Jump to content

Venting?

Pasha

Recommended Posts

Goedemorgen allen,

Ik was net mijn batterijen aan het controleren of  er beschadiging op zaten en jawel...weer een gescheurde wrappie.

Dus ik haal de wrap ervanaf en zie dat mijn batterij volgens mij is gaan lekken.

Kan dit kwaad of gewoon per direct wegdoen.

( ik doe ze sowieso per direct weg maar ben benieuwd naar jullie meningen )

8a86ed91333d9264f4356f51b701eef8.jpg&key=a8758eaf1fd34593c87f40f23a44b28c244dd63586cb4c48b244f25e9b6b8f89

De foto is wat wazig als je er op in zoomt maar het lijkt wat witte aanslag zoals je bij oude batterijen wel eens ziet.

Ja die zou ik aftapen en snel de deur uit mikken dan ja ?

Voor die paar euro lekker paar verse halen. 

• Like 3

Wat ik interessant vind om te weten en wat misschien ook interessant voor jou is : Wat voor een batterij is dit ?  (merk, mAh, stroomsterkte...etc)  Hoe oud is deze batterij ?

Waar heb je de batterij in gebruikt ? Welk vermogen heb je gebruikt ? Was deze batterij onderdeel van een setje ?

Want laten we wel wezen, dit gebeurt normaliter niet met batterijen. Ik zelf verg heel veel van m'n batterijen, maar dit heb ik nog niet gezien..........

Kennelijk heb jij vaker last van een "gescheurde" wrap bij batterijen. Dat moet een oorzaak hebben.

Wanneer ik mijn fantasie de vrije loop laat, zou ik denken dat dit een batterij is die regelmatig veel te veel ampères heeft moeten leveren. Of dat deze batterij met de een of andere superlader, met een te hoog aantal ampères opgeladen is. Deze batterij is niet gaan venten. Wanneer het venten zou hebben plaatsgevonden, was er niks meer van over, want venten eindigt ALTIJD in een totale meltdown. 

Dus met het oog op toekomstig vape plezier, probeer te achterhalen wat er gebeurt is met deze batterij !!

Edited by Steamboy
  • Thanks 1

@Steamboy

So dat is even een wake up call. Je hebt helemaal gelijk ik heb het niet echt vermeld. En met wat je nu allemaal op opnoemt schiet er een hoop herkenbare punten omhoog.

1 de batterij op de foto was een setje het zijn de sony / murata vtc6 batterijen. Ik damp met deze batterijen niet hoger dan 60 watt. Wel is geprobeerd natuurlijk..maar vaak tussen de 35 tot 50 watt.

Hiervoor gebruikte ik de nitecore digi d2 charger daarna had ik de nitecore q4 en inderdaad dit was een snellader.... ik merk ook dat de meeste batterijen achteruit zijn gegaan. En ik zag dit ook nog bij een paar andere batterijen maar niet zo erg als deze die ik heb gepost.

Nu heb ik de um4 en die zet ik op 500mah tijdens het laden.

En de batterij is nog niet zo gek oud, ongeveer een half jaartje. 

Ik vermoed ook dat het komt door de snellader.

En over mijn wraps dat ze scheuren komt door een paar mods die ik heb maar ook wanneer ik ze uit de lader haal..dan let ik weer even niet op en daar ga je weer....scheurtjeeeee 

Ps: nog een vraagje

Ik heb ook een slechte gewoonte dat ik het vaak te laat zie dat mijn batterijen helemaal leeg zijn en dan pas verwissel. Is dit ook een issue?

En soms vergeet ik ze wel is in de lader val ik in slaap en neem ze er de volgende ochtend pas uit.

Edited by Pasha

@Pasha een regulate mod beschermt je batterijen dus hij is nooit helemaal leeg alleen je mod geeft aan low battery een vuurt niet meer. Volgens mij bij de meeste opladers zit een safety in gebouwt zodat als je batterij is opgeladen en je haalt hem er niet uit dat die niet overcharge. 

Ik gebruik zelf de Efest LUSH Q4 Batterij Oplader en ben ze soms ook vergeten er uit te halen maar er gebruikt niks mee.

Edited by SucksToBeDennis
bijgewerkt :)
  • Like 1

Ik weet het voor de rest ook echt niet, mijn eerste 2 setjes had ik toen bij zwoofs gekocht, later hoorde ik via de forum dat ik bij nkon moest zijn sinds dien bestel ik eigenlijk al mijn batterijen bij nkon

@Pasha, uit hetgeen je schrijft, zou ik de conclusie trekken, dat je niets abnormaals doet. 

En inderdaad, dat je de batterijen in je lader laat zitten, kan weinig tot geen kwaad. De meeste laders schakelen af wanneer de batterijen vol zijn. Je hebt eigenlijk maar twee verschillende types laders. De ene schakelt af wanneer de batterijen vol zijn en laad ze pas weer bij wanneer het voltage een bepaald punt heeft bereikt. De andere schakelt ook af wanneer de batterijen vol zijn, maar blijft constant kleine laadstroompjes geven om de batterij geladen te houden. Beide lader soorten zijn even veilig.

Dat je jou batterijen bij Nkon koopt, is een geruststellende gedachte. Weet je zeker dat je geen nep rotzooi krijgt.

Ook de Sony VTC6 zijn prima batterijen. Maar ze mogen eigenlijk niet binnen een half jaar deze lekkages vertonen. Je geeft aan dat dit bij meerdere batterijen zo is. Ik zou dit toch even doorgeven aan Nkon, kijken wat zij er van vinden. Even een voorbeeldje :  ik damp normaal tussen de 100 en 140 watt, met m'n VTC6 batterijen, maar zelfs batterijen van twee jaar oud vertonen geen sporen van lekkages. Ik laad ze normaliter altijd op met 1000 mA.

Dat de wraps beschadigd raken door het in en uit de mod en/of lader halen, is normaal. De ene mod/lader doet dat erger dan de andere.

• Like 3
  • Thanks 1

@Steamboy

Ik heb het even nagekeken en alles doorzocht. Dit zijn mijn batterijen van eind 2018. Eerder zijn ze ook een x in aanmerking gekomen met e juice, mijn tankje was gaan lekken en mijn batterijen zaten ook onder. Misschien verklaard dit een hoop ( hoop ik tenminste  ) maar ik ga het zeker in de gaten houden en dan aan de bel trekken als ik dit weer voorbij zie komen.

En ik denk niet dat Nkon  troep zal leveren, tenminste daar ga ik echt vanuit  met goede hoop.

@Pasha, ahh, dat is het natuurlijk geweest. Wanneer ze een keer onder gekledderd zijn met liquid, kan ik me voorstellen dat dit gaat corroderen.

Nee inderdaad, Nkon levert geen troep. Maar zij zijn ook maar mensen en hebben geen röntgen ogen.......... er kan zomaar een keer iets mis zijn met een zending batterijen :shock

Maar fijn dat we de zeer waarschijnlijke oorzaak hebben kunnen vast stellen. Weten we zeker dat er niks anders aan de hand is, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met deze batterijen.

• Like 1

• 7 months later...

Prachtig voorbeeldje van wat onze batterijen kunnen veroorzaken.

In onderstaand filmpje kun je vanaf 40 seconden zien dat onze trouwe power leveranciers, door vechten tot het allerlaatste.

Fascinerend om te zien hoe snel en makkelijk er een soort kettingreactie ontstaat en een vuurzee wordt ontketend.

• Like 4