Jump to content

Plantaardige propylene glycol

Jerr81
 Share

Recommended Posts

Ok ik ben op zoek naar plantaardige  propylene glycol niet van dierenvet gemaakt maar van plantaardig materiaal ? 

weet iemand waar ik die kan verkrijgen met de zekerheid dat hij 100% plantaardig is, dus niet de gewone PG.

Ik ben op zoek naar hoe kan ik 100% vegan Liquids maken lijkt mij de dag van vandaag een gat in de markt zoals wij in België zeggen.

Laat jullie gaan over meningen en kennis zou ik zeggen 

• Sub-Ωhm changed the title to Plantaardige propylene glycol

IHelaas, qua gat in de markt gaat dit plan hem niet worden, @Jerr81. On the plus side: veganisten kunnen met een gerust hart standard issue mass produced PG vapen. Het wordt namelijk niet gemaakt van dierenvet.

Production[edit]

Industrial[edit]

Industrially, propylene glycol is mainly produced from propylene oxide (for food-grade use). According to a 2018 source, 2.16 M tonnes are produced annually.[5] Manufacturers use either non-catalytic high-temperature process at 200 °C (392 °F) to 220 °C (428 °F), or a catalytic method, which proceeds at 150 °C (302 °F) to 180 °C (356 °F) in the presence of ion exchange resin or a small amount of sulfuric acid or alkali.[6]

1,2-Propandiol Synthesis V1.svg

Final products contain 20% propylene glycol, 1.5% of dipropylene glycol, and small amounts of other polypropylene glycols.[7] Further purification produces finished industrial grade or USP/JP/EP/BP grade propylene glycol that is typically 99.5% or greater. Use of USP (US Pharmacopoeia) propylene glycol can reduce the risk of Abbreviated New Drug Application (ANDA) rejection.[8]

Propylene glycol can also be obtained from glycerol, a byproduct from the production of biodiesel.[5] This starting material is usually reserved for industrial use because of the noticeable odor and taste that accompanies the final product.

Bron: Wikipedia - https://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

propylene glycol

Also known as: 1,2-propanediol.
Commercial source: synthetic.
Used in: confections, chocolate products, ice cream emulsifiers, shredded coconut, beverages, baked goods, toppings, spices, icings, meat products.
Definition: A common food additive which is often used in the manufacture of many ingredients.
Vegan

Bron: Vegetarian Resource Group -  https://www.vrg.org/ingredients/index.php#propylene_glycol

• Like 1

Ah, maar glycerol is geen PG, het kan een basis zijn voor PG (volgens de link van monotom hierboven, en een snelle google) 

De aardolie (glycerol) variant wordt naar mijn weten niet gebruikt voor consumptie. Dus die kan worden uitgesloten. 

• Like 1

@Jerr81 Je haalt PG en VG door elkaar.

VG is glycerol met zo'n 20% water (glycerine op z'n Nederlands): https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol

VG staat letterlijk voor Vegetable Glycerine

PG is propyleenglycol, een andere stof met andere formule: https://nl.wikipedia.org/wiki/Propaan-1,2-diol

Beide stoffen worden gebruikt worden in e-liquid, naast de smaakstoffen, meer water, evt. nicotine en soms wat alcohol en kleurstof.

PG is altijd 'vegan' (zie post monotom hierboven)

VG zou van dierlijke vetten gemaakt kunnen worden, maar in de praktijk kun je betere dingen doen met dierlijke vetten en kosten plantaardige vetten maar een fractie.

Leveranciers van e-liquids en soms ook van de basisvloeistoffen buitelen ook over elkaar heen met allerlei aanduidingen op hun flesjes die hip zijn, vegan, glutenvrij, plantaardig, maar dat zijn alle e-liquids en de basis vloeistoffen sowieso al. Dat men het niet specifiek vermeld is logisch, op een kilo meel zet je ook niet dat het vegan is.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat e-liquids of basisvloeistoffen niet veganistisch zijn, dat zijn ze allemaal.

22 hours ago, Steamboy said:

Ik ben geen chemicus, maar is VG niet gewoon de plantaardige versie van PG ?

Nee, het is echt een andere stof met een andere structuurformule.

Edited by Raycoupe
  • Like 1

On 11-1-2022 at 18:39, TheRich said:

Ah, maar glycerol is geen PG, het kan een basis zijn voor PG (volgens de link van monotom hierboven, en een snelle google) 

De aardolie (glycerol) variant wordt naar mijn weten niet gebruikt voor consumptie. Dus die kan worden uitgesloten. 

ik bedoelde daarmee PG word gewonnen uit glycerol 

Een heleboel verwarring in deze thread. Ik kom er later even op terug maar de belangrijkste punten:

Over PG

• Er zijn niet drie manieren waarop PG gemaakt wordt, maar twee
    • Uit  propyleenoxide (= petrochemische bron)
    • Uit glycerol, oftewel glycerine.  Hiervoor gebruikt men de plant based versie (vegetable glycerine = VG) omdat het doel is om een plantaardig product te maken waarvoor geen fossiele bronnen nodig zijn
  • Met dierlijk of niet-dierlijk heeft dat dus niks te maken. Veganisten zitten OK met alle soorten PG.
  • PG wordt niet "gewonnen" uit bronnen, de stof komt in de natuur niet voor. 

Over VG

• Glycerine wordt gefabriceerd uit 
    • Dierlijke vetten
    • Plantaardige vetten
    • Aardolie
  • Alle VG is van de tweede categorie. Dus ook over VG hoeft een veganist zich geen zorgen te maken. De V staat voor vegetable.
    • VG wordt grotendeels gemaakt uit palmolie of sojabonen ...
    • ... echter is dat snel aan het veranderen omdat het een bijproduct is van biodiesel. Productie van 9 liter biodiesel levert 1 iter VG als bijproduct.
    • Dat is de reden dat de prijs voor VG zo sterk daalt. Overheden hebben afspraken gemaakt over een percentage van het verkeer dat op biodiesel rijdt  zus en zo, en zodoende zitten de fabrikanten met bergen VG.
  • Glycerol is een ander woord voor glycerine. VG = glycerol (mits de plantaardige variant).
On 11-1-2022 at 17:33, Jerr81 said:

3 mogelijke manieren waarvan PG word gemaakt een plantaardige producten die ze ook gebruiken om biodiesel te maken. van dierlijke vetten en het word ook uit aardolie gewonnen. 

• Niet PG maar VG
  • biodiesel: technisch correct maar het is dus een bijproduct

On 11-1-2022 at 17:33, Jerr81 said:

Hoe kan je met 100% weten welke nu 100% plantaardig is. 

• Doordat je VG koopt (= plantaardige glycerine/ plantaardige glycerol)
  • Mocht je twijfelen, dan willen de productspecificaties nog wel eens helpen. Twee voorbeelden:

Screenshot 2022-01-11 at 23.30.56.png

Screenshot 2022-01-15 at 17.50.52.png

• Like 2

Correct

Correct. Aardolievariant is per definitie geen VG.  Want de V staat voor Vegetable. 

PG's aardoliegebaseerde variant echter wordt wel voor consumptie gebruikt. Het was tot tien jaar geleden ook de enige variant die op grote schaal geproduceerd werd omdat PG uit VG gewoon te duur en te inefficient was om te produceren.

• Like 1

On 12-1-2022 at 14:25, Raycoupe said:

@Jerr81 Je haalt PG en VG door elkaar.

VG is glycerol met zo'n 20% water (glycerine op z'n Nederlands): https://nl.wikipedia.org/wiki/Glycerol

VG = glycerol van plantaardige bron. Als dat in het artikel anders staat dan klopt dat niet. Glycerol met 20% water = een mix van twee verschillende stoffen. 

VG zou van dierlijke vetten gemaakt kunnen worden, maar in de praktijk kun je betere dingen doen met dierlijke vetten en kosten plantaardige vetten maar een fractie.

Goeie opmerking, behalve dat VG niet van dierlijjk vet gemaakt kan zijn tenzij je de V eraf haalt. 

Leveranciers van e-liquids en soms ook van de basisvloeistoffen buitelen ook over elkaar heen met allerlei aanduidingen op hun flesjes die hip zijn, vegan, glutenvrij, plantaardig, maar dat zijn alle e-liquids en de basis vloeistoffen sowieso al. Dat men het niet specifiek vermeld is logisch, op een kilo meel zet je ook niet dat het vegan is.

Tja het is wat. Die k*t van een Daphne Deckers met d'r opvoedkundige boekjes zit in de STER-blokken te vertellen dat Chupa Chup-lollies geen vetten bevatten en toegevoegde vitamines heeft of iets dergelijks. Wat ben je dan voor een mens.... nee, mijn crack cocaine heeft ook geen suikers geloof ik.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat e-liquids of basisvloeistoffen niet veganistisch zijn, dat zijn ze allemaal.

Ik mix voor mezelf weliswaar een beetje nijlpaardensperma door de nana cream, maar fabrikanten zullen daarvoor een surrogaat gebruiken gezien de enorme hassle die het is om een nijlpaard af te trekken.

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3

2 hours ago, monotom said:

Ik mix voor mezelf weliswaar een beetje nijlpaardensperma door de nana cream, maar fabrikanten zullen daarvoor een surrogaat gebruiken gezien de enorme hassle die het is om een nijlpaard af te trekken.

Je hebt nog een hoop te leren Tommy, een nijlpaard trek je niet af, een nijlpaard bevredig je oraal... dat weet iedereen, amateur!

• Haha 3

16 hours ago, monotom said:

1 VG = glycerol van plantaardige bron. Als dat in het artikel anders staat dan klopt dat niet. Glycerol met 20% water = een mix van twee verschillende stoffen. 

2 Goeie opmerking, behalve dat VG niet van dierlijjk vet gemaakt kan zijn tenzij je de V eraf haalt. 

3 Tja het is wat. Die k*t van een Daphne Deckers met d'r opvoedkundige boekjes zit in de STER-blokken te vertellen dat Chupa Chup-lollies geen vetten bevatten en toegevoegde vitamines heeft of iets dergelijks. Wat ben je dan voor een mens.... nee, mijn crack cocaine heeft ook geen suikers geloof ik.

4 Ik mix voor mezelf weliswaar een beetje nijlpaardensperma door de nana cream, maar fabrikanten zullen daarvoor een surrogaat gebruiken gezien de enorme hassle die het is om een nijlpaard af te trekken.

1 Het wordt voor onze doeleinden altijd verkocht met een vijfde (ongeveer) water er in, anders wordt het zo lastig schenken.

2 Daar staat de V idd voor, zie tweede regel van mijn post, ik ga er van uit dat mensen meer dan 1 regel informatie kunnen opnemen.

3 Mensen laten zich graag voor de gek houden, vooral als het ze uitkomt. Glutenvrije veganistische crack, dat wordt het helemaal! :trilt

4 Ik zal de medewerkers van Wild Lands en Beekse Bergen waarschuwen, want dat is geen gezicht. :bel