Jump to content

BTW vrijstelling voor invoer van buiten de EU verdwijnt


Brandaris

Recommended Posts

Ze zijn niet goed bij hun hoofd. Bestel ik iets van anderhalve euro en dan komt dat binnen, de douanepersoon pakt het, voert de gegevens in zodat ik een email ontvang of een brief. Ik moet dan 32 cent BTW betalen maar het heeft 25 euro aan personeelskosten gekost. 

Het is idioot.

En wat zal dat een vertraging van de bezorging opleveren!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dat is de vraag, blijven de inklaringskosten dan ook? Voor het grootste gedeelte zijn dit leges en administratiekosten nl.

 

En @Foggy, ze zullen wel moeten, als àlle pakketjes bekeken moeten worden, is er geen keus. Tenzij er weer een andere loophole wordt verzonnen, bijv, door de import via een ander eu land te laten lopen en dan doorsturen (weet niet, geef mn bek ook maar een douw).

 

Hoe dan ook, dit gaat de import wel effectief aan banden leggen.. De BTW alleen heb ik geen probleem mee, maar iedere keer de kosten (€13,50) erbij betalen gaat me echt te ver..

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Foggy said:

inklaringskosten bij

Missschien blijft men het steekproefsgewijs doen en als het dan om een hebbedingetje gaat dan moet je toch betalen. Maar dan ga ik zeggen van sterf maar met mijn pakketje, ik betaal niks en hoef mijn pakketje ook niet meer en probeer het wel opnieuw.

Link to comment
Share on other sites

@TheRich Als ze echt alle pakketjes van onder de 22 euro gaan checken, dan komen daar in alle gevallen ook inklaringskosten bij.

Daar heeft de douane de capaciteit niet eens voor en dat zullen ze ook lange tijd niet hebben, ook al moeten ze opschalen.

Met het effectief worden van de Brexit hebben ze al een flink tekort aan personeel die ze maar met moeite inlopen.

Als daar ook al die ontelbare flutpakketjes uit China bijkomen die verwerkt moeten worden....

Tenzij ze een manier vinden om dat proces te automatiseren (ingescande pakketjes ---> direct een brief/mail met rekening aan geadresseerde).

 

@KeesB als je dat bij iedere bestelling moet doen, dan vergaat de lust tot bestellen je op een gegeven moment ook wel.

Je hebt je bestelling al betaald, moet dan een ticket indienen en leuren en zeuren om je geld terug te krijgen en dan vervolgens maanden wachten tot je je geld weer terug hebt.

Voorop gesteld dat je je geld volledig terug krijgt, want als blijkt dat je het pakketje hebt geweigerd, kan de shop je ook de retourkosten in rekening brengen.

Link to comment
Share on other sites

Dat zou een mooie zijn. Dan kunnen ze en masse de btw afrekenen tegen de door hun opgegeven waarde. Zij wij  ook van dat gezeik af dat je  de bestelde waarde moet aantonen door  het insturen van de kopie van je factuur oid..

 

Voor het overige voorspel ik betere tijden voor de EU-webshops.

Link to comment
Share on other sites

Op grote spullen valt de pijn redelijk mee.
Ben recent naar een lasapparaat aan het kijken.
Via Alie heb je dan ooit de keus uit China, maar ook uit Spanje of Tsjechië.
Dan is er ooit tot 50 euro verschil, maar bij dergelijk spul acceptabel.

Gaan ze dit met onze dampspullen doen via een Europees magazijn, kan het ook meevallen.
Word het de botte bijl methode, dan zijn we allemaal genaaid, en is het zinloos om uit China te bestellen.
Bij een simpel pakje coils krijg je dan al kots neigingen, vanwege de 13 euro aan inklaring.
Heb je bulk, kan de pijn theoretisch meevallen.
Ik vrees echter, dat de praktijk anders zal uitpakken.
Voor een miljoen pakjes per dag komt er genoeg geld vrij om de capaciteit op te schalen.

Link to comment
Share on other sites

Dit opent ook weer nieuwe kansen voor webhops die aan dropshipping doen, of voor mensen die er zelf een willen openen.

 

Daarnaast schat ik in dat de chinese handelsgeest inventief genoeg is om ons ook hierin een oplossing te bieden.

Het mogen dan flutbedragen zijn, maar miljoenen flutbedragen vormen tezamen toch ook een aanzienlijke valutastroom, die men graag op gang houdt.

Edited by Foggy
Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk niet fijn om weer BTW te moeten gaan betalen, maar niet meer dan logisch dat het speelveld voor leveranciers binnen de EU hetzelfde wordt als die daarbuiten.

 

Ik neem aan dat ze die BTW via de leveranciers gaan regelen en niet ieder pakketje apart gaan belasten bij de besteller/consument. Zoals ook in het stuk te lezen is, onderwaardering van producten is nog slecht aan te pakken.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Foggy said:

 als je dat bij iedere bestelling moet doen

Nou @Foggy ik verwacht dat men het gewoon steekproefsgewijze blijft doen, af en toe een pakketje er uit halen. Als daar dan iets in zit van een paar euro en je moet 13,50 aan inklaringskosten betalen plus een paar dubbeltjes btw dan vertik ik om te betalen en probeer ik het gewoon nog een keer. Ik denk echt niet dat men alle pakketjes gaat inhouden om de btw te krijgen, dat zou een chaos worden.

Mocht men toch wel alles gaan tegenhouden dan is het niet leuk meer om goedkope dingen te bestellen. Dan worden goedkope mods ook ineens net zo duur als hier in de winkel. Dan wordt er ineens niets meer in China besteld..

Link to comment
Share on other sites

Inklaringskosten ben je nog steeds niet verschuldigd. De verkopende partij alie,ft of wie dan ook moeten aan gaan geven voor hoeveel ze hebben geexporteerd en moeten hier dan btw over gaan afdragen. Voor ons zal er waarschijnlijk niet veel veranderen alleen de prijs gaat waarschijnlijk iets omhoog. 
 

Btw-afdracht bij aankoop
Binnen dit beoogde concept is een belangrijke plaats ingeruimd voor een nieuw verschijnsel: de zogenoemde Import One Stop Shop, kortweg IOSS. Als een niet-EU-leverancier straks kiest voor de IOSS-optie, betekent dit dat de consument die via zijn website een product koopt al op het moment van de aanschaf de btw van zijn thuisland dient te voldoen. Met deze transactie vloeit dit belastinggeld dus in eerste instantie naar het betreffende e-commerce-platform – bijvoorbeeld een Chinese online marktplaats. Wordt het bestelde artikel op een zeker ogenblik aangegeven bij een Europese douanedienst (in de regel door de vertegenwoordiger van de niet-EU-leverancier, zoals diens logistiek dienstverlener of een post- of koeriersbedrijf), dan moet worden vermeld dat het valt onder de IOSS-regeling.* Op die manier is duidelijk dat er inmiddels btw over is betaald, en wordt niet nogmaals een heffing bij invoer opgelegd. De partij die de aangifte verzorgt, heeft hiervoor een speciaal en uniek IOSS-VAT-nummer nodig, dat tegen die tijd beschikbaar zal zijn.

Link to comment
Share on other sites

@Moppersmurf 

Dat klopt in Liege (Luik) vlak bij mij hier over de grens. En deze is er ook al inmiddels. De meeste pakketjes die ik ontvang van Ali komen in Liege binnen zie ik via de trackings.

Misschien dat die nieuwe BTW regeling dit ook wel een reden is van de vestiging in Liege. Want dan hoeven we natuurlijk geen inklaringskosten te betalen als de pakketten

voor Nederland via België gaan lopen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heilige maagd Maria..  Wordt alles in NL dan net zo onheilig als voorgenoemde maagd?  ..geen wonder dat er geen enkele minister bereid was Acvoda te woord te staan, past niet in het beleid..  meer dampers = minder rokers = minder accijns, dus...

 

.en ja, ik weet dat dit op meer zaken betrekking heeft dan dampwaar alleen, en dat maakt het eigenlijk erger..  We leven in een vrij land, maar dan wel met totale restrictie van vrijheid..  ?

Link to comment
Share on other sites

Zal even een voorbeeld geven. Heb onlangs op Yahoo Japan Shopping drie wegwerpzaagbladen besteld voor €12,20. Veel goedkoper dan bij Feine Werkzeuge in DE waar één precies hetzelfde zaagblad €12,90 kost. Inclusief Buyee servicekosten en verzenden naar NL zat ik op €28,40. Als deze nieuwe regel ingaat zou ik dus alleen voor de zaagbladen iets meer dan €25 betalen waarvan €13 aan PostNL voor afhandelingskosten. Gaat toch helemaal fucking nergens meer over.

Edited by Navifactiva
Link to comment
Share on other sites

@Navifactivaals je 3 zaagbladen besteld voor 12,20 moet je hier btw over gaan betalen. De 13€ afhandelingskosten mogen ze alleen berekenen als de waarde van de zending meer dan 22€ is dat blijft ook volgend jaar nog zo

Je zult ook gaan zien dat er meer artikelen als gift verzonden gaan worden dit mag meen ik tot 42€ waarde. Over een gift hoeft nooit btw betaald te worden al is het 200 euro waard. Alleen moet je bij dat bedrag wel invoer en afhandelingskosten betalen.

invoerkosten meestal 3% afhankelijk van soort goederen

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Maurice1974 said:

@NavifactivaJe zult ook gaan zien dat er meer artikelen als gift verzonden gaan worden dit mag meen ik tot 42€ waarde. Over een gift hoeft nooit btw betaald te worden al is het 200 euro waard.

Ik laat altijd alles uit Japan als gift verzenden ongeacht de waarde. Ook bij bedragen tot €42 moet ik gewoon btw betalen hoor. Vrienden en kennissen die hetzelfde doen moeten dat ook.

Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed zomaar dat ze echt niet meer in dat gift verhaal zullen trappen. Niet zo raar ook natuurlijk.

Onredelijk is het ook niet in dit geval, de regelingen waren ooit ontstaan omdat China als ontwikkelingsland was aangemerkt. Nou die status hebben ze goed uitgebuit en daar moest gewoon een eind aan komen. Wat erger is dan de uitbuiting van de regelingen is hoe ze hun eigen volk uitbuiten. 

Sneu voor ons natuurlijk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Btw= belasting toegevoegde waarde

omdat het een gift betreft en hier geen tegenprestatie tegenover staat hoeft hier geen btw over af gedragen te worden.

de btw is immers al betaald door de schenker als dat een particulier persoon is.

is de schenker een bedrijf krijgt de schenker de btw van het product terug van de belastingdienst. Is de schenker ook de producent hoeft hij geen btw af te dragen. 
over het kerstpakket wat je van je werkgever krijgt is ook geen btw betaald en hoef jij ook geen btw te betalen, dit geld ook voor giften die je uit het buitenland ontvangt.

@Navifactiva uiteraard kijkt dhl,postnl,fedex of wie dan ook niet naar of het een gift is of niet, dit is voor hun extra werk, maar als je erop staat en je zou bezwaar maken moeten ze de afgedragen btw terug betalen. Inklaringkosten en handelingskosten moeten uiteraard wel betaald worden

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Een beetje trump achtige move..  die goedkope chinese shops moeten kostte wat het kost worden gepest met nieuwe ingrepen...

Ben benieuwd of we meerdere opties gaan zien om spul via een locatie in de EU alsnog hier te krijgen , als de invoer net zo groot blijft is het ondoenlijk voor de douane om alles

aan te pakken , de toestroom van paketten is simpelweg te groot.. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...