Jump to content

TRIO ZQ Vapor RTA

Saba
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik voelde de neiging om een review te schrijven over de nieuwe RTA die ik ontvangen heb, bij deze dus. Tevens mijn eerste review, dus feedback en commentaar is altijd welkom. 

Intro

Vier dagen geleden ontving ik na enkele dagen geduld uitgeoefend te hebben de TRIO RTA, van het bedrijf ZQ Vapor. Mijn andere veelgebruikte RTA vertoonde enkele defecten en ligt nu in mijn damplade te wachten op hergebruik of een langzame dood. Waar ik met name op gefocust heb bij het aanschaffen van deze RTA was een lage prijs met een degelijke kwaliteit, een goede top-airflow die ook nog eens flink opengedraaid kan worden om zo probleemloos en snel smaken op meerdere wattages en luchttoevoerstromen uit te kunnen proberen, en een 22mm diameter omdat de RTA dan op mijn Picootje past. Na wat zoeken kwam ik de TRIO ZQ Vapor RTA tegen, een bedrijf dat mij tot dan onbekend was. Na de pagina over de TRIO RTA bezocht te hebben meteen maar besteld bij LPV voor drieëntwintig euro en tachtig cent.

Om meteen maar enkele misverstanden, associaties en grappen & grollen uit de wereld te helpen: de tank heet TRIO omdat er drie airflowringen op zitten:ontopic.

Verpakking

De TRIO RTA kwam vanuit Frankrijk mijn kant op in een mooi doosje, met naast de tank natuurlijk ook nog een toolbox met daarin een bredere drip-tip voor DL-gebruik, wat coils en katoen, o-ringen en een schroevendraaiertje. Ik kon dus meteen aan de slag. 

IMG-1882.jpgIMG-1883.jpg

Exterieur

De TRIO ziet er elegant uit. Persoonlijk ben ik wel fan van de geelachtige accenten. De tank voelt stevig aan en weegt maar weinig. De grip op de airflowringen voegt naar mijn mening ook op esthetisch vlak wat toe. Een ijdel nadeel vind ik het logo op de tank, ik weet zelf namelijk heus wel dat de tank de TRIO heet.

IMG-1897.jpg

Deck

Het deck van de TRIO is prima om een coil op te bouwen. Geen tierelantijntjes, gewoon rechttoe rechtaan. Omdat het de bedoeling is dat je zowel MTL als [restricted] DL kan dampen met deze tank is er wel gedacht aan 2 breedtes om je coil te plaatsen. De breedste ingang kan een wat grotere coil makkelijk aan indien nodig, de kleinere ingang is prima voor bijvoorbeeld mijn simpele Kanthals van 2.5 mm. Hieronder een foto met een oude coil die aan de ene kant in de brede, aan de andere kant in de kleine ingang is geplaatst zodat het visueel wat duidelijker is.

IMG-1895.jpg

Airflow

Stiekem heb ik deze tank gekocht vanwege de claim van ZQ Vapor dat er zowel restricted DL als MTL mee gedampt kan worden. Ik ben totaal geen cloudchaser, maar ik begin er steeds meer achter te komen dat dezelfde liquid op een hogere of lagere temperatuur een significant verschil kan maken qua smaakbeleving. Omdat ik geen zin heb om dezelfde smaak in vier verschillende tankjes te gooien leek deze tank me dus het proberen waard. Om bovenstaande claim waar te kunnen maken heeft ZQ er voor gekozen om drie airflowringen aan te brengen. Hieronder twee foto's van de website van ZQ ter beeldvorming. 

Schermafbeelding-2021-05-20-om-11-56-08.

Schermafbeelding-2021-05-20-om-12-28-25.

Alles bij elkaar genomen zou je volgens ZQ Vapor dus uitkomen op 143 airflowsettings. Heb je hier wat aan? Helemaal niks, denk ik. Ik gebruik nu twee verschillende airflowsettings op de tank en kom er verder niet aan aangezien ik damp om te dampen en niet om airflowsettings te testen. Maar het gaat om de vrijheid die je hebt in het kiezen van je settings, en die vrijheid is in grote mate aanwezig bij deze tank. De tank is naar mijn mening niet overgereguleerd, dat ligt enkel en alleen aan de manier waarop de gebruiker omgaat met de tank. Op de site van ZQ staat overigens nog een mooie animatie waarin te zien is wat die verschillende airflows nou precies doen. Ik kan die hier niet embedden omdat het om een animatie gaat. 

Twee nadelen aan de airflow: 1. voor de MTL-dampers onder ons zou de airflow soms iets te luidruchtig kunnen zijn. Dat valt naar mijn mening ook wel te verwachten voor deze prijs. 

2. de onderste airflowring is lastig te draaien zonder die daarboven mee te draaien. Da's een beetje jammer. 

Smaak

Een vergelijkend smaakonderzoek met bijvoorbeeld de Kayfun Lite lijkt me vrij zinloos aangezien een belangrijke factor de coil en de manier van wicken is, dus ik hou het kort: de smaak is gewoon prima. Ik proef Wayne Walkers' pistache-RY4D  in al zijn facetten prima en daar ben ik blij mee. Amen.

Pros and cons

Pros:

• Esthetisch mooi.
  • Stevig materiaal.
  • Veel airflowopties (verschilt per damper natuurlijk).
  • Mogelijkheid om ook de grotere coils erop te zetten zonder dat de boel verdraait of gewoonweg niet past.
  • Zowel MTL als RDL mogelijk.
  • Lage prijs.

Cons: 

• Onderste airflowring is lastig te verdraaien zonder die daarboven mee te draaien.
  • Een redelijk luide airflow (ook afhankelijk van de settings).
  • Bij vullen moeten de airflowringen dichtzitten, anders is er kans op een kleine lekkage of spitback.

IMG-1901.jpg

ZQ TRIO RTA + Pico X

Conclusie

Zelf ben ik erg blij met deze tank. Ik had eerlijk gezegd minder verwacht voor drieëntwintig euro. Voor een damper die misschien wil overstappen naar een RTA om zo kosten te besparen op fabriekscoils (zoals ikzelf ook begonnen ben) maar niet teveel geld wil uitgeven is dit een leuke tank om te zien of het iets voor je is, en voor drieëntwintig euro is er ook geen man overboord als je het niks vindt.

Edited by Saba
  • Like 10
  • Thanks 3

• 3 months later...