Jump to content

Weak battery

montein

Recommended Posts

Ik heb al een tijdje Samsung 25r batterijen (18650), en die raken langzaam op. Waarna ik de melding weak battery kreeg. Ik heb nu de opvolger gekocht, 26f (3.7 volt, 2600 mha), de batterijen blijven lang vol maar ik krijg wel direct dezelfde melding Weak Battery. Geen idee hoe dit kan.

Gebruik ik een te laag volt gehalte of te lage mha?

Ik hoor het graag.

5 volt zonder een weerstand zegt me niets, hoeveel watt vraag je van je batterijen? 

Het is zoals ik het zeg, je batterijen kunnen  het gevraagde vermogen niet meer leveren. Je zal dan een grotere capaciteit (mah) moeten hebben. Tegelijkertijd raken batterijen ook gewoon leeg en zal je moeten  wisselen. Er is niets  aan de hand, het is je mod die aangeeft dat je accu gewisseld moet worden. Als je je wattage lager zet, kan je gewoon verder dampen..

Als je van een enkele batterij meer dan 50 watt vraagt, gaan ze snel leeg, beter is dan naar meerdere batterijen over te schakelen.

@montein euhm de samsung-26f is NIET de opvolger van de samsung-25r. Dit zijn 2 compleet verschillende batterijen toevallig door dezelfde maker geproduceerd zijn, ik heb geen idee wie je dit wijs heeft gemaakt maar hier klopt geen zak van.

Ik heb even snel mooch geraadpleegd 

die 25r batterijen zijn geschikt tot 20 ampère, welke WEL bruikbaar zijn voor dampen. Die 26f zijn geschikt tot 5,2 ampère, en dus helemaal NIET geschikt voor dampen. althans niet als je meer als 10-20 wat vraagt.

Wat ik denk dat er gebeurd is het volgende (Ik heb geen informatie over hoeveel watt je dampt, of wat voor weerstand je gebruikt dus ik ga uit van aannames):
Je dampt waarschijnlijk op ongeveer rond de 40-50 watt op een 0,2-0,5 ohm coil. Zelfs als je op 40 watt dampt en een coil van 0,5 ohm gebruikt trek je meer dan 9 ampère (waarschijnlijk meer dan 10 ampère) over een batterij die geschikt is voor 5,2 ampère. Je belast je batterij dus voor 200%, dit is niet alleen gevaarlijk maar ook zoals jij dus merkt bijna onmogelijk. Je mag van geluk spreken dat jij een gereguleerde mod gebruikt die goed ingrijpt. Omdat jij zoveel van je batterij vraagt komt de batterij onder enorme stress te staan en krijg je een gigantische voltage drop omdat de batterij niet snel genoeg zijn volledige stroom kan geven, je mod merkt dit en kapt dan af omdat ie denkt dat je batterij leeg is. gooi die 26f batterijen maar weg want dat is een miskoop geweest.

1: MAH is de info over hoeveel stroom je batterij kan opslaan, maar als je te veel van een batterij vraagt is dit een nikszeggende parameter

2: te lage voltage kun je niet gebruiken, de input voltage van een lithiumion batterij is 4,2 volt als ie vol is en zak af naar ongeveer 3,2 volt voordat de mod zegt dat ie leeg is. er zit een zogenoemde boost chip in je mod die het voltage omvormt naar het voltage om een geschikt wattage te krijgen waarmee je dampt. 

Voordat we je verder kunnen helpen moeten we het volgende weten:

1: wat voor weerstand damp je op

2: hoeveel watt gebruik je

Als we dat weten kunnen we je adviseren welke batterijen je zou kunnen kopen, je moet altijd batterijen kopen voor de manier hoe jij dampt. Bij gereguleerde mods is dit niet zo belangrijk als voor een mechmod, maar neemt niet weg dat je batterijen moet gebruiken die bruikbaar zijn en voor zo ver ik kan zien nu zijn die van jou dat niet.

• Like 3
  • Thanks 2

Waarom je die 26f batterijen hebt gekocht weet ik niet maar die moet je onmiddelijk uit je mod halen en in de batterijbak mikken , je bent gewoon ronduit gevaarlijk bezig nu.

Even terug op de oude batterijen tot nieuwe binnen zijn.

Ga naar nkon.nl en bestel een paar vtc6 batterijen daar krijg je zeker geen spijt van.

• Like 2

@ Damuku. Ik denk dat je volledig gelijk hebt. Ik damp inderdaad op 40 watt en 0,44 weerstand.

De rest van je uitleg is helder, dank voor de moeite. Het is de 1e keer na lange tijd dat ik nieuwe batterijen moet kopen. Dus ik vermoed dat ik inderdaad de verkeerde heb gekocht. Ik hoor graag jullie advies over de juiste batterijen.

