L33ntje Posted September 21, 2020 Posted September 21, 2020 Toen het dampen nog helemaal nieuw was, net na de voorgevulde ampullen en de eerste flesjes liquid op de markt kwamen, had je keuze uit iets van vijf smaken ofzo. Toen al begonnen mensen met de eerste experimenten met andere smaken, waarvoor voornamelijk ijsaroma's werden gebruikt. (En ja, soms ook smaakstoffen uit de supermarkt ; ik herinner me nog dat de rum en de vanille van Dr. oetker (beide op PG-basis) best te dampen waren. Zij het in een dosering van bijna 50 %, dus niet echt voordelig. Pas later kwam die hele hype met 1001 smaken die je kant en klaar voor dampen kon kopen, maar geexperimenteerd wordt er dus al sinds 2008, en de grondstoffen die daar toen voor gebruikt werden (pg, vg en aroma's) waren niet speciaal bestemd of gemaakt om te dampen (al bleken ze wel geschikt), en de huidige aroma's borduren gewoon op grote schaal voort op dat thema. Dat zal dus ook in de toekomst, net als in het verleden, gewoon een optie blijven voor de echte die-hard. Wat er verder met het dampen gaat gebeuren is allemaal koffiedik kijken. Heel kort door de bocht is de meest realistische verwachting dat BT de boel uiteindelijk helemaal overneemt. (Wat altijd nog een beter scenario is dan dat BP dat doet trouwens). Wat er overblijft van het echte dampgenot an sich zoals wij dat ervaren is afwachten. Wij, de huidige generatie dampers, zal zolang dat gewenst is al dan niet met wat omwegen en moeite aan zijn spullen kunnen komen (en voor veel mensen gaat hun interesse ook niet verder dan dat). Voor toekomstige dampers / rokers die willen gaan dampen zullen de mogelijkheden beperkt zijn en blijven, al heeft ook die markt wel potentie. Maar, nogmaals, in handen van BT. Ook in Duitsland merken we nu al dat de enorme hype van elke week tien nieuwe liquid-lijnen die allemaal variaties zijn op dezelfde thema's en feitelijk niks nieuws meer brengt, een beetje op zijn retour is en de markt zich langzaam gaat bewegen naar een kleiner maar vaster, betrouwbaar assortiment van smaken in kleinere verpakkingen en grotere shortfills. Naast hardware komt de focus voornamelijk op liquids met nicotine, shortfills zonder, en nicshots en salts. Base en aroma's wordt commercieel langzaamaan steeds minder interessant, doordat die markt door en door oververzadigd is. 1
LaMuske Posted October 25, 2020 Posted October 25, 2020 Ik hou mijn hart vast. Ben ik eindelijk weer begonnen met dampen en 't wordt al maar lastiger. Net zoals velen hier vind ik net alle nicotine smaken smerig, zelfs in een mix. Dat waren de eerste die ik kocht en ze liggen te verstoffen. Wil binnenkort bij LPV gaan bestellen, eerst shake en vape en daarna echt zelf mixen, maar ben bang dat de tijd me in gaat halen. Want je moet toch even zoeken voor je zelf iets lekkers produceert lees ik. Ben zelf van de custardachtige en shellback Slush van Charlie Noble vind ik lekker. Maar zie dat maar eens na te maken...(nog geen recept voor kunnen vinden)
Eadyn Posted October 25, 2020 Posted October 25, 2020 @LaMuskeAls is na gedacht over ons shots en aroma concentrates?
LaMuske Posted October 25, 2020 Posted October 25, 2020 @Eadyn ja zeker, heb inmiddels een lijstje aangemaakt bij LPV. Base, aroma's en additives. Maar zoals gezegd...hoop dat ik de tijd krijg om het uit te zoeken want na januari wordt het misschien wel heel lastig. En met zelf maken moet je geduld en tijd hebben ivm steepen (zeker de custardachtige) lees ik overal. In China bestellen duurt nu zeker veel te lang. Wat bedoel je met ons shots? Nic shots? Zie dat ze zelfs Nic salts hebben bij LPV . Gebruik ik nu MTL, al wil ik daar uiteindelijk ook vanaf (de salts). Die losse 10 ml flesjes vliegen er met DL (al is het restricted) ook doorheen, zeker met de tankjes met fabriekscoils (omdat je er zoveel in moet hebben om dry hit te voorkomen). Heb nu voopoo drag x (zowel met dl 4 ml als 2 ml mtl podtankje), vaporesso swag 2 met nrg tank en had Pioneer BP mod om zelf mtl te bouwen...(maar die gaat retour, zit helemaal vast, kan fabricage fout zijn, maar is sowieso ontzettend gepriegel met combi staal en plexiglas, je draait het binnen no time verkeerd vast)
Dnns84 Posted October 25, 2020 Posted October 25, 2020 (edited) @LaMuske ik gok dat Eadyn One shots bedoelt, afgemeten hoeveelheid concentraat in een fles waar je dan alleen nog base en nic moet toevoegen. Ik haal m'n concentrates meestal bij JustAddNic, vooral omdat ik veel bakery/dessert liquids damp, heb ook een aardige hoeveelheid verschillende custards heb (Nata framboesa is 1 van m'n favos die als concentraat beschikbaar zijn). Helaas is de verzending niet langer gratis boven de 50 pond ? Uit gemak koop ik er ook nog wel eens een zelf mix kit, waarbij je een 100ml/120ml fles krijgt gevuld met de juiste hoeveelheid base en genoeg concentraat om de juiste verhouding te krijgen. Nicotine kan je er ook meteen bij bestellen, maar dat is niet goedkoop, al helemaal niet als je een hoog percentage nic wil. Ik damp 0mg dus voor mij gaat dit wel: een 100ml fles cactus custard 0mg zou mij 12.99gbp kosten maar stel je dampt mtl en wil een 12mg mix hebben dan betaal je er al 9gbp overheen. Dus dan is het veel voordeliger als je gewoon een concentraat haalt, losse base en x mg nic koopt. Edited October 25, 2020 by Tamara High nic 1
Eadyn Posted October 25, 2020 Posted October 25, 2020 Bedoelde inderdaad one shots. Meeste bestel ik in Engeland de aroma. Kan in wat grotere hoeveelheden. Steepen kan dan prima wachten met 500 ml in 1 batch. Tja en de nicotine kan anders maar dat is ook goed lezen en zoeken. Maar de aroma"s die klaar zijn om te mengen kan in 4 daagjes binnen zijn uit Engeland.https://www.eliquidflavourconcentrates.co.uk/ ik meng zelf echt alleen kant en klare aroma's. Genoeg keuze. 1
LaMuske Posted October 26, 2020 Posted October 26, 2020 Blonde vraag misschien...one shots is dat hetzelfde als shake and vape?
Dnns84 Posted October 26, 2020 Posted October 26, 2020 5 minutes ago, LaMuske said: Blonde vraag misschien...one shots is dat hetzelfde als shake and vape? Shake & vape worden ook wel shortfills genoemd: je krijgt dan de base en concentraat al gemengd in een fles van bijv 60ml met 50ml er in en je hoeft alleen nog nic base toe te voegen (of 0mg pg of vg, want als je het niet aanvult tot 60ml is de smaak wat te sterk, deze is er op berekend om verdund te worden door je nic of 0mg base). Het belangrijkste verschil is, de naam shake & vape zegt het al, dat je niet echt meer hoeft te steepen omdat -op je nic na- alles al gemengd is, terwijl je bij een one shot zelf het concentraat met je base mengt en zeker bij custards etc heb je daarna nog wel geduld nodig. 1
Eadyn Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 Zo ongeveer. Scheelt in de prijs. Lekker doen wat voor jou werkt en smaakt. Shake en vape of kant en klare aroma met pg vg en nic. Of misschien wel experimenteren met allerlei recepten en je eigen brouwsels maken. Ik ga voor het gemak van one shot aroma's en het niet hoeven puzzelen met recepten. De prijs van het zelf mixen met pg vg en nic en Zo lang ik dat enigszins op redelijkerwijs kan verkrijgen, blijf ik wat voorraad aanleggen. Maar ook dat binnen de perken van. Moet niet te gek worden. In ieder geval succes! ?♂️ 1
Cyber_Huub Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 Aroma kopen, base toevoegen en klaar. Sjeek en veep en wansjots heb ik nooit zo goed begrepen. Ik zal wel van de prutserige zijn, want een receptje kan best leuk zijn. 1
kaatje Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 Hoi. Ik ben op zoek naar de regels in Duitsland wat betreft liquids. Is of komt daar ook een smaakverbod? Heb er niets over kunnen vinden. Woon dicht bij de grens richting Gronau. Weet iemand hoe het in Duitsland zit?
