Jump to content

Dus tabaksvrije nicotine zakjes in Nederland verboden?

vaper89
 Share

Recommended Posts

Trieste regering. Hier kunnen ze wel hun tijd aan verkwanselen maar al die pijnlijke nog steeds niet opgeloste zaken liggen te verstoffen.

De toeslagenafaire is niet klaar.

De mensen in Groningen laten ze ook nog steeds barsten.

Oja, een regering vormen..  Zouden ze ook kunnen doen want dit soort onzin is niet voor een demissionair kabinet.

@Cyber_HuubWat zullen ze met alchohol gaan doen, want volgens hun definitie...Ik denk dat ze pleisters etc.  ongemoeid laten want medisch....   

@Moppersmurf Doddig schatje Komt doordat NL een individualistisch land is met een ik cultuur en niet de wij-cultuur waarbij wat goed voor de groep centraal staat t.o.v. wat goed is voor het individu. 

Ik ben het helaas met je eens @Moppersmurf Doddig schatje en ik vrees ook dat dat individualisme een zichzelf versterkend effect heeft. Tot het over zijn top is.

Wel weer bijzonder dat het dodelijke 3-mmc verbieden maar op zich liet wachten en wachten en wachten maar dat nicotine zó belangrijk wordt geacht dat ze er demissionair een besluit over moeten nemen 

• Like 3

@vaper89Alcohol is nog niet aan de orde.
Ik verwacht dat er meer zuipers zijn die de kassa laten rinkelen.
Dit land is heel goed in zijn doelen.
Ze nemen je hier in kleine stapjes te grazen.
De aandacht ligt nu op roken/dampen en aanverwante zaken.
Daarna verzinnen ze el iets met accijns om drank te 'ontmoedigen'.
Als dat genoeg gerinkel in de staatskas heeft veroorzaakt komt er meer.
Verbaas je straks niet als men dit kunstje uithaalt met suiker en zout.
En denk niet dat het om je welzijn gaat.

• Like 1

Dit klopt helaas 100%. Ze hebben een achterdeur gevonden die rammelt aan alle kanten. Het betreft regelgeving voor het maximale niveau van nicotine in paddenstoelen. De betreffende EU meld dat deze richtlijn snel herzien moest worden omdat het niet helemaal leek te kloppen. Nu we jaren verder zijn weten we dat de LD50 van 50mg waar deze richtlijn op gebaseerd is totaal niet klopt. Deze is zoals we allemaal weten bijgesteld naar 500-1000mg. Deze herziening is naar ons weten nooit uitgevoerd. Het feit dat sigaretten veel meer nicotine bevatten omzeilen ze hier omdat dit gaat om een voedings richtlijn. Maar hiermee bevestigen ze wel dat het onderzoek van RIVM absolute onzin is, die zaaien paniek over iets wat gemaakt word met stoffen die voor 100% in ons voedsel voorkomen. Maar dit geeft ook een kans voor een tegenaanval, het wordt nu makkelijker om het net zoals in Zweden, waar de echte snus al onder de voedingswet valt en ze bezig zijn nicopods hier ook onder te laten vallen. Een ander punt is natuurlijk dat in geval van paddestoelen het de gebruiker niet gaat om de nicotine, maar bij nicopods wel. Deze regel is duidelijk blokhuis, elke kans pakken om een minder schadelijk alternatief te verbieden want meneer maakt zich meer zorgen over dat mensen nicotine gebruiken dan de potentie van de producten om de gebruiker ziek te maken. 

Betreffende alcohol ben ik nog steeds verbaasd dat ze daar niets aan doen. 86.8% van de 12-16 jarige nuttigen alcohol vs 0% die dampt. 

https://twitter.com/acvoda/status/1443829291314262027?t=WdOi9VSznFUrztpe0t5tkw&s=19

Mja het trieste is natuurlijk dat ''we'' al sinds de echte doorbrak van het dampen (2013/14) al van mijlenver zagen aankomen dat zodra het té succesvol zou worden dat het dat bekneld zou worden door de overheid. In Engeland gaan ze daar gelukkig wel totaal anders mee om, maarja wij wonen in NL 😛

Blokhuis die ziet het woord ''nicotine'' hup verbieden of keihard belasten. Kijk ik zie het zo, mensen moeten zelf kunnen bepalen wat ze met hun lichaam doen. Er zijn echter mensen die geen maat kunnen houden of een slechte risico-analyse maken, en die belanden dus in het ziekenhuis wat uiteindelijk ook de samenleving raakt. Échter weten wij dat dampen t.ov. van roken véél minder schadelijk is voor je gezondheid. Er wordt elke keer geschermd met ''fruitsmaken zijn verleidelijk voor kinderen en zijn een opmaat naar roken" Ik heb nog nooit één iemand gehoort die dacht hmm die fruitsmaken zijn lekker, ik ga nu toch weer eens verbrande tabak roken.