Dank voor het mee denken!

• Like 3

@GerardR Ach ik heb nog wel eens gekkere dingen gezien. Iemand die batterijen uit een powerbank ging slopen om die vervolgens in een triple battery mod te doen én op hoog wattage. Die batterijen uit een laptop en powerbank zijn laag amperage, en volgens mij zijn het niet eens flattop batterijen.

Maar 5a batterijen die TS heeft zijn natuurlijk totaal ongeschikt voor op hoog wattage mee te dampen.

@GerardR Ik heb laatst nog een bekende een panasonic NRC18650B laten weg gooien, ze vroeg me of ik verstand had van batterijen want die van haar waren zo snel leeg... dat wij allemaal die kennis hebben wil niet zeggen dat iedereen die heeft, een topic van @Steamboy die ging over dat mensen soms slechte info tot soms ronduit verkeerde info krijgen bij dampwinkels draagt hier soms aan bij. Mensen weten gewoon niet beter, en niet iedereen heeft dezelfde kennis of interesse. Die willen gewoon dampen.

Het voorbeeld van @Dennis1992 is een mooie, kijk maar is op youtube naar hoeveel mensen laptop batterijen gebruiken voor een lithium-ion conversie voor een accuboormachine. Misschien niet het gevaarlijkste, maar ook ronduit dom. Of nog mooier, iemand die beweert dat je dooie lithium ion batterijen weer tot leven kunt wekken door ze even kort te sluiten met andere batterijen op en veels te hoog voltage. Dat mensen daar onder daarop ook nog reageren met: huh bij mij lukte dat niet, de batterij begon te roken...doe ik iets verkeerd.

Edited by Damuku
  • Like 1

2 hours ago, Moppersmurf said:

Zie hier het enorme veiligheidvoordeel van een gereguleerde mod in tegenstelling tot een mech.

en de filmpjes van een ontploffende mech komen zo ook waarschijnlijk tot stand. 

godzijdank was het een gereguleerde want wie weet wat er kon gebeuren. 

toch fijn dat ts het forum heeft gevonden en z’n vraag heeft gesteld waardoor hij straks weer veilig dampt ?

• Like 3

Ik had natuurlijk eerst hier op dit forum jullie om tips moeten vragen, voor ik die batterijen kocht. Ik dacht eigenlijk dat alle 18650 batterijen wel geschikt zouden zijn, en dat ik goed zat door opnieuw Samsung batterijen te kopen. Ik weet nu dat het veel subtieler ligt maar voordat ik begon te dampen wist ik niet eens van het bestaan van 18650 batterijen ?

Ik ga op onderzoek naar de juiste batterijen.

Dit voorbeeld wordt o.a. genoemd en die is dan geschikt vanwege de 35 ampere?

https://www.nkon.nl/sony-us18650vtc5a-flat-top.html?gclid=Cj0KCQiA7aPyBRChARIsAJfWCgIIZPCY5cht-vuzfPPhdb6py9lWdwCEfcFZ4ggazVHxis7raSj_whoaAlVSEALw_wcB

Want ik begrijp goed dat het aantal mah niet zoveel uitmaakt.

Ik heb nu bij NKON een selectie gemaakt van 18650 batterijen en dan in het bereik van 20 a t / m 35 A (ontlaadstroom want daar lijkt het om te gaan) en kreeg vervolgens deze selectie:

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/uitvoering-batterij/flat-top/ontlaadstroom/20-35.html

Edited by montein
niet compleet
  • Like 2

Ik zou persoonlijk de vtc6 aanschaffen. Best of both worlds zeg maar. Voldoende capaciteit en ook nog een wat betere max ontlading. Voor jouw doel zijn deze meer dan prima.. Ik zit min of meer rond dezelfde weerstand en wattage. Gebruik deze al zo lang ze er zijn. Prima batterijen

Maar als je mtl dampt , heb je weinig Amperes nodig en meer capaciteit. Dus dan gaat je stelling niet op.. 

• Like 1

Ik weet niet hoe je engels is, maar zoek op naar mooch op facebook. Hij heeft een recomended lijstje, hij heeft ook testen uitgevoerd en geeft precies aan hoeveel een batterij maximaal belast macht worden.

Maar ik sluit me bij de rest aan, als je altijd 40watt dampt met 0,45 ohm coils is een vtc6 prima voor je. Een vtc5a ga je gebruiken als je in de 0,15 ohm regio gaat zitten, en dan met name voor mechs.

Even voor de duidelijkheid nog: mah is zo belangrijk als je zelf vindt, maar moet altijd ondergeschikt zijn aan max ampère. Trouwens die vtc5a heeft volgensmij een max van 25 ampère en niet 35 ampère, ik weet het dat is verwarrend maar mooch test ze in de praktijk zoals wij ze gebruiken, vandaar de afwijkende waarden.

