Jump to content

Onbedoelde TreeBox mod

Chasepoes
 Share

Recommended Posts

De oud gedienden onder ons kennen hem misschien nog wel, de TreeBox-mini van Smok. Destijds best een gewild, maar niet altijd even makkelijk verkrijgbaar modje. Niets spectaculair, maar best wel mooi om te zien. Gemaakt van Zebrahout, voorzien van een mooie diep rood/bruine kleur. Deze roodbruine finish was ook echter vrij gevoelig voor krassen. En alhoewel ik het modje alleen thuis gebruikte en er voorzichtig mee was omgegaan, kwamen ook op die van mij wat krasjes (excuses voor de slechte foto)
spacer.png

Maar niet getreurd, want al sinds jaar en dag behandel ik de houten kolven van mijn luchtdruk geweren met Schaftöl. Een riekend goedje, verkrijgbaar in diverse kleuren, waarmee je hout kunt behandelen en het beschermt tegen weersinvloeden en het voorziet van een mooie matte glans. Ideaal voor hout waarmee je in weer en wind komt en continue met je handen aan zit.

Dus Chase ging eens lekker aan de poets om zijn TreeBox te ontdoen van krasjes en te voorzien van een welverdiende oliebeurt. Maar tot mijn grote verbazing veranderde de kleur van de TreeBox tijdens het poetsen!

spacer.png 

Ik poetste zonder al teveel moeite de kleur van de TreeBox af. Wat voor goedje ze gebruikt hebben om dat ding te kleuren, geen idee. Maar het zat niet in het hout getrokken en bestond uit een heel dun laagje. Maar ja, een mod met een vage lichte vlek erin is ook zo wat, dus dan maar all-in gaan.
spacer.png

spacer.png

spacer.png

Dus nu heb ik een min of meer blanke TreeBox en moet ik mij maar eens gaan bedenken hoe ik die dieprode-kleur weer terugkrijg. Ik vermoed demonteren, schuren en beitsen en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. 

Edited by Chasepoes
  • Like 3

Dat klopt. Mocht ik besluiten iets aan de kleur te doen, dan moet ik hem zorgvuldig kaal schuren. Overigens heeft Smok het hout behandeld voordat de kleur erop ging, want de Schaftöl veeg ik er zo weer af en die laat ook geen enkele kleur achter en normaliter kleurt deze onbehandeld hout erg sterk. Dus ik vermoed dat de mod eerst gelakt , of in de olie gezet is, voordat de kleur erop ging.

Maar ja, de winter komt er weer aan en dat is de ideale tijd om dergelijke priegelklusjes aan te pakken.

Overigens ben ik wel benieuwd of er nog dampers zijn die deze mod in de collectie hebben en wellicht zelfs nog af en toe gebruiken. Ik heb zelf nooit een tweede exemplaar ooit in het echt gezien.

Verrek....Ding is nog te krijgen en kost relatief gezien geen drol.....https://www.smokstore.com/Smok-Treebox-TC-Mod

Edited by Chasepoes
  • Thanks 1

15 minutes ago, Chasepoes said:

zorgvuldig kaal schuren.

Zelfs daarmee zou ik oppassen. Je schuurt de siliconen er gewoon in. De lak er af schrappen is beter en daarna pas schuren.

Natuurlijk zit er eerst een laag blanke lak op om het strak te maken. Als de rode lak er op zit dan is er niets meer aan te doen dus alle oneffenheden moeten eerst weg met de blanke lak.

Koop er anders een rode bij en laat deze zo :-)

Edited by KeesB

• 2 weeks later...
  • 6 months later...