Jump to content

"Dode" batterijen tot leven verwekken

Horizon

Recommended Posts

Het overkomt me wel eens dat de batterijen niet willen opladen. Wat ik dan doe is met een multimeter (goedkope vd Action) het voltage meten. Als het beneden +/- 3 volt is dan doet de oplader niets. Met een andere wel opgeladen batterij en 2 stroomdraadjes kan je de "dode" batterij weer tot leven wekken. Leg de batterijen parallel en verbind de beide minpolen en de beide pluspolen met elkaar voor +/- 20 seconden. Deze tijd is meestal genoeg om weer op 3 volt te komen, zo niet dan nog 10 seconden erbij. Nu kan de "dode" batterij weer opgeladen worden in de oplader.

Deze methode kan met elke batterij type (wel van dezelfde spanning). Zo moet ik m'n bromfietsaccu na een halfjaar stil staan even verbinden met m'n auto accu, daarna verder aan de lader.

Op youtube staan veel filmpjes en uitleg hierover: https://www.youtube.com/results?search_query=revive+battery

Opm: als de beveiliging van een batterij is omgeslagen, dan nooit proberen te resetten. Dit is gevaarlijk.

IMG_20210518_170236.jpg

• Sad 1

Jesus wat een onkunde in 1 bericht...

2 batterijen in parallel zetten kan prima maar dan dienen ze even vol geladen te zijn , als 1 batterij 3 volt is en andere 4.2 lopen er gigantische stromen als ze elkaar balanceren dit is gevaarlijk !

Een goede lader kan zo'n te ver ontladen batterij wel veilig terug opwekken maar doet dit met hele lage stroom niet in 1x volle poer dr op.

Maar een batterij die aantal maal te ver ontladen is is eigenlijk ook al om zeep en kun je best vervangen.

Verder heb je het over omgeslagen beveiliging , de batterijen die wij gebruiken voor het vapen hebben GEEN BEVEILIGING !!

De versie met beveiliging is niet geschikt voor onze tak van sport.

Ik hoop dat je dit advies opvolgd en zo niet is dat natuurlijk jouw keuze maar deel deze foute manier aub niet met anderen ?

• Like 2
  • Confused 1

Ik weet dat er een gigantische stroom loopt, daarom doe je dit maar voor 20 seconden.

Deze methode heb ik al vaker gedaan en na het zien van een YT filmpje door een batterij deskundige Vuaeco neem ik aan dat dit wel goed is.

Zou er een reden zijn dat een Li-ion charger een beveiliging ingebouwd heeft die voorkomt dat een cel die te ver ontladen is, niet weer opgeladen wordt? Die beveiliging zit er niet per ongeluk op of is express ingebouwd om jou te pesten en je te dwingen nieuwe batterijen te kopen.

Als je een Li-ion cel te ver ontlaadt, treden er kleine interne beschadigingen op. Naast een verminderde capaciteit hebt je ook een grotere kans dat er problemen optreden als je de batterij daarna weer gebruikt. Zeker bij de belasting die bij dampen optreedt.

Daarom niet doen! De besparing van een paar euro voor een nieuwe batterij is het verhoogde risico niet waard.

Edited by Bobby
  • Like 3
  • Thanks 1

Waarom in vredesnaam fröbelen/kutten/stunten om een terminale batterij te reanimeren?  Ze worden nooit meer ook maar enigszins de oude en voor ca €3 heb je een nieuwe. 

Ps. Al zijn de batterijen recent wel een stuk duurder geworden zie ik nu 

Edited by Tamara
  • Like 1

19 hours ago, Horizon said:

Ik weet dat er een gigantische stroom loopt, daarom doe je dit maar voor 20 seconden.

Deze methode heb ik al vaker gedaan en na het zien van een YT filmpje door een batterij deskundige Vuaeco neem ik aan dat dit wel goed is.

Het kan en het werkt, maar is nog steeds niet aan te raden. Naast het feit dat zo'n gereanimeerde batterij nooit meer de prestaties kan leveren als een goede, schiet je er ook flink bij in op het gebied van veiligheid. De aangerichte schade door het te diep ontladen blijft.

Wil je lang met je Li-on batterijen doen, of ze nu in je damper, E-bike of accuboortolletje zitten, zorg dan dat je ze niet te diep ontlaadt en redelijk vol zijn als je ze een tijd niet gebruikt en in de kast/schuur laat liggen. Ook de loodaccu van je auto of brommer vind het niet fijn om diep ontladen te worden, is niet bevorderlijk voor de levensduur. Daarom gebruiken mensen die bv een klassieke auto hebben die de hele winter stil blijft staan, een druppellader.

Ik moet toch effe bijval geven aan @Bobby, zijn waarschuwing en de beredenering er achter zijn volledig waar !!

Wanneer je niet met een ontplofte kop in de krant wil komen, moet je dit soort onbenullige handelingen niet doen.

De betrouwbaarheid van dit soort gereanimeerde batterijen is nihil, dus nooit doen.........:trilt

• Like 1
  • Thanks 1

Ik ben nieuw hier en heb gelukkig een beetje verstand. Dit topic lezende, is het niet veel verstandiger om het topic gewoon te verwijderen voordat zich iemand zwaar verwondt? En inderdaad, wat kost zo´n batterij nou?

• Like 1

@Andrédelaat Uiteraard denken we na over het toevoegen van een disclaimer (verwijderen doen we niet zo snel) wanneer we van mening zijn dat er een potentieel gevaarlijke tip wordt gegeven. In dit geval denk ik dat het niet noodzakelijk is. Sowieso worden er verstandige reacties gegeven en dat zal mensen voldoende aan het denken moeten zetten voor ze dit soort acties ondernemen. Daarnaast heb ik mijn vriend (electrotechnicus) gevraagd hoe gevaarlijk de tip is en heb ik begrepen dat er weinig direct gevaar is maar dat de batterij wél beschadigd is door het diepontladen (en mogelijk door de reanimatiepoging nog wat meer). Beschadigde batterijen zou je uiteraard niet meer moeten gebruiken 

• Like 1

Maar mensen kunnen ook zelf een beetje nadenken toch, het zijn tenslotte geen kleine kinderen.

en ze kosten relatief weinig, maar er zijn ook mensen bij die geen 10 euro kunnen missen voor een batterij. 
deze mensen zullen eerder dit soort dingen proberen, maar verstandig is het niet.

Mensen buiten t feit dat t niet slim is is t ook echt gevaarlijk al vinden sommige misschien van niet.

Een lege cel aan een volle koppelen zorgt dat de lege cel met vele amperes meer dan wat ie kan hebben word opgeladen.

Goede kans dat dit resulteerd in een chemische reactie waarbij de cel zal opwarmen , gaan venten en in sommige gevallen zelfs exploderen.

Dat hoeft niet eens gelijk op dat moment te gebeuren maar bv paar minuten later.

We staan al niet in beste daglicht voor het publiek laten we t nou niet nog eens op gaan zoeken om paar euro te besparen.

@Maurice1974 in theorie zou dat bij een enkele mod zo kunnen zijn maar bij nagenoeg alle dual batterij mods zijn deze in serie geschakeld en heb je heel dat probleem dan niet al zou ook daar een lege en 1 volle batterij natuurlijk niet wenselijk zijn.

maar een mod met chip zal ook gelijk zien dat 1 cel leeg is en niet werken.

Gewoon batterij setjes trouwen en alleen samen gebruiken is het beste advies?

• Like 2

• 4 months later...