Jump to content

Enkele vragen over coil building

Autivaper
 Share

Recommended Posts

Vandaag zou mijn 1ste rta moeten aankomen. 

Heb een coil master diy kit 2dehands gevonden en ben nu aan het oefenen op het wikkelen van de draad. Heb ook de blog gelezen op smokesmarter maar heb toch nog enkele vragen. 

Er zou een steam engine coil building calculator zijn waarbij je allerhande informatie moet ingeven over de draad. Maar op die draad staat toch enkel de dikte of diameter? 

Die calculator rekent uit hoeveel wikkelingen je nodig hebt voor een bepaalde build. Maar hoe kom ik aan die informatie dat je moet ingeven? Op zon draad staat niet welke weerstand die heeft. Ik kijk nu naar de geekvape kanthal a1. 

Hier heb je de keuze in 3 diameters. 

Er staat ook iets van micron en AWG

Geen flauw idee wat dit is. 

Hoe bepaal ik welke draad ik nodig heb? En wat bepaald de dikte van de draad dat ik nodig heb en op welke coil jig ik hem moet wikkelen. 

Weet iemand een blog waar ik dit soort informatie vind? 

@Frammekewies Hier vind je meer informatie over draad: 

AWG en milimeter zijn verschillende manieren om de dikte van de draad aan te geven. In het artikel hierboven staat een conversietabel. Voor enkele draad is de weerstand per cm bekend als je de dikte en materiaal van de draad weet (zie wederom het artikel). Voor samengestelde draden staat het regelmatig aangegeven op de verpakking.

Ik reken nooit uit hoeveel wikkelingen ik nodig heb. Gewoon proberen, je hebt zo een coil aangepast of een nieuwe gedraaid. Of gewoon die coil proberen, misschien bevalt die weerstand uitstekend ondanks dat je daar niet op uit wou komen. De diameter van de coil kun je het beste af laten hangen van het builddeck, het moet gewoon goed passen zodat de lucht er nog prima langs kan en de coil niks raakt

Ps. Hier de link naar de calculator. Om te bepalen welke draaddikte je het beste kan kopen is hij in het begin zeker handig: http://www.steam-engine.org/coil

Edited by Tamara

Heb die tabellen bekeken. Die ga ik in de toekomst gebruiken. 

Ik ga gaan voor kanthal a1 27.

Maar nu.. Ik heb de rta klaar gemaakt voor gebruik. De prebuilt coils stonden er al op, heb ze gewicked maar helaas, zowel de ohm meter als een mod detecteerde de rta niet. Heb geen idee waarom. Heb alles goed vastgeschroefd, de contact punten proper gemaakt maar zonder success. 

@Frammekewiesdat is wel heel raar. De mod geeft ook niet aan dat er sluiting is ?

wat nog wel eens wil gebeuren is dat de topcap of chimney de coil of afgeknipte draad raakt.

Welke rta is het 

als je alleen je builddeck op de mod schroeft dedecteerd ie hem dan wel ?

Is de centerpin goed aangedraaid ?

Edited by Maurice1974

Probleem lag bij de base/tank. 

Heb em op men nieuwe 120 gezet en nu doet die het. Wat een fijn ding. Had op de oude tank lekkage, maar dat lijkt voorbij. 

Geen verbrande smaak. Heel tevreden. Nu nog de juiste draad zoeken. Ik dacht dus aan kanthal A1 27 awg. Maar had geen rekening gehouden met dat het een dual deck is. Dus dat je dan de ohm moet delen. 

Edited by Frammekewies
  • Like 1

Ik dacht aan hetzelfde als de fabriekscoils cleito 120..  0,16ohm zoiets daar rond. 

Heb hem wel opnieuw moeten wicken. Had de 1ste keer de air holes vrij gelaten waardoor de tank leeg lekte. Dat probleem is nu opgelost. Weet niet waarom hij eerst niet lekte en dan ineens wel. Maar nu lijkt hij verbrand te gaan smaken. Ga hem nog ff laten rusten en de liquid laten intrekken. ?

Edited by Frammekewies

Single wire dual build:

Kanthal A1 - 24G - 2.5mm , 5 wraps , Dual 0.22 / Single 0.44

Nichrome 80 - 24g - 2.5mm, 5 wraps , Dual 0.16 / Single 0.32

SS316L - 26g - 2.5mm, 5 wraps, Dual 0.17 / Single 0.34

Maar je kan natuurlijk ook kijken voor Clapton wire of Fused clapton wire.

Clapton wire is een Single wire met daar omheen nog een lager Awg draad gewikkeld (Dus bijvoorbeeld 26g als core wire met daar omheen gewikkeld een 36g wire)

Fused clapton wire is eigelijk het zelfde als je clapton wire alleen in het midden zitten 2 cores (dus 2x26g met 36g wire)

Als je het makkelijk wil doen kan je ook deze app downloaden op je telefoon ? 

https://vapetool.app/ de app is gratis

hier mee kan je kiezen wat je wilt maken en daarbij je Awg draad invoeren en dan rekent die alles voor je uit.

Als je met vragen zit gewoon stellen en misschien is het ook makkelijk als je een foto post van de Rta die je gebruikt zodat mensen je misschien iets beter kunnen helpen ? 

Bedankt @SucksToBeDennis

Zal morgen die tool eens bekijken. 

Zie foto van de rta

Ik heb adhv een video de uiteindes iets langer gelaten en in de luchtgaten gepropt. Dit lost het lekken op maar als ik nu 2 lange trekken doe achter elkaar heb ik een verbrande smaak. Moet min 30 sec wachten na elke trek als ik geen verbrande smaak wil. Wat ik nu ga doen is rewicken en 2 luchtgaten open houden. Maar ben bang dat hij dan weer gaat lekken. 

IMG_20210928_222222.jpg

20 minutes ago, Frammekewies said:

Wat ik nu ga doen is rewicken en 2 luchtgaten open houden. Maar ben bang dat hij dan weer gaat lekken. 

Dan gaat die zeker lekken. Zijn ook geen luchtgaten maar wickingholes. 
Je zegt dat je de uiteinden er in gepropt hebt. Dan sluit je de vloeistofgaten af omdat het katoen zo dicht op elkaar gepropt zit en heb je dus te weinig vloeistof toevoer. Probeer net iets minder katoen in de gaten te doen door de uiteinden iets wat uit te dunnen. Net genoeg zodat het gat gevuld is.

Edit: bekeek je coils nog even en heb je deze gelijkmatig voorgegloeid? Beide coils moeten gelijktijdig van binnenuit opgloeien. Je ene coil lijkt namelijk een stuk donkerder dan de ander.

Edit op de edit: lees nu dat de prebuild coils er al opstonden. Ook deze dien je nog wel voor te gloeien. 
Bekijk nog eens wat filmpjes over het installeren van coils zoals de eerder genoemde van Oomkobus en het zal je snel duidelijk zijn.

Edited by DeParelVanHetZuiden

Ik ga morgen opnieuw proberen.

Dat uitdunnen had ik in die video waarover ik spreek gezien maar heb deze stap overgeslagen. Dit ga ik deze keer wel doen. 

Ik heb de coil voorgegloeid na de 2de wick. Hij gloeit mooi op van binnen naar buiten. 

Hij ziet inderdaad wat zwart aan 1 kant. Heb hem daarom schoon gebrand maar blijft wat donker gekleurd. Ik vrees dat ik teveel geprutst heb met de coils. Ze zien er qua vorm niet zo mooi meer uit ? 

Zal ook zeker de filmpjes bekijken van oomkobus 

Moet zeggen dat ik het wel heel fijn vind om te doen. 

Edited by Frammekewies

Dat uitdunnen zal al kunnen werken. Niet te veel. Is een beetje proberen wat goed is voor de betreffende tank en na een paar keer weet je het.

Coils die wat vervormd zijn kan je nog wel wat corrigeren met een coiljig of ander staafje van 3mm (boortje bijv.). 
En als de coils al geplaatst waren controleer dan voor de zekerheid ook nog even of ze goed vast zitten. 

Is ook leuk om te doen. Eerst kan het even proberen en zoeken zijn maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het allemaal niet zo moeilijk.

Je moet er een beetje vanuit gaan met het wicken dat de gaten gevuld zijn zodat liquid er niet zomaar langs kan, maar niet volgepropt. Gewoon testen of je er met de punt van je schroevendraaier/pincet/whatever nog makkelijk bij in kan. Die extra ruimte moet je laten omdat katoen ook opzwelt als het nat wordt.

@Frammekewieszoals hierboven aangegeven heb je waarschijnlijk teveel katoen in de gaten zitten. 
de coil ziet er idd vervormd uit, ook dit kan komen door teveel katoen. 
1 coil is behoorlijk zwart op 1 plaats dat betekend dat de coil daar te heet is geworden.
dit is een gevoel wat je moet krijgen. Je kunt een pakje veterkatoen kopen of eventueel bij een mededamper in de buurt vragen. 
deze zijn al precies op maat voor een 3mm coil. Hierdoor krijg je het gevoel hoe strak het moet zitten.

Edited by Maurice1974

Heb de uiteindes deze keer uitgedund, ongeveer 10 trekken gedaan, geen verbrand, geen leaking? heb ook @SucksToBeDennis die tool bekeken. Als ik de data ingeef op single coil die jij hebt gestuurd: kanthal a1 24awg, 2.5mm kom ik uit op zie screenshot.

Screenshot_20210929_102121_com.stasbar.vape_tool.jpg

Jij kwam uit op 0,44. Dus misschien heb ik iets niet juist ingesteld. 

Edited by Frammekewies

Ik heb net men 1ste coil gedraaid maar ik vind hem heel klein. 

Als ik hem vergelijk met de prebuilt coil die er nu op staan. Heb 6 wikkelingen gedaan met de 24awg kanthal a1 die bij het kitje zaten op een jig van 2.5mm. Wou er 5 doen maar dan valt de coil nog kleiner uit. Is dit erg? Moet er niet meer oppervlakte zijn ofzo? 

Foto moet eerst verkleind worden 

Edited by Frammekewies

@Frammekewies Je kan de coil uitrekken (spacen) zodat de pootjes wat verder uit elkaar komen te liggen en hij makkelijker te bevestigen is. Een coil met meer oppervlak zal meer damp opleveren maar daarvoor kan je dan beter clapton of andere samengestelde coils gebruiken (ivm de beoogde weerstand)