Jump to content

18650 batterijen + charge, aanraders?


Nice n geeky

Recommended Posts

Sinds ik erachter ben gekomen dat mn batterijen flink achteruit gaan door ze constant in mijn Aegis X op te laden zit ik te overwegen om weer eens te shoppen. 

 

Nu zie ik zoveel keuze aan batterijen, zit er kwaliteitsverschil in of moet je gewoon diegene met zoveel mogelijk Mah nemen?

 

En wat de externe charger betreft ben ik benieuwd welke aan te raden is en ook mooi geprijsd is.. zit namelijk wat krap bij kas.

 

Extra info: ik vape ik tussen 70 en 100 watt. Meeste 90 watt op mn Asgard. Mijn build zitten vaak vrij laag. Nu een build van .13

Edited by Nice n geeky
Link to comment
Share on other sites

Juist de batterijen met de hoogste aantal mAh, of enorm hoge stroom sterkte (CDR waarde) gaan leveren iets levensduur in door de hoge prestaties. (met een Ferrari haal je ook geen 5 ton km)

 

Maar het het belangrijkste aspect is het gebruik. Als je de batterijen helemaal leeg trekt hebben ze meer te lijden. Zelf kan ik met gemak een dag doen met de lading en stopt hem 's avonds in de lader. Dan geeft die alsnog 3,5 of zelfs nog wat meer aan. M'n huidige batterijen gaan alweer ruim drie jaar mee.

 

Bij het opladen geldt eveneens hoe sneller je de batterijen oplaadt (met hoog ampèrage) des te meer ze te slijten. Mijn lader gaat maar toch 750 mA en dan nog zet ik hem op de halve stand, 300 mA. 

 

Dat is ook precies de truuk die EV's gebruiken om de accu's een levensduur te geven van 12 tot 20 jaar. Niet helemaal leeg trekken (en bij EV's niet helemaal max vol laden). De snellader langs de snelweg veroorzaakt meer slijtage, dan die op de parking bij 't kantoor of thuis. Toen mensen in de VS voor een orkaan moesten vluchten, kon Tesla op afstand die onderwaarde van leegtrekken verlagen, waardoor ze ineens veel verder konden om een enkele lading.

 

Bekende goede merken batterijen: LG, Samsung, Sony bij nkon.nl het voordeligst, geen oud spul wat lang op de plank lag en nooit namaak.

Goede laders merken lader die ik ken: Nitecore en Xstar. Volgens mij is zo'n Xstar met twee slots het meest voordelig in de aanschaf.

 

Ik weet niet op hoeveel watt je dampt, dat zal niet op de max stand van 200 watt zijn, want dan heb je echt twee batterijen nodig die heel veel ampères kunnen leveren en die zijn wat duurder. Toch zou ik daar niet onverstandig zuinig mee zijn en batterijen nemen met een hoge CDR. Als je een zware kar achter de auto moet trekken, neem je liever ook niet een auto die dat maar net aankan, je wilt een veilige marge.

 

Hoe je het qua wattage bescheiden, denk dan aan de Sony VTC6 (CDR 15A), veilig zat tot zo'n 100 watt met twee stuks in die mod. Sony VTC5 (CDR 20?) of VTC5A (hoogste CDR) zijn ook veilige keuzes. LG HG2 (CDR 20A) schiet me ook nog te binnen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De gyrfalcon kan op alle slots met 1A opladen. Ik vind dat zelf wel fijn. Duurt het niet te lang. En nee dat is nog niet fast-chargen aangezien dat met de vtc6 en de 30q op 4A is. Alleen kan ik die 4a lader niet vinden. Maar ieder zijn ding. Op usb laden is verder prima alleen laad je op 0.5a

Link to comment
Share on other sites

20210326_185921.thumb.jpg.b4345e29f30b5f618db868f9f461fc76.jpg

Ik zie hierop staan MAX 0.5A. Dat is dus een goede? 

 

EDIT: oh wacht zat bij input te kijken. Bij output staat er 2.4 (MAX)   Veel te hoog lijkt me dat dit een fastcharger is waardoor de batterij snel slijt? Heb voor mijn Aegis Mini een 1.0A adapter kunnen vinden, die gebruik ik daar altijd voor.

 

 

Edited by Nice n geeky
Link to comment
Share on other sites

@Teunh Uit je comment begrijp ik dat 1.0A vrij vlot opladen is, maar dat je ook nog wat tragere opladers hebt. Hoe trager hoe minder slijtage?

