Jump to content

Beginners mod mtl

Gulber
 Share

Recommended Posts

In t voorstel topic heb ik al t een en ander uitgebreid verteld maar hier even de korte versie:

Een aantal jaar geleden begonnen met dampen. Ik begon met de kangertech evod, hierna over naar kangertech subtankmini, istick 50w en de aspire subohm, zelf coils draaien, eigen liquids maken, alles gedaan. Helaas werd het teveel hobby en te weinig dampen omdat de subohm toch te heftig was en ik als beginner te snel ging en ernaast regulier bleef roken. Na een tijdje dus gestopt met dampen en weer volledig over op regulier roken.

Ik heb nu de justfog q16 pro met nicsalt 20mg en dit bevalt redelijk. Minpunten zijn dat ik op de 4e dag al de coil heb moeten vervangen terwijl ik geen hele dagen heb gedampt. De smaak is niet optimaal, de liquid gaat erg snel op. Voordeel is dat ik zoals vroeger wel geen last heb van enorme hoestbuien en t mtl prima gaat op deze manier met de nicsalts. Nu raad de vapestore hier in de buurt ( dutchvapeshop ) mij de Vaporesso GTX One aan met een iets grotere tank( zelfde merk/type) ik heb deze ook uitgeprobeerd en dit beviel op zich prima maar omdat de justfog wat kleiner was voor deze gekozen. Ik wil dus een niet te grote en ingewikkelde ( zie inleiding ) maar wel 1 waar ik langer mee kan doen, betere smaak en meer achter elkaar kan dampen ( kettingdampen ) en mtl. Is t advies van de vaporesso kit goed of raden jullie wat anders aan? Sorry voor mn langdradige verhaal🙈

Ik en mijn (v)echtgenoot dampen al een paar jaar mtl met verschillende Aspire-nautilustanks. De coils gaan bij ons redelijk lang mee (3 tot 5 weken) en geven echt goede smaak. Laatste aanschaf was een Aspire-nautilus-GT. Hierbij kun je coils kopen van 0.4, 0.7, 1.6 en 1.8 ohm en kun je uitproberen wat jou het meeste bevalt. Ik ben fan van de 0.7 (rdl) en mijn man van de 1.8 (mtl) en met de luchttoevoer kun je een en ander helemaal naar jouw eigen smaak regelen. Hier kun je een mod naar eigen keuze onder zetten,  alleen even kijken of het tankje qua diameter op de mod past. Wij bestellen bijna altijd bij le Petit vapoteur in Frankrijk, daar kun je voor een redelijke prijs tankjes met een grotere inhoud kopen.

Maar er zullen vast nog wel meer adviezen komen.

Posted (edited)

@Hetty007 Bedankt voor je reactie! Na al die jaren is er nog 1 ding wat ik niet goed begrijp.. wat veroorzaakt het verschil in smaak bij diverse tanks/clearomizers? Dus wat is bijvoorbeeld beter aan de tank van nautilus vs de  vaporesso? Bedankt alvast!

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Heb ik eigenlijk geen idee van. Ben gewoon afgegaan op wat ik hier op dampforum aan informatie vond en gewoon maar wat geprobeerd. Zelf ook gestart met de evodjes, maar die batterijtjes konden mijn dampgedrag niet bijhouden. Ik ken die vaporesso Gtx-one niet, misschien is die ook wel goed, maar zou kunnen dat die meer bedoeld is voor dl. Zal eens ff zoeken.

• Thanks 1

@Gulber is geen gemakkelijke vraag. Veel van de smaakbeleving komt uit een mix van ontwerp: grootte van de ruimte boven de coil, diameter, plaatsing en hoek luchtgaten;

de coil zelf: diameter, lengte, gebruikt weerstandsdraad, hoeveelheid en plaatsing van de watten;

Dan de gebruikte vloeistof zelf en niet de minste: de gebruikte techniek om te dampen. Zuig je hard of zacht, meer of minder valse lucht.. 

