat hij wist hoe wij er over dachten. Het naming en shaming was een beetje moeilijk te voorkomen, maar omdat er nieuwe verkoop en koop topics waren aangemaakt naar het desbetreffende voorval hadden wij een sterk vermoeden dat er iets niet klopte.

Uiteindelijk hebben we naar veel moeite de persoon toch laten bekennen (even toevoegen dat hij ook bekend was dat hij hetzelfde trucje uit haalde op buitenlandse fora's). Mijn vriend heeft z'n geld weer terug, en wij hebben alle negatieve verwijzingen naar deze persoon verwijderd. Vertrouwen terug winnen is aan hem, hij weet donder goed dat ie zelf de fout is ingegaan.

Het probleem (want we hebben dit nu 3 keer meegemaakt, en dan praat ik ook over de tijd van het andere forum) is dat dit soort mensen vaak zo veel mogelijk slachtoffers proberen te maken in een zo'n kort mogelijke tijd, dus tijdig ingrijpen is naar mijn inziens toch wel erg belangrijk (en dus ook het waarschuwen van andere mensen).

Ik moet wel toegeven dat het kiezen blijft tussen 2 kwaden, maak je de verkeerde beslissing (welke kant dan op ook) loop je het risico dat je meer schade aanricht. Ik bedoel ook zeker niet dat jullie verkeerd hebben gehandeld, en ik wil jullie ook zeker niet de les lezen want zoals ik al eerder zei het blijft moeilijk. Maar uit eigen ervaring blijf ik er toch bij dat een heads up een beter alternatief is dan meerdere mensen in zo'n misselijke truc laten trappen.

Nogmaals ik bekritiseer jullie niet, het is niet mijn forum en het is dus ook niet aan mij om de regels te stellen. Dit is puur mijn persoonlijke insteek.

Edited by Damuku
  • Like 2

@Maurice1974 ik zie vooral praktische bezwaren. Vaak geven kopers geen feedback in het topic dus weten wij niet wanneer het topic op slot kan en toekomstige kopers zijn nog niks wijzer. 

Laten we niet vergeten dat het bijna altijd goed gaat. Een akkefietje zoals dit is gelukkig een zeldzaamheid hier. Bijkomend nadeel is alleen dat kopers waarschijnlijk hier minder op hun hoede zijn dan bv op marktplaats.