 

Verder las ik ooit ergens dat chargers ook een functie hebben dat ze in t begin langzaam laden en naarmate de batterij voller is sneller zodat alles 'nog een beetje kan opwarmen' zodat de boel minder slijt en je batterijen veel langer meegaan. Hebben ze dit allemaal?

 

 

Sorry als ik lastige vragen stel maar helaas zijn de winkels dicht anders had ik wel een medewerker bestookt met al mijn vragen. ?

Link to comment
Share on other sites

@Nice n geeky Omdat mensen graag snel willen laden, laden mods tegenwoordig vaak met 2 ampère. Die adapter in het stopcontact doet er niet veel toe, als hij maar zwaarder aankan dan de mod vraagt. (Als 't goed is zijn die adaptertjes wel beveiligd, tenzij je zo'n een euro vijftig dingetje uit china besteld)

 

Maar dan slijten je batterijen een stuk sneller, dan in externe lader die soms/vaak de mogelijkheid hebben om de laadstroom in stellen op een veel lagere waarde. Ik stop ze er 's avonds in en dan is tijd geen factor en kun je je batterijen langzaam vol druppelen ipv vol rammen op hoge snelheid. Dus even kijken of de laadstroom instelbaar is op enige wijze. Sommige laders kun je dat precies instellen, mijn lader heeft een knopje om de laadstroom te halveren. Als ik twee volle batterijen erin laat zitten ('k heb vier slots) gaat hij automatisch nog langzamer laden.

 

Omgekeerd geldt hetzelfde. Als jij dampt op een wattage waarvoor 10 ampère nodig is en je gebruikt batterijen die max 10 A kunnen leveren, zullen ze sneller slijten dan batterijen die 20 A aankunnen.

 

Analogie: Ik mag met m'n Pandaatje max 800 kg geremd trekken. Maar als ik dat vaak zou doen, lekker door de bergen naar het zuiden, gaat het motorblokje geen drie ton meer halen.

 

Geldt ook voor je smartphone, al die snelladers zorgen dat de accu sneller slijt. Met draadloos laden gaat het meestal een stuk langzamer. Dankzij de beveiliging zou je ook een lichter adaptertje kunnen gebruiken, maar echt slim is het niet om 100% te vertrouwen op die beveiligingen. Dan toch maar liever een lader die het maximale aankan wat je smartphone wil trekken. Wil je dat die accu lang mee gaat, dan niet helemaal leeg trekken en niet helemaal tot de max opladen. Maar dat is zo'n gedoe, schipperen tussen 20 en 85% lading.

 

(Dit verhaal geldt vooral voor Li-on techniek, andere technieken hebben zo hun eigen nukken)

 

PS,

Je gaf aan weinig geld te hebben, maar als je ook andere oplaadbare batterijen gebruikt, voor je afstandsbedieningen, zaklampjes, etc, is het de moeite waard eens te investeren in een goede, duurdere lader. (Ze kunnen ook NiMh AA'tjes aan en eigenlijk alle formaten als het er fysiek maar in past). USB laders zijn goedkoper, maar dan moet je zelf er een goede adapter bij regelen. Als je die in je laptop USB poortje 2.0 hangt, gaat het eeuwig duren voordat als je vier batterijen tegelijk wilt laden. Max 0,5 USB2.0 gedeeld door vier is echt te traag.

Edited by Raycoupe
een hoop
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Teunh said:

De gyrfalcon kan op alle slots met 1A opladen. Ik vind dat zelf wel fijn. Duurt het niet te lang. En nee dat is nog niet fast-chargen aangezien dat met de vtc6 en de 30q op 4A is. Alleen kan ik die 4a lader niet vinden. Maar ieder zijn ding. Op usb laden is verder prima alleen laad je op 0.5a

De usb poortjes op je computer/laptop kunnen verschillende laadstromen aan, afhankelijk van de classificatie. 0,5 amp zal USB 2.0 zijn? (even geen zin om het op te zoeken).

USB 3.0/3.1/USB-C kan laden op hogere stroom ('k meen 2,4A) en zelfs op hogere spanningen, 9 en 12 volt, daar zit wat intelligentie achter die herkent wat eraan hangt, bv LiPo's (en andere technische varianten) voor drones.

Link to comment
Share on other sites

Om het zeker te weten moet je de datasheets pakken.

 

Recommended charge current.

LG H2 1.5A (fast 4A)

Sony VTC5A 2.5A (fast 6A)

 

Om er 2 te noemen.

 

Ga je langzamer laden is prima maar gaat niets doen voor je levensduur.

