Jump to content

Tips om te blijven vapen in 2024

DeFranken

Recommended Posts

@mods: Ik hoop dat dit het juiste subforum is om dit te plaatsen. Zoniet excuses! Ik zie nu dat hoge concentratie mg niet mag plaatsen, heb het weg gehaald.

Veel mensen zullen geschrokken zijn van de nieuwe wetgeving en denken misschien dat ze gedwongen moeten stoppen. Ik besloot deze post te schrijven om te laten zien dat dat helemaal niet hoeft en dat je ook in 2024 nog gewoon (betaalbaar) zoveel kunt vapen als je wil. Hier beschrijf ik hoe ik dat doe. Mocht je tips of opmerkingen hebben laat ze vooral achter. Ik plaats natuurlijk geen links naar webshops of bedrijfs namen maar zal generieke google zoektermen geven.

Waar kopen?

Ik ga geen links geven maar met wat simpel speurwerk op google vind je zat winkels. Probeer gewoon een bestelling te plaatsen en kijk of het lukt. Probeer winkels in Belgie, Duitsland maar vooral Engeland. Ik koop al jaren hoge concentratie liter flessen nicotine en de bestellingen komen altijd netjes aan. Niet teveel schrikken van wetgeving, ik garandeer je dat er altijd shops zijn die je gewoon van alles verkopen. Vooral in Engeland zijn vapes erg populair (ook bij de NHS, de gezondheidszorg), ik koop daar bij een shop die op de doos zet dat het waterverf is. Ik had 1x een bestelling die 3 dagen vast zat bij de duane, ik dacht die zal wel afgepakt worden. Kwam alsnog gewoon netjes aan een paar dagen later. 

Voor google zoektermen kun je zoeken op "vape supplies uk", "eliquid uk", "<product naam> uk" en varianten. Dan vind je zat webshops. Sommige zullen een melding weergeven dat ze niet naar NL versturen, sommige doen dat gewoon. Deze zijn of niet op de hoogte van wetgeving (het veranderd natuurlijk allemaal de hele tijd) of het boeit ze gewoon niet. Zoals ik boven schreef bestel ik bij een winkel in engeland die doen alsof er verf in de doos zit, hoef ik niet eens te vragen, doen ze uit zichzelf.

Wat voor vape te kopen?

Stop met het gebruik van vape apparaten waar je dure coils voor moet kopen die je vaak moet vervangen. Deze zullen straks (nu al) een stop moeilijker te vinden zijn, en daarnaast is het ook erg prijzig als je de hele dag vaped. Ook die wegwerp dingen zijn heel erg zonde van je geld, dan ben je misschien nog duurder uit dan sigaretten.

Ik zou aanraden om een "squonk mod" te kopen. Zo heb je het voordeel van een RDA (betere smaak, goedkoop onderhoud) en een eliquid tank waar je de hele dag mee kunt doen. Mocht je geen idee hebben waar ik het over heb, doe jezelf een plezier en google het even. Ik was heel blij toen ik dit een aantal jaar geleden ontdekte, het scheelt echt veel geld. Als je gewend bent aan een simpele vape pen lijkt dit allemaal erg ingewikkeld maar dat is het echt niet. Zelf gebruik ik al jaren de "vandy vape pulse 2". Dit ding gaat echt jarenlang mee, is makkelijk in onderhoud en gaat nooit stuk ondanks dat ik hem al 100x heb laten vallen.

Wat je nodig hebt voor onderhoud:

• Pre-made coils. Je kunt ze kopen in allerlei soorten en maten. Ik koop zelf 10-pack coils voor ongeveer 4 pond per doosje (kleine 5 euro). Met 1 doosje kun je al maanden vooruit, ik koop er gelijk 5 of 10 en ben ik letterlijk jaren zoet mee. Met 1 coil kun je heel lang mee doen, je hoeft ze alleen af en toe schoon te maken (met een staal borsteltje). Zoek op youtube "how to clean your coils" voor tips en voorbeelden. Koop ook een klein schaartje om metaal te knippen, anders krijg je hem niet op je RDA.
  • Katoen voor je coils. Ik koop zelf altijd "cotton bacon prime", deze kun je nu ook nog gewoon bij nederlandse webshops kopen maar dat zal in 2024 wel afgelopen zijn. Als dat niet meer kan kijk naar shops in engeland of belgie. Ik heb jaren geleden ooit 10 zakken cotton bacon besteld voor 60 euro bij Zwoofs (rip) en het is nog steeds niet op.
  • Batterijen. Deze zullen natuurlijk altijd beschikbaar zijn. Zoek op "best batteries for vaping", kopieer de naam van de beste en koop die bij een willekeurige batterijen webshop.
  • Oplader. Je mod heeft waarschijnlijk een USB c aansluiting om de batterij op te laten maar je kunt beter een aparte, veilige oplader kopen voor je batterijen. Nitecore is een goed merk.

E-liquid?

Ik weet niet meer welk jaar het was, maar een aantal jaren terug kregen we in NL de wetgeving dat je eliquid niet in flesjes groter dan 10ml mocht verkopen (met nicotine of zonder maakte niet uit). Ik was toen elke maand een hoop geld kwijt voor die irritante kleine rotflesjes, totdat ik eindelijk ontdekte dat het mixen van je eigen liquid gigantisch veel geld scheelt en ook hartstikke makkelijk is. 

Even ter illustratie hoeveel geld je bespaard. Als ik bij mijn favoriete webshop in de UK bestel: 6 liter pg/vg mix, 1 liter appel aroma, 500ml XXmg (hoge concentratie) nicotine ben ik ongeveer 214 pond kwijt (grofweg 250 euro) en hier doe ik ongeveer een half jaar mee. En dan heb ik nog nicotine over. Als ik 6 liter eliquid zou kopen op de oude manier in 10ml flesjes, zou ik 2400 euro kwijt zijn (6000ml / 10ml = 600 flesjes, keer 4 euro)..... En ook nog zonder nicotine. De import kosten en eventueel verzend kosten uit engeland (meestal is dat gratis bij grote bestelling) zijn het dan natuurlijk meer dan waard.

Wat je nodig hebt om te mixen:

• Base. Dit is smaakloze eliquid die je mixed met je smaakje. Als je hiermee begint, koop gewoon met 50/50 pg/vg mix. Ik koop deze per 500ml flessen, per liter zijn de flessen wel erg groot en lastig mee overweg te gaan (en zijn ze lastiger op te slaan als je de flessen in een kastje oid wilt bewaren).
  • Aroma. Dit je uiteraard je smaak. Ik koop meestal 500ml van een smaak waarvan ik zeker weet dat die goed is (appel). Met nieuwe smaakjes kun je beter kleine flesjes kopen om te experimenteren. Zou natuurlijk zonde zijn als je een liter fles koopt en je vind hem niet eens lekker.
  • Nicotine. Ik koop deze ook per 500ml op <hoge concentratie>mg sterkte. Hiermee doe je echt onwijs lang omdat het zo sterk is.
  • Plastic naald met botte punt (met ml weergave) om goed te kunnen mixen van kleinere hoeveelheden (bv nicotine)
  • Maatbeker voor de grotere hoeveelheden

Je kunt een calculator gebruiken om uit te vogelen hoeveel ml je van welk flesje moet gebruiken. Zoek op "eliquid calculator", ik gebruik de calculator op rook.nl: https://roken.nl/liquid-calculator/.  Verder hoeft het allemaal niet zo precies, als je van iets per ongeluk klein beetje teveel of te weinig doet zal je niks van merken. 

Vooral niet denken dat het lastig is, of dat het veel werk is, is allemaal heel makkelijk. Na een tijdje als je een paar keer gemixed hebt, heb je niet eens meer een calculator nodig. Ik doe het allemaal uit m'n hoofd en ben in 5 minuten weer klaar, en kan ik weer een paar weken vooruit.

Laatste tips

Nog wat laatste kleine tips:

• Koop in bulk. Je weet maar nooit wanneer je favoriete webshop er niet meer is, vanwege wetgeving of andere redenen. 
  • Koop eliquid in grotere flessen. Vermijd flesjes van 50 of 100ml (tenzij je een nieuwe aroma wilt testen), probeer op z'n minst 500ml te kopen, bij de meeste webshops is dat goedkoper.
  • Koop backups/reserve onderdelen. Ik had vorige week mijn favoriete Pulse 2 gesloopt (helemaal m'n eigen domme schuld). Gelukkig had ik nog een gloednieuwe liggen, dus 5 minuten later was ik weer aan het vapen. Koop een backup mod en RDA en leg ze weg voor wanneer iets stuk gaat.
  • Bewaar doosjes van mods/RDA's. Deze bevatten vaak reserve onderdeeltjes en andere handige spulletjes. Als je ze nodig hebt ben je erg blij dat je ze hebt bewaard.
Edited by DeFranken
  • Like 8
  • Thanks 3

1 hour ago, Cyber_Huub said:

Kort verhaal, hou ik van.
Het zal goed bedoeld zijn, maar je zit hier niet tussen de nitwits.

Als je geen zin hebt in een lange post, lees je het toch gewoon niet en klik je verder? En waarom zou het niet goed bedoeld zijn? Kunnen we niet gewoon onze kennis delen zonder gezeik? Daar is dit forum voor. 

• Like 5
  • Haha 1
  • Sad 1

Sidenote dat de UK géén EU-land is, en de kans groot is dat wanneer ze geen IOSS nummer hebben; het sowieso langst de douane gaat waar je rekening krijgt voor BTW en inklaringskosten ALS ze het niet in beslag nemen.
Dan kan een webshop erop schrijven wat ze willen, maar de douane is niet dom en werken veelal met scanners om inhouden van pakketjes te bekijken