Jump to content

Vtc5a of vtc6

Guest Krul1977

Recommended Posts

Guest Krul1977

Hi dampers even een vraag mbt batterijen. Ik weet er is al zoveel gezegd en geschreven maar toch? met een reg mod van 200watt damp ik op 85watt op 0.24 in mijn rda. Zijn mijn 2 sony vtc6 hier wel goed voor?? Geen problemen oid gehad maar ik twijfel na een hoop forums te hebben doorgespit.

Wat is het verschil tussen de 6 en 5a in jip en janneke taal???

Tnx alvast

Dat dus

Conclusie, je coil vraagt 18.8 A (op 0.24 ohm en 85 W). Beetje overhead erbij voor je mod, zeg 20 A totaal. 

VTC 6 is prima dus en geeft je iets langer gebruik (lees:minder snel opladen) dan een VTC 5

• Like 1

Guest Krul1977

Kijk das duidelijk? het is niet zo moeilijk haha je denkt vaak te lastig hé

Singe batt mod same story???

Tnx mensen voor het uitleggen

Gr 

Edited by Krul1977

Als je 85 watt uit een enkele batterij wil halen, met 0,24 ohm coil op 85 watt, zit je zo tegen de 20 A en de VTC6 kan dat, zoals Sledge al uitrekende.

Twee batterijen met dezelfde setup en per batterij wordt 10 A gevraagd, dus met dual batterijen kun je de mod zelfs tot 170 watt gaat en blijf je net binnen de marge.

Wil je nu standaard tegen de max van je batterijen dampen, zou ik gewoon voor de veiligste optie gaan en een beetje overkill inbouwen met de VTC5a's. Dan maar ietsje vaker opladen.

• Thanks 1

@Sledge @Raycoupe ohm maakt toch geen zak uit op geregelde mod? Dat is wat ik van goede bronnen weet.

Ik heb op een single batterij mod ook een dl tank. Soms met 0.15 ohm coils en ik damp rustig op 50-60 watt. Enige wat ik merk is dat je eerder merkt dat de hijs minder krachtig wordt naarmate de batterij verder leeg. Net alsof je je wattage lager zet zo voelt het. In theorie zou je t best bij bijna lege batterijen je wattage verlagen maar dat doe ik niet. Ik verwissel de batterij gewoon als de hijs te zwak wordt.

Wel zou ik altijd batterijen van een respectabel merk en type gebruiken voor en in goede conditie. Zelf heb ik overal vtc6 van sony. Voorheen had ik ook wel eens vtc5's

En de manier die ik doe is niet de beste. Want met 60 watt op 1 batterij slijt de batterij harder natuurlijk.

Guest Krul1977

@Dennis1992 gebruik jij fabriekscoils of ook een rda/rta?? Ik een rda maar of het uitmaakt??? Goeie vraag idd als ik te laag in built ga gaat mijn reg mod gelukkig in de beveiliging

13 hours ago, Dennis1992 said:

ohm maakt toch geen zak uit op geregelde mod? Dat is wat ik van goede bronnen weet.

[...]

Wel zou ik altijd batterijen van een respectabel merk en type gebruiken voor en in goede conditie.

Je geeft zelf al het antwoord @Dennis1992

Een gereguleerde mod heeft en geeft een hoop bescherming, maar kan niet voorzien dat er een compleet incapabele batterij wordt gebruikt. Bottom line blijft de gebruiker toch verantwoordelijk om een batterij te gebruiken die ten minste de gevraagde stroom kan leveren.

• Like 1

@Krul1977 fabriekscoils, zelf coilen was geen succes bij mij

@Sledge ja maar dan nog kun je dat ohm verhaal weglaten in een reg. mod. Als je dan toch wil uitrekenen wat je trekt van de batterij kun je beter je wattage bv 60 watt delen door 3 V (bijna lege batterij) dan kom je op 60w:3 v=20 ampere. Calculeer dan nog wat speling in en je hebt je antwoord. Maar dan nog is dit eigenlijk niet boeiend omdat de geregelde mod minder krachtig vuurt als de batterij ver leeg is.

betreft die batterij klopt ja.  Maar een vtc6 van de mooch table is ook maar 15 of 20 ampere. Maar uit mijn hoofd was dat cdr, en specs van sony geven hem 30 a dacht ik puls. Met dampen kan je dan van puls uit gaan toch, denk ik dan.

Edited by Dennis1992

Mee eens @Dennis1992 en hierover is inderdaad al menig topic en post versleten, met meer genuanceerde antwoorden, inclusief onderbouwing en gepost door meer geleerde en respectabelere heren dan ik. Denk alleen dat het een beetje buiten de scope van het topic valt. TS vroeg om een jip & janneke antwoord of zijn batterijen veilig zijn. Het antwoord daarop is Ja. Dat die conclusie op meerdere manieren valt te bevestigen is minder relevant, dunkt me.

• Like 1

17 hours ago, Sledge said:

Één kanttekening bij @Raycoupezijn post. Praktisch alle (gereguleerde) dual batt mods zijn serie geschakeld. Bij de enkele (mech) mod die parallel is geschakeld wordt het een heel ander verhaal.

Eea wordt tot in de puntjes uit de doeken gedaan in onze DampWiki 

https://www.dampforum.nu/dampwiki/

Dan nog een kanttekening, dat maakt niet uit, serie of parallel. ?

Bij een enkele batterij stuur je max 4 a 4,2 volt door je coil. Bij een gereguleerde mod met twee batterijen in serie, gaat het voltage omhoog en stuur je 8 volt door je coil met half het ampèrage wat hetzelfde wattage geeft. Staan die twee bats parallel, krijg je ook het halve ampèrage, blijft alleen het voltage wel op 4.

Er spelen nog wat verliezen in je mod, vaak halen ze het dubbele voltage niet, en is dit 2 x het minimale batterij voltage, bv. 6,5 volt, maar kort door de bocht blijft het gewoon hetzelfde verhaal, half het ampèrage. Tijd om de wiki aan te passen.

Meestal staan de batterijen in serie, omdat het voor de elektronica met weinig verliezen makkelijker is een spanning naar beneden te brengen, dan omhoog. In serie krijg de mod als bronspanning 2 x het batterijen voltage, die naar beneden wordt gebracht door de elektronica om het gewenste wattage te bereiken.

• Like 2