Jump to content

Verbod op smaakjes zoals pina colada in e-sigaretten gaat vanaf juli 2022 in

Dvarwlover
 Share

Recommended Posts

https://www.nu.nl/binnenland/6134797/verbod-op-smaakjes-zoals-pina-colada-in-e-sigaretten-gaat-vanaf-juli-2022-in.html

Per 1 juli 2022 is het verboden om smaakjes zoals appeltaart, winegum of pina colada toe te voegen aan e-sigaretten, maakt het ministerie vrijdag bekend.

Tegelijkertijd is er steeds meer wetenschappelijk bewijs over de schadelijkheid van het gebruik van e-sigaretten en over hoe verslavend ze zijn, onder meer van het Trimbos-instituut. "Het kabinet kiest er daarom voor om de e-sigaret verder te ontmoedigen behalve voor mensen die graag willen stoppen met roken en het echt niet voor elkaar krijgen met de reguliere, bewezen effectieve methoden."

Edited by frans_2
  • Like 1

28 minutes ago, frans_2 said:

behalve voor mensen die graag willen stoppen met roken

Ik snap echt geen hol van deze argumentatie. Talloze onderzoeken tonen aan dat “smaakjes zoals Pina Colada” juist helpen toch? Afgezien daarvan, DIY-en lijkt de enige uitweg te worden voor de smaken buiten tabak om. Aroma’s aanbieden als voedingssupplement is altijd nog mogelijk, de vraag is voor hoelang. Van de zotte dit. Afijn, opwinden heeft weinig nut ben ik bang.

We kunnen het nog heel lang hebben over de kromme beredenering van het smaakverbod.

Ondertussen blijven de achterdeuren voor drank wijd open staan.
Want heer Blokhoofd heeft het dan zo goed voor met de jeugd, ondertussen durft ie niet aan de accijnzen producten te komen.
Waarom geen acuut verbod op alles wat slecht is?
Zouden ze de mensen aan het roken en zuipen willen houden?
We zeggen vaak dat die droeftoeters er geen verstand van hebben, maar ik vrees dat ze verrekte goed weten, waar ze mee bezig zijn.

• Like 3

Wat een frustrerende onkunde ik zou willen dat men bij nu.nl eigen onderzoek deed of op zijn minst verder keek dan een persbericht vanuit het ministerie.

Ik baal wel want de smaakjes van sigaretten in vloeistof vind ik vaak belachelijk niet lekker.

Dus ook geen eucalyptus en menthol meer?

Je zou denken dat dit demissionaire kabinet het druk zou hebben met andere veel grotere zorgen zoals de afwikkeling van de toeslagensoap, de coronacrisis of gewoon het zorgen voor een nieuwe regering. Maar nee..  Dit is toch wel een halszaak blijkbaar.

Het Trimbos gesticht vind dat er schadelijke stoffen in onze dampwaar KAN zitten. Ja dat kan ook ik een vitaminepil maar daarover hoor je ze niet.

Gelukkig woon ik vlak bij de grens en hop ik zo over om nog een voorraadje te halen indien nodig.

Tegen benzinekosten wil ik natuurlijk voor elke forummer inslaan maar mijn auto rijd 20 op 1 Shell ultra. :grins

Mensen, dit is toch de bezopenheid te top?

Wellicht is dit al meerdere malen aan bod gekomen, maar ik kan niets vinden via de zoekmachine: weet iemand hoe het zit met aroma's die overduidelijk gebruikt worden voor het maken van e-liquids? Valt dat ook onder deze wetgeving? 

Enfin, ik ga nog eens wat wellicht zinloze mails sturen naar enkele politici. Een Ministerie van Coil & Damp zou zo'n slecht idee nog niet zijn.

Zinloos... verbod op 10ml maar losse ingrediënten zijn gewoon te koop (deze zijn wel gezond verklaard, E nummer).

Hetzelfde wet/idee er achter, kan je ook vanaf juli 2022 fog/rook machine verbieden in disco/café. 

@SucksToBeDennis Aha, thanks! Dat verklaart de beschrijving onder de aroma's dus.

Deze aroma's kunnen voor vele doeleinden gebruikt worden, zoals:
* In een (dieet) shake
* In een cocktail
* In de yoghurt
* In een cake of taart

Vond ik altijd een beetje krom voor een webshop met damp-aroma's. Da's nu duidelijk. Hopelijk begint VWS hier dan ook niet over te donderstralen (misschien lezen ze wel mee?️‍♂️).

Edited by Saba
  • Like 1

De losse aromas zullen idd onder de voedselwet vallen. Het gaat ook hoofdzakelijk om de kant en klaar vloeistoffen en voorgevulde pods. Maar dat geld natuurlijk ook voor de grote hoeveelheid vg en pg. Deze kun je ook bij meerdere winkels halen. 

47 minutes ago, Saba said:

Hopelijk begint VWS hier dan ook niet over te donderstralen (misschien lezen ze wel mee?️‍♂️).

Zo slim zijn ze ook niet, uiteindelijk wel. Zie DenHaag ze geloven nog steeds in: iedereen zit nog "thuis" te werken en mondkapje is heiligmiddel tegen virussen.

56 minutes ago, icegodd said:

Zinloos... verbod op 10ml maar losse ingrediënten zijn gewoon te koop (deze zijn wel gezond verklaard, E nummer).

Nee helaas is dat een levensgevaarlijk idee. Mensen zullen inderdaad zelf gaan experimenteren waarbij het risico niet klein is dat ze aroma's kopen die in foute zaken zijn opgelost zoals olie.

Dan kunnen er makkelijk veel doden vallen.

Edited by Moppersmurf
  • Thanks 1

1 hour ago, Maurice1974 said:

Vanaf juli 2022 gaan we deze man inhuren mits ze de oploskoffie aardbeien en ander fruit niet gaan verbieden

Dus zo melk je een aardbei ? Lastig bij amandelen

Heb nog een leuke moestuin met Frambozen, Blauwe Bes en woekerende Muntplanten.. ?

1 hour ago, Moppersmurf said:

Tegen benzinekosten wil ik natuurlijk voor elke forummer inslaan maar mijn auto rijd 20 op 1 Shell ultra

Ik dacht dat de smurfmobiel op frambozen rijdt.

Maar on topic: je wordt er toch kets gestoord van. Ga inderdaad focussen op de huidige pandemie, vaccineren en de zooi van de laatste misstappen opruimen.

• Like 1