Jump to content

Batterij VTC6 18650 ontgast in mod.

LeLas

Recommended Posts

Ik ben zojuist een mod verloren, een rigel mini smok. Batterij erin is ontgast en ik wil dat ding natuurlijk nooit meer gebruiken. Echter vraag ik me wel af waar het mis is gegaan want dit is de eerste keer dan ik zoiets meemaak. De batterij is slechts enkele keren gebruikt en zou betrouwbaar moeten zijn. Het is een VTC6 18650.

Ik had m'n mod tijdelijk direct aan de oplader hangen, via usb met de PC. Het is me opgevallen dat m'n mod wel heel erg heet werd dit keer, dus snel van de oplader afgehaald en de batterij uitgehaald. Opdat moment ook maar besloten de batterijen in de mod nooit meer direct op te laden. Toen de mod voldoende was afgekoeld heb ik een andere batterij gepakt die is opgeladen in een externe oplader en na enkele seconden toen de batterij erin zat, begon de batterij al te ontgassen.

Had ik nou gewoon veel pech met m'n mod? Het was geen dure mod maar een goedkope van SMOK. Misschien zijn sony VTC6 batterijen ook niet perfect of heb ik iets met m'n mod gedaan door het tijdelijk even direct op te laden? Beide batterijen waren VTC6 en op het zelfde moment aangeschaft.

edit:

OEPS zat niet op te letten en per ongeluk bij dampapparatuur aangemaakt ipv vragen. Kan een moderator/admin het bij vragen zetten?

En nee, ik ga nooit meer 18650 mods direct opladen... Dat spreekt voor zich. 

Edited by LeLas

Ik gebruik altijd Sony of Samsung 18650 voor in mijn mods VTC zegt me helemaal niks.

Het is altijd verstandig om ze de eerste paar keer op een externe lader op te laden en voelen of ze warm worden.

Ook raad ik je af om de batterijen via de PC op te laden. Gebruik gewoon een telefoon adapter die genoeg stroom kan leveren.

Zelf gebruik ik voor het direct laden een powerbank die stopt met laden zodra de batterijen vol zijn.

Zet tijdens het laden je mod altijd uit!

Lijkt me best eng, ik ben al de dood voor dat soort toestanden. Ik ben dan ook altijd erg paranoide voor het nat worden van mijn mod/batterij, omdat ik vaak op de fiets zit en deze dan in mijn broekzak zit. Als het dan regent zorg ik altijd dat hij snel in een binnenzak of dergelijke zit. 

Ik heb overigens jarenlang mijn mod direct opgeladen via de usb poort, met een aparte oplader, niet in de laptop. Soms deed ik dat wel maar dat ging trager. Ik had simpelweg geen externe batterijlader en stelde de aankoop telkens uit... Ik heb nooit problemen ondervonden. 

Misschien heb je pech gehad met de batterij of mod, productiefout of dergelijke. Kan altijd gebeuren bij massaproductie items... Zou niet mogen maar ja 🙂 

1 hour ago, wicket said:

Ik gebruik altijd Sony of Samsung 18650 voor in mijn mods VTC zegt me helemaal niks.

Het is altijd verstandig om ze de eerste paar keer op een externe lader op te laden en voelen of ze warm worden.

Ook raad ik je af om de batterijen via de PC op te laden. Gebruik gewoon een telefoon adapter die genoeg stroom kan leveren.

Zelf gebruik ik voor het direct laden een powerbank die stopt met laden zodra de batterijen vol zijn.

Zet tijdens het laden je mod altijd uit!

Het gaat hier over Sony VTC6 batterijen ;-)

@LeLas Hoe zag de wrap van je batterij er uit ?

Edited by Pac

2 hours ago, Pac said:

Het gaat hier over Sony VTC6 batterijen 😉

Mijn excuses. Ik hou me niet zo bezig met het type batterij maar meer naar het merk en wat ze kunnen leveren.

Ik gebruik de Sony Murata VTC4 en heb tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt.

Wel heb ik ze eerst een paar keer extern opgeladen voordat ik ze in mijn mods ging opladen

Het lijkt mij niet, dat het aan het opladen ligt via de PC. Opladen via de PC gaat alleen erg langzaam, en daardoor minder kans op heet worden. Wat wel een verschil kan uitmaken met een externe lader, dat deze voorkomt dat de batterij warm wordt, en de batterij niet ingesloten zit.
Een losse telefoon stekker levert continu een vaste stroomsterkte en een externe (de mijne) doet de laad sterkte zakken naar gelang de batterij voller wordt, om warm worden te voorkomen.
Een telefoon wordt daarom ook warm. De batterij zit ingesloten. (kan zijn warmte niet kwijt) en de telefoon stekker blijft maar continu laden volgens dezelfde waarde.
Als ik lees dat je het ook met een andere batterij heb; denk is er iets met je mod niet goed was, en door het heet worden nu je mod mogelijk beschadigd is van binnen.
Ik gebruik de zelfde Sony Murata VTC6  3120 mAh  batterijen. Ik ging er van uit dat je het via USB A aan je pc gehangen hebt. Direct via USB C kan natuurlijk ook (van C naar C kabel)

De stroombron maakt geen hol uit qua gevaar. Wel qua snelheid. Het is tenslotte de verbruiker die bepaalt hoeveel hij wil verbruiken. Maar in een mod is minder ruimte voor een beetje geavanceerde elektronica dan in een externe lader. Daarom is dat ding veiliger.
Trouwens..  Je hebt ook telefoonladers in de range van 5 t/m 45 Watt of zelfs meer.  

Als er bij een tweede batterij direct hetzelfde gebeurd, dan lijkt me de kans dat het aan je mod ligt ipv aan de batterijen groter.

Klinkt voor mij alsof je mod kortsluiting maakt, hierdoor ontladen je batterijen ver boven hun max rating / max amps en kunnen ze uiteindelijk gaan venten.

Er is veel namaak op de markt, maar bij legitieme VTC6 moet je behoorlijk je best doen om deze met het laden via usb over hun poepert te krijgen (lees: praktisch onmogelijk).

Off topic:

On 1/17/2024 at 12:19 AM, LeLas said:

OEPS zat niet op te letten en per ongeluk bij dampapparatuur aangemaakt ipv vragen. Kan een moderator/admin het bij vragen zetten?

Done!

Ik heb nog nooit mijn accu's opgeladen via de mod.
De laadcircuits staan niet bepaald bekend als hoogwaardig.
USB poortjes blinken na een tijdje uit in gammeligheid.
Na behoorlijk lang Samsung gebruik, ben ik overgestapt op de bekende Sony.
Zo lang als ik deze accu's gebruik, nooit een probleem gehad.
Altijd een externe lader gebruikt, die boven de standaard uit steekt.
Ik raad altijd iedereen aan, een externe lader te gebruiken.
Laad niet sneller, als de specificatie van de accu aangeeft.
En dan zorg je maar dat je voldoende reserve hebt, zodat je niet met een kabeltje hoeft te frunniken.
Koop je accu's op een betrouwbaar adres, om namaak te voorkomen.
Ik ben er genoeg tegen gekomen die qua prijs, te mooi om waar te zijn.

Ik schat de kans ook heel hoog in, dat het aan de combinatie USB en mod heeft gelegen.
Vooropgesteld, dat het originele accu's waren.

• Like 1

13 hours ago, wicket said:

@LeLas Waar heb je die batterijen gekocht? Is de mod nu helemaal kapot?

Le Petit Vapour. Dus daar zal het niet aanliggen. 

Geen idee of de mod nog werkt maar ik ga het niet proberen. Die is afgeschreven nu.

Edited by LeLas

8 hours ago, LeLas said:

Le Petit Vapour. Dus daar zal het niet aanliggen. 

Geen idee of de mod nog werkt maar ik ga het niet proberen. Die is afgeschreven nu.

Beste @LeLas de door LPV aan mij geleverde ''SONY'' 18650 batterijen op 21-12-2022 & 21-04-2023 zijn GEEN SONY of MURATA producten maar ordinaire FAKE'S.

Ik heb deze batterijen uitvoerig getest op capaciteit en gewicht. De door LPV opgegeven capaciteit van 3000 mAh bleek na de tests slechts 2100 mAh te zijn en het gewicht

was 10% minder dan de originele batterij. Aan de hand van deze testresultaten had ik ook geen vertrouwen meer in de BELASTBAARHEID van deze batterijen welke volgens 

opgave van LPV 20A zou moeten zijn, en waarschijnlijk slechts 10A zijn !!! en dus NIET geschikt voor hogere vermogens.

Ik heb dan ook onmiddellijk het aankoop bedrag van 15 van deze batterijen gecrediteerd gekregen, en zou deze twijfelachtige batterijen uit de handel nemen.

Of LPV nu wel de originele SONY/MURATA verkoopt weet ik niet.

• Like 1
  • Confused 1

@Cyber_Huub Intern opladen rechtstreeks op de mod zou geen probleem moeten geven.

Een mobiele telefoon of powerbank kun je ook niet extern opladen. Vooral in powerbanks zitten meestal ook 18650 batterijen.

Het is natuurlijk ieder zijn eigen methode wat opladen betreft. Ik heb ze in het verleden ook altijd op een externe lader opgeladen.

Totdat de magneetsluiting in de mod het begaf door het telkens verwisselen van de batterijen. Om het batterijcompartiment te kunnen

sluiten moest ik op een gegeven moment tape gaan gebruiken wat er natuurlijk niet uitzag.

Daarom worden nieuwe batterijen hier eerst een paar keer op een externe lader geladen om te zien of alles goed gaat.

Daarna gaan ze in de mod waar ik ze met een gerust hart kan opladen. Ik gebruik wel een powerbank die afslaat zodra de batterijen geladen zijn.

Hierdoor voorkom ik dat de batterijen continu onder spanning staan.

@LeLas Heeft een fake VTC6 geleverd gekregen (zie bericht @Dr.Smoke) en dat was de feitelijke oorzaak.

Als ik hem was zou ik LPV aansprakelijk stellen en een nieuwe mod eisen die door een fakebatterij die door hun is geleverd kapot is gegaan.

@wicket Powerbanks auto's steppies.....Ik heb jaren terug  keertje  een smok gehad,Maar ik hoef hier niet te zeggen waarom ik hem meteen heb omgeruild.En ook wat @Cyber_Huub zegt al die microscopische usb shit shit zit vaak alleen maar aan het soldeer vast.Je hebt zo een draadbreuk.Extern laden is niet zo moeilijk toch?Bij deze techniek,bij twijfel weggooien 12 mijl buitengaats.Er is een fietsenwinkel afgefikt in A'dam alle woningen erboven naar de kloten.En een paar dagen terug een speelgoed autotje en ergeens anders een elektrische step.

Ze vliegen dan ook niet allemaal altijd in de fik.Maar als het gebeurd wat doe je dan.Hoe pak je hem 'm bijvoorbeeld op om het weg te gooien.Bij een vriend vloog een uitgeschakelde mod in de fik,'s Nachts hij werd gelukkig wakker van de stank.Hij had hier een foto gezet,maar ik kan het niet vinden zo gauw.Ik ben bang voor die krengen.Ook powerbanks,noodlandingen om brand aan boord komt geregeld voor.Die zelfde batterijen die in je mod zitten zitten ook in een powerbank ot een step. of van moof

@richard-V Nog nooit een enkel probleem gehad met 18650 batterijen.

De gevaarlijkste accu's zijn toch wel de LiPo. Die gaan op een gegeven moment bol staan en dan kun je echt dekking gaan zoeken.

Als een batterij in de fik vliegt kun je ze het beste in een emmer met water gooien en die emmer op balkon of tuin neerzetten totdat de storm geluwd is.

Daarom worden elektrische auto's die in de fik staan altijd in een waterbak gedompeld door de brandweer

20 minutes ago, richard-V said:

En hoe ga je hem pakken,als je in de buurt bent en hij niet in een andere ruimte ligt.Een batterijbrand is extreem heet.

Dan verlaat je als een haas je huis en dan bel je gelijk 112 uiteraard. Zeg er wel bij dat het om een lithiumbrand in huis gaat

Voorkomen kun je niks. Als ik na ga wat ik hier allemaal aan oplaadbare meuk heb dan zou je eigenlijk wel verwachten dat er ooit iets fout kan gaan.

Een lithiumbrand is erg moeilijk te blussen. En zeker nooit direct met water blussen, want dan krijg je nog een grotere steekvlam

Je eigen veiligheid gaat voor alles. Dus als jij denkt dat je het vuur zelf niet onder controle krijgt 112 bellen en je huis verlaten.

Edited by wicket

@wicket
Hoe kan jij nou weten wat voor een powerbank ik heb?

Das toevallig een 30.000 mAh gevalletje met een vernuftig laadcircuit.
En je snapt 'm al, geen krakkemikkige USB poort.
Alle overige oplaadbare apparaten, waar helaas een USB poort op zit, word voorzien van een magneetplug.
Zelfs mijn telefoon.

Ik ga er in ieder geval niet vanuit, dat een mod via USB geen probleem zou kunnen geven.
En inderdaad, ik blijf het op eigen-wijze, op mijn manier doen.
Wat betreft blussen, doet een bak water wonderen.
En anders ben ik ook nog goed voorzien van grote schuimblussers.

51 minutes ago, wicket said:

Als een batterij in de fik vliegt kun je ze het beste in een emmer met water gooien

29 minutes ago, wicket said:

Een lithiumbrand is erg moeilijk te blussen. En zeker nooit direct met water blussen

Ik snap je wel, denk ik, maar het staat zo wel erg tegenstrijdig, met name voor hen die iets minder met de materie hebben en wel meelezen. 

@Cyber_Huub Ik had het over powerbanks in het algemeen en niet specifiek over die van jouw.

Voel je niet gelijk zo aangevallen ☹️

Ik gebruik hier nog een oude Xiaomi powerbank met nog een micro USB om hem op te laden.

Ding is zeker 8 jaar oud of zo en doet het nog steeds. Daarnaast heb ik nog een wat recentere powerbank met USB-C

Ooit in een boekhandel gekocht, merk weet ik niet meer.

@Sledge Ja klinkt inderdaad tegenstrijdig maar ik bedoelde ermee dat zo'n accu gelijk in een flinke emmer water ondergedompeld moet worden.

Door de onderdompeling kan er geen steekvlam ontstaan omdat de onderdompeling ervoor zorgt dat de accu constant gekoeld wordt.

Er zal wel meer rookontwikkeling onstaan maar daarom moet die emmer ook naar buiten gebracht worden in de open lucht vanwege giftige gassen die vrijkomen.

En als mensen in paniek zijn en op dat moment niet weten wat ze moeten doen, gelijk 112 bellen en het huis verlaten

• Like 1