Jump to content

Het grote e-sigaret onderzoek 2023.

Recommended Posts

E-sigaret, iedereen heeft er een oordeel over.

Ik start dit onderzoek om te kijken hoe gebruikers zich voelen nu ze een tijd of tijdje overgestapt zijn naar een e-sigaret. Ik zou meer inzicht willen krijgen over het gebruik en de gezondheid van de gebruikers. De e-sigaret is al heel lang onder ons, maar het gebruik over die jaren heen kwam ik niet tegen.  Ik hoop dat gebruikers even de tijd willen nemen om dit onderzoek in te vullen.

Dit onderzoek heeft 40 vragen en het invullen is eenvoudig.

https://www.onderzoekdoen.nl/enq/?f=yw7zxkyqkd

Edited by bleekman
  • Like 3

Goed dat je dit wilt onderzoeken maar wat gaat er echt met de gegevens gebeuren? Het gaat niet naar media alleen op dampforum en aanbieders van het onderzoek. Wie zijn de aanbieders?

Gaat het erom dat jij meer inzicht wilt hebben of wil je uiteindelijk meer met het onderzoek gaan doen?

edit

Begonnen met het onderzoek maar bij vraag 6, 7, 9, 15 kan ik maar 1 antwoord ingeven terwijl ik meerdere varianten gebruik. Vraag 10 dient dat niet 10ML te zijn ipv 10MG?

Edited by mario007

Mooi initiatief, echter door de vele taalfouten in de inleiding komt het onprofessioneel over. Daarnaast maakt de niet altijd duidelijke vraagstelling, het niet consistente gebruik van leestekens, het door elkaar halen van mg/ml vs. ml volume en vragen waarbij multiple choice een vereiste zijn het geheel tot een poll met onbetrouwbare uitkomst.

Het voornemen  halverwege aanpassingen in een poll te implementeren geeft sowieso een vertekend beeld van de ingevulde data.

Ik doe daarom niet mee, mijn advies is om de poll per direct offline te halen. (Mensen vullen niet snel twee keer een poll in waardoor je de input van de meest enthousiaste deelnemers bij voorbaat kwijt zal raken)

Wis ingevulde data en pas daarna de poll en inleidende tekst aan.

Alvorens de poll opnieuw online te plaatsen lijkt het me verstandig om deze eerst door meerdere personen op fouten te laten checken.

Just my two cents.

• Like 4

Het zal aan mij liggen, maar ik kan niet eens vinden hoe je die vragenlijst kan opstarten 😅

Oh wacht, helemaal onderaan. Door m'n themakleuren volledig onzichtbaar (wit op wit)

Edited by CAvE

• bleekman changed the title to Het grote e-sigaret onderzoek 2023.

@bleekmanik heb even naar jou onderzoek gekeken. Ik zou graag iets willen opmerken. 
bij hoeveel jaar je dampt moet eigenlijk ook op de een of andere manier een mogelijkheid komen om aan te geven dat je in het verleden gedampt hebt, maar gestopt bent.

verder zou er bij verschillende vragen meerdere antwoorden mogelijk moeten zijn.

mensen gebruiken bijvoorbeeld een mech maar ook een pod dat kan nu niet aangegeven worden.

40 minutes ago, Maurice1974 said:

@bleekmanik heb even naar jou onderzoek gekeken. Ik zou graag iets willen opmerken. 
bij hoeveel jaar je dampt moet eigenlijk ook op de een of andere manier een mogelijkheid komen om aan te geven dat je in het verleden gedampt hebt, maar gestopt bent.

verder zou er bij verschillende vragen meerdere antwoorden mogelijk moeten zijn.

mensen gebruiken bijvoorbeeld een mech maar ook een pod dat kan nu niet aangegeven worden.

Meer keuze mogelijk. 

• Like 1

@bleekman ik ben met de enquete bezig maar ik moet nu al te vaak voor 'anders' kiezen. 

Waar koopt u de e-sigaret en onderdelen? Ik kan daar maar 1 ding invullen terwijl ik soms in het buitenland koop en soms in Nederland maar ik kan dat niet combineren. Ik kan dus maar een half antwoord geven.

Welke e-sigaret gebruikt u? Ik zie er meest lichte dingen staan en dan nog de mech mod maar waar blijven de grotere mods, 200 Watt e.d.? Voor DL dampen dus.

Moet vraag 13 niet luiden: welk wick materiaal gebruikt u? En vraag 14: coil materiaal? Waar SS ontbreekt, dus maar weer 'anders' gebruikt.

Bij vraag 31 bedoel je vast dampforum.nu en geen .nl?

Vraag 35: andereN

Veel suc6 met het onderzoek! Krijgen we ook nog een uitslag te zien?

Onduidelijk.
Vraag 12:
Waar vallen mijn mods  met enkele of dubbele accu onder?
Anders ingevuld.

Vraag 14: Coil en wick, terwijl je alleen coils in die lijst hebt.
wickmateriaal kon je bij 13 al beantwoorden.

Vraag 30: taalfoutje, voledig i.p.v. volledig

Vraag 36: Waar doel je op met complicaties.
Het zou gezondheid kunnen zijn, maar ook de wetgeving.

Trouwens, 2 topics met hetzelfde onderwerp, maakt het niet duidelijker.
Ik heb nu stompzinnig 2 keer het onderzoek ingevuld.
Daarbij nog steeds onduidelijk en taalfouten, zoals eerder in je vorige topic aangegeven.
Controleer alles voor je een onderzoek lanceert.

• Like 2
  • Thanks 1

Goeiemorgen @bleekman

O.a. wat Huub zegt, wederom vul ik hem daarom niet in.

Misschien handig om eerst de tekst en vraagstellingen in b.v. dit topic te posten.

Schroom je niet, we helpen je graag met de taalfouten en het finetunen  van de poll👍

Het uiteindelijke doel is natuurlijk een kwalitatief goede poll met een betrouwbare uitkomst.

• Like 2

23 hours ago, Sub-Ωhm said:

Goeiemorgen @bleekman

O.a. wat Huub zegt, wederom vul ik hem daarom niet in.

Misschien handig om eerst de tekst en vraagstellingen in b.v. dit topic te posten.

Schroom je niet, we helpen je graag met de taalfouten en het finetunen  van de poll👍

Het uiteindelijke doel is natuurlijk een kwalitatief goede poll met een betrouwbare uitkomst.

Aangepast, kijk er even naar. Bedankt.

-Fout, welk coil materiaal.
  Daar staat alleen wickmateriaal.
-Dit onderzoek heeft 40 vragen, maar ik zie er 39.
-Liquide hoor je vaak over de grens, maar wij praten over liquid.
-In dit topic is het onderzoek buiten gebruik.
  Daarvoor moest ik naar het vorige topic.

• 2 weeks later...

De vragen in de lijst bevatten  ook veel onnodige toevoegingen of dubbele vragen.

Vraag 36 bijvoorbeeld staat krom geformuleerd. Bij elke vraag dat je bedenkt stel jezelf de vraag wat wil ik meten? 

Want wetgeving en gezondheidsaspecten negatief en verwachtingen werkt verwarrend. Eigenlijk stel je hier twee vragen in 1 vraag. Dit wordt ook wel een bouble barreled question genoemd. 

Je gebruikt ook weleens in vragen "of" algemeen voorbeeld: Vindt u dat konijnen geel zijn of denkt u dat ze blauw zijn?  Door of te gebruiken verzwak je onderzoeksvragen, kan het sturend werken en hoort gewoonweg niet in vraagstellingen thuis. 

• Like 1

@bleekman

Zoals ik al eerder aangaf...

Wanneer je de tekst volledig in dit topic plaatst, copy paste, dan kunnen we de poll met zijn allen optimaliseren. Grammatica, vraagstelling, antwoorden, multiple choice ja of nee.

Ik wil dan de tekst voor je aanpassen naar de aanwijzingen van onze leden.

Grote kans dat we dan samen een degelijke poll creëren, jij kunt die dan weer knippen en plakken in de poll en daarna online zetten.

• Like 2

Mooi verwoord @Sub-Ωhm had nog een verdere aanvulling.. 

- Inconsistentie met vragenopties; volledigheid en optiekeuzes.

- Niet neutrale vraagstelling; Soms staat er een toelichting bij een vraag of sturende context, dit hoort niet.

- Schaalvragen niet gespecificeerd; wat betekent 1 en wat 10?

- Wie onderzoekt met welke doel? Want "ik wil graag weten" wie is ik? 

- Hoe wordt de data verwerkt?; waarmee en hoe;

- Key vragen ontbreken.  zoals rookstop en evt. optionele tijdsbepaling daarvan. 

Echter vind ik het wel mooi dat  initiatief getoond is , dat is echt super! Zoals subohm aangeeft zijn hier genoeg mensen die je willen en kunnen helpen in de ondersteuning. Bijkomend voordeel leren wij weer allemaal van 🙂 Bovendien wil ik kwijt dat je een goede aanzet hebt geleverd voor een enquête. 

Wellicht is het een idee om met subtopics te werken en vanuit daar de vragen te bedenken zodat je antwoordt krijgt op je deelvragen en daarmee de hoofdvraag beantwoord wordt. 

Edited by vaper89