Ook het gebruikte vermogen en type chip (hoe deze reageert) spelen mee. Als deze factoren leiden uiteindelijk tot een bepaalde verhouding damp/lucht die meer of minder goed smaakt

In het kort komt het erop neer dat je een verdamper vindt die het best bij jou en je dampstijl past. Het is bijna onmogelijk om iedereen tevreden te stellen met 1 enkel apparaat.. Of dus te zeggen waarom de 1 beter is dan de ander. Natuurlijk zijn er gewoon slechte apparaten op de markt gebracht en ook hele goede of populaire, maar dat verandert niets aan het bovenstaande.. 

Edited by TheRich
  • Like 1
  • Thanks 1

@Gulber Heb de Vaporesso Gtxone net ff bekeken en ziet er op zich wel goed uit, kun je in principe ook mtl mee dampen (de Gtx-coils zijn ook in verschillende ohm's te krijgen, maar heb er zelf geen ervaring mee. Wel jammer van de set is dat de mod geen verwisselbare batterij heeft, ik zou zelf kiezen voor een mod met een verwisselbare batterij.

Je kan ook eens kijken naar een podmod met een losse batterij. Ik heb zelf de aegis boost plus en een voopoo drag x. Vooral de aegis is prima voor mtl en de coils gaan lang mee, zo'n week of 3. Ik gebruik wel de 0.4 ohm wat meer rdl dan mtl is. Zoals eerder aangegeven,  bestellen bij lpv in Frankrijk dan is je tankje wat groter en een goede prijs.

Edited by Stikkie

Wat is de reden dat een losse batterij beter is? Jeetje ik ben er echt helemaal uit na 5 jaar😂! Ik zit nu idd op de franse site te kijken en de vapo is daar al €10 goedkoper met een 3ml tank, dus dat is al fijn! Welke pod is niet al te groot ( vergelijkbaar vaporesso) maar hebben jullie goede ervaringen mee in combi met bijv de nautilus? 

Posted (edited)

@TheRich Ik heb nu bijv met de jusfog q16 pro de luchtregelaar helemaal open staan, de wattage stand 2e soms 3e ( 4e is hoogst ) neem trekjes van ong 3 a 4 sec max en veel achter elkaar. Doe ik de wattage stand hoger of de luchtring meer dicht dan krijg ik weer enorme hoestbuien🙈🤷‍♀️

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Gulber Het voordeel van een mod met een losse batterij is dat als de batterij aan het einde van zijn levensduur is, je alleen de batterij hoeft te vervangen, de usbpoortjes van de mods zijn vaak snel versleten. De losse batterij moet je dus wel in een externe lader opladen en het is dan ook handig om 2 of meer losse batterijen te hebben, dan zit je nooit zonder. Zelf heb ik momenteel de Istick-pico-2 onder de nautilus-gt zitten en mijn man heeft een aegis-solo.

Misschien snappen jullie het verschil ( zie foto's ) in de omschrijving staat duidelijk 3ml tank maar als je dan kijkt naar de inhoud van de kit dan staat er 2ml tank 1.8 wat idd overeenkomt met de gewoon in Nederland verkrijgbare 2ml tank🤷‍♀️

Screenshot_20211005-064108_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20211005-064137_Samsung Internet.jpg

@Gulber het is ook een 2ml tankje maar in deze verpakking zit een bubbleglas waardoor de tankinhoud 3ml wordt. 
de gtx coils zijn goede coils zowel kwa smaak als levensduur. 
het voordeel van dit tankje is dat er ook voopoo pnp coils in kunnen, hierdoor heb je nog meer coils om uit te kiezen

Ik zie t nu!! Thanks!!  Ik twijfel nu echt tussen deze 2 kits. De vaperesso ( zie hierboven ) en de Aspire-nautilus-GT ( zie foto ). Beide hebben een tank inhoud van 3ml, beide niet al te groot, vaperesso nog wat kleiner. 

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een vaperesso omdat:

- kleiner, goedkoper, simpel mtl

Daarentegen heeft de aspire nautilus:

- meer mogelijkheden bijv in wattage ( gebruik ik dit al mtl damper? ), extra glaasje van 4.2ml voor de tank ( zie foto ), losse batterij.

