Jump to content

Volt Meter vraag

Lessram

Recommended Posts

Ik heb in een opwelling een Volt Meter gekocht bij AliExpress. Ding koste incl porto maar 1.50 Euro in een speciale aanbieding
Op Bol.com staat diezelfde voor 6.20 Euro

Dus leuk gokje waard.... Alleen eerlijk gezegd heb ik van veel dingen een beetje verstand, van weinig dingen cveel verstand, en van enkele dingen compleet geen verstand.

Ohm, Watt en Volt... ik snap er niets van, ondanks een Natuurkunde diploma cijfer van een 8 op MAVO-D zoals dat toentertijd heette....

Nu gebruik ik Sony / Murata US18650VTC6 3000mAh - 30A accu's van NKON

En dat Ali-dingetje had ik eigenlijk gekocht om te kijken of wanneer de oplader 100% aangeeft, de accu dan ook echt vol is op de juiste manier. Nog niet langzaam aan aan het "teruglopen" is qua kwaliteit.

Had ik beter een Ohm meter kunnen kopen?

Aldus de info van NKON zouden de accu's 3.6Volt moeten zijn. Mijn eerste accu VTC6 die ik test geeft meteen 4.1 Volt aan. Een 2e die ik test 3.97 Volt

Maar nu de "domme" (I know) vraag;

Wat heb ik aan de kennis hoeveel Volt hij aangeeft?
Betekend dit hoe krachtig de accu nog is?
Betekend dit hoeveel energie er nog in zit?
Of heeft het daar totaal niets mee te maken?

NKON geeft aan dat de accu's ongeveer 3.6 Volt zouden zijn.
4.1 vind ik dan wat aan de hoge kant. 3.97 Ook nogal. Maar ze zijn beiden zo bijna ongebruikt. En maar 2x opgeladen.

Iemand die me er meer over kan vertellen?

(En ja zeggen "gooi die meter in de prullenbak" is ook prima, het was gewoon een geintje om die te kopen bij AliExpress)

Een volle batterij is 4,2v, dus zo kan je zien of hij daadwerkelijk vol zit. Dus zoveel stroom geeft hij af op dat moment

Capaciteit wordt weergeven in mah.

Kracht wordt weergegeven in Ampere

• Like 1

1 hour ago, TheRich said:

Een volle batterij is 4,2v, dus zo kan je zien of hij daadwerkelijk vol zit. Dus zoveel stroom spanning geeft hij af op dat moment

Capaciteit wordt weergeven in mah.

Kracht wordt weergegeven in Ampere Watt

Toch even verbeteren, aangezien de OP 'nieuw' is op het gebied van elektriciteit. 

De accu's die wij gebruiken hebben een nominale spanning van 3.7V. Dat is wat je ook leest op die site. Echter de spanning over de polen als de accu helemaal vol is - dat is wat jij meet - is 4.2V.

De maximale stroom die de Sony accu kan leveren is 30A. Ik heb de specificaties niet bij de hand, of dat een continue stroom of piek stroom is kan ik daarom niet zeggen nu. Piek stroom wil zeggen dat een accu deze stroom slechts kortdurend kan leveren. Continue stroom betekent dat een accu die stroom over langere tijd veilig kan leveren. Daar zit dus wel een belangrijk verschil tussen.

De capaciteit van die accu, 3000mAh, geeft aan hoe 'groot' de accu is. Hij kan 3000mA ofwel 3A gedurende 1 uur leveren. Of 1.5A voor 2 uur. De formule om dit uit te rekenen is: stroom = capaciteit ÷ tijd. Bijvoorbeeld, als je de accu 5 uur wilt kunnen gebruiken dan moet de stroom 3000 ÷ 5 = 600mA zijn die je eruit 'trekt'. Ander voorbeeld, als je deze accu gebruikt in een stroomkring die 5A trekt dan is de accu leeg na (tijd = capaciteit ÷ stroom) 3000 ÷ 5000 = 0.6 uur, dus zo'n 36 minuten.

Het vermogen waar onze dampers meestal op ingesteld worden, wordt berekend met de formule:

vermogen = spanning × stroom , of in de juiste terminologie:

P = U × I

Ter volledigheid dan ook nog de wet van Ohm:

U = I × R

Ofwel spanning = stroom × weerstand, waarbij spanning in Volt (V), stroom in Ampere (A) en weerstand in Ohm (Ω).

Edited by Zappa
Spwellingsvauten..
  • Thanks 2

@Zappaje hebt helemaal gelijk, alleen de verdeling tussen tijd en gevraagd vermogen klopt bij mijn inziens niet helemaal. In jou berekening trek je de hele cel leeg. Als je dat doet is ie eigenlijk al overleden. 

wel belangrijk sommige gaan dan de hele cel tot 3,5volt leeg trekken en dat is natuurlijk niet de bedoeling

2 hours ago, TheRich said:

Een volle batterij is 4,2v, dus zo kan je zien of hij daadwerkelijk vol zit. Dus zoveel stroom geeft hij af op dat moment

Correctie: Zoveel spanning geeft hij af op dat moment. Stroom is Ampere uiotgedrukt.

Edit..  Ik was even smurf11 :bloos

Edited by Moppersmurf aka Rimbo
  • Thanks 1

Posted (edited)

Dank jullie allen!!!

Dus 3.9-4.2 is een prima meting voor een vrij nieuwe "Sony VTC6 - 30A" accu. De Volt meter blijft dus nog lekker in gebruik.

Ik vind hem prettiger in gebruik dan zo'n analoge die met 4-5 lampjes werkt; hoe meer lampjes branden hoe voller ie is.

Maar dat zegt mij nog niks over hoe vol, vol is. Geeft een versleten batterij bij een dergelijke analoge meter 1.5V al aan dat ie vol is???
Reserve accus/batterijen laad ik al op tot 75% en liggen in de kast te wachten op hun beurt.

Edited by Lessram