rhoutgraaf Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Beste dampers, Ik ben aan het klooien met de TC modus van de Dani Box Mini. Nu heb ik het Inowire draad (bij @Redchilly gekocht) welke een SS304L draad is. Nu staan de draden 316, 316L en 304 vooraf ingesteld, maar de 304L niet. Ik vroeg me af, heeft de 304L een andere temp coefficient dan ‘normaal’ 304 draad? Ik ben al een tijdje aan het googlen, maar of ik kan er niets over vinden, of ik begrijp simpelweg niet wat ik vind. Ik heb opgemerkt dat er tussen 316 en 316L draad wel degelijk verschil zit. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 (edited) RVS, Stainless Steel dus SS op z'n Engels, is een legering (samenstelling) van verschillende metaalsoorten. SS304L heeft t.o.v. SS304 een lager koolstofgehalte. Dus zijn temperatuurscoefficent is ook iets anders dan van SS304 al zal het er niet ver uit de buurt zitten. Op het ECF komen ze er ook niet helemaal uit: https://www.e-cigarette-forum.com/threads/the-ultimate-tcr-list.721201/ Niet gek dus dat je het niet kan vinden, maar Redchilly zal het wel weten als hij dergelijk draad verkoopt. Mijn gok, gewoon op SS304 zetten. Het hele TCR gedoe is overigens nog redelijk natte vingerwerk, als je kijkt hoeveel verschillende pro's er net verschillende waarden aan geven. PS, je mag SS draad ook op wattage dampen, ben je van al het gezeur af. Edited February 4, 2020 by Raycoupe PS 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhoutgraaf Posted February 4, 2020 Author Share Posted February 4, 2020 Bedankt @Raycoupe voor je toelichting. Wellicht dat ik inderdaad wel weer terug ga naar wattage mode, maar ik ben nog heel erg zoekende naar een setting die werkt voor mij. Op VW mode, 1 à 1,2 ohm weerstand en zeg 17 watt, kan ik meestal na een dag al mijn build verschonen. Pikzwarte coil en wick. Ik ben geen hele luie damper, maar een dag vind ik toch echt wat kort. Ik hoopte dit probleem met de TC modus op te lossen, aangezien de Dicodes mods bekend staan om hun uitstekende TC chips. Ik kijk het nog even aan op SS304 preset, en als dat niet werkt ga ik weer wat anders proberen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Probeer het eens op 16 watt dan of 15,5, etc. @rhoutgraaf Ik heb hier hetzelfde, 50 watt ideaal, maar ik zit nu op 47 watt want dat scheelt aanzienlijk in de levensduur van het watje. Hoog VG sapjes hebben sowieso de neiging snel een watje te vervuilen, ik gooi er 2 tot max 10% alcohol bij (zomer en wintermix zeg maar) en dan is de vloeistof weer dun genoeg om snel te wicken. Water gaat ook, liefst demi water, maar alcohol heb je minder van nodig. TC is een hoop gedoe en bij elke minieme weerstandafwijking weer om zeep. Temperatuurverschil binnen en buiten, schroefjes die iets losser gaan zitten door het steeds opwarmen en afkoelen, vuile 510 connectie, etc, alles moet echt kloppen. Het gaat om echt duizendsten van een Ohms. Als de weerstand om wat voor reden dan ook 1/100ste ernaast zit, scheelt dat meteen 10 graden. Meeste mensen spelen ermee en stappen er dan weer van af. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhoutgraaf Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 Dat zal ik eens doen! Probleem is dat ik op die 17 watt pas een bevredigende damp behaal, ga ik lager zitten is het allemaal toch iets minder. Ik zit momenteel helemaal niet zo hoog in de VG, flesje wat ik laatst heb gemengd is 50/50, ook weer omdat ik hoopte dat de wick dan langer zou leven. Ik zal me eens verdiepen in het gebruik van alcohol of demi water. Eigenlijk ook nog nooit geprobeerd of aan gedacht. Ik heb inmiddels zoveel geprobeerd dat ik begin te twijfelen aan mijn wick-kunsten ? Ik wist niet dat het in zulke kleine details zat. TC dampen werd mij gebracht als iets wat alleen maar voordelen had ten opzichte van wattage dampen, maar als ik jou zo hoor valt dat toch tegen. Bedankt voor je heldere toelichting en tips, ik ga er mee aan de slag! