Jump to content

PG dampen giftig voor katten?

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben al vele jaren een gelukkige damper met twee katten in huis. Ze komen/kwamen graag bij me zitten als ik aan de e-sigaret zit te lurken.
Voor mij een teken dat zij er ook gelukkig mee waren.

Een van mijn katten kreeg last van plotselinge benauwdheid. Het begon met af en toe hoesten. De dierenarts maakte zich geen zorgen. Uiteindelijk namen de klachten alleen maar toe en na tientallen dierenartsbezoeken is mijn kater vorig jaar ingeslapen met zeer ernstige en onverklaarbare (allergische) bronchitis-achtige klachten.

Nu begint de tweede kater ook te hoesten. Precies hetzelfde beeld. Ik heb alle mogelijke oorzaken in de omgeving onderzocht en kan alleen bedenken dat ik zit te dampen binnen. Een rondje googlen leert mij nu dat PG giftig is voor katten, maar onderzoek is alleen gedaan naar inname via voer (dus als ze het opeten). Mijn katten hebben nooit aan e-liquid gelikt. De vraag is wat er gebeurt als katten het stelselmatig inademen?

Misschien is er wel geen verband en is het domme pech? Dit bericht is zeker geen anti-damp-campagne maar ik damp nu wel VG en niet meer in de buurt van mijn kat.

Ik vraag me af: zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met hun huisdier?

Ik heb zelf ook een kat en damp al vele jaren flinke wolken.

PG is bij voldoende inname idd giftig voor katten, ze kunnen het niet afbreken in de lever zoals wij en vele andere zoogdieren wel. Toch moet een kat daar nog wel een paar milliliter tegelijkertijd van binnen krijgen om voor problemen te zorgen. Via inademing gaat het echt maar om zeer kleine micro hoeveelheden, al damp je 50 ml 50/50 sap op iedere dag.

Omdat jou katten geen leververgiftiging hebben opgelopen maar longproblemen, lijkt het mij niet waarschijnlijk dat dit door het dampen zou kunnen komen. De afgelopen zes jaren op dit forum is het ook nog niet eerder voorbij gekomen.

Gewone tabak roken is wel bewezen schadelijk voor katten, het is vrij bekend bij dierenartsen dat katten van rokers vaker chronische bronchitis hebben.

Nu zijn kattenlongen (en andere kleine dieren/kinderen) sowieso veel gevoeliger voor allerlei verontreinigingen:

- (huismijt)stof

- fijnstof (van open gasvlam/fornuis/geiser)

- verdampte oliën en vetten (van 't bakken en braden, wokken, frituren)

Daarom is een afzuigkap zo ontzettend belangrijk.

- wierook, branden van kaarsen/olielampen

- luchtverfrissers, haarlakken, deo's

- rook

• Like 1

Ik damp inmiddels sinds november 2013 & heb 6 katten rondlopen waarvan 2 er toen ookal waren.
Hier nog nooit issues opgemerkt, ook niet bij de nestjes kittens die ik in de tussentijd gehad heb.

Katten kunnen vanuit het niets ineens allergisch reageren op ingeademde stoffen, dat kan evt van PG zijn maar kan ook van -tig andere dingen zijn zoals hierboven al aangegeven werd.
Niets zo lastig als het achterhalen van de oorzaak van een allergie bij katten helaas...

• Like 2

Al 40 jaar katten, waarvan al 8,5 jaar die dampen meemaken.
Nooit meegemaakt dat ze hoesten of niezen van damp.
Mijn nieuwe set katten kijkt gefascineerd naar de damp, en dat is alles.
Ik blaas bewust nooit damp in hun richting, dus ze kunnen nauwelijks wat binnen krijgen.

• Like 1

Bedankt voor de reacties. Ben in ieder geval opgelucht dat jullie katten niks mankeren wat mogelijk te linken is aan het dampen.

Mogelijk dus gewoon pech met twee luchtwegallergie-gevoelige katers. Ik moet ook zeggen dat ik veelal met hoge PG-percentages heb zitten stomen en hoewel het uitgeademde percentage verwaarloosbaar lijkt, is het voor die twee misschien toch niet de beste combinatie geweest. Ik zal andere omgevingstriggers ook blijven onderzoeken. Dank voor de tips!