Minpunt. Is ruim €20 duurder excl nog batterijen + lader is een complete kit van €65 meer dan t dubbele van de vaperesso. Veel keuze uit coils ( niet simpel, wat moet ik kiezen, wat past bij mij ) alles uit proberen wordt wat prijzig🤷‍♀️😂

Screenshot_20211005-070744_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20211005-070940_Samsung Internet.jpg

Wellicht kan je de kosten verantwoorden door even na te gaan wat je anders aan roken kwijt zou zijn. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar dampen is eenmalig een wat grotere investering (of meer, maar dat is dan eigen keus), om daarna veel minder kwijt te zijn.. 

Posted (edited)

Denk toch te kiezen voor de nautilus gt kit aspire omdat ik bang ben misschien later toch mee/groter te willen en aan de vaporesso dan misschien niet voldoende heb, plus extra batterijen kunnen wisselen en grotere tank is ook heel fijn.

Nu heb ik het volgende in mijn winkelwagen: ( kijken jullie even mee of ik het goed doe? )

Charger MC2 + VTC6 18650 Pack . - Nautilus GT PSU Tank Aspire 4.2ml.

Nautilus GT Kit Aspire

- case 17 x 12 x 6 cm

Nu moet ik nog coils aanschaffen en door de enorme hoeveelheid keuze heb ik geen idee. Twijfel tussen de bovenste 4 ( zie foto ). Ter info: ik damp 50/50 nic salts 20mg mtl

Screenshot_20211005-083154_Samsung Internet.jpg

Edited by Gulber

Dan zou ik gaan voor de NS 1,8 Ohm coils. verschil met de gewone 1,8 zijn de grotere liquidgaten in de coil, geeft wat meer ruimte in de winter en als je 's besluit om met een hoger % VG te gaan dampen

• Thanks 1

Posted (edited)

@TheRich Thanks! Bij de beschrijving staat tussen de 10 en 12 watt. Heb ik dan zo een klein schakel verschil in wattage als in 10 11 of 12? Ben van vroeger gewend met zelf coils draaien en ook kant en klaar dat je veel breder kon wisselen in wattage. 

Edited by Tamara

Niet meer quoten ajb als je er direct op reageert, het is niet nodig.. 😉

Ik heb geen idee, bedenk dat het een 20% verschil is, wat meestal de range is in een coil. En daar zal ook best wel wat rek inzitten, ligt ook een beetje aan je dampstijl, vloeistof en de tijd van het jaar. Het is de veilige range van de fabrikant

Edited by TheRich
  • Thanks 1
  • Haha 1

Dat klopt ook wel, als het een paar posts later is kan het wel. als je er direct onder op reageert, komt dat de leesbaarheid ten goede.. 

Anders krijg je billenkoek van @Tamara en dat wil je niet.. Of wel, maar dat doe je dan maar in je eigen tijd..😎

Edited by TheRich
  • Haha 2

@Gulber Goeie keus hoor. De NS 1.8 coils zijn prima. Als het goed is zitten er al twee verschillende coils bij, kan je lekker uitproberen. En bij een nieuwe coil eerst goed primen en op laag wattage beginnen (bijv. 8 watt en steeds een stapje hoger tot het lekker dampt voor jou).

• Thanks 1

En? De Nautilus GT kit al in gebruik? Heb hem nu zelf zo'n 3 weken.... Ben begonnen met de Justfog Q16 pro, en na een paar weken wilde ik een "upgrade". Ben tevreden over deze huidige "kit"!

Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is de "grote" van dit apparaat... Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik sigaretten en daarna de Q16pro "gewend" was. M'n partner maakt soms een opmerking of ik weer aan m'n astma apparaat zit te lurken, haha....

Qua smaak vind ik het in ieder geval een vooruitgang. Ik gebruik de 1,6ohm coils. Wattage tussen de 10-12watt. Ik ben gek op fruitige smaakjes met Nic Salts. Ik ben benieuwd of jij de NS 1,8ohm coils gebruikt, en hoe deze bevallen.

IMG_20211011_145621.jpg

Edited by LeChat
adder picture