Jump to content

(1e indrukken ) Enova - Gyrfalcon all-88

SCi

Recommended Posts

Al jaren maakte ik gebruik van de Nitecore D2 voor het opladen van m'n 18650 cellen.

Een erg goed en solide apparaat die zelfs menig trip naar Japan heeft overleefd.

Toch heeft ie een vrij grote beperking ; de snelheid van het laden is erg langzaam bij gebruik van 3 en 4 slots tegelijk.

Dat hoeft niet direct een nadeel te zijn ; als je de tijd hebt kun je dankzij het lage tempo je cellen een aanzienlijk langere levensduur geven !

Omdat ik toch wel een wat hogere snelheid wilde hebben en ook wat meer cellen tegelijk wilde opladen ging ik op zoek naar een vervanger.

De i8 van nitecore viel al snel af ; z'n maat is handig maar het ontbreken van een display is een groot gemis.

Ook de xtar vc8 liet ik schieten ; het is een goed aparaat maar een goede stroomvoorziening vinden voor deze machine is niet alleen lastig maar ook kostbaar..

Na wat research kwam de gyrfalcon all-88 in beeld.

Een hoop wikken en wegen later besloot ik recentelijk toch om deze aan te schaffen.

Hier mijn 1e indrukken.

Het apparaat zelf is niet al te fors en door het ontbreken van een ingebouwde stroomvoorziening ook niet zwaar.

De sleuven voor de cellen zijn ruim ; ideaal voor de wat dikkere exemplaren maar ze laten ook iets meer ruimte tussen dunnere cellen.

Oude versies hadden een niet echt al te best display waarvan met name de backlight niet zo jofel was.

De huidige hebben een beter belicht scherm wat prima af te lezen is ondanks het feit dat elke sleuf z'n eigen stukje scherm heeft.

Zoals eerder benoemd heeft deze lader geen eigen stroomvoorziening.

Hij krijgt z'n stroom middels een losse adapter die 12 volt en 4 ampere afgeeft ; da's ruim genoeg , zelfs als je alle 8 plekken in gebruik hebt.

Opmerkelijk punt ; zelfs bij maximale load word deze niet eens warm !

Tijd voor een 1e test.

Na 4 sanyo 18650 cellen in de sleuven te hebben gestopt en de stekker in het stopcontact te hebben gestoken komt het apparaat tot leven.

Standaard begint de lader meteen te laden op het juiste voltage en bij 1a aan vermogen.

Middels een knop bij elke sleuf kan het vermogen worden aangepast , dat vereist een paar klikken maar gaat vlot genoeg.

Gekozen om de set bij 500mah te laden en het ding z'n gang te laten gaan.

De machine geeft geen krimp en doet netjes z'n werk.

Het vlottere tempo is al vrij snel duidelijk ; dit ding is écht sneller dan m'n d2 !

Opvallend is ook dat de cellen net zoals de adapter niet warm worden !

Da's een mooie opsteker aangezien de cellen in m'n d2 wel degelijk warm werden , zelfs op het lagere tempo.

Tijd om de druk wat op te voeren.

Nog eens 3 sleuvel voorzien van cellen ; dit maal de lg hg2.

Deze op de normale stand van 1a laten staan.

Ondanks het hogere vermogen worden deze cellen niet warm !

Het verschil is snelheid is nu nog duidelijker , wat een verschil !

Tot zover heb ik 2 minpuntjes kunnen ontdekken.

Na enkele minuten schakelt het display zich vanzelf uit , een druk op een knop is afdoende om deze weer aan te krijgen.

Er zijn een hoop opties om voltage en vermogen in te stellen maar deze instellingen houd het apparaat niet vast , zodra je de stekker er uit haald staan de standaard instellingen er weer in.

Al met al ben ik zeer tevreden met m'n nieuwe lader.

Alles wat ie moet kunnen doet ie probleemloos en de hogere laadsnelheid i.c.m. het niet warm worden van de cellen is een flinke stap vooruit.

Voor wie flink wat cellen te laden heeft en iets zoekt waar je dat vlot en goed mee kunt doen is de all-88 zeker een optie om naar te kijken imho ?

• Like 3

• 2 weeks later...

Korte update na zo'n 2 weken gebruik.

Wat me is opgevallen is dat ik nu door de individuele displays een beter beeld heb gekregen hoe m'n mods de cellen gebruiken.

M'n steamcrave pwm verbruikt m'n cellen gelijkmatiger dan m'n wismec 2/3 , mooie inzichten !

Een klein puntje van aandacht zijn de veren die in de schuiven zitten ; deze zijn voor mijn gevoel wel erg strak.

Ik had het idee dat die in m'n D2 net even iets minder 'heftig' waren maar mogelijk is het iets wat na langer gebruik wat soepeler word.

Nog altijd zeer tevreden met deze lader ! ?

• Like 2