Jump to content

Afkickverschijnselen bij overstap door andere stoffen in tabak / rook

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb eindelijk de overstap kunnen maken, nu 24 uur geen sigaret meer aangeraakt en nog geen behoefte gehad. Heerlijk dat ik niet meer stink!

Twee jaar geleden had ik mijn e-sigaret al gekocht, samen met een tabak smaak liquid. Helaas vond ik de damp toen te scherp en droog, ik kreeg er een kriebelhoest van. Daardoor ben ik destijds niet eens een paar uur gestopt met gewoon roken en is hij direct weer in de kast beland. Tot ik er gisteren weer aan dacht. Ik heb meteen een nieuwe liquid gehaald. Ik ben super blij met de ervaring tot nu toe, en vooral dat ik met heel weinig moeite al 24 uur geen echte sigaret gerookt heb! Dat is écht in geen jaren gelukt, verschillende keren geprobeerd, maar vaak (met heel veel moeite) minder da een dag vol gehouden.

Nu mijn vraag. In tabak, en vooral in de rook, zitten natuurlijk nog tientallen andere stoffen die niet in de damp zitten. Kun je last krijgen van afkickverschijnselen van één van deze overige stoffen? En hebben jullie hier last van gehad?

Ik hoor het graag!

Edited by Overstapper
  • Like 2

Ik ken wel mensen die zeggen een beetje onbehaaglijk gevoel te hebben gehad en veel mensen hebben moeite met de complete overstap. Maar ik heb ook vaak gemerkt dat dit vooral kwam doordat ze een verkeerd setje en te laag nicotinegehalte kozen.

Een MTL setje benaderd voor mij het meeste een sigaret, gewoon omdat je er aan moet zuigen ipv direct inademen wat je met DL doet. De handelingen zijn namelijk ook een deel van de verslaving. Een MTL setje kan ook te licht zijn. Te weinig power zorgt vaak niet voor de nodige voldoening. Veel beginnerssetjes zijn gewoon erg licht. 

En de nicotineangst zit soms ook diep waardoor men een te laag gehalte kiest terwijl dat nou een van de minst gevaarlijke stoffen van het tabaksroken was. Maar welke dosering goed is is voor iedereen weer anders.

Edited by Moppersmurf Doddig schatje

Welkom @Overstapper

Afkickverschijnselen kunnen zeker optreden. Hoesten komt veel voor maar dat komt doordat de trilhaartjes in de luchtpijp weer gaan werken nu je ze niet continu asfalteert door te roken. Ik sliep verder de eerste paar nachten slecht maar verder geen klachten 

Bij deze ben je trouwens uitgenodigd om jezelf voor te stellen in onderstaand topic. Niet verplicht uiteraard maar wij vinden het leuk om nieuwe leden wat beter te leren kennen 

Ik ben de gelukkigste mens ter wereld.
8,5 jaar terug, binnen 30 minuten van het roken af.
45 jaar als een ketter gerookt, en er meteen vanaf.
Ik weet dus niet wat afkicken is.
Lichamelijk niet, en tussen mijn oren zit al niet veel.

• Like 1
  • Haha 1

17 minutes ago, Cyber_Huub said:

Ik ben de gelukkigste mens ter wereld.

Moi was in 15 minuten al over hoor! Vanaf dat ie op de mat lag duurde het 10 minuten voor ik hem gebruikte. Heerlijk hoog in de nicotine, dat is gebleven maar het gebruik van sap is wel geminderd. Dus overall ook een stukje in de nic gezakt.

@Overstapper gefeliciteerd met je eerste 24 uur rookvrij. Op naar de 48 uur. Je kan wat klachten krijgen zoals hierboven door mijn voorgangers al reeds benoemd is. Hou ons op de hoogte en bij vragen etc zijn we als een groep om je erdoor te helpen. Getuige de vele topics hier over het onderwerp en de reis van het stoppen met roken. Succes 🙂 

• Like 1

Thanks voor de steun! Ook de laatste 24 uur weer goed doorgekomen. Ik merk alleen wel dat ik de neiging heb vaker te gaan vapen dan dat ik rookte, maar misschien lijkt het maar zo omdat je soms ook slechts 2 hijsjes neemt. Een sigaret rook je helemaal op, en ik rookte ook al heel vaak.. Ik hoop het wel af te kunnen gaan bouwen.

Ik rookte altijd shag, Javaanse jongens, verschillende varianten. Ik denk meestal 3 kwart/zwaar. Heb nu een liquid met 12mg nicotine, volgens mij is dat al iets minder zwaar dan shag? Maar moeilijk te zeggen denk ik gezien het op een heel andere manier wordt opgenomen.

Edited by Sub-Ωhm
⚠️ FBT edit, onnodige quote verwijderd, voor uitleg zie https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten
  • Like 1

@Overstapperje geeft zelf het antwoord al.

dampen doe je vaak een paar teugen terwijl je een peuk helemaal op rookt.

als je dadelijk helemaal over bent en de trek in een sigaret is helemaal weg kun je langzaam je nic gaan verlagen.

je zult dan zien dat je steeds minder behoefte krijgt om de damper te pakken.

op een gegeven moment heb je dan het punt bereikt dat je alleen voor de smaak dampt of er helemaal mee stopt die keuze is aan jou.

Dat zouden mooie stappen zijn! Ik ben sws van plan om hierna een smaakloze liquid te gaan gebruiken, o.a om niet verslaafd te gaan raken aan het proberen van nieuwe smaakjes etc. De enigste verslaving die dan nog over zou blijven is het spelen met de rook, en de handeling. Ik ben bang dat dat persoonlijk voor mij de grootste verslaving is.