Waar ik wel bang voor ben, dat is waar ik het laatst over had, dat zodra het smaakjesverbod ingaat dat er ongelukken gaan gebeuren. Dus mensen die ongeïnformeerd of eigenwijs zelf gaan rommelen met kruiden, olie, ranja etc. En dan wordt wat breeduit uitgemeten in de media en heeft de politiek weer een stok om te slaan richting het dampen. Weten we nog 2 jaar geleden, die toestand in de VS, hoe dat in de media uitvergroot werd? En toen bleek dat het vitamine E+cbd olie was werd het slechts in een klein artikeltje op internet gezet, máár niet meer op de TV. Maar het kwaad was al geschied, alle rokers en anti-dampers die zeiden ''zie je nou wel hoe slecht het dampen is"

• Like 1

@Moppersmurf Doddig schatjeDuitsers zijn ook gezagsgetrouwer... 

@Cyber_Huub Bij suiker en zout zie je het al gebeuren niveaus worden verlaagd.... kleine stapjes inderdaad.

@plopnl Corrigeer mij als ik het fout interpreteer dus ze halen een achterhaalde richtlijn aan terwijl ze weten dat het herziend is ter justificatie van de regeling? Of is die oude regeling gebruikt om die 0,0035 te berekenen? Verandert een  LD-norm van 500-1000mg als LD  iets aan een dergelijke grondslag? 

1 hour ago, vaper89 said:

Corrigeer mij als ik het fout interpreteer dus ze halen een achterhaalde richtlijn aan terwijl ze weten dat het herziend is ter justificatie van de regeling? Of is die oude regeling gebruikt om die 0,0035 te berekenen? Verandert een  LD-norm van 500-1000mg als LD  iets aan een dergelijke grondslag? 

als je in dat document (uit 2009) zoekt naar 0,0035mg dan vind je dat het gaat on de laagste dosis waarbij een effect meetbaar is in het lichaam.

het effect waar ze over spreken is een 8-20% verhoogde hartslag (niet bloeddruk).

ik ben heel benieuwt hoeveel dit voor cafeine is.

en dan spreken we niet over 0,0035mg per persoon/dosis maar 0,0035mg/kg lichaams gewicht.

EFSA established an acute reference dose (ARfD) of 0.0008 mg/kg body weight (b.w.), based on a lowest observed adverse effect level (LOAEL) of 0.0035 mg/kg b.w. for pharmacological effects after intravenous application of nicotine (i.e. slight, transient and rapidly reversible increase of the heart rate in humans), using an overall uncertainty factor of 10 and a correction factor of 0.44 for oral bioavailability of nicotine (extrapolation from the intravenous route to the oral route). The LOAEL is considered to be close to the no observed adverse effect level (NOAEL) and the overall uncertainty factor of 10 would be sufficient to cover the intra-species variability and the extrapolation from the LOAEL to NOAEL for the pharmacological effects.

verder vinden we 2x een referentie dat er zoveel onzekerheden en beperkingen zijn dat de richtlijn herzien dient te worden.

It should be recognised that this statement was affected by a number of uncertainties and limitations. Consequently, EFSA recommends that the proposed MRL be considered on a temporary basis (Annex III of Regulation 396/2005). Finally, it is also noted that the monitoring recommended by the European Commission will provide data useful to derive a more robust basis for exposure assessment and MRL setting.

The proposed MRL should be considered suitable on a temporary basis only (Annex III of Regulation 396/2005).

aangezien ze padddestoelen van dezelfde soort hebben gevonden met en zonder nicotine vermoeden ze dat de bron het gebruik is van nicotine als pesticide.

dit betreft dus niet de pharma kwaliteit nicotine zoals gebruikt in e-liquid en de nicopods.

bv coteine valt onder de nitrosamines, en die verdwijnen naarmate de nicotine zuiverder word.

nicotine als pesticide is al sinds 2008 in te EU verboden.

hoofdstuk 3 is bijna compleet achterhaalt.

data uit bv zweden toont aan dat nicotine niet verantwoordelijk is voor een laag geboorte gewicht, of dat het hart en vaatziektes veroorzaakt.

mensen met depresie maken vaker gebruik van nicotine ipv dat het de depressie veroorzaakt.

verder komt er een opsomming langs van onderzoeken op ratten en muizen, die zoals we nu weten nooit direct op mensen zijn te vertalen.

kortom, hier word een richtlijn misbruikt, en als het wel zou kloppen dan behoord zweden een hele grote sanctie te krijgen want snus bevat veel meer nicotine dan toegestaan volgens deze richtlijn en is bij hun geregistreerd als voedselproduct.

de bron: https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/rn-286

• Like 1
  • Thanks 1

1 hour ago, vaper89 said:

@Dennis1992 Die kans loop je wel dat mensen zelf gaan experimenteren... Zijn er berichten bekend dat mensen naast CBD +e rommel  dat daadwerkelijk gedaan hebben van die domme dingen? 

Nja ik lees her en der verhalen op t forum hier dat dat gebeurd. Emil t hart ban van esigbond waarschuwt ook dat dit op de loer ligt.

Smaakjesverbod gaat pas volgende zomer in, dus ik verwacht dat dan de bom echt barst. Terwijl ik denk je hebt 2 keuzes. 1. Alleen tabakssmaken uit de winkel 2. Jezelf goed inlezen als je gaat DIY'en.

@plopnl dank voor de heldere uitleg 🙂.. Iets met conformation bias? Wat betreft de ratten en muizen studies welke discutabel zijn gezien het beperkte/ niet bestaande vertaalslag naar mensen, dat studies op mensen er niet zijn? 

@Dennis1992En het feit dat mensen blijven roken want dampen wordt ze ontnomen... een groep zal hervallen...