16 minutes ago, Damuku said:

Maar ik sluit me bij de rest aan, als je altijd 40watt dampt met 0,45 ohm coils is een vtc6 prima voor je. Een vtc5a ga je gebruiken als je in de 0,15 ohm regio gaat zitten, en dan met name voor mechs.

Ik heb het al vaker gezegd, maar eigenlijk speelt de weerstand van de coil toch niet mee met een geregelde mod?! Wat ik geleerd heb bij geregelde mods is wattage: huidige batterijvoltage=amperage wat de batterij moet leveren. Dus bv 60 w: 3v=20 a . 20 a moet die batterij dan kunnen leveren. Als je op safe wil spelen moet je uitgaan van cdr en marge/afwijking incalculeren.

Wat ik zelf merk bij een bijna lege batterij dat het wattage op het display nog hetzelfde staat, maar de hijs wordt zwakker. Dit heb ik bij zowel single, triple en dual battery mods. Is denk is een soort beveiliging.

@Dennis1992 wat jij zegt klopt helemaal, echter mis je 1 ding. Als je als voorbeeld een single/dual coil setje in je rda hebt zitten van 0.15 of nog lager ga je die niet op 10 watt stoken maar eerder op 100 watt, succes als je dat wilt doen met batterij(en) die in totaal maximaal 20amp kunnen leveren. Tuurlijk kun je dan zeggen ok ik zet mijn wattage omlaag tot 40-50 watt, maar dan zit je met een half lauwe damp die nergens naar smaakt.

De reden dat er gezegd wordt dat het in principe niet zo veel uitmaakt is omdat je doorgaans fatsoenlijke batterijen gebruikt, en als je ze iets te hoog belast je mod ingrijpt als ze te warm worden of een te hoge voltage drop vertonen. Exact wat jij merkt bij lege batterijen die niet het vermogen meer kunnen leveren, de mod verlaagd dan het wattage tot waar het wel weer stabiel geleverd kan worden.

De reden dat dit veel belangrijker is bij mechs is dat er geen beveiliging is die ingrijpt als je de batterij te veel belast, en daardoor gevaarlijke situaties creëert.

Maar je moet nog steeds rekening houden met de batterijen die je koopt ivm jou damp gedrag, damp je alleen op 10-20 watt koop je ultra high mah batterijen omdat je dan vaak niet boven de 10amp uit komt, en daardoor extra lang met de zelfde batterijen gebruikt. Maar ga je een of ander exotische build gebruiken van 0.15 of lager moet je wel batterijen kopen die dat aan kunnen, anders ben je je batterijen gewoon moedwillig aan het slopen. Ik ben ook van mening dat mening dat mensen moeten oppassen met deze opmerking omdat er anders situaties gecreëerd kunnen worden zoals in dit draadje.

Edited by Damuku
  • Like 2

@montein zoals al aangegeven is denk ik wel dat je weet wat je nu aan moet schaffen maar misschien is dit wel leuk om door te nemen?

heb je een beetje een idee waar over gepraat word. 

dit is over batterij veiligheid :

en zowiezo is de dampwiki wel interessant om door te nemen. 

althans, ik vond het in het begin wel interessant en heeft me wel geholpen in het begin om wat wijzer te worden in de dampwereld ?

https://www.dampforum.nu/dampwiki/

In plaats van de batterijen weg gooien, kan je ook een 18650 powerbankje bestellen op ali. Dan heb je een powerbank die iets groter is dan een batterij en wanneer deze leeg is kan je gewoon de batterij verwisselen ipv dat je je powerbank moet opladen.

Ik heb ook een keer verkeerde batterijen gekocht en zo kan ik deze alsnog gebruiken om bijvoorbeeld mijn telefoon of caliburn op te laden.

#Aliexpress € 0,98 26%OFF | Multicolor Metalen Power Bank DIY Kit Storage Case Box Gratis lassen Pak 1X18650 Batterij 5V 1A USB externe Lader smart telefoon https://a.aliexpress.com/_TuSpa

Dank voor alle info.

Nu de vtc6 besteld. En weer een heel stuk wijzer geworden ?

Zonder dit dampforum was ik uberhaupt nooit begonnen met dampen. Ik vond, en vind, de leercurve behoorljik hoog. Daarom zo goed dat jullie bestaan!

Groet!

• Like 2
  • Thanks 1

In dit topic wordt alleen gesproken over de vraag of je batterij wel geschikt is voor het van de mod gevraagde wattage. Een even belangrijke vraag is volgens mij of je coil dat wel aan kan. Daarbij komt de heatflux om de hoek kijken en die kan bij een te hoog wattage voor de coil wel eens veel te hoog zijn. Correct me if I am wrong.