kaatje Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 @Cyber_Huubdank je wel voor je antwoord. Dat wordt dus Duitsland.
The60WattGUY Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 @SatemanIk ben pas begonnen met dampen weer en het is me hobby geworden dampen/bouwen van rebuildables en DIY mixen liquid vind het allemaal heel leuk... Ik doe nu al diy ik koop niet eens kant en klare liquids dus voor mij veranderd weinig want aromas kan je gewoon kopen ze worden ook gebruiken in bakkerij dus bannen kennen ze niet dan hebben we geen taart meer haha maar je moet voorzichtig zijn je moet de aromas hebben waar alleen PG in zit zo iets als capella of flavorwest/art Dat gaan ze echt niet bannen dat kan niet het is eigenlijk niet eens voor dampen bedoelt waar ik ze koop die winkel heeft niks wat met dampen te maken heeft dus dat komt goed,ik raaf je aan om te leren hoe je moet mixen als je niet wilt stoppen of tobacco flavor wilt
The60WattGUY Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 @KeesBWaarom aromas uit buitenland halen je weet nederland verkoopt ook capella,flavourart,flavorwest en nog veel meer dat weet ik omdat ik dit zelf ook doet Waarom helemaal naar pole als je gewoon kan bestellen en volgende dag, in huis? En die aromas die ik koop komt niet vanuit damp winkels dus die winkels blijven gewoon open dalijk, Of heb je speciale aroma die je wilt hebben daar? Als je me dm geeft kan ik je paar links geven
The60WattGUY Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 @richard-VGaat savevape sluiten dan? Ze hebben express hun naar verandered naar aromawereld ofzo ze verkopen NIKS over dampen alleen aromas deze winkel blijft tog gewoon open na de ban lijk mij?
KeesB Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 (edited) 4 hours ago, The60WattGUY said: nederland verkoopt ook @The60WattGUY Ik kocht van twee smaken een liter. Dat kost me dan 80 cent per 10 ml en de andere smaak 64 cent per 10 ml. Kan ik het ook voor die prijs in jouw winkel kopen? Van andere smaakjes kocht ik 100 ml en dat kost me dan ca 1,50 per 10 ml. Edited March 9, 2023 by KeesB
The60WattGUY Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 @KeesB nee dat niet denk niet zo goedkoop nee haha... Trouwens blijven aroma webshops gewoon open na de ban? Waar ik me aroma koop die site verkoop niks wat met dampen te maken Heeft dus blijft dan gewoon open neem ik aan?
KeesB Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 Ik denk niet dat buitenlandse shops zich iets gaan aantrekken van de Nederlandse gekte.
Moppersmurf aka Kutsmurf Posted March 9, 2023 Posted March 9, 2023 Alleen zullen ze niet snel naar Nederland versturen want de douane heeft eindelijk een missie! En als het pakketje daardoor niet aan komt is het hommeles want hollanders willen dan de schade ook nog eens vergoed hebben.
Recommended Posts