Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wat natuurlijk ook een belangrijke rol speelt bij de keuze van wick-materiaal, is waarvoor je het gaat gebruiken. Met name de transportsnelheid is is dan één van de criteria.

Zowel Muji- katoen alsook de kapperslont zijn verreweg de twee snelste transporteurs, daar kan geen enkel ander wick-materiaal met een "fancy" naam aan tippen.

Uiteraard speelt de transportsnelheid een belangrijke rol, wanneer je op hogere vermogens dampt en je een ruime aanvoer van liquid moet hebben.

De prijs speelt natuurlijk ook een rol. Tien gram kapperslont kost een tien cent en tien gram Muji kost 23 cent, terwijl b.v. tien gram Cotton Bacon V2 ergens rond de vijf euro kost.

• Like 2
Posted

Prijs kwaliteit is altijd al belangrijk geweest voor mij. Het is niet dat ik die duurdere exotische katoen niet kan betalen. Het probleem bij mij is dat dit mij niet de beste prijs kwaliteit lijkt.

Tot nu toe enkel maar voordelen van mijn 80% viscose en 20% katoen kapperslont. Ik gebruik die momenteel in een Kayfun V4 met SS tank dus geen idee hoeveel e-liquid er nog in de tank zit. Merk dit pas wanneer eer een dry hit komt. Dit was geen goed idee met mijn 100% katoen en moest direct de wick vervangen. Tot mijn verbazing lukt dit wel met de kapperslont en heb ik de wick nog niet moeten vervangen.

Werkt ook een stuk beter met kleine diameter coils. Voor het ogenblik een 29 AWG Kanthal rond 2mm micro coil in mijn DVARW 16 zitten en wickt goed met de kapperslont.

Posted

Of iemand een duurder merk kan betalen of niet, vind ik minder interessant. Interessanter vind ik of een wick materiaal doet wat je er van mag verwachten. Het principe van gewone watten een keer extra te spoelen en dan de prijs met 500% te verhogen, terwijl er nauwelijks iets aan de eigenschappen is veranderd, vind ik ergerlijk en kan ik bijna niet verkroppen.

En natuurlijk een ieder, moet zijn eigen voorkeur volgen, maar we moeten er voor waken dat we niet het sprookje van "De nieuwe kleren van de keizer" voorbij stevenen. 

• Like 2
Posted (edited)

Heb toen samen met hem, via hun facebook pagina gedaan, minimaal bestelling van 100 stuks, komt van thailand.

Prive bericht sturen naar hun en verder afhandelen, Is al een tijd terug, maar mss is het ergens in europa ook nog te koop.

Edited by K&H
  • Thanks 1
Posted

En ik haal 10 wickjes uit een padje, knip ze in de breedte doormidden en dan 5 strookjes uit zo'n half padje, zeer economisch.

Posted (edited)

zo’n zak heb ik ook nog ergens. in den beginne vond ik het wel fijn. 

toen waren het alleen maar microcoils in een rba of mtl rta

toen ik overstapte op dl en meer katoen(want grotere coils) ging gebruiken vond ik het niks meer. trek het alleen maar kapot. 

ik wil strak wicken(heel strak,met name in de rda’s) en als ik daar een strook van door de coil trek en een beetje heen en weer wiebel komt het in het midden(in de coil dus) al los van elkaar. 

ligt nu stof te happen(in een doos) voor als ik echt niks meer heb....

nu eigenlijk alleen nog maar cotton bacon of vergelijkbare ripoff, dat is toch echt steviger. 

en meestal wel ergens een zakje met veter katoen, het is een mode dingetje maar soms wel handig op een lui momentje

Edited by Sebas
Posted (edited)

Hier heeft @Sebaszeker gelijk in. Voor dl coils is het minder geschikt omdat het snel kapot gaat. De pads gebruik ik meestal als ik een verticaal fabriekscoil moet herbouwen gezien deze vaak ingewikkeld zitten als een mummie. Voor de rta en rda gebruik ik meestal cotton bacon, flash wicks, kendo of zoiets dergelijks. En die schoenveter dingen zijn idd ook handig deze gebruik ik meestal bij de profile met dat plastic uiteinde kun je het keramische blokje makkelijk naar beneden duwen 

Edited by Maurice1974
  • Like 1
Posted

@Sebas en @Maurice1974, inderdaad kapperslont heeft eerder de neiging om te breken. Maar...........je kunt ook een werkwijze hanteren waarbij het niet meer breekt.

Ik damp alleen dl op hoog vermogen en wil, net zo als @Sebas, graag zeer strak wicken in de coil. Wanneer ik m'n wick door de coil trek, mag de coil net niet vervormen.:bang

Mijn ervaring is dat je kapperslont juist niet te veel moet bewerken, rollen of vormen. Ik trek een sliert lont op ongeveer de gewenste dikte, rol op het uiteinde meteen een stevige punt en probeer hierbij de rest van de wick niet aan te raken. Ik trek de lont door de coil, waarbij de lont zichzelf vormt en super strak in de coil komt te zitten. ik trek de lont net zolang door dat m'n coil net niet vervormt en ik de lont niet voel breken. Het vergt natuurlijk wel een beetje "fingerspitzengefühl".............

Dus, ja, ook kapperslont is prima te gebruiken om dl op hoog vermogen te kunnen dampen.

• Like 1
Posted (edited)

Najah, had al gezegd dat ik iets impulsief handelde, x 2 eigenlijk.

Intussen 2 balen 1kg binnen, 100% katoen en 100% viscose.

Katoen voordeel minder bijsmaak bij een (gere)fresh(de)) build.

Viscose eerst wat bijsmaak, maar daarna, damn, dan komen de juice smaken flink meer tot hun recht.

Denk dat Viscose kappers lont mijn voorkeur geniet.

Nu maar eens van de micro's 13w x 0.3mm x 0.4k naar spaced gaan voor meer smaak.

Denk dat de muji's eerst Ff blijven liggen ?

Edited by HarryRag
  • Like 2
Posted

Dat is ook mijn ervaring met viscose. De bijsmaak hangt ook af van de soort atomizer. Ik heb nu al een paar verschillende atomizers geprobeerd met viscose en sommigen geven in het begin wat bijsmaak en andere niet.

Ook in de Kayfun Lite 2019 doet viscose het goed met een 29 AWG Kanthal 2mm diameter micro coil. Lekt voor het ogenblik nog niet langs de 510 connectie en de smaak is een stuk beter.

Ik heb ook eens mijn Origen Genesis geprobeerd met viscose en die doet het ook beter dan met katoen. Ik heb voordien ook eens mesh geprobeerd maar had al snel last van hot spots.

De katoen is nu verhuisd naar de badkamer kast. ?

Posted

Net Ff een rewick gedaan met extra handjes schrobben..

Dat scheelt idd flink op de bijsmaak met viscose.

Nu echt Ff tijd vinden voor een full (spaced) rebuild.

Gheghe, eindelijk een reden om weer te testen met alles??

• Like 2