 

Edit: typo indd ray

Edited by Teunh
Link to comment
Share on other sites

Dat is de aangeraden maximale stroom @Teunh

Bovendien wordt een laadstroom nooit uitgedrukt in mAh, is dat een typo wellicht? mAh is een afgeleide eenheid voor capaciteit (hoeveelheid opgeslagen energie) bij dezelfde nominale spanning (3,6 a 3,7 volt gem. bij ons spul)

 

Voor li-on techniek geldt echt dat gematigder opladen en ontladen, minder warmte genereert en dus minder schade in de matrix aanricht. Nieuwerwetse oplossing is om een enkel laagje grafeen toe te voegen, dat geleidt beter en je krijg tevens een groot oppervlak als 'contactpunt'. Sneller laden is dan mogelijk. Samsung gaat dat in smartphones toepassen, volgens mij worden de eerste dit of volgend jaar gepresenteerd.

 

Er is heel veel ontwikkeling op het gebied van batterij/accu techniek, allerlei varianten verschijnen wat het lastig maakt om bij te houden. Loodaccu's, NiCd, NiMh, Li-on daar weet ik genoeg van maar lang niet van alle nieuwe techniek (ijzerfosfaat etc) ben ik op de hoogte. Die nieuwe ionen kunnen weer hele andere eigenschappen en nukken hebben om rekening mee te houden. In de praktijk doet de ontlaad en oplaad regeltechniek dat wel voor je.

Edited by Raycoupe
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er treed altijd slijtage op bij gebruik van batterijen (dendriet vorming) en niet pas bij 4A. 1.0A vs. 0.5A geeft al meer slijtage. 2A wordt meestal gezien als "fast charging".

4A is extreem voor de batterijen die wij gebruiken en niet aan te raden, ook al zegt de tech sheet van de fabrikant dat het binnen de specificaties valt.

 

Als je machtig bent in Engels hier wat huiswerk van iemand die er verstand van heeft:

2A charging prima? - www.youtube.com/watch?v=Jtup8qiNrvA

wanneer batterijen vervangen - www.youtube.com/watch?v=LL6epeEp1RE&t=760s

meer tips voor 'veilig' laden - www.youtube.com/watch?v=sY_roobrVhs

 

En keuze van de batterij is belangrijk (ook voor de veiligheid) voor alles boven ~20W, er zijn al goede aanraders langsgekomen. Hier meer info als je wil begrijpen waar je op moet letten: www.youtube.com/watch?v=YnOzk10t8BM

Edited by Damperampetamper
timestamp
Link to comment
Share on other sites

Even een braindump van wat ik zo weet over batterijen.

 

Voor de meest complete batterij info, check de info van Battery Mooch: https://www.e-cigarette-forum.com/blogs/mooch.256958/

 

Verder is het nooit verstandig om batterijen op te laden in je mod. Zeker niet op basis van telefoonstekkers e.d. Het beste is om een externe lader te gebruiken van bijv Xtar of Nitecore. Die hebben vaak een 'intelligente' manier van laden en daardoor gaan je batterijen het langst mee. Als het gaat om 18650 batterijen zijn de volgende aan te raden: Molicel P26A, Sony VTC5A of de Samsung 25R.

Edited by Steamed.Ape
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vraagje over de nitcore UM4.

Deze heeft input 5volt, 2Ampere

En laadt in standaard mode op 1.5 A als ik er 1 batterij in doe .

Ik gebruik de sony VTC 6 . Omdat dit een usb lader is heb ik losse usb-laders .

Nu wil ik hem gebruiken met een usb-lader van 1A ( omdat ik hem vaak gebruik met maar 1 batterij erin,het liefst langzaam laad,

en sommige batterijen wat ouder zijn en niet meer de maximale MAH halen.

 

Nu vroeg ik me af of het kwaad kan, omdat de Nitcore UM 4 dan mogelijk meer stroom vraagt dan dat een usb-lader van 1A levert.

Heb voorgaande gezocht op dit forum en hier alles gelezen, maar weet niet zeker of ik het goed begrepen heb,dat een usb-lader nooit minder Ampere mag hebben,dan wat de lader mogelijk kan vragen.Klopt dat? Of is het gewoon zo dat als ik een USB-lader ( stekkerblokje van ! ampere die dan in het stopcontact gaat,en waar de UM4 dan ingaat)

De UM 4 dan ook nooit meer vraagt dan de 1A de usb-lader (adapter) maximaal levert?

Link to comment
Share on other sites

Als de lader 1,5A vraagt dan moet de adapter dat natuurlijk ook kunnen leveren. Als de lader meer stroom vraagt dan de adapter kan leveren, dan zijn de wikkelingen van het trafootje te dun, of de printbanen te dun, of de spanning zakt te ver in, of dat alles tegelijk.

"Nee schat ik zit hier écht niet te dampen. De adapter is gaan roken."

Zoek een adapter die minstens 1,5A kan leveren, liefst iets meer, of koop een kant en klare lader met stekker die je in het stopcontact steekt.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Gebruik liever een lader die door Nitecore wordt aanbevolen. Dus minimaal 2 ampère.

Die 1 ampère laders halen vaak niet eens de helft van wat ze moeten leveren en kunnen oververhit raken.

Vooral die zwarte blokjes van de Action zijn erg berucht wat dat aangaat.

 

Zoals dit prul van de Action

 

 

 

 

Schermafdruk van 2023-11-12 04-36-37.png

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden;

Ik heb goede 2 A laders, en ik meende ook begrepen te hebben,dat als de lader meer vraagt dan de usb lader uit het stroomnet trekt,

dit niet goed is. Nitcore raad geen usb laders aan,en kon nergens info vinden behalve in dit topic.

Omdat ik vaak maar 1 batterij erin heb,en soms naast nieuwe accus/nieuw geleverde accuus die te lang ergens hebben gelegen de capaciteit nog maar 1000MAH kan zijn, of het dan kwaad kon deze met de max van 1.5 A de mu4 levert in 1 slot te laden.

Het is me ook niet echt duidelijk of die MU4 de capaciteit berekent aan de hand van de hoeveelheid MAH er nog in gaat ( en zijn laadvermogen daarop instelt of op de oorspronkelijke capaciteit.

 

IIg wat ik leek te begrijpen uit dit topic en nu dus bevestigd wordt,kan je beter niet aan een lader van 5 V 2.A een usb lader in stroomnet aansluiten die maar  1A heeft.

Bedankt voor de duidelijkheid in deze.

Link to comment
Share on other sites

En temeer vroeg ik het me af,omdat als je de mu4 in een pc zou laden ( usb 2) wat ik overigens met geen enkel apparaat zou doen.

Hij ook maar max 0.5 A zou krijgen.( in heel de handleiding van MU4 wordt er met geen wordt over gerept)

En tevens dus als je b.v de evic two mini als device aan een usb lader hangt ( waar ik wel altijd een 1A usb-lader voor gebruikte)

Of het apparaat dan niet zelf de stroom vraagt/trekt,begrenst tot wat de usb -adapater kan leveren,en dit dan ook voor de nitcore m4 zou gelden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tyche said:

Bedankt voor de antwoorden;

Ik heb goede 2 A laders, en ik meende ook begrepen te hebben,dat als de lader meer vraagt dan de usb lader uit het stroomnet trekt,

dit niet goed is. Nitcore raad geen usb laders aan,en kon nergens info vinden behalve in dit topic.

Omdat ik vaak maar 1 batterij erin heb,en soms naast nieuwe accus/nieuw geleverde accuus die te lang ergens hebben gelegen de capaciteit nog maar 1000MAH kan zijn, of het dan kwaad kon deze met de max van 1.5 A de mu4 levert in 1 slot te laden.

Het is me ook niet echt duidelijk of die MU4 de capaciteit berekent aan de hand van de hoeveelheid MAH er nog in gaat ( en zijn laadvermogen daarop instelt of op de oorspronkelijke capaciteit.

 

IIg wat ik leek te begrijpen uit dit topic en nu dus bevestigd wordt,kan je beter niet aan een lader van 5 V 2.A een usb lader in stroomnet aansluiten die maar  1A heeft.

Bedankt voor de duidelijkheid in deze.

 

Om te weten hoeveel capaciteit je 18650 nog kan leveren, zou je hem eerst moeten ontladen tot 3 volt. Vervolgens doe je de batterij opladen in je Nitecore en dan zie je vanzelf wel wat er nog in gaat. 1000 mAh zegt niks over de capaciteit want hoeveel volt geeft die batterij op dat moment nog aan? Als ik een 3000 mAh batterij doe opladem die op 50% staat, dan zou de lader er 1500 mAh in moeten stoppen. Maar dat wil niet zeggen dat de capaciteit van de batterij nog maar 1500 mAh is. De eindspanning van een opgeladen 18650 is altijd 4.20 volt

 

Ik kan je afraden om de Nitecore op de usb poort van je PC aan te sluiten. Gebruik gewoon een goede externe usb lader van minimaal 2 ampère. Je hoeft niet bang te zijn dat je batterijen opeens met 2 ampère worden geladen. De oplaadstroom kun je in je Nitecore zelf instellen als het goed is. Al zit er een lader van 100 ampère op. Alles wordt door je Nitecore geregeld.

 

 

Edited by wicket
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...