Jump to content

Leden overleden door het dampen?

kaatje
 Share

Recommended Posts

Ik las net een stukje hier dat er een aantal mensen waren overleden van het forum. Nu ben ik bang geworden. Is het door het dampen gebeurd of door wat anders? Balling heeft mij nog geholpen een e-sig te kopen.

Edited by Sledge
Fbt:Titel aangepast

Balling is overleden aan de gevolgen van een operatie wegens een levensbedreigende afwijking van zijn lichaam. Iets dat hij al heel lang voor hij een damper aanraakte had.

Ja @kaatjemensen die dampen gaan dood. Net als mensen die niet dampen. Wen er maar aan want je zult het nog veel meemaken en het hoeft echt nergens mee te maken te hebben.

Edited by Moppersmurf
  • Like 6
  • Thanks 1

Dan waarschuw ik je al vast voor de enorme hoeveelheid onzin verhalen over dampen. Er is nog geen enkel onderzoek geweest dat dampen aantoonbaar ongezond is. Elk serieus onderzoek komt tot de conclusie dat dampen op zijn minst 95% minder schadelijk is dan roken. En dan denk je ja, maar die 5%? Nou dat is een marge die je in deze dingen altijd moet aanhouden omdat er in 100 jaar vast wel een paar mensen zullen zijn die hun hele damper inslikken ipv een hijsje nemen.

En een enkeling heeft een nikkel of pg allergie, maar die gaat er echt niet dood aan.

• Like 8
  • Thanks 3

Hou er rekening mee @kaatje dat het betrekkelijk nieuw dampen voor een aantal rokers rijkelijk laat kwam. Het was voor hen al vijf voor twaalf in de strijd tegen de onomkeerbare (zeer waarschijnlijke) gevolgen van een leven lang roken. Geen van hen heeft hier ooit laten blijken dat de combi van stoppen of minderen met roken en het beginnen met dampen enige kwaal heeft verergerd. Het tegenovergestelde wel. Waar de verdeling van die twee factoren exact ligt, mag je zelf bepalen. Ikzelf beschouw ze versterkend van elkaar, omdat ik van mening ben dat tevredenheid, geluk, voldoening en hoop factoren zijn waarvan je de levensverlengende werking niet kunt uitvlakken. Desalniettemin is niet roken en niet dampen waarschijnlijk medisch en absoluut gezien het aller aller gezondst. Zoals dat ook voor praktisch alle geneugten van het leven geldt. 

Zoals @Moppersmurfal aangaf voor wijlen Balling niet relevant, die kampte met een medische afwijking, die niet direct gerelateerd was aan dampen of roken. 

• Like 3

Ik rookte 35 jaar van mijn leven, daarna dampte ik een jaar of 7 en een longtest liet longen zien waaraan de longarts niet kon zien of ik gerookt of gedampt had, ik kreeg wel darmkanker waarvan geen enkele arts een verband kan leggen waardoor de kanker is ontstaan.

Was het mijn lange ongezonde levenstijl met ongezond eten en leven? was het roken? was het werken met gevaarlijke stoffen? Niemand die het weet en als je het zou weten, wat had je er dan aan, voor een ander hoeft hetzelfde niet te gelden. Ik ben nu bijna 3 jaar schoon en begin dit jaar ook gestopt met dampen en mis er geen reet van, ik eet en leef enorm gezond en zo voel ik mij nu ook.

Dus als je zulke gedachten hebt, waarom stop je dan niet met dampen? Ja, van leven gaan we dood, waaraan gaat niemand je vertellen, leef je leven maar vergeet vooral niet te genieten van het leven.

@The UnknownIk rook ongeveer 40 jaar nu 30 sigaretten op een dag nu 15 met dampen erbij. Het is iig iets. Vijf jaar geleden een longfoto laten maken maar toen niets aan de hand. Ben er zo huiverig voor. Goed om te weten dat dampen geen schadelijke dingen liet zien op de foto bij jou. En bedankt ook jij voor je toevoeging. Fijn dat het weer goed met je gaat.

• Thanks 1

@kaatje0 en 6 is sowieso te laag dat moge duidelijk zijn en 12 wellicht ook. Dan is het niet gek dat je moeite hebt met minder tot zelfs niet roken. 

probeer eens 18mg of nicsalts op 20 mg. Die geven meer voldoening, echter bij nic salt is de keelklap veel minder. 

Maar gebruik eerst eens consequent 12mg en als dat geen soelaas biedt, ga dan een stapje hoger... 

Edited by vaper89
  • Like 2

MTL..  Dat damp ik zelf na bijna 8 jaar dampen nog graag op 20mg. Gelukkig is nicotine niet het gevaarlijke goedje. Ja je hoort overal anders maar dat komt omdat men geen enkel verstand heeft van nicotine op zich en vooral niet de gevaarlijke stoffen die wel in tabak zitten!

Nicotine heeft zelfs voordelen als Alzheimer en Parkinson remmer (dat kan ik trouwens niet aantonen maar er was ooit een onderzoek die dit onderstreepte)

Wees met 20mg ook niet bang voor een overdosis aan nicotine he. Daar heb je veel meer voor nodig. Voor die tijd heb je al lang je damper aan de kant gegooit want dan voel je je even niet zo lekker. 

• Like 2

@kaatje Stop ajb met je druk maken, er is niets aan de hand en je maakt jezelf helemaal gek hiermee.

En mensen, stop ajb met sarcasme als mensen daar niet open voor staan!

Nicotine zorgt voor een tijdelijke adervernauwing op hetzelfde niveau als een schrikreactie of bij het innemen van cafeïne (je schrikt ergens van, of van spanning van een enge film) Dit is een afweermechanisme van je lijf, je zet jezelf even op scherp. Niets aan de hand dus en het is zeker niet blijvend..

• Like 1

1 hour ago, kaatje said:

Misschien dan toch maar doorzetten met 12 mg en anders hoger. Ik wilde graag van de nicotine af maar dat gaat nog niet lukken.

Dat is een strak plan. Nicotine afbouwen en ernaast blijven roken is niet goed.  Eerst overstappen helemaal dan eventueel afbouwen heel langzaam ter zijne tijd. Ikzelf damp ook nog 20mg in mtl. damp al bijna 3 jaar en even zolang rookvrij ( rookte vroeger pakje 20 stuks per dag). 

Nicotine is het probleem niet de verbranding van tabak is het probleem. 

• Like 1

1 hour ago, kaatje said:

@MoppersmurfOh wat veel 20 mg. Daar durfde ik niet aan te beginnen bang voor de aderen. Maar jij zegt dat dat niet zo is. Ik dacht juist dat nicotine er voor zorgde dat de aderen dicht gingen zitten.

Echt niet! Dicht gaan ze door cholesterol. Dat krijgt de een van fout voedsel en mensen zoals ik door de aanleg. En ja ze zitten dicht, ik heb 4 stents in  mn buik. Maar dat was al van ruim voor het dampen het geval hoor. 

Ik heb trouwens een ruim aantal keren aan de hartmonitor en saturatiemeters gelegen en daarop zag ik ook bij een flinke hijs totaal geen verschil in de lijntjes. Dus het tijdelijke vernauwen valt ook erg mee of is er gewoon niet. Longarts was ook nog eens erg blij met mijn longen!

Verder heb ik onlangs 2x tumormarker onderzoek gehad vanwege kanker in het recente verleden. In die tumormarkertest heeft iedereen een score. Een gezond mens tussen de 0 en de 5. (0 komt eigenlijk nooit voor). Voor rokers is het normaal om tussen de 5 en de 10 te scoren. En ik scoorde 0,9. Ben ik dan goed bezig met mn damper? Ja ik denk het wel. En voor de rest is dat ook fijn nieuws natuurlijk.

Meissie maak je alsjeblieft niet zo druk!

Er gaan nog zat indianenverhalen rond, onder andere van het longfonds. Maar ook deze anti dampers hebben geen enkel aantoonbaar bewijs dat wat ze beweren ook klopt. Het tegendeel is waar, wij hebben zat onafhankelijke onderzoeken gevolgd en daar is documentatie van. Kijk maar eens op deze site.

• Like 2

3 hours ago, Moppersmurf said:

Nicotine heeft zelfs voordelen als Alzheimer remmer (dat kan ik trouwens niet aantonen, ben vergeten welk onderzoek dit onderstreepte)

Let me fix that for you :haas

@kaatje de nicotine is het minste om je druk over te maken in vergelijk met roken. Als je wilt stoppen / minderen met roken, begin dan met ruim voldoende nicotine in je damper. Bewaar het minderen met nicotine tot een later stadium (of niet, zoals velen hier)

• Like 2