Edited by Sub-Ωhm
⚠️ FBT edit, onnodige quote verwijderd, voor uitleg zie https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten

Mooi te horen dat je er goed door bent gekomen! keep up the good work.. In het begin zul je meer dampen dan dat je voorheen rookte waarschijnlijk. Echter wil ik je toch meegeven bouw de nicotinesterkte niet te snel af en niet in te grote stappen... kans op terugval ligt op de loer dan namelijk. MG zegt "weinig" ene lichaam neemt het sneller/ meer op van een gelijke dosis  op dan de andere persoon. 

De opname van het lichaam en de inhoud van het flesje in termen van nicotine in milligrammen per ml  is namelijk niet gelijk aan elkaar. 

Edited by vaper89

Ik had een keer per ongeluk een 30ml flesje juice.Dat er geen nicotine in zat zag ik pas toen ik nog een flesje wilde.Ik heb er totaal niets van gemerkt en nog 30ml 0MG weggedampt.Deze was ´t

kilo.jpeg

Edited by richard-V
  • Like 2

@vaper89 Inmiddels een volle week gesopt met roken.

Gisteren na werk de hele avond bij een vriend gezeten, tot mijn verbazing geen behoefte gehad om zelfs te vapen. Dit dus ook niet gedaan.

Inmiddels bijna 24 uur helemaal niet gedampt. Ik hou hem wel bij me, want heb liever een "terugval" naar dampen dan dat ik echte sigaretten ga kopen

Edited by Overstapper
  • Like 8

Zeker! Had wel verwacht in ieder geval een paar weken door te dampen, maar de behoefte werd dus (wonderbaarlijk) vanzelf al snel minder.

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik sinds 2 weken door een zeer moeilijke periode ga (relatie over na 3 jaar). Dit is o.a ook de reden dat ik wilde stoppen met roken, hoewel dat in zo'n moeilijke periode geen goed plan leek natuurlijk, mensen raadde het ook af. Daarom in eerste instantie weer uitgesteld, tot ik mijn e-sigaret toevallig weer tegen kwam. Dat bleek de perfecte overstap, helemaal op dit moment gezien je toch de nicotine en het gevoel van het roken nog bij je houd.

Overigens ben ik I.V.M de breakup ook gestart met het slikken Passiebloem, omdat ik écht heel onrustig werd (voordat ik stopte met roken al). Merk wel dat dit mij echt helpt momenteel. Een bijkomend voordeel schijnt heel toevallig te zijn dat het ook de onthoudingsverschijnselen van o.a nicotine en ook alcohol kan verminderen, en zelfs de trek in een sigaret zou kunnen wegnemen.

Je zou bijna zeggen dat het allemaal zo had moeten zijn!

Edited by Overstapper
  • Like 3

@vaper89 Inmiddels 2 weken niet gerookt, waarvan vandaag precies één week ook niet gedampt. Heb slechts enkele korte momenten trek gehad in een sigaret, maar dat was ook minimaal!

Ik ben er echt van overtuigd dat de passiebloem geholpen heeft! Er zijn overigens meer supplementen/kruiden die de afkickverschijnselen van nicotine kunnen verminderen. Het zijn vaak de ontspannende / stress verminderende supplementen die dit als voorbeeld hebben. Specifiek wordt dit toegeschreven aan O.A passiebloem, Rhodiola, Ashwagandha en Blauw glidkruid.

Ik zou iedereen die echt helemaal wilt stoppen aanraden zich hier wat meer in te verdiepen, en het gewoon te proberen! Of het nou lukt of niet, je zult er in ieder geval lekker van ontstressen op een gezonde manier 🙂

Edited by Overstapper
  • Like 1
  • Thanks 1

Mooi verhaal maar hoe heb je de passiebloem ingenomen? Ik kan me een homeopathische vorm indenken.

Zelf heb ik ook goeie ervaringen met homeopathie gehad. Ook slechte trouwens, t is geen zekerheid dat je een werkende remedie vind. Sceptici buitelen over elkaar om te roepen dat dat niet kan maar zelfs mijn vroegere hond heeft het bewijs geleverd.

In alle gevallen zal het wel om extract moeten gaan, zo was ook het geval met de door mij gebruikte Passiebloem. In pure vorm zijn de werkzame bestanddelen (vaak) niet krachtig genoeg en zal een grote hoeveelheid gebruikt moeten worden.

De passiebloem die ik gebruikt heb was idd in de vorm van een supplement, i.c.m Citroenmelisse en Valeriaan. Ik gebruikte het ongeveer een week 3x per dag voordat ik écht resultaat begon te merken.

In tegenstelling tot sommige medicijnen zullen homeopathische "geneesmiddelen" idd niet bij iedereen even goed aanslaan. Wat werkt verschilt per persoon. En vaak heeft het een aantal dagen tot weken nodig om te gaan werken, er moet eerst een spiegel worden opgebouwd.

Passiebloem of passiflora incarnata kan helpen om de symptomen van verslavingen te helpen onderdrukken. Zo hebben we kunnen vaststellen via wetenschappelijke onderzoeken dat de plant helpt bij het controleren van psychologische afkickverschijnselen. Die zijn dan vooral stress, angst en slapeloosheid.

Ook bij het stoppen met roken wordt vaak passiebloem gebruikt om de verschijnselen van nicotineverslaving te onderdrukken. Men merkt duidelijk een verbetering van de gemoedstoestand en een daling van de hoeveelheid stress. Ook hebben minder mensen te kampen met slaapproblemen na het stoppen met roken dankzij het gebruik van passieflora.

https://herbologie.nl/passiebloem-passiflora-incarnata/