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redchilly Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 TC gebruik is niet bedacht om langer met de wick te kunnen doen, maar om controle te hebben over de temperatuur en het voorkomen van een dry-hit. Bedenk dat het is ontstaan in de tijd dat er veel discussie was ontstaan over vermeende vrijgekomen giftige stoffen welke zouden ontstaan bij (te) hoge temperaturen. Met de in 2015 geïntroduceerde DNA40, de eerste verkrijgbare chipset met TC functie, wilde met controle krijgen over de verdampingstemperatuur van de liquid, om daarmee het vraagstuk over de giftige stoffen (denk aan Diacetyl, popcornlongen) voor te zijn en met beschikbare data over temperatuur en ontwikkeling van die stoffen te kunnen ingrijpen/adviseren waar nodig. Dat door de constante, identieke verwarming van de coil de gelijkmatige smaakbeleving een speerpunt werd is inmiddels een achterhaald iets. Een van de argumenten was dat ze verwachtte dat liquid producenten zouden aangeven "bij X graden komt deze smaak het best tot zijn recht". Ik vergelijk het met fastfood, je weet wat je krijgt, het smaakt altijd hetzelfde, maar zal dus nooit uitblinken (excuus aan eventuele McDonalds fans, maar echt, er bestaat beter ? ) Uiteindelijk sluit ik me aan bij de uitspraak van een reviewer, ik meen Philgood (Damferhimmel), "TC is een matige oplossing voor een probleem waar ik geen last van heb" ? Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, het coëfficiënt van Inowire is gelijk aan dat van S304, omdat het simpelweg hetzelfde materiaal betreft. Zo maakt het coëfficiënt ook niet uit bij draaddiktes of weerstandsverschillen door smallere, bredere, dikkere of dunnere coils, dus ook niet of het een holle draad betreft. Hieronder de meest gebruikte draadsoorten en coëfficiënten, waaronder de SS304: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sub-Ωhm Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Hieronder de volledige lijst Met dank aan DJLsb Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhoutgraaf Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 Ik begrijp wat je zegt @Redchilly, ik heb het denk ik niet goed verwoord. Ik dacht door dry burns te voorkomen met TC dat ik wellicht langer met mijn wick zou kunnen doen. Bedankt in ieder geval voor je reactie, jij ook @Sub-Ωhm. ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 (edited) @Redchilly, volgens mij was de DNA40 uit 2015 niet de eerste mod met TC. Ik heb even de bon opgezocht van m'n Pioneer4you IPV4 100W TC, deze heb ik gekocht in december 2014. Gekocht bij Pro Steamer in Duitsland. Had een Yihi SX330 chipset. Edited February 6, 2020 by Steamboy 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Ik kan me ook achter de conclusie van Dr. Philgood scharen zoals hierboven geschetst door @Redchilly Komt het probleem bij dat het vaak als optie gezien wordt door beginnende dampers die toch nog wat worstelen met de VW modus, het wicken, of nog niet hun optimale setje hebben gevonden. Dat wordt helaas meestal een desillusie, er zitten best haken en ogen aan TC dampen als niet alles precies klopt. Bovendien is het voor beginners heel lastig te herkennen wanneer het goed gaat in TC modus, als ze die dampervaring niet al kennen in VW modus. SS304 en SS304L zijn overigens wel degelijk verschillende legeringen, de L staat voor Low Carbon en heeft dus een lager koolstof gehalte. Nu verschilt de TCR waarschijnlijk niet bar veel, maar hij zal gegarandeerd iets anders zijn. Zo'n TCR waarde is ook geen 100% nauwkeurige waarde, want zelfs twee verschillende producenten die SS316 legeringen maken, kunnen dat nooit exact gelijk doen, e.e.a. is afhankelijk van o.a. verontreinigingen in de legering afkomstig uit de bronmetalen (nikkel, chroom, ijzer, enz ..). Niet voor niets zie je diverse dampexperts die coiltemperaturen nameten (zoals DJLsbVapes) net verschillende TCR waardes opgeven. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhoutgraaf Posted February 6, 2020 Author Share Posted February 6, 2020 3 hours ago, Raycoupe said: Komt het probleem bij dat het vaak als optie gezien wordt door beginnende dampers die toch nog wat worstelen met de VW modus, het wicken, of nog niet hun optimale setje hebben gevonden. Ik denk dat ik bij deze categorie hoor! ? Dit, of ik doe onbewust toch chainvapen, waardoor ik m'n coil eigenhandig de nek omdraai. Ik ben inmiddels, mede door jouw betoog, toch weer terug op de VW modus. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raycoupe Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Precies, gewoon wat dingen uitproberen, misschien een coiltje draaien met wat meer oppervlakte en iets meer vermogen. Op vermogens van die orde, 17 watt, gebruik ik zelf het liefste gewone kanthal draad, om nog een beetje warmte in de damp te krijgen. 2 mm diameter is dan meer dan genoeg. Vanaf zo'n 30 watt vind ik samengestelde (fused claptons) ni80 draad plezieriger, warmt veel sneller op en dan gaat ook de diameter van de coil omhoog, 2,5 mm. Zelf damp ik het meest op 47 watt, met 3,15 mm ID, dat is uiteraard flink DL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steamboy Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Het rekentechnisch waarde verschil tussen SS316 (0,000915) en SS316L (0,00092) is nihil. Zeker wanneer je beseft dat alle mods die wij kennen, elektrotechnisch gezien, bagger is. Onze heilige apparaatjes zitten vol met brakke verbindingen, overgangen en instabiele buttons, waar je onmogelijk van mag verwachten dat die in staat zijn waarden van enkele honderduizendste deeltjes verschil, merkbaar te laten ervaren. Er is ook geen enkele kwaliteitsnorm of minimum vereiste waaraan onze mods moeten voldoen. Elke idioot kan een zelf ontwikkelde mod in de markt zetten, juist omdat er geen vereisten zijn, krijgen we te maken met persoonlijke zienswijzen en technisch besef. Neem nou de DNA250C en de laatste Yihi chip. Wanneer ik een tankje op de DNA mod schroef vertelt de mod mij dat m'n coil een weerstand van 0,1538 Ohm heeft. Schroef ik dit zelfde tankje op de Yihi mod, vertelt deze mij dat de weerstand van de coil 0,1616 Ohm is. Welke waarde is de juiste ? De beide fabrikanten zullen ongetwijfeld claimen dat hun apparaat de juiste waarde meet. Vanwaar dan toch een verschil ? Verder zitten we te kijken met de kwaliteit van onze gebruikte draad. Wij kopen draad, waarvan het labeltje vermeld welke draad het is. Dit labeltje is geen certificering van die draad. Het geeft geen enkele garantie dat de draad die op het labeltje vermeld staat, ook daadwerkelijk de draad is die op het spoeltje zit. En als er al de juiste draad op zit, is er geen enkele garantie over de samenstelling van die draad. Kloppen de gegeven legeringspercentages, die voor een bepaalde draad staat, wel ? Ook hier bestaat geen enkele norm of controle apparaat voor. Dan hebben we nog onze sapjes. Deze spannen echt de kroon, een complete wildwest, een totaal troebele business. Ook hier weer, geen enkele norm of vereisten waaraan een vloeistof moet voldoen. Het begint al bij de base liquid, ALLE vijf de certificeringen zijn gewoon te verkrijgen, na betaling van de licentie overeenkomst. Slechts één van de vijf vraagt om daadwerkelijk een sample op te sturen ter controle. Eenmaal de certificering gekregen, is ook hier geen enkel controle apparaat, die deze certificering op de een of andere wijze toetst. Dus, die TCR waarden, met een paar honderdduizendste verschil, daar moet je niet te veel waarde aan hechten. Je krijgt te maken met zoveel neven variabelen, dat het gebruik van TCR eigenlijk altijd een gelukstreffer is. Dat is de reden waarom ik nooit TC damp. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts