Jump to content

Dampforum Dankgeving Donderdag 2022

Message added by Sledge,
Meer info? Of direct doneren?
DFN_HPB_Doneer.png.3515b78903e7fb304f7d2

image.png

Donaties zijn en blijven anoniem, tenzij je je bekend maakt in de omschrijving.

Recommended Posts

Lieve Dampertjes,

Wat gaat de tijd toch snel. Het is alweer Dampforum Dankgeving Donderdag! 

Nee, we zijn niet abuis. We zijn dit jaar bewust een paar weken eerder dan normaal. Maar dat heeft een praktische reden. PayPal gaat helaas per 1 november stoppen met de PayPal Potten. Dat betekent dat wij moeten gaan zoeken naar andere manieren om de financiën te organiseren. Iets wat niet meevalt gezien het feit dat we natuurlijk een 100% gebruikersplatform zijn, voor en door dampers. We zijn geen officiële club, hebben geen kvk nummer of adres, we bestaan alleen hier. Dat is in de wereld van banken natuurlijk niet genoeg. Maar we vinden er vast wel wat op. En ideeën en suggesties zijn uiteraard zeer welkom.

Hoe dan ook, omdat onze Pot dus binnenkort wordt gecanceld, leek het ons een goed plan om het jaarlijkse bedelrondje wat naar voren te halen. Dan hoeven we niet op stel en sprong nog iets nieuws te bedenken en hebben we meer tijd om met een geschikt alternatief spaarvarken te komen.

En om dan begin oktober al terug te gaan blikken op het afgelopen jaar, is dan ook een beetje gek. Dus dat laten we dit jaar dan op deze plek achterwege. Blijft dus over de naakte waarheid. We zijn van jullie afhankelijk voor het voortbestaan van dit forum. Er zijn geen andere inkomsten dan dat wat jullie schenken. En we vragen jullie dan ook dit jaar wederom nederig om een kleine bijdrage zodat we de kosten voor de hosting en softwarelicenties kunnen blijven voldoen. 

In de post hieronder zet @Sledge nog even e.e.a. op een rijtje zodat een ieder die dat wil zich kan verdiepen in de financiële handel en wandel van dit prachtige en unieke forum.

Vape on!

• Like 1
  • Thanks 4

• wahanassatta changed the title to Dampforum Dankgeving Donderdag 2022

Zoals gebruikelijk mag ik de tweede post vullen na de warme woorden van collega @wahanassatta.

Jullie zullen het waarschijnlijk de afgelopen dagen hebben mee gekregen, maar we zijn van server verhuisd. De reden voor verhuizing was tweeledig. Enerzijds omdat de OS versie op onze oude server end of life was en geen updates meer ontving, daar moest dus vroeg of laat iets rigoureus mee gebeuren. Anderzijds omdat we kunnen stellen dat het aantal bezoekers significant is terug gelopen. Hebben we dan nog wel echt een VPS nodig? Want aan alles hangt een prijskaartje en zoals in de vorige post al aangegeven, leunen we volledig op jullie, de gebruikers, de dampers. Alle reden dus om e.e.a. eens scherp tegen het licht te houden en de opties te overwegen, waar we overigens al geruime tijd mee bezig waren. Geld wat we niet hebben kunnen we niet uitgeven, maar geld -jullie geld- wat we wel hebben, daar willen we zorgvuldig mee omgaan. Dat stuk support en vertrouwen willen we niet schaden.

De eerste poging van verhuizen, afgelopen woensdag, ging niet helemaal lekker. De trials waren goed, maar bij het overzetten van de laatste database en bijlagen ging het faliekant mis. Inmiddels was het diep in de nacht, zag ik dubbel en kreeg ik het gevoel dat ik me aan het vast bijten was in mijn eigen staart. Na wat verwoede pogingen. heb ik de handdoek in de ring gegooid en de DNS terug laten verwijzen naar de VPS. Tijd voor een frisse blik en een nieuwe start. Hier heb ik afgelopen vrijdag een begin mee gemaakt, lekker vanaf scratch opgebouwd met een schone installatie en proef draaien. Dat verliep zo soepel, dat ik gelijk maar die dag de gehele verhuizing doorzette. Helaas op het eind toch nog wat tijd verkwist aan de puntjes op de i. Door de verse installatie kwamen de plugins, templates en editors niet lekker mee. Al met al waren we langer offline dan gehoopt, maar we zijn er nu.

We zijn dus weg bij TransIP en zijn over naar Brixly. Brixly is een partij waar ik al enige tijd zaken mee doe en waarover ikzelf zeer tevreden ben, je krijgt veel waar voor je geld en de support is zonder meer fenomenaal. De service die we daar afnemen staat niet (meer) op de website, maar is voor bestaande klanten nog wel te verkrijgen. Door per jaar af te rekenen, krijgen we twee maanden korting. Daar bovenop heb ik nog ons non-profit verhaal uiteengezet en dat ikzelf slechts vrijwilliger ben voor de tijd dat ik mag blijven van jullie. Daarmee hebben we een jaarlijkse terugkerende korting van 20% gekregen :yeah

We zijn dus over van een VPS naar een shared hosting. Toch niet de eerste de beste shared hosting, maar -zoals zij zelf zeggen- "Premium Business Hosting. Powerful cPanel Business Hosting designed for larger, more demanding websites or e-commerce". En qua specs zijn we er zeker niet op achteruit gegaan. Van 2 shared vCPU's, 4.096 MB RAM en 150 GB SSD, zitten we nu op 4 shared vCPU's, 4.096 MB RAM en 50 GB NVMe. Inderdaad, minder ruimte, maar snellere ruimte. Toch hoort daar een kanttekening bij, bij de VPS wordt de ruimte van je OS en backups ook meegeteld en hier niet. Sterker nog, hier hebben we elk uur een snapshot voor 24 uur lang en een dagelijkse snapshot voor de duur van 90 dagen. Iets waarvoor je bij TransIP behoorlijk in de buidel mocht tasten en dus maar al scriptend door mijzelf werd gedaan en dan zit je 150 GB snel vol. (Ik heb natuurlijk een roze bril, parochie voor eigen kerk enzo, maar zelf heb ik het idee dat ons forum sneller is, vooral de mobiele versie. Dat terwijl er op cache gebied nog wat te tweaken valt. En met de nieuwe PHP versie, werken notificaties in de mobiele browser nu ook!)

Het mooiste komt nog, want we gaan er financieel flink op vooruit. Hopelijk helpt dat ons om nog vele jaren bestaansrecht te hebben, zodat wij verder kunnen met onze hobby, maar ook opdat we nieuwe dampers een baken van licht kunnen geven in de duistere wereld van onze overheid, tabaks en farmaceutische industrie. Want, ere wie ere toekomt, ze hebben het hele dampen toch verdomd goed de nek weten om te draaien, waarbij het klip en klaar is dat gezondheidsaspecten van de burger niet voorop staan.

De jaarlijke kosten bij TransIP voor de VPS bedroegen €290,40 incl BTW en nu op de nieuwe server £119,60 ex (omgerekend €169,75 incl BTW)! Inderdaad, we zitten in de UK en zijn dus wel wisselkoers afhankelijk, enige fluctuatie is dus wel te verwachten, maar een reductie van 41% is nogal significant. Vooraf had ik aangegeven nog even te shoppen voor de domeinnamen, ik vind TransIP daar toch wat prijzig in, met name voor het NL domein (welke we overigens graag behouden). Gezien de stroeve verhuizing heb ik dit toch maar even op een lager pitje gezet. Voor het NU-domein is er qua prijs niet heel veel eer te behalen en het NL-domein kan ik wanneer dan ook verhuizen zonder interruptie van het forum. Overigens lopen beide domeinen nog tot februari, dus er is ook geen haast.

Verder is de migratie praktisch zonder extra kosten verlopen. Komende woensdag verloopt onze VPS, dus we hebben nauwelijks dubbele lasten. Vanwege de korting is de nieuwe hosting dus wel direct voor een jaar voldaan, wat natuurlijk even een deuk geeft in de financiële middelen, maar daarvoor zijn we nu hier.

Jaarlijkse begroting

Omschrijving Per Jaar
Server (£119.60 per jaar) ± € 175,00
Domein Dampforum.nu € 30,25
Domein Dampforum.nl € 9,06
IPS Software Licentie ($40 per 6mnd) ± € 80,00
Post onvoorzien € n/a
Totaal begroting € 294,31

En ja, omdat we van VPS naar shared hosting zijn gegaan en daarmee ook het verjaren van ons server OS hebben getackeld, vinden wij dat de "Post onvoorzien" genoeg middelen in huis heeft en geen verdere donaties behoeft. Hiermee is de jaarlijkse begroting dus gedaald van €502 naar €295, dat is me nogal wat en hopelijk goed bij elkaar te leggen met onze gedaalde bezetting.

Dan het huidige kasboek per eind afgelopen / begin deze maand.

Omschrijving   Saldo
Restant donaties (per 30Sep)   € 512.37+
Reserve post onvoorzien (per 30Sep)   € 400,00-

Server kosten (Okt 2021 - Sep 2022)

€ 169,75-
Totaal kas per 01 oktober 2021   € 57,39-

In de rode cijfers door het betalen van de nieuwe server. Overigens tijdelijk gedekt door de "Post onvoorzien", what is in a name. We komen dus nog iets te kort, zeker wanneer we de IPS licenties, maar ook de domein kosten moeten voldoen. Maar niet getreurd, wie op onze PayPal Pot kijkt, ziet dat er € 175 is gedoneerd voor komend dampjaar. Dus met dank aan alle donaties tot dusver zitten we eigenlijk gebakken.

Waarom dan toch een dampforumdankgeefdonderdag? Er is toch nog genoeg in kas? Een logische gedachte maar desalniettemin vragen we jullie, indien mogelijk en naar eer en geweten, om toch een bijdrage te doen. Want eind oktober trekt PayPal de stekker uit de potten en moeten we dus een andere manier verzinnen om kosteloos donaties te mogen ontvangen. Hopelijk kunnen we iets praktisch verzinnen, wat zowel inzage geeft en kosteloos is. Het is zonde om fee te moeten betalen aan platformen als FundMe, maar wellicht zijn er weinig andere opties.

Daarom, geef nu, zodat elke euro ten goede aan het dampforum komt. Alle kleine beetjes helpen voor het voortbestaan van het forum!

PayPal

Via PayPal kunnen donaties in de dampforum-pot worden gestort. Voor bezoekers is deze pot te volgen, terwijl de personalia van de donateurs anoniem blijven. Zet naar wens je nickname en/of een blijde boodschap in de omschrijving. Omschrijvingen zonder nickname worden alszijnde anoniem behandeld.

Paypal-Donate-Button-Image2.png

Ontzettend bedankt, want zonder jullie is er geen forum!

• Like 2
  • Thanks 6

• Tamara pinned and featured this topic

Je kan straks toch gewoon Paypal blijven gebruiken (ook al is de POT straks niet meer beschikbaar). Dan plaats je hier gewoon de Email van de POT paypal account en dan kunnen mensen geld overmaken ( Wel met family and friends) dan betaal je geen fee en komt het geld toch aan. Mensen kunnen misschien dan ook een Screenshot maken als ze dat willen en dan hier posten? 

⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️

Het is maar een idee :grins

• Like 5

Dank voor je bijdrage  @JoshuaB :duim

@Hetty007 Dat is een goede vraag. Ik weet dat de bank waar we een rekening hadden plotseling (een boel) geld ging vragen voor zijn diensten en we dus moesten nadenken over alternatieven. @Sledge Weet jij de status? Is PayPal momenteel de enige optie om te doneren?

• Like 2
  • Thanks 1

Top @Sebas, dank je wel.

En wat een mooie donaties zijn er gisteren al binnen gekomen, super kicken :yeah

Vanmorgen nog een onverwachte donatie van @datux ontvangen, één van de founding fathers van het forum in de huidige vorm (nadat de boel geklapt was) en mijn recruiter om werk te verrichten voor de dampcommunity. Tof man, ik had geen idee dat je nog mee las.

• Like 3
  • Thanks 1

Dampforum is toch al sinds ik overgestapt ben op dampen mijn vaste (bijna) dagelijkse bestemming.

Dus ook dit jaar weer een kleine bijdrage van mij.. dank FBT voor jullie vele werk!

• Like 1
  • Thanks 3

En @SucksToBeDennis ook bedankt! 

32 minutes ago, MrSmiley said:

Dampforum is toch al sinds ik overgestapt ben op dampen mijn vaste (bijna) dagelijkse bestemming.

Kijk, dat is waar we het met zijn allen voor doen. 

32 minutes ago, MrSmiley said:

dank FBT voor jullie vele werk!

Zegt de man die de gehele dampbank eigenhandig bestiert. Jij bedankt! 

• Thanks 1