Jump to content

Nu ik hier toch ben... een vraagje over gezondheid en dampen

Recommended Posts

Is er iemand die langer dan 5 jaar letterlijk bijna 24/24 zen damper in de hand heeft (slecht slaapt,vaak wakker word en dan een dampke doet),op werk continue de gelegenheid hebben om te dampen en of hele dagen thuis is, maar zich kerngezond voelt , geen hoest of heesheid, geïrriteerde keel of dergelijke?

Wat ik soms heb als ik meer als gewoonlijk damp dat mijn slokdarm bij het slikken een pop geluidje geeft maar altijd wel weer overgaat. Zou dit kunnen wijzen op een hernia ofzoiets? Niet perse van de damp zelf maar van constant diep te inhaleren?

• Like 1

Ik damp nu een jaar of 5 en de hele dag door. ‘S nachts slaap ik gelukkig vooral. Ik heb geen last van luchtwegen oid. Wel andere issues, zeker niet kerngezond dus, maar die klachten had ik al voordat ik begon met dampen.

Ps. Ik heb je topic verplaatst naar Gezondheid en medisch 

• Like 1

Ik beschrijf echt net in deze post hoe het mij vergaan is de laatste jaren, ik damp sinds eind 2015:

Als je zo continu en stevig dampt, moet je niet gewoon meer nicotine in je sapje gooien? Ik ben ook een tijdje naar 3mg/ml gegaan, maar dan damp ik veel meer milliliters. Hoeveel milliliter per dag jij @Autivaper en op welke sterkte?

JayJay, de man met vele namen dus geen idee hoe hij tegenwoordig heet, dampt tientallen milliliters per dag en van hem hebben we al een tijdje niets gehoord. 😉 Zonder gekheid, dat diep inhaleren versterkt natuurlijk de spieren die je daarvoor gebruikt. Of het nu lucht is die je door dat kleine buisje zuigt of damp. Dat is mijn vermoeden althans.

• Like 1

• Sub-Ωhm changed the title to Nu ik hier toch ben... een vraagje over gezondheid en dampen

Ik damp dik 9 jaar en heb alleen voordeel ondervonden.
Mijn gezondheid is er met 500% op vooruit gegaan.
Van 5x per jaar ziek(bronchitis/longontsteking) tot NUL(afkloppen).
In de zelfde periode werd ook mijn slaapapneu ontdekt, wat ook bij droeg.
Mijn portemonnee kreeg een opleving en we kropen uit ons financieel debacle.
Vrouwlief is degene die emmers liquid verbruikt, maar ze doet maar.
9 jaar geleden had ik nog de angst, dat ik aan de zuurstof zou moeten, en een vroege dood zou sterven.
Ondertussen zie ik het leven met vreugde tegemoet. 

• Like 5

Posted (edited)

Ik damp om en bij de 30ml per dag op 1.5 mg. Al 4 jaar lang zonder 1x terug op sigaretten te komen. Ik ben heel hard van het principe alles of niets. Ken vrijwel geen grijze zone.

Ben vapen als een "excuus" beginnen gebruiken om naar buiten te gaan. Ik zit bijna 24/24 buiten. Echt letterlijk. Kan niet langer dan een uur binnen zitten. Maar ik voel wel constant de drang om te dampen als ik buiten ben. Begin me daarom toch een beetje zorgen te maken. Ook al is vapen bewezen minder ongezond , teveel is teveel denk ik.

Edited by Autivaper

Posted (edited)
21 hours ago, Moppersmurf aka Miniknak said:

Ik damp sinds 2013, voornamelijk op 20mg..  En ondanks een vrij slecht lichaam heb ik nooit een spoortje van negatieve invloed door dampen gezien. 

Hoe je in je gedachte aan een hernia (beklemming door uitstulping van weefsel) komt is me een raadsel hoor.

Ik roep maar iets hoor. Vond dit passen bij wat ik soms voel 🤪

Edited by Autivaper
  • Like 1

@Autivaper Dan staat mijn opmerking om het eens te proberen met minder ml's met wat meer nicotine. Om toch de handeling te kunnen blijven houden, wellicht op een wat lager wattage/kleinere setup. Hetzelfde aantal trekjes, dezelfde hoeveelheid nic per dag, maar minder ml's verstoken op een dag.

Ik heb eens nagezocht hoeveel PG je max mag gebruiken in medicijnen per dag.  Dat kwam uit, voor volwassenen op 0,5 gram PG per kg lichaamsgewicht. Dat heb ik met link hier wel eens gepost, maar kan het niet terugvinden. Daar zit je nog lang niet aan, al denk ik dat je nooit limieten moet opzoeken op dat gebied.

Je schrijft zeer herkenbare zaken voor mij. Alles of niets en zelf wandel ik heel veel door de lokale velden en bossen. Op zondag worden de routes aangepast omdat sommige plekken dan veel te druk zijn met volk dat snoeppapiertjes, lollystokjes en andere zooi rondstrooien. Als ik het zie gebeuren pak ik het op en geef ik het terug. Uw kleine heeft wat laten vallen, alstublieft. Door mijn kleding en wat uitrusting dat aan mijn riem hangt, denken ze vaak dat ik de boswachter ben. 😁

• Like 3

Damp sinds 2016 vooral  6mg nic. Kan enkel maar zeggen dat die vervelende rokershoest helemaal verdwenen is. Als ik uitzonderlijk eens uit bed moet komen neem ik wel een paar dampjes voor ik terug slapen ga. Een oude gewoonte van het roken nog.😉

• Like 1

ik damp zelf op 3mg zo'n kleine 10 tot 15ml weg per dag. Nagenoeg nergens last van wat ik echt kan opmerken.

Hierbij drink ik wel genoeg water en dat is mijn enige tip die ik erbij kan geven omdat je wat uitdroogt door dampen.

• Like 1

Ik vape nu van 2016, en heb geen nadelen ondervonden. 

Heb I het verleden een deel van mijn long verloren en heb verschillende verstopte aders gehad. 

Nadat ik begon te vapen is het al bij al terug in orde gekomen met mijn gezondheid. 

Wat weg is komt niet meer terug. 

Maar slechter word het zeker niet. 

Kan terug trappen doen en wandelen. 

• Like 3

Begonnen in maart 2016, eigenlijk alle kwalen die ik had van roken zijn verdwenen, slijmhoest (vooral net voor het slapengaan was toen een ramp of als je eens hevig moest lachen), kortademig, hoge bloeddruk, meerdere keren ziek per jaar, allemaal verleden tijd, korte tijd gestopt wegens nieuwe job, maar door onvoorziene omstandigheden ben ik terug vertrokken en blij dat ik terug beginnen dampen ben want de nicotineverslaving was toen wel aanwezig.

Begonnen op 16mg denk ik, zit nu op 6mg, merk wel dat ik veel meer damp dan vroeger, maar liever mindere hoeveelheid nicotine dan zwaardere throathit voor mij.

En niet te vergeten een pak geld uitgespaard, zat op een 300eur+ per maand toen ik ongeveer 40 sigaretten rookte per dag (heb nog 10 jaar wiet gerookt in die rookperiode wat totaal op een 600eur per maand kwam), is nu een 15eur per maand, groot verschil 🙂

Edited by Moloch

Na 36 jaar samson shag gerookt te hebben ben ik 8 jaar geleden begonnen met dampen. Nooit meer gerookt op een enkel trekje na om te concluderen dat het erg vies is. Voel me gezond met schone longen. Heb echter 3 maand geleden door een fout van mijn immuunsysteem gewrichtsontsteking gekregen onder beide voeten. Stoot behandeling prednisonal helpt niet, max dosis ibuprofen ook niet. Weet niet 100% zeker of mijn dampen invloed heeft (gehad?). Ik ben natuurlijk nic. verslaafd dus stoppen met dampen is zeer moeilijk en weet niet of ik stoppen moet proberen. Niet dampen is beter voor je lichaam, maar ik denk dat de risico's erg klein zijn. En het is erg lekker en bevredigend! Maak je eigen keuze...

gr, josje22   

• 2 weeks later...

Ik zit ook op zo'n 30ml per dag (1mg), wisselt wel door hoe mijn dag loopt (thuis werken of op kantoor) Heb nergens last van, heb ook niet het idee dat het heel ongezond is. Maar kan dit natuurlijk zelf niet checken. Voel me prima, dat dan weer wel 😎

Merk ook dat het vooral gewoonte is, als het door omstandigheden niet kan, dan kan ik ook zo een halve dag zonder.

Krijg vaak de vraag waarom ik niet stop, maar het is ook een stukje hobby, het knoeien met RTA's en RDA's, nieuwe liquids uitproberen en mixen, blijft een leuke bezigheid.