Guest UGL200311 Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Bezit nu een coil master diy kit 3.0 Een vraagje gewoon uit interesse: bestaat er ook een soortgelijk toestel met als extra het te gebruiken wattage? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurmit Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Je bedoelt dat je zelf het wattage kunt instellen waarop hij vuurt ? Ja die bestaan , maar ik ken ze alleen als custom build. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL200311 Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Nee @Kurmit dat hij de ohm, zoals bij de coil master, leest maar tevens ook de corresponderende watt weergeeft. Ik zag dat ' vaping with vic ' er zo eentje gebruikt maar zie het merk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damuku Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 @Kurmit heb jijj zo toevallig daar een naam van, ik zit al langer te zoeken naar een diy (als in eentje die ik zelf kan bouwen) maar ik zoek op de verkeerde naam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurmit Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 Nee @Boomer59 dat kan ook eigenlijk niet bepaald worden aan de hand van weerstand alleen. Het soort draad en type coil hebben grote invloed op benodigd wattage daar kun je beter een tool voor gebruiken waar je al die gegevens invoert. Maar onder de streep blijft het persoonlijk dus gewoon rustig beginnen en wattage opvoeren tot ie prettig dampt is mn advies. Hier @Damuku maar niet veel meer op voorraad. https://www.stealthvape.co.uk/electronic-cigarette-mod-parts/coil-station-enclosures 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 (edited) @Boomer59, even nog wat aanvullende info betreffende vermogen en weerstand. Zoals @Kurmit al aangeeft, spelen vele factoren een rol. De verhouding vermogen/weerstand coil moet je ook zien als een relatief begrip. Er bestaat niet zoiets als een tabelletje waarin je simpel kunt aflezen welk vermogen bij welke coil weerstand gebruikt moet worden. In het verleden zijn er wel pogingen gedaan om zo'n lijstje te maken, maar deze bleken allen, zonder uitzondering, van geen kant te kloppen. Dus staak je pogingen om zo'n lijstje te vinden, is zinloos. Voorbeeldje van zo'n zwaar achterhaald lijstje : Hoe moet je dit lijstje lezen ? In het linker, witte, kolommetje staan de diverse weerstanden, oplopend van 0,2 tot 1,2 Ohm. In de bovenste, witte, rij staat het voltage, oplopend van 3,6 naar 4,2 volt. In de gekleurde vakjes staan de aanbevolen wattages. Waarbij de kleur blauw aangeeft dat de coil eigenlijk te koud blijft bij het weergegeven wattage. De kleur groen zou het ideale wattage zijn en de kleur oranje zou aangeven dat bij deze wattages de coil eigenlijk al te warm zou worden. Ik heb als voorbeeldje een coil van 0,4 Ohm uitgelicht. Deze coil zou bij 4,2 Volt of 44 Watt, eigenlijk al iets te warm zijn, volgens de bedenker van dit lijstje. Wat als ik je nu vertel dat ik een setting van 0,4 Ohm, met het grootste gemak op 325 Watt damp, en dat ook nog zonder ook maar een eerste aanzet tot branderigheid in de smaak ? Hoe dat kan ? De maker van dit lijstje vermeldt niets over het gebruikte draadsoort, niets over de coil soort, niets over de coil diameter, niets over het aantal wikkelingen, kortom niets over hoe de weerstand van 0,4 Ohm tot stand is gekomen. En nog veel belangrijker, welk en hoeveel wick materiaal er gebruikt wordt. Toch allemaal stuk voor stuk variabelen die in belangrijke mate bepalen, welk vermogen je zou kunnen/willen gebruiken. Dit is puur technisch gezien, persoonlijke voorkeur is minstens een even belangrijke factor van betekenis, maar dat is een heel ander verhaal. Hoe relatief moet je het zien ? Even ter verduidelijking : Je kunt een single coil van 0,40mm Kanthal, met een ID van 2,5mm draaien en uitkomen op 0,4 Ohm. Dan zal dit tabelletje met aanbevolen voltage/wattage, redelijk in de buurt komen. Maar ik kan ook een dual parallel coil van 0,81mm Kanthal, met een ID van 7,8 mm draaien op 0,4 Ohm, welke je gemakkelijk op 300 Watt plus kunt dampen. Dus je ziet, waarom weerstand zo goed als niets te maken heeft met welk vermogen je zou moeten gebruiken. Dat gegeven maakt dat je dit soort tabelletjes beter kunt weggooien. Edited December 27, 2019 by Steamboy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UGL200311 Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 @Steamboy message clear and understood. It's like the open parachute ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts