wicket Posted November 5 Share Posted November 5 https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws/20231104/per-2024-registratieplicht-voor-verkooppunten-tabak-en-vapes/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted November 5 Share Posted November 5 (edited) Tabak mag dus vanaf 2032 alleen nog in speciaalzaken verkocht worden. Voor E-sigaretten geldt dat al vanaf 2025. E-sigaretten zouden qua wet- en regelgeving gelijkgesteld zijn met tabaksproducten, maar hier blijkbaar even niet. Het minder schadelijke alternatief is straks nog moeilijker bereikbaar dan de dodelijke variant. Ervan uitgaande dat de Primera niet als speciaalzaak gezien wordt, betekent dat voor mij als inwoner van Leeuwarden dat ik dus minimaal naar Groningen moet om dampspullen te halen (online kopen mag immers ook niet meer). Maar gelukkig heb ik voldoende voorraad om nog heel wat jaren door te gaan. (Dus wie voelt zich geroepen om een dampwinkel te openen in Leeuwarden?) Edited November 5 by erwinwessels Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted November 5 Share Posted November 5 (edited) Mijn gedachte hierover (en de rest van de wet- en regelgeving betreffende het dampen), dus zo zouden ze het mijns inziens moeten doen: Per 1 juli 2024 verbod van de verkoop van tabaksproducten (incl. e-sigaretten) in supermarkten, avondwinkels en tankstations (en alle andere winkels m.u.v. de speciaalzaken en de gemakswinkels (de Primera's, Bruna's e.d.)); Beperkt aanbod dampartikelen bij de gemakswinkels (het aanbod wat de gemiddelde Primera nu heeft); Volledig aanbod* dampartikelen bij de speciaalzaken; Volledig verbod op wegwerpvapes en het smaakjesverbod intrekken; Personeel van alle winkels die e-sigaretten verkopen moet voldoende opgeleid worden om nieuwe dampers goede adviezen te kunnen geven. Eén of een paar jaar later de verkoop van alle rookproducten (dus niet de e-sigaretten) ook bij de gemakswinkels verbieden, zodat de rookproducten alleen nog bij de speciaalzaken te krijgen zijn. Voor de verkoop van e-sigaretten verandert hier dus niets. Per 1 januari 2025 eventueel (liever niet, maar ik sta er niet helemaal negatief tegenover) accijns op e-liquids met smaak, aroma's en nicotineboosters. Maar GEEN accijns op base zonder nicotine. Verder moet online verkoop binnen Nederland weer toegestaan worden. De leeftijdscontrole kan dan via iDIN (verificatie via de bank), en betalen via iDeal met hetzelfde rekeningnummer. Die controle kan dan tijdens het betaalproces gedaan worden. Die webshops mogen dan het volledige aanbod* hebben. Eventueel zou je de verkoop van het 'Primera-assortiment' ook in de toekomst neer kunnen leggen bij de voordeeldrogisterijen (al dan niet in plaats van de gemakswinkels). Zij hebben ook ervaring met de verkoop van NRT's. * Met het volledige aanbod bedoel ik het aanbod wat bijvoorbeeld een gemiddelde Belgische speciaalzaak nu heeft, dus bijvoorbeeld ook tanks groter dan 2 ml en liquids en base zonder nicotine groter dan 10 ml. Met dit totaalplaatje zorg je ervoor dat de ex-roker kan blijven of beginnen met dampen en dat het veel moeilijker en minder aantrekkelijk wordt voor de niet-rokende jeugd om ermee te beginnen. Edited November 5 by erwinwessels Wat toevoegingen 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moppersmurf aka Dramaqueen Posted November 5 Share Posted November 5 2 hours ago, erwinwessels said: (Dus wie voelt zich geroepen om een dampwinkel te openen in Leeuwarden?) Ja hee wacht es effe. Jullie wilden toch zo graag autonoom zijn en erkend worden als een eigen staat? Een ernstig spraakgebrek aanduiden als Friese taal? Nou roggel dat dan ook maar lekker zelf Persoonlijk vind ik het uitstekend dat er iets gebeurt. Zoals het nu gaat is het niet goed. En dan vooral die wegwerpdingen. Maar dit plan? Het wordt dus weer veel makkelijker gemaakt om harddrugs te kopen dan een relatief onschuldige damper. Misschien moeten we maar eens rondbazuinen dat drugs zeer verslavend kunnen zijn 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erwinwessels Posted November 5 Share Posted November 5 @Moppersmurf aka Dramaqueen Van mij hoeft het niet dat Friesland een eigen staat wordt. Ik ben een Tukker die in Leeuwarden woont, en hier in Leeuwarden heb ik 'geleerd' dat Friesland om Leeuwarden gebouwd is en dat Leeuwarders antiFries zijn 😁 (Dus Leeuwarden moet maar een eigen staat worden 🤣🤣🤣) Voor de rest: Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk dat je met de punten die ik in mijn post hierboven noem een heel eind komt. Dampen blijft bereikbaar, maar niet meer voor de jeugd (illegale handel houd je altijd), en het is ook niet op iedere straathoek te krijgen. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts