Jump to content

welke baterijlader kopen?

wilmpie

Recommended Posts

ik heb eerst een efest pro c2 gehad met 2 baterij slots

omdat ik meer baterijen gebruikte heb ik een nitecore i4 gekocht die heb ik +- 2 jaar nu maar sinds deze week merkte ik dat veel baterijen kapot gingen (0.0volts gaven )

nu heb ik bij de lader een klik gehoord toen er een baterij inzat te laden, die was bijna vol of net vol en nu is die ook op 0.0 volt dus de lader is de boosdoener van 8 kapotte vtc6 baterijen

nu wil ik een andere lader kopen maar weet niet welke , de nitecore laad de baterijen vrij traag op maar zoek eentje met 4 slots welke zou de beste zijn ?

Geeft de lader aan dat de batterijen 0 volt hebben of je mod ?

Lijkt me sterk dat een bijna volle batterij daadwerkelijk ineens 0 volt heeft zonder het bijkomende vuurwerk.

Goede kans dus dat je alleen een nieuwe lader nodig hebt en batterijen nog in orde zijn ?

@Kurmit ik hoorde bij de laatste baterij een pop net alsof de beveiliging was uitgekomen/ingekomen dus om die terug te ressette vind ik best riskant

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Kurmit het gaat over deze baterij 

https://www.nkon.nl/sony-us18650-vtc6.html

de baterij en toestel voelde wel best warm aan toen ik die pop hoorde 

@Teunh jammer dat de Gyrfalcon  op nkon de 8 slots versie is wilde daar mijn lader bestellen gezien hun prijs van baterijen goedkoper zijn dan in de meeste webschops

met 8 slots word mijn tafeltje wel wat te klein en is een beetje teveel van het goede

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Yup ik ken ze maar al te goed ?

Dit zijn onbeveiligde batterijen die dus echt niet kortgesloten mogen worden.

En je zegt warm maar handwarm is niet warm , pas vanaf ongeveer 70 graden word t tricky en dat kun je niet in je hand vasthouden.

waren iets warmer dan handwarm maar niet zo heet dat ik mijn handen verbrand eraan 

in deze vtc6 zit voor zover ik kan zien en begrijp een soort cid beveiliging 

Zoals op 1:18 te zien is in deze youtube video

ik vermoed dat de lader de baterijen te ver oplaaid dat ze te warm worden en die cid geactiveerd word, was het bij een soort baterijen kon ik deze nog de schuld geven maar het gebeurt bij mijn oudste baterijen tot mijn nieuwste baterijen

@wilmpie Elke Lithium ion batterij kun je beveiligd en onbeveiligd kopen. Jij heb 100% onbeveiligde cellen (net als elke andere damper trouwens). Had jij beveiligde cellen gehad dan had je de volgende vraag gesteld "Ik heb batterijen gekocht voor mod X maar ze passen niet, op internet zie ik dat iedereen ze wel gewoon kunnen gebruiken. Wat doe ik fout" Of zo iets dergelijks. En inderdaad net als wat @Kurmit zegt heb jij waarschijnlijk een kortsluiting in je oplader, niet in je batterijen. Lithium ion batterijen gaan erg dramatisch doen als ze echt kapot gaan (je weet wel roken en of exploderen). Die efest laders hebben net als bijna elke andere lader een overcharge protection, dus jij hebt echt niet een kapotte batterij

Als ik vragen mag: hoe zien de wraps van de batterijen er uit?? compleet onbeschadigd of zit er een scheurtje in bij de pluspool?? zo ja, dan is er groot kans dat jij de batterij heb kortgesloten bij het uitnemen van je batterijen...En ja daar kunnen niet heel veel opladers goed tegen. Dus ik val @Kurmit bij, jij heb 100% nee wacht 1000% zeker onbeveiligde cellen waar niks mis mee is. Meet ze maar is door met een multimeter, wedden dat ze nog voltage aangeven.

• Like 1

@wilmpie Ja dat zijn inderdaad beiligde cellen, maar zoals ik al zei: je kunt (bijna) elke batterij onbeveiligd en beveiligd kopen. En die vent in dat filmpje is sowieso debiel bezig, een batterij die gelekt heeft in een oplader te stoppen. Van hem neem ik niet snel wat aan

Welke multimeter meet jij je batterij door?? Staat de multimeter goed?? Je moet op 2-20 volt DC meten.

Heb jij een flattop of een buttontop?? Want daaruit kun je opmaken of je een beveiligde cel hebt of niet.

Anders maak even een foto van je batterijen, en dan met name de pluspool. En maak ook even een foto van je multimeter (hoe jij hem gebruikt). Dan kan ik je beter helpen, en eventueel wat uitsluiten voor je.

nu de nitecore lader begon ook met de lampjes te flikkeren bij het eerste slotjes terwijl er geen baterij inzat dus dat was ook al gek en dan een baterij bijna opgeladen zien en een klik horen en dan ineens niet meer herkend worden en 0 volt hebben lijkt me de lader te zijn maar dat was ook mijn eerste postvraag, welke 4 slot baterijlader is het beste ? die ik bij nkon kan bestellen (zodat ik er ook goedkoop enkele nieuwe baterijen bij kan bestellen

p.s. is zowiezo idioot om te doen wat die piepo in het youtube filmpje doet maar was om een voorbeeld van dat schijfje te laten zien 

Edited by wilmpie
  • Like 1

goed dus we zijn eruit? nu iemand die mij kan helpen met de oorspronkelijke vraag?? welke 4 slot baterijlader het beste te kiezen (die op nkon te bestellen is zodat er een nieuwe lading baterijen goedkoop bij kunnen gehaald worden) 

je kan de foto ook vergroten he 

https://imgur.com/Z84yYYj

Edited by wilmpie
  • Like 1
  • Haha 1

@wilmpie2 dingen vallen mij in de foto direct op

1: Flattop dus onbeveiligd

2: Op de laatste 2 foto's staat een batterij die je NIET mag gebruiken, ik hoop ook van harte dat je dat niet doet.

In welke poorten heb jij de kabels op je multimeter ingeplugt, ik heb even naar de mijne gekeken maar volgensmij heb jij ze op de verkeerde poorten zitten...geven je andere batterijen wel voltage?

Lijkt er inderdaad wel op dat je batterij ook dood is trouwens, maar je moet iets meten want dit is wel heel gek.

De meeste laders doen wat ze moeten doen en alleen de hele dure hebben extra opties als interne weerstand meten.

Is voor meeste niet zo interessant maar wel het laad vermogen , meeste laden 2 batterijen op 1 ampere en 4 batterijen op 0.5 ampere.

Ik vind 0.5 te traag en wil je 4 bats snel opladen dan kom je al op de grotere laders uit.

Dus let op laadvermogen en of ze ingebouwde trafo hebben (230v stekker) of externe (usb aansluiting)

je bedoeld de baterij met de wrap erafgehaald bij de pluspool ja dat weet ik dat is een van de 8 baterijen die 0 volt aangeven en omdat jullie zegde dat er geen beveiliging inzat heb ik een deel van de wrap afgehaald om te zien .

als ik een werkende 18650 neem meet ik wel 4.20 volt dus de meter is goed 

Tja dan heb je toch gelijk en heeft de lader interne sluiting of zo en heeft ie de batterijen leeg getrokken naar 0.

Dan heb je nog soort van geluk dat er niks gebeurd is maar zou toch hele spulletje in de tuin zetten voor vannacht ?

better safe then sorry.

dus back to the first question :p

welke lader met 4 slots is de beste ? de nitecore zijn laadtijd is enorm hoog dat kan gezond zijn voor baterijen maar heb in reviews van andere merken dat niet gehoord maar wel in revieuws over nitecore laders

Je hebt dan inderdaad gelijk, nog nooit mee gemaakt trouwens. Waarschijnlijk heeft je oplader ze langzaam leeg getrokken tot ze echt leeg zijn. Dan zijn je batterijen en oplader dood. Gelukkig is er verder niks gebeurd met jou

Ik heb sindskort een opus bt 3100c. Gekocht op aanraden van @Steamboy, die heeft 3amp max laad vermogen (als je 4 batterijen oplaad kun je 2 op 1amp en 2 op 0,5amp laden ect.) en ook de extra functies voor een leuke prijs. Als je echt een krachtige lader wilt zit je aan de xstar st2, die laad maxmaal op 4.1 amp op. Alleen is jammer dat het maar een 2 bay is. Ik ken geen opladers voor een fatsoenlijke prijs.