Kevinc88 Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Vraagje. Ik heb onlangs de Xtar VC2 Li-Ion Mini gekocht. Kan ik hier de batterijen in de nacht aan de oplader leggen? Ik kan zo niks vinden of die stopt met laden op het moment als de batterijen vol zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 (edited) Ik heb deze niet maar wel de x-star vp4 en vp2 en die stoppen netjes bij 4.19 volt met laden. Die jij nu hebt is een nieuwer uitgebreider type dus dat zit wel snor. Ik laad altijd snachts en haal ze er sochtends uit. Doe ik al jaren en nooit problemen mee gehad. Maar als je het zeker wilt weten moet je gewoon eens savonds laden als je nog op bent. Kun je het controleren of ie automatisch stopt. Edited December 27, 2020 by Vaper69 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevinc88 Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 Bedankt voor de info. Ik heb de lader al een keer gebruikt zo als je aan geeft voor het slapen gaan. De lader gaat dan knipperen en geeft aan dat ze vol zijn. Kan ik er dan van uit gaan dat die dan ook niks meer bij laad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasco884 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Mijn batterijen haal ik gewoon uit de lader als wij gaan slapen, ik heb daar géén veilig gevoel bij. Ik steek ze gewoon s'morgens terug in de lader. Ik heb wel een 20tal batterijen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevinc88 Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 43 minutes ago, Vasco884 said: Mijn batterijen haal ik gewoon uit de lader als wij gaan slapen, ik heb daar géén veilig gevoel bij. Ik steek ze gewoon s'morgens terug in de lader. Ik heb wel een 20tal batterijen. Denk dat het ook zoiets gaat worden. Er zijn nog keer batterijen onderweg. Denk idd in de ochtend op de lader. Er is altijd wel iemand thuis. Idd iets veiliger gevoel dan iedereen ligt te slapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyber_Huub Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 In die 7,5 jaar heb ik geen enkele keer rekening gehouden met de laders. Dat doe ik ook niet met de telefoons en andere zooi. Alles wat elektrisch gevoed word, kan in de fik vliegen. Wat laders betreft ga ik er vanuit dat het goede zijn, met eveneens goede accu's. Roken was veel onveiliger, gezien de brandgaten in vroegere tafels, kleding en bankstel ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevinc88 Posted December 27, 2020 Author Share Posted December 27, 2020 16 minutes ago, Cyber_Huub said: In die 7,5 jaar heb ik geen enkele keer rekening gehouden met de laders. Dat doe ik ook niet met de telefoons en andere zooi. Alles wat elektrisch gevoed word, kan in de fik vliegen. Wat laders betreft ga ik er vanuit dat het goede zijn, met eveneens goede accu's. Roken was veel onveiliger, gezien de brandgaten in vroegere tafels, kleding en bankstel ? Hahaha zo kan je het idd ook zien ja. En in slaap vallen met een sigaret is idd iets onveiliger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice1974 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Heb verschillende opladers in de stopcontacten zitten en worden allemaal gebruikt als ik op bed lig. De kans op brand is er altijd. Dan moet je iedere avond overal de stekkers van uit trekken. De lampen eruit draaien. Of het stroom uitschakelen. Dat doet niemand natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vaper69 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Precies hoe ik er over denk. Mijn accu's s'nachts uit de lader halen, terwijl onze telefoons ernaast liggen op te laden, en tig andere apparatuur gewoon ingeplugd op standby staat vind ik een beetje onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damperampetamper Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 VC2 mini bestaat niet volgens mij, wel een VC2 en een VC2S. VC2 stopt gewoon op 4.2V en volgens Xtar de VC2S ook. Iedereen is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor z'n keuzes, maar het veiligst is wel als je op kan letten. Zie ook Mooch (timestamp 2:55). Zelf laad ik m'n batterijen tussen avondeten en bedtijd, dan ben ik meestal in de buurt, maar ook niet altijd. De high-drain accu's die wij gebruiken zijn toch net iets anders dan een telefoon batterij. Mocht er op één of andere manier kortsluiting ontstaan in bijv. een 30A batterij heb je een 100W ontstekingsbron en dat is gevaarlijker dan een TV op standby of een telefoon accu. Maar ja batterijen voor auto's en elektrische fietsen zijn in dat opzicht hetzelfde en worden ook niet onder toeziend oog opgeladen. Overigens worden telefoon accu's vaak met 2A of meer opgeladen en dat geeft stress op de accu en verkort levensduur, dus die zou ik juist wel 's nachts met een lage laadstroom willen opladen als ik dat zou kunnen. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevinc88 Posted December 28, 2020 Author Share Posted December 28, 2020 Dankje voor de uitleg. Denk dat ik als de gelegenheid er is ze gewoon oplaad voor het slapen gaan. Beter zekere voor het onzekeren zeggen we maar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice1974 Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 En de auto of de fiets. Hier zitten tientallen tot honderden 18650 batterijen in. 99,9% van de mensen laden die op als ze slapen. Tuurlijk heeft hij gelijk dat als je er bij bent en het gaat mis dat je gelijk in kunt grijpen. Maar ga je ook naast de wasmachine zitten. Of droger. Bij de cv ketel als hij aan het werk is. Owjee de zonnenpanelen best gevaarlijk met die omvormer. Belangrijkste is dat je de apparatuur juist gebruikt en bij defect of mankementen goed repareerd of de kliko in. In de meeste gevallen gaat het verkeerd door menselijke fouten , draadjes aan elkaar knopen tapeje erom. 20 verlengsnoeren aan elkaar welke ook nog eens in een verdeelblok zit. Of een haspel lekker opgedraaid laten zodat je geen last hebt van